Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

FIFA 11

Az ősi maja naptár szerint, ha egyszer elkészül a Duke Nukem Forever, s tényleg megújul a FIFA PC-s verziója, eljő a vég. Kezdhetünk rettegni?

2010.10.26. 10:30 | szerző: Retee | Ismertető/teszt

Sok-sok éve, egy messzi-messzi galaxisban... A távoli EA bolygón egy szaki úgy döntött, hogy ideje romlásba kergetni a PC-s futball híveit, s elsőszámú játékuktól megvonni az évenkénti normális fejlődés képességét. Mert bizony erről van, vagy inkább volt szó, hiszen a FIFA széria neve ellenére az elmúlt időszakban a padlón ücsörgött. Az eladások ugyan kedvezően alakultak, ám a kritikai visszhangok rendszeresen a porba nyomták a játék fejét (PC-n), mivel a sorozat azon pofátlan elképzelés alapján haladt előre útján, hogy nincs szükség előrelépésre. Mind grafikailag, mind a meccsek hangulatában, de még az irányítás kapcsán is évről évre ugyanazt kaptuk. S amit először még erős négyesnek mondtunk, az mindegy egyes sorszám után egyre vérszegényebbé, sőt idővel már kínossá vált... Eddig. Az idei év ugyanis kivétel, az EA már az előzetes ígéretekben is sietett közölni: 2010-ben a FIFA PC-s verziója is next-gen motorra vált, annak minden külső és belső szépségével. És láss csodát: tényleg! A FIFA 11 ugyanis teljesítette óhajunkat, és ha nem is hibátlan mértékben, de végre hozott némi újdonságot magával, na meg magában.

FIFA 11

A menübe belépve egyből egy új, elsőre jópofa újítás fogad. Konkrétan egy pálya, egy kapus, na meg egy türelmesen várakozó csatár, akivel a labdát elkapva azonmód be is célozhatjuk a hálót, aztán uccu neki. Én az elején az irányítás tesztelésére használtam, de első körben szinte mindenki ki fogja próbálni, hiszen már itt látszik, hogy az új epizód elkezdett felnőni a régebben saját maga által felállított szinthez. Néhány kapura lövés után aztán a Space-t megnyomva bejön a valódi, erősen "konzolszagot árasztó" menü is, ahol választhatunk a különböző játékmódok és persze a beállítások között. Igaz, utóbbiak lényegi részét még a játék indítása előtti ablakban találjuk meg, de néhány apróságot itt is megbabrálhatunk, hogy aztán átnézhessük a lehetőségeket karrierünk előtt.

Játékmódok
Az EA által birtokolt licencek és a valóságos bajnokságok lemodellezése miatt a FIFA egyedül a játékmódokban verte mindig is a nagy riválist, a Pro Evolution Soccert. Épp ezért túl sok újdonságot nem várhattunk tőle, mivel alapvetően már így is minden ott volt, amit kívánhattunk. Az egyetlen új kihívás így a "Virtuális profi", mely elsőre igen hasonlít a "Légy profi" funkcióra, ám annál bőségesebb és átfogóbb lehetőségeket nyújt. Egy teljesen új játékost kreálhatunk, akit azonban sokkal részletesebben állíthatunk be a "Be a pro"-nál megszokottnál – elsősorban külsejét tekintve. Gyakorlatilag mintha átemelték volna a The Sims tervezőjét: és ugyan nem mindenki fog elmerülni benne, de ha valaki szeret pepecselni, az tényleg teljesen egyéni külsőt szabhat felfedezettjére. Az itt megalkotott játékos amúgy abban is eltér testvérétől, hogy bármelyik játékmódban, és persze az online mókában is használhatjuk. Emellett persze megmaradt a már említett Légy profi menüpont, kimaradt viszont az egyelőre csak konzolokon elérhető karrier és a "Be a Goalkeeper" lehetőség – előbb-utóbb persze ezek is bekerülnek majd a PC-s verzióba.

FIFA 11

Next-gen!
Játékmódok, menedzselés – ugyan fontosak, alapvetően mégsem ezek döntik el, hogy mennyire kapja el az embert egy foci-szimulátor. Ráadásul, mint már írtam, a FIFA a felsorolt funkciókban eddig sem szűkölködött, mégsem dicsértük agyon... A meccsek miatt. De végre, végre, az EA-s fiúk teljesítettük ígéretüket és egy next-gen motort építettek be a FIFA 11 alá, amely igen látványosan megdobja a széria új részét. A grafika végre méltó a sorozathoz, a játékosok nagyon szépen kidolgozottak, a stadion, s annak minden kelléke a helyén van és csillog. Igaz, ezt úgy istenigazából egy játékost irányítva, a közelített kamerával sasolva láthatjuk, de azért a klasszikus "toronyból" nézetnél is feltűnő a változás. Nem mondom, hogy "a napra lehet nézni, de a FIFA-ra nem" helyzet állna fenn, de el kell ismerni, a fejlesztők végre odatették magukat. Az ember persze gyorsan megszokja a változásokat, igazán viszont akkor érzékeli a különbségeket, ha valamilyen indokból kifolyólag elindít egy korábbi részt, s ott meghökkenve szalad ki a száján, hogy "ez meg mi a..."

