Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

All Points Bulletin (APB)

Rabló-pandúr MMO eszelős grafikával. Így nézne ki az online GTA.

2010.08.10. 23:20 | szerző: Playbahnosh | Ismertető/teszt

Azt már mindenki tudja, mi lett a GTA-t megalkotó DMA Design egyik felével. Igen, ők lettek a Rockstar North, akik hivatalosan továbbvitték a nevet. Arról viszont már kevesebben tudnak, hogy a DMA másik fele összeállt a Rage Software alkalmazottaival, és Realtime Worlds néven alkottak tovább olyan játékokat, mint például a Crackdown. Most az ő kezeik közül került ki az All Points Bulletin, avagy APB. Hamarosan látni fogjuk, hogy egy elég különleges MMO-val van dolgunk...

All Points Bulletin (APB)

A nem túl távoli jövőben járunk. San Paro városában orbitális méreteket öltött a bűnözés, a rendőrség már képtelen megbirkózni az egyre növekvő erőszakhullámmal. A banditák fényes nappal rabolnak ki boltokat, húznak le és vernek meg embereket az utcán, az utcai versenyzés, garázdálkodás, betörés, gyújtogatás, robbantás mindennapos, graffitivel van tele szinte az összes szabad falfelület, senki sincs biztonságban még saját otthonában sem. Ennek megfékezésére az újonnan választott polgármester elég radikális rendeletet hozott, ami szerint bárki – gyakorlatilag kortól, nemtől és hovatartozástól függetlenül – jelentkezhet Enforcernek, azaz rendfenntartónak. Egy rövid kiképzés után egy jelvénnyel és fegyverviselési engedéllyel már mehetnek is a bűnözők után, gyakorlatilag szabad kezet kapva. A bűnözők ennek természetesen nem annyira örültek, így elszabadult a pokol San Paro utcáin, bűnözők a rendfenntartók ellen.

A legtöbb MMO, így az APB is karakteralkotással kezdődik. Már itt feltűnhet az MMO-khoz képest igen brutális grafika. Függetlenül attól, hogy bűnözőt vagy rendőrt választunk, a karakterünket kegyetlenül részletesen testre szabhatjuk, testfelépítéstől, izomzattól és haj-/szemszíntől az utolsó szőrszálig és szarkalábig mindent beállíthatunk. Ha elég türelmesek vagyunk, szinte bárkit megalkothatunk. Azonban arra is hamar rájövünk, hogy a stílus eléggé radikális irányba ment el, durván punkos/exhibicionista dizájn jellemzi az egész játékot. Így aztán a rózsaszín punktaréj, neonzöld gatya, ipari méretű aranylánc, ciánkék hegesztőszemüveg, 8 kiló piercing és a szivárvány minden színében pompázó tetkók a játékban nemhogy feltűnőek, hanem szinte elvárásszámba mennek. Itt teljesen normális, ha valaki mindössze egy pink alsógatyában, lángvörös Son-goku séróval és egy vécélánccal a nyakában rohangál. Totálisan szabad utat engedhet mindenki a fantáziájának :-) Miután magába a játékba belépve átestünk a kezdeti sokkon, neki is kezdhetünk. Nincs pontosztogatás, képzettség- meg kasztválasztás, semmi, egyenesen bele a jóba. Jelenleg három kerületre van felosztva a játék. A Social Districtben nincs harc, így nyugodtan diskurálhatunk a többi játékossal, valamint itt lehet üzletelni a piacon, és a tervezőpultokat is itt találjuk (ezekről később). A másik két kerület, a Financial és a Waterfront az akció-kerületek, ahol a tényleges játék zajlik. A rövidke és elég semmitmondó tutorial után ezek valamelyikébe belépve kapjuk első küldetéseinket, attól függően, melyik oldalt választottuk. Természetesen a banditáknak bűncselekmények elkövetése, a rend bátor őreinek pedig ezek megakadályozása lesz a céljuk. Küldetésekért nem kell elmennünk senkihez, automatikusan kapjuk őket a képernyőn és dönthetünk, hogy elvállaljuk-e vagy inkább passzolunk. Ez eddig igen egyszerűnek hangzik, pedig egyáltalán nem az. Mindkét oldalon két frakció van, akiknek küldetéseket csinálhatunk. Bűnözők oldalán a Blood Roses és a G-Kings, rendőr oldalon pedig a Pretorians és a Prentiss Tigers. Minden frakciónak vannak kapcsolatai a kerületekben, akiknél fegyvereket és felszerelést vásárolhatunk, attól függően, hogy éppen milyen jóban vagyunk az adott frakcióval és kontakttal, amit küldetések teljesítésével lehet növelni, így egyre jobb és durvább cuccokat fogunk tudni vásárolni.

