Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

F1 2010

Hosszú évek után ismét PC-re is megjelent egy Formula 1-játék.

2010.11.07. 20:00 | szerző: Peac | Ismertető/teszt

Keserű szájízzel vettük tudomásul, amikor 2003-ban az F1 Challenge '99-'02 megjelenése után kiderült, hogy a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség – a legnépszerűbb autósportok mindenhatója) kizárólagos szerződést kötött a Sonyval a Formula 1 és a WRC (Rally Világbajnokság) versenysorozatokon alapuló szimulátorok elkészítésére. Végre eljött az ideje, hogy megint multiplatform játékok jelenjenek meg a meglehetősen gyermetegre sikerült átmeneti termékek után. És máris itt az első. A Codemasters marketingrohama után PC, PS3 és X360 platformokra megjött maga az F1 2010 játék is, amelyet a szimulátor-rajongók már tűkön ülve vártak.

F1 2010

Az F1 Challenge-hez ugyan számolatlanul jelentek meg a különböző házi fejlesztésű évadcsomagok, új kocsik, pályák, sisakok, nevek, de valahogy sosem sikerült megütni egy "gyári játék" színvonalát. Az F1 2010 viszont végre egy nagy fejlesztőstúdió teljes értékű terméke. A Race Driver Gridből és a Colin McRae: DiRT 2-ből már jól megszokott jellemzőkkel, de azért professzionálisabb belsőséggel. Hiába, az F1 az F1. Ennek ellenére a szimulátorról ordít, hogy a fejlesztői a lehető legszélesebb tömegnek szánták. Így pedig sajnos pont az maradt ki a játékból, ami a Forma 1-et legendává és a világ legnépszerűbb motorsportjává tette.

Az F1 2010-ben 19 valós versenyhelyszín és az összes 2010-es F1-es csapat vár ránk (pilótástul), az autók között érezhető különbségekkel. A pályák csodálatosak, a kanyarok ismerősek lehetnek a TV-közvetítésekből, talán néhány pontatlanságot tud csak észrevenni egy figyelmes rajongó.
A játék nehézségi szintje meglehetősen tág határok között állítható, ámbár lehetne sokkal finomabban is hangolni, de az mindenképpen igaz, hogy a legkönnyebb és a legnehezebb mód között óriási a különbség. A szimulátor játékosságát jó pár eszköz segíti, amelyeket már megszokhattunk más programokból. A nehézségi szinttől függetlenül használhatjuk a vezetést segítő eszközöket, no meg a már említett Codemasters játékokból ismert "legális csalás" is engedélyezett. Jelesül a Flashback, amivel a visszajátszás menüből újratölthetünk egy pár másodperccel a nem kívánatos manőver előtti állapotot. Ez igen jól jön, ha egy hosszú verseny vége felé hibáznánk. Hasonlóan nagy segítség a kipörgésgátló és a blokkolásgátló, ami az F1-es autóhoz mindenképpen kell a hozzám hasonlóan átlagos képességű játékosnak. Amivel még hosszú órákat takaríthatunk meg, az az ideális ív felrajzolása a pályára. A már megszokott színes nyilacskák jelzik, merre érdemes mennünk. A lényege viszont az, hogy nagyszerűen megmutatja, hol kell fékeznünk, és milyen sebességgel mehetünk az adott kanyar egyes részein. Persze e nélkül igazibb az élmény, de a pályák nagy részén e nélkül cseppet sem látszanak az ideális ívek (főleg esőben) és mire megfelelően megtanulunk egy-egy pályát, hosszú órák telhetnek el. Való igaz, hogy nem kell úgy küzdenünk az irányítással, mint ahogy azt néhány kevésbé komoly játéknál megszoktuk, ugyanis egy alkalmas kormánnyal olyan csodásan engedelmeskedik az autónk, hogy öröm vele száguldani. A váltásoknál van egy pici fáziskésés, de ez az elektronikának köszönhetően a valóságban is előfordul. Habár ott már nem jár sebességcsökkenéssel, mint a programban.

A kocsik a legapróbb részletekig hasonlítanak a valós megfelelőjükre. Mindegyiknek megvannak a sajátosságai. Hogy mást ne említsünk, a HRT-vel egy hibátlan kört összerakni igazán férfias kihívást jelent, míg a Red Bull autójával sokkal könnyebben érhetünk el űridőt (mármint magunkhoz képest). Az egyetlen, amin hanyagságon érhetjük a fejlesztőket az, hogy a kocsik kormányát nagyjából egységesítették, így minden autóban a kormányon van a "fordulatszámmérő", ami a váltás ideális pillanatát mutatja. Ettől eltekintve a kocsik szépek. A megjelenés előtti marketinghadjárat ugyan bámulatos törési modellezésről szólt, amit azért ennyire nyíltan nem mernék kijelenteni. A már megszokott események történnek ütközéskor: törik a kerék, az orrkúp, meg a hátsó szárny. Az autó többi része deformálódik és a festék is lekopik, de valósabbnak tűnt a Race Driver Gridben és a DiRT 2-ben használt modellezés. A mechanikai hibák (amelyekkel legalábbis találkoztam) megálltak a defektnél. Se motorhiba, se elektronikai baki, se elfüstölő fékek, semmi. Defekt viszont elég gyakran. És elég szerencsétlenül is sikerült megvalósítani. Kb. mintha egy vízilufit kormányoznánk a futómű végén és nem is hajlandó leszakadni a gumi, hogy legalább lássunk valami érdekeset, amíg elvergődünk a boxig a dülöngélő kocsival.