Persze a next-gen jelző korántsem csak a külsőre vonatkozik, sőt. A következő generációs motorok ugyanis nemcsak a szép effektekért, hanem a karakterek mozgásáért is felelnek. És szerencsére idén itt sem némulnak el. Számomra a FIFA talán legidegesítőbb, vagy inkább leglehangolóbb tulajdonsága az elmúlt években a dinamikát, izgalmakat nélkülöző mérkőzések, a madzagon húzott labdák és a botrányosan, meg persze kiszámíthatóan mozgó játékosok voltak. És ez az, amiben a 11-es epizód a leginkább előrébb lépett. Az új passzrendszer csodákra képes – na jó, a tengert azért nem választja szét, de legalább hasonlít a valóságos futballra, végre. Ezzel együtt pedig minden javult egy picit: a gép erősebbé, taktikusabbá vált, a bíró pedig Bede Ferenc bajszot ragasztva néha csúnya szavak suttogására kényszerít, mégis élvezzük, hogy végre egy új játékot kaptunk. Persze nem mondom, hogy a klasszikus, és roppantul unalmas FIFA-s gólszerzési lehetőségeket kipucolták, viszont végre tényleg úgy tűnik, hogy játékosaink minden lövése más és más, így akár távolról, akár közelről esélyes lehet a gólszerzés. Hasonló a helyzet a védekezéssel is, hiszen a gép kevésbé sablonosan tör előre, mint régebben, a szereléseknél pedig tényleg fontos a megfelelő pillanatot kivárni, különben az ellen vagy elrántja a labdát, vagy a földre terül, utóbbi esetén pedig a bíró szeret azonnal fújni.

FIFA 11

Sajnos, vagy nem sajnos, de az új irányítással az is együtt jár, hogy aki komolyabb szinten szeretné a gép, vagy emberek ellen tolni, az most már tényleg kénytelen lesz elfelejteni a billentyűzetet. A bekerülő rengeteget apró és finom cselt ugyanis lehetetlen a keyboardot ütve végrehajtani, s főleg emberi ellenfél ellen nyomulva érezhetjük, hogy egyik kezünket hátrakötve nehézkes Tyson ellen boxolni.

Végeredmény
Az eddig leírtak gyakorlatilag csak pozitívumokat tartalmaztak az új FIFA-val kapcsolatban, ami nem meglepő, hiszen az EA idén tényleg hajlandó volt újítani és ez jól látható. Ráadásul amiben a sorozat hagyományosan erős volt már az elmúlt években is, a kommentátorállásban (Hajdú B., Faragó páros) és az online módokban, azok most is tökéletesek. Mégsem lehet azt mondani, hogy a FIFA 11 tökéletes lenne. A hiba viszont nem az, "ami van", hanem inkább "ami nincs" kategóriában keresendő. A next-gen ellenére nekem még mindig hiányoznak azok a finom kis részletek, animációk, ötletek, amelyek a '90-es években éltették a szériát, s ami miatt a FIFA az lett, ami. Néhol még mindig sok a sablon, néha még mindig dróton futnak a játékosok, ostoba a gép, csak kevésbé, mint amit az elmúlt öt (tíz?) évben megszokhattunk. Épp ezért nem is kesergek tovább, hanem örömmel jelentem, a FIFA 11 bár nem tökéletes, de méltó a név viselésére, s az EA idén PC-n is felnőtt a Konami által fejlesztett riválishoz. Csak aztán ne ezt együk még tíz évig... ■

FIFA 11
FIFA 11FIFA 11FIFA 11FIFA 11FIFA 11

értékelés

FIFA 11

FIFA 11
Pozitívumok
  • Új passzrendszer
  • Next-gen grafika
  • Rengeteg játékmód
Negatívumok
  • Néhol hajlamos fagyni
  • Lassan már egy ötsoros Mortal Kombat kivégzés is könnyű lesz a játékosok összes mozgásának előhívásához képest
8,5
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 7
hangulat 8
FIFA 11
A legutóbbi FIFA 11 cikkek, hírek

hozzászólások (6)