All Points Bulletin (APB)

Elvállalva egy küldetést általában először el kell kocsikáznunk egy adott helyre, felvenni valamit, azt elvinni valahova, esetleg valamilyen oldalorientált cselekedetet véghezvinni, mint bűnözőknél felgyújtani valamit vagy rendőröknél lefoglalni egy autót. Úgy néztem, a küldetések hosszúsága véletlenszerűen változik. Volt, amikor hat részből állt egy misszió, volt, amikor odaértem az első küldetési célhoz és már vége is volt. Amíg egyedül barangolunk és csináljuk a küldetéseket, elég unalmas a játék, semmi ellenfél, és a küldetések is baromira ismétlődőek lesznek egy idő után. Viszont néha-néha az arcunkba vágódik egy nagy APB felirat kék és piros villódzások közepette, és itt kezdődik az igazi játék! Ez azt jelenti ugyanis, hogy az ellenoldalról is bekapcsolódtak a buliba, az ő céljuk pedig, hogy megakadályozzák, amit éppen csinálnunk kéne. Bármi áron. Ha éppen rendőrrel vagyunk, ilyenkor egy csapat bűnöző is elindul a küldetési célunk felé, hogy megvédjék vagy éppen előttünk teljesítsék azt.

A tűzharc a játék igazi sava-borsa. Elsődleges és másodlagos fegyverek, valamint gránátok képezik a készletünket, amit a már kinyitott arzenálból vásárolhatunk össze. Pisztolyok, puskák, golyószórók, shotgunok, van itt minden. Ezen felül, ha elég magas szintre jutunk a frakcióknál, még fejlesztéseket is vásárolhatunk a megfelelő fegyverekre és saját karakterünkre, valamint eszközöket, amikkel gyorsabban teljesíthetünk bizonyos célokat. A harc maga pörgős és igen akciódús. Gépi ellenfelek nincsenek, a játékban jelenleg csak PvP van, így mindig más játékosokkal fogunk harcolni. A pályán rengeteg lehetőség van taktikázásra, tereptárgyak, épületek, autók, bármi szolgálhat fedezékként, remekül megszerkesztették a környezetet a fejlesztők. Alig van olyan a pont a pályákon ahol ne adódna valamilyen taktikázási lehetőség, búvóhely vagy fedezék. Alapvetően csak a nekünk piros ellenfelekre lőhetünk, másokra nem. Akik nem a mi küldetésünkhöz tartoznak, azokon simán átmegy a golyó, így csak azokat sebezhetjük akikre a küldetésünk éppen kiterjed. A játékban folyamatos VoIP van, a csapatunk mindent hall, amit a mikrofonba mondunk, de az éppen körülöttünk lévő többi játékos is, így vigyázni kell, ha meg akarunk lepni valakit, nehogy meghallják, hogy közeledünk. A VoIP-t ki is lehet kapcsolni szerencsére, mert eléggé zabálja a sávszelet, és nem is túl jó minőségű: akadozik, halk és elég felemás használni, ezen még azért dolgozhattak volna a fejlesztők. Ettől függetlenül a fegyverek igen változatosak és nagy élmény a harc a játékban pisztollyal, géppuskával és mesterlövésszel egyaránt. Mivel úgy vettem észre, hogy nincs hitbox (a test- és fejlövés ugyanúgy sebez) és a kliensoldalon számolgatja a tűzharcot a játék, így még nagyobb lagnél is egész pontosan tudunk lövöldözni, ám ez az autókra már nem igaz sajnos, így lassabb netkapcsolatnál igencsak frusztrálóvá válik a vezetés.

