Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Battlefield Academy

Fantasztikusan addiktív, körökre osztott, második világháborús alkalmi stratégiai játékot teszteltünk.

2010.09.23. 09:15 | szerző: Lacko | Ismertető/teszt

A fősodorbeli játékok mellett igyekszünk a PC Dome-on időről időre különleges figyelmet fordítani a rétegjátékokra is, melyeket általában elhanyagol a magyar videojátékos média. Ezért rendszeresen számolunk be a Matrix Games hardcore taktikai játékairól is. Így kaptuk ezt a gyöngyszemet is. A Battlefield Academy egy alkalmi háborús játék. Azaz míg a legtöbb komoly stratégiai játék órákat és komoly összpontosítást igényel, addig ezt könnyedén játszhatjuk egy negyedóráig is, ha épp csak ennyi időnk van. Persze vigyázni kell vele, mert a könnyed játékmenet sokszor ugyanúgy órákra lebilincsel, mint komolyabb társai.

Battlefield Academy
Kitörés a normandiai partokról a kontinens belsejébe.

A játék ötlete egy BBC sorozathoz készült flash alkalmazásból indult. A brit tévé egyik hadtörténeti dokumentumfilm-sorozatát reklámozta ezzel a kis, böngészőből játszható játékkal. Amely azonban meglepően nagy sikert aratott: már az indulás napján több tízezren játszottak vele. Innen jött az ötlet a fejlesztő Slitherine csapatnak, hogy van még igény körökre osztott taktikai játékokra. Ezért vágott bele a – hasonló nevű, de komolyabb, 3D-s – második világháborús témájú Battlefield Academy fejlesztésébe.

Fő céljuk a könnyű és alkalmi játszhatóság volt. Nem akartak versenyre kelni a komolyabb háborús játékokkal, sem elcsábítani azok megszállott törzsközönségét. Sőt, inkább új wargamerek toborzását szolgáló játékot akartak: megnyerni azokat a játékosokat, akik eddig csak komolytalan, klikkelgetős stratégiákkal játszottak, vagy épp azzal sem. Ezért a grafikát – bár elég szép lett – inkább viccesre tervezték, a kezelést pedig egyszerűre. Azonban nagyon odafigyeltek a realitásra, amire már a flashes elődje is épült. Emiatt szervezték be John Buckley professzort a Wolverhamptoni Egyetem hadtörténeti professzorát, aki szabadidejében maga is nagy wargamer.

Battlefield Academy
A Sivatagi Patkányok védekezésből ellentámadásba mennek át.

A játékmenet sokban hasonlít a régi Panzer Generalhoz, azaz különböző egységeket (Tigriseket, Stuartokat, utászokat, aknavetősöket stb.) tologathatunk a térképen és adhatunk nekik különböző tűzparancsokat. Majd ha végeztünk, akkor az ellenfél jön, tehát körökre osztott. Azonban – ellentétben a többi tucatjátékkal – az egységeknek nincs "ereje", nincs zöld csík az egységek fölött, amiből lassan szedegethetjük le az "életet", majd ha elfogy, az egység megsemmisül. Ezzel szemben – pont úgy, mint a valósághű stratégiai játékokban – az egységek rendes sérülésmodellel rendelkeznek. Egyetlen jól irányzott találat is végezhet egy ellenséges egységgel, míg máskor ugyanabban a helyzetben rengeteg lövéstől sem lesz semmi baja, ha lecsúszik róla vagy mellé trafálunk. Hasonló profi módon valósították meg a különböző irányokból szerezhető sérülést. Nem mindegy, hogy elölről vagy hátulról találunk el egy tankot.

A Battlefield Academy kezelése nagyon egyszerű. Nem bonyolították túl a parancskészletet, de azért elég sok lehetőségünk van, hogy ne laposodjon el hamar a játékmenet: lefogó tüzet adhatunk olyan helyekre, ahol nem látjuk – de sejtjük – az ellenséget. Rajtaütést hajthatunk végre. Direkt aknavető tüzet használhatunk, de térképen kívüli támogatást is igénybe vehetünk: légitámadásokat és tüzérségi csapást. Egységeink a harc során fejlődnek, ezzel plusz képességeket szereznek. Gyalogosoknál ilyen például a mesterlövés, ágyúknál pedig a célzott lövés.

Battlefield Academy
Ha a Királytigris velünk van, nagy baj nem lehet.