Creativ3Form
Creativ3Form 2010.10.26. 14:11
Én nagyon meg vagyok elégedve a PC-s verzióval, hosszú-hosszú évek után, végre egy normális Fifát kaptunk mi is. Én csak a 98/99-et tartom igazi Fifának, bár a 07-el is remekül megvoltam, szóval ráfért már a PC-re a vérfrissítés. A külcsín, a játékmenet mind-mind csiszolva lett, és bár nehezebb szép és eredményes focit játszani, de ettől csak még izgalmasabb. Én bill-en tolom, annak ellenére hogy sokan írták, hogy az igazi élményhez gamepad kell, de én így is remekül megvagyok, és nagyon élvezem. Végre újból lehet gyorspasszos játékot folytatni, bár az íveléseknél és a lövéseknél oda kell figyelni, mert ha csak egy milliméterrel erősebben nyomom a lövést, már fölé-mellé. Ám a nagyobb kihívással, engem csak jobban magába szippant. 2 hét alatt nyomtam le a MU-val két idényt, míg a korábbi részekben ehhez kellett egy jó másfél-két hónap.:-D

Szóval én nagyon meg vagyok elégedve, ha lesz rá keret, megyek is megvenni. Bár lehet megvárom, amíg lemegy az ára pár ezrest.

Az mondjuk kár, hogy ez még mindig csak egy Fifa 10.5, mivel ugye rengetek extrát, ami a konzol verzióban benne van, még nem kaptunk meg PC-re (a Be a Pro móddal vegyített menedzser mód, Be a Goalkeeper mód stb) de reméljük, jövőre már ez a hajszál vékony fal is eltűnik a két Fifa közül.

Ami még csiszolható, az a menedzser módban a pénzszerzés, mert eléggé...nos...könnyen meggazdagodhatsz még úgy is, ha sokat költekezel. A fórumon már leírtam, meg előttem is páran, hogyha feltuningolod maximumra a tárgyalódat meg a tehetségkutatódat, akkor bagóért, teszem azt 4-5 milláért megszerezhetsz 80 képességpont feletti fiatal játékosokat is, akik pár hónap alatt a dupláját sőt, a tripláját is érhetik annak, amit te kiadtál értük, majd ha jön az átigazolási szezon, lazán 20-30-40 millát kaszálhatsz rajtuk úgy. Én most vagyok a harmadik szezonom elején, de már 140 millám van, és minden fejlesztésem, a stadionigazgatót leszámítva, 10/10-es. És ezt mind ezzel a módszerrel - amit az imént leírtam - értem el. Persze nem mondom, hogy egy kisebb bajnokság kisebb csapatával is így van ez, de az elit kluboknál 2 év alatt megtriplázhatod a kezdő tőkédet, és még a fizetések miatti minusz miatt se kell aggódnod.

De ezt leszámítva nálam a Fifa meg fogja kapni az Év sportjátéka díjat a szokásos Dome-os szavazáson.

Bocs, ha túl hosszú voltam.:-D
Dirttwo
Dirttwo 2010.11.04. 22:38
Marhára jobb:-| Nagyszerű játék az olyan ami arról szól hogy egy évig szedem hozzá innen-onnan a patch-eket, hogy a végén teljes legyen az összkép(ja, addigra már kijött az újabb PES...bocs):-/

Hát aki ezt élvezi annak hajrá, én maradok a fifánál.Szeretek olyan dolgot kézbe venni, amit nem szartak telibe mondván hogy a játékosok majd úgyis felpeccselik.Ennyit a PESről
bfrenk
bfrenk 2010.12.14. 15:01
Már megbocsáss, de a Konami nem veled vagy velem akar kiszúrni azzal, hogy nem teszi bele rendesen a csapatokat. Csak mivel az EA megvette a licenszeket, a Konami már csak korlátozott számú csapat jogait veheti meg, mivel azok az EA tulajdonában állnak...
D.Ricsi
D.Ricsi 2011.07.02. 13:53
Eljött az az epizód ami végre PC-n is élvezhetővé vállt. Utoljára a 98/99 és
a 2006-os Fifa volt jó. Utána már csak gyengén sikerült összecsapot fifák jöttek. De most újra itt van egy jól sikerült fifa. Pozitívumok: Sokat fejlődött a grafika, rengeteget nőtt a játékélmény. Negatívum: Lehetnemég
a menedzser módot javítani. Pl: több pénznem lehetne bent, és jó lenne ha sokkal nehezebb lenne meggazdagodni. Jó lenne ha lehetne játékosokat cserélni az átigazolási szezonban. Valamint jó lenne ha több stadion lenne
a játékban.
Összefoglalva egy nagyon jó, de még javítható fifát kaptunk.
alonso9
alonso9 2011.07.06. 12:55
Sziasztok!Gigabyte Geforce 210-es VGA az nagyon gyenge a játékhoz valaki esetleg nem nyomja azzal?Válaszokat köszi!
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?