All Points Bulletin (APB)

Ha már itt tartunk, nemcsak gyalog hanem autóval is megy ám a háború, ez az egyik legjobb része a játéknak. Szintünktől függően egyre jobb autókat vásárolhatunk, amit aztán kedvünk szerint kicicomázhatunk és tuningolhatunk, majd a játékban az autó-spawn pontoknál életre is hívhatunk, aztán mehet a száguldozás. Ha saját kocsi éppen nincs kéznél, amolyan GTA-szerűen einstandolhatunk civilektől is. Minden autó két- vagy négyszemélyes, így akár az egész banda befér egy kocsiba, ahonnan az ablakon kihajolva még lövöldözni is tudnak az utasok. Így aztán a hatalmas autós üldözések mindennaposak a játékban, és igen élvezetesek is. Harc közben persze sérülünk is, amit a képernyő elvörösödése és a hangok eltompulása jelez, de az életünk visszatöltődik, ha éppen nem lőnek ránk. Viszont ha elég golyót/repeszt kapunk, akkor bizony összecsuklunk, mint a kempingbicaj, és csak néhány másodperc múlva, a harctól kicsit távolabb jelenünk meg, ahonnan mehetünk vissza lövöldözni. A bűnözőknek nincs más választásuk az ellenfél agyonlövésén kívül, viszont a rendőrök használhatnak nem-halálos fegyvereket is, mint sokkoló, babzsákpatron vagy flashbang. Így elkábítva a bűnözőket odamehetünk és letartóztathatjuk őket, ami egy kicsivel tovább kiüti őket a harcból, ezen felül több pénzt és presztízst is kapunk.

Presztízsre szükség is lesz, ugyanis a szintlépés igen bonyolult a játékban. Ahogy haladunk felfelé a szamárlétrán, növekszik a rangunk, ami azt jelzi, mennyire vagyunk előre a játékban, hogy állunk a különböző frakcióknál és kontaktoknál. Ezen felül még két szint van, amit növelhetünk: a presztízs/hírhedtség és a veszélyszint. Veszélyszintünk úgy növekszik, ha minél jobban játszunk, minél több ellenfelet teszünk el láb alól életvesztés nélkül és úgy általában mennyire vagyunk hatékonyak küldetések során. Minél nagyobb ez a szint, annál durvább ellenfeleket küld ellenünk a játék, viszont a potenciális jutalom is nő. A másik a presztízs rendőröknél és a hírhedtség bűnözőknél, amit az oldalunknak megfelelő cselekedetekkel növelhetünk. Bűnözőknél a bűnözés, járókelők molesztálása, betörés, rongálás stb. Rendőröknél pedig pont ellenkezőleg a civilek és a köztulajdon védelme valamint bűnözők ártalmatlanítása. Minél nagyobb ez a szint, annál több pénzt és pontokat kapunk a frakcióktól a küldetésekért, de ha elérjük az ötös szintet, ott változik a helyzet. Ekkor ugyanis annyira hírhedtté válunk, hogy vérdíj kerül a fejünkre, és a szerveren lévő egész ellenséges banda ránk fog vadászni, viszont így nekünk is mindenki szabad préda. Ötös szinten hatalmas pénzeket és pontokat lehet akasztani egy-egy ellenfél likvidálásával, viszont ne számítsunk hosszú karrierre, amikor a fél szerver minket próbál kinyírni. Ha megöltek, visszaesünk egy-két szintet, így folytathatjuk a szokásos játékot.