A játék menüje, a küldetések előtti eligazítás képregény stílusban készült. Ez jó értelemben komolytalanította el az alapbenyomást a játékról és ráadásként megadja az alaphangulatot egy könnyed játékhoz. Ez a grafikai stílus pedig a 3D-s harctéren is megmarad. Ha triggerelünk valamilyen eseményt (egy ellentámadást, vagy utánpótlás érkezik), képregényfigurák jelentik be nekünk a történést. Amikor pedig eltalálunk egy ellenséget vagy megfutamodásra késztetjük, egy olyan felirat jelenik meg felettük, mint amiket a képregényekben látni. Szintén ezt a könnyed stílust vitték be az egységek lemodellezésébe is. Hiszen tankjaink elvesztik eredeti arányukat és viccesen torz alakot öltenek. (Nekem speciel nagyon bejön egy ilyen összenyomott Panther. Van is itthon egy hasonló stílusú, kivágós Abrams harckocsim is.)

A Battlefield Academyben három nagyobb kampány található: Észak-Afrika, Normandia és az Ardennek. Akinek ez kevés lenne, elindíthatja a szerkesztőt és saját pályákat is készíthet. Nagyon nem mélyedtem bele, de láthatóan elég sok lehetőségünk van, igaz a komolyabb küldetésekhez scriptelnünk is kell. A mesterséges intelligenciával nekem nem volt bajom, de az biztos, hogy egy ilyen játék – a kis és közepes méretű küldetéseivel – ideális a multiplayer játékra. Így már bizonyára sokkal izzasztóbb lehet egy-egy feladat.

Battlefield Academy
Küldetések elött ilyen képregényben kapjuk az eligazitást.

Személyes tapasztalatként hozzátenném, hogy az első patchet mindenképpen érdemes feltelepíteni, sok problémát oldott meg nálam a javítás. A játék kézikönyve amúgy csak online található meg, talán így oldják meg, hogy mindig a legfrissebb példányt olvashassa a játékos. Azonban igazából meg se nyitottam ezt a PDF-et, mivel olyan pofonegyszerű a játékmenet, hogy nem volt rá szükség – ráadásul az első küldetés oktatópálya is egyben.

Engem nagyon meglepett ez a játék, egyrészt mert teljesen váratlanul ért, egy szót sem hallottam róla megjelenése előtt. Másrészt pedig a másodvonalbeli játékok nem szoktak ennyire jók lenni. A Battlefield Academy nemcsak hangulatos és remek játékmenettel rendelkezik, de egy jó nagy piaci rést tömött be, ami a Panzer General, West Front és társaik óta tátong. Amióta vele játszom, rájöttem, hogy mennyire jó volt az ilyen egyszerű játékmenetű, és mégis gondolkodós, taktikázós körökre osztott irányítás.

Battlefield Academy
Ryan közlegényt felmentettük. A hídon Tom Hanks hullája.
Battlefield AcademyBattlefield AcademyBattlefield AcademyBattlefield Academy

értékelés

Battlefield Academy

Battlefield Academy
Pozitívumok
  • Hangulatos, magával ragadó játékmenet
  • Egyszerű vezérlés
Negatívumok
  • Patchek nélkül elég furcsán viselkedik
Minimális rendszerigény: Pentium 4/Athlon XP, 512 MB RAM (Vista és Win7 esetén 1 GB), 128 MB-os DirectX 9 kompatibilis videokártya
8,0
grafika 7
hangok 8
játszhatóság 9
hangulat 9
Battlefield Academy
A legutóbbi Battlefield Academy cikkek, hírek

hozzászólások (9)

Lacko
Lacko 2010.09.27. 08:45
Hétvégén megint játszottam vele, mert nem volt sok időm. És rohadt jó volt.
A Sivatagi Patkányokkal kellett áttörni a német-olasz vonalakon. Sturmgesütyöt csak hátulról... Főleg Stuarttal. ;)

Normandiában picit elakadtam, az Ardennekben meg nagyon. Ott az első küldi egy brutál német támadással kezdődik - ami jogos - de nekünk ki kell tartani - ami már inkább röhejes...
Wotan
Wotan 2010.09.27. 09:19
sajnálom, hogy nem lehet itthon megvásárolni, de azt még jobban, hogy nincs német kampány benne :( multiban lehet németekkel lenni, de kinek van annyi ideje és türelme, hogy körökre osztottal leüljön multizni...
Lacko
Lacko 2010.09.27. 09:24
Igen, ez tényleg sajnálatos, hogy nincs német kampány. Engem is zavart, ezért erősen gondolkoztam is rajta, hogy csinálok egyet. De aztán most mégsem. Viszont körül kéne nézni a neten, hogy más nem csinált-e már...
Sir Charley
Sir Charley 2010.10.05. 16:36
Tudom, hogy nem illik ilyet kérdezni, de honnan lehet ezt letölteni?
KisCsirkee
KisCsirkee 2010.10.05. 16:37
Hát épp ez az! Sehonnan!
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?