All Points Bulletin (APB)

Ha meguntuk a harcot, átmehetünk a közösségi kerületbe, ahol mindig van élet. Ráadásul a játékidő csak az akció-kerületekben telik, a közösségi kerültben nem. Nyugisan cseveghetünk, ismerkedhetünk a többiekkel a téren vagy az oldal-exkluzív klubunkban, és igénybevehetjük a sok tervezőterminált. A játékban kinyitott kiegészítőket, mintákat, autókat és egyéb cuccainkat itt tudjuk igénybe venni. Testre szabhatjuk az öltözékünket, pimpelhetjük az autóinkat, zenét szerkeszthetünk a meglepően frankó zeneszerkesztőben, sőt, még saját indulót is csinálhatunk a karakterünknek, ami leölt ellenfeleinknél csendül fel. A ruha, tetkó és egyéb dizájnokat nem csak előre készített mintákból válogathatjuk ám ki, hanem egy igen robusztus editort is kapunk, ahol az egyszerű formákból és színekből amolyan Photoshop szinten rétegezve mi magunk is gyakorlatilag bármilyen mintát megalkothatunk, ha elég türelmesek vagyunk. Ha nem, akkor a piacon szinte bármit megtalálunk: dizájnok, öltözékek, kiegészítők, upgrade-ek, autók, minden. Sok tervező játékos pedig még megrendelésre is dolgozik, szóval őket megkeresve bármit elkészítenek nekünk néhány óra vagy nap alatt, csak győzzük megfizetni. Játékbeli pénz és RTW pont alapú piac is van, ki mennyire veszi komolyan a játékot.

Az RTW pont az APB játékbeli hivatalos fizetőeszköze. Ebből vásárolhatunk játékidőt és extrákat, RTW pontokat pedig bankkártyával online tudunk vásárolni. Ha elfogyna az alapjátékhoz járó 50 óra játékidő, akkor 200 RTW pontért cserébe vehetünk még 20 órát, vagy 400 ponttért cserébe egy egész hónapig játszhatunk folyamatosan. Ha elég ügyesek és kreatívak vagyunk, az RTW alapú piacon akár a játékban is megkereshetjük a plusz játékidőre való RTW-t, ha sikerül sok cuccot eladnunk. Kb. mint az EVE Online-ban: aki ügyes, itt is csak egyszer kell fizetnie, aztán a végtelenségig játszhat.

All Points Bulletin (APB)

Végül térjünk rá arra, mi is lakozik a tető alatt. A játékot a legújabb Warfare Engine hajtja, így a grafikára egyáltalán nem lehet panasz, ahogy a testreszabhatóságra sem. Ez viszont igencsak kemény kompromisszumokra kényszeríti a szegényebb vassal rendelkező játékosokat, ugyanis igencsak izmos az APB gépigénye. Hát igen, a Warfare motort nem igazán MMO-k számára tervezték. Még erősebb vasakon is brutálisan sokat töltöget a játék belépésnél és kerületváltásnál is, amit remélem, azért orvosolni fognak majd. A grafikát lebutítva veszítünk a külcsínből ugyan, de így még gyengébb gépekkel is épphogy játszható lesz a játék. (Sajnos a töltési idők nem változnak így sem.) A hangokra és a zenére viszont nem lehet panasz, minden tetszett, a járókelők megjegyzései, az utcazajok, karakterek hangjai... hosszú távon viszont kicsit unalmasak. Ha meguntuk a beépített zenekollekciót, akár a gépünkről saját számokat is beimportálhatunk, amit bömböltethetünk a frankó verdánkból. Bugok persze még mindig vannak, igen szép számmal, a matchmaking rendszer sem mindig tökéletes, valamint szerver oldalon is vannak néha problémák és brutális lag-hullámok, de a patchek folyamatosan ömlenek, így ezek is el lesznek hárítva előbb-utóbb... legalábbis ha minden jól megy.

Egy szó, mint száz: tetszik! A szokásos MMO-s skillezés, farmolás, grindolás és többi unalmas dolog helyett kaptunk egy izomból pörgős akciójátékot, amit nemcsak a maximális szint elérése után lehet élvezni, hanem rögtön az elejétől fogva. Nincs agyonkomplikált craftolás, húszezer aktív/passzív skill, nem kell heteket farmolgatni egyetlen reciért, semmi ilyesmi. Kapsz egy fegyvert, aztán menjél! Sima MOL játék („mész ’oszt lősz”). Nem kell órákat/napokat tölteni egy-egy raidre való készülgetéssel, hanem ha van egy szabad félórád, felugrasz hentelni, csinálsz egy-két küldetést, haverkodsz egy sort, aztán nyugodtan mehetsz is a dolgodra. Aki szereti a pörgős, GTA-szerű akciót, a punkos stílust és a frankó, vidám közösségeket, annak itt a helye az APB-ben! Jó játékot! ;-) ■

All Points Bulletin (APB)
All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)All Points Bulletin (APB)

értékelés

All Points Bulletin (APB)

Pozitívumok
  • Remek grafika
  • Pörgős akció
  • Semmi MMO-s időhúzás
Negatívumok
  • Sok bug
  • Kegyetlen töltési idők
  • Gyenge tutorial
Minimális rendszerigény: 2,13 GHz Core 2 Duo processzor, 2 GB RAM, 15 GB HDD, DVD-ROM, GeForce 7800 vagy jobb videokártya
8,0
grafika 8
hangok 7
játszhatóság 7
hangulat 9
All Points Bulletin (APB)
A legutóbbi All Points Bulletin (APB) cikkek, hírek

hozzászólások (9)

Madrac
Madrac 2010.08.12. 02:26
A problémám a WoW résszel az volt, hogy teljesen az jön le belőle, hogy MMORPG=WoW. ;)

Én se egyedül játszottam vele, 2 haverral rohangáltunk, de akkor is, keves az a két helyszín én azt mondom. Jól kidolgozottak, de akkor is tulságosan hasonlóak is egyszerre.
Playbahnosh
Playbahnosh 2010.08.12. 09:10
Mondjuk az is igaz, hogy a nagyvilágban a WoW neve tényleg egyenlővé vált a MMORPG-vel, de ilyen fogalomzavart azért a mi pozíciónkban nem engedhetünk meg magunknak, ugye Madrac? :D

Nekem sikerült 4 olyan emberrel összeállnom akik közül 2 már régebb óta játszik, és így azért jobb volt, mert kaptam tippeket és volt kitől ellesni a trükköket. Másrészt voltak olyanok is akik nemrég kezdték, nagyjából mind más szinten álltunk a játékban, így ha nem volt fent az egész banda akkor is volt mit csinálni, segíteni egymásnak feljebb jutni. Meg azért volt néhány új ismerős crim oldalról is, voltak akikkel előszeretettel gyilkoltuk egymást, és még jót röhögtünk is rajta általában :D

Lehet, hogy a mapokat gyorsan meg lehet szokni, nem tudom, én nem untam meg a játékot két hónap után sem, szerintem ez is ízlés és játékstílus kérdése...
Madrac
Madrac 2010.08.12. 18:02
Rossz is lenne, ha mindenkinek ugyanaz tetszene. Baromi unalmas lenne a világ. Nekem meg van mindig kb 8 óra játékidőm, havernak szerintem több is, majd egyszer lehet benézek még. Szerintem megvárok valami komolyabb frissítést vele.

A community része mindenképp tetszik a játéknak, nagyon ötletesen valósították meg a dolgok testre szabhatóságát. Ismerek is egy embert a fejlesztők közül, de már nem láttam hónapok óta.
Dark Archon
Dark Archon 2010.08.17. 15:11
Hát ez érdekesnek tűnik, de mint azt már előttem is írták, félő, hogy hamar unalomba fullad. Elég sok csak PvP alapú játék tűnt már el a süllyesztőben, olyan nagy nevek is, mint a Shadowrun. Ha lesz trial, kipróbálom.
fubenalvo
fubenalvo 2010.09.01. 10:17
A játék 2-3 óra után rém unalmas. Béta teszteken volt alkalmam kipróbálni.
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.