F1 2010

A boxkiállást mellesleg érdemes automatizálni. Kiváltképp, ha minden szabályt bekapcsolunk, mert akkor ha mi nem is, de a képzeletbeli versenybíróság biztosan tudja, miért büntet meg. És akkor bizony gyakori vendégek leszünk a Pit Lane-en. Akkor pedig igazán nem illik túllépni a megengedett sebességet. Érdekes viszont, hogy minden szabálysértést nagyon keményen büntetnek, de azt, ami a valóságban az egyik legnagyobb port kavarta pár évvel ezelőtt (2002) – miszerint a boxutca kijárati vonalára rá szabad-e hajtani vagy sem – egyáltalán nem érdekli a bíróságunkat. Az hagyján, hogy mi átvághatjuk, de még a gépi ellenfelek is megteszik. Keserű tréfa a fejlesztők részéről.

Sajnos a nehézségi szinttől függetlenül kimaradt a játékból néhány – a professzionális autóversenyélményhez szükségesnek vélt – részlet. Ami a legfájóbb lehet, hogy a telemetria teljes egészében kimaradt. Hovatovább, még a pályán megtett köreink szektoridőiről sem tájékozódhatunk. Egyedül az utolsó megtett kör első két szektora jelenik meg a boxban elénk állított monitoron. A Safety Car (biztonsági autó) megjelenésére mindenki számított, de sajnos ezzel sem kell számolnunk. Ezek mellett a start előtti melegítőkör hangulatából megint kimaradunk. Ezek az alapvető hiányosságok, amik véleményem szerint nagyon kellettek volna.
INFO: A telemetria segítségével követhető nyomon a versenyautó minden rezdülése a pályán töltött idő alatt. A valóságban ezeket az adatokat (pedálállás, hőmérséklet, sebesség, fordulatszám, guminyomás, szektoridők stb.) a versenyzők mérnökei elemzik és a körözés végén a versenyző is láthatja, a pálya melyik pontján esetlegesen milyen húzása eredményezhetett jobb vagy rosszabb szektoridőt.

Ilyen és hasonló apróságok miatt érezheti úgy az ember, hogy sajnos gyermekjátékot csináltak az F1-ből, de azért van bőven olyasmi a játékban, ami kárpótol ezekért a hiányosságokért. A megjelenése mindenképpen szép, a hangokkal is könnyen kibékülünk, és már majdnem sikerült a személyes élményeket is belecsempészni a játékba. Való igaz, hogy a dobogó jelenet kimarad a dobogós helyek után, de mehetünk helyette az interjúszobába, ahol a csinos riporternő kérdéseire kell válaszolnunk. Vagyis választanunk kell az előre megfogalmazott válaszokból. Ugyanígy indul a karrier mód, aminél érdemes meggondolnunk, mit "mondunk", mert annak megfelelően választhatunk munkaadót, aki első körben legjobb esetben a Force India, legrosszabban a három utolsó csapat (HRT, Virgin, Lotus) valamelyike. Nagyon nem mindegy. Utóbbiakkal ugyanis csak a pályával verekszünk, nem a többiekkel versenyzünk.

F1 2010

A pályákkal való verekedésünket ugyan valamilyen szinten tompíthatja, hogy ajánlott autóbeállításokat használhatunk attól függően, hogy száraz, vagy esős idő van-e, valamint, hogy mennyire akarunk bevállalósan vezetni. Ha az ajánlott beállításokon még változtatnánk, azt is megtehetjük a boxban elénk pakolt monitor felületén. Az ajánlott beállítások tőlünk jobbra (a mérnöknél), balra pedig a gumikkal kapcsolatos felület. Jópofa "menürendszer", végre valami változatosság. Habár egy idő után kicsit már uncsi, ha az ember komolyan veszi a karrier módot. Akárhogy is... 19 verseny, és a legszűkebb verzió szerint is 10-16 körös egy-egy menet. Plusz legalább egy szabadedzésen érdemes szerepelni (némelyikért fejlesztés jár a kocsira), a Q1-Q2-Q3 így is, úgy is sok idő. Igaz, pont ezért lehet kérni a rövidített hétvégét, amiben nincs szétszabdalva az időmérő edzés, de megfelelő nehézségi szint mellett általában nincs meg elsőre a pole (első rajthely a versenyen). Rajtolni viszont az első helyről az igazi. Az automatikus kipörgésgátlónk butább, mint az ellenfeleinké, ezért általában egy-két kocsi elhúz mellettünk a rajtnál, ha nem védekezünk megfelelően (agresszíven). Hátrébb is így van ez, de az előttünk feltorlódó kocsikba könnyen beleszállhatunk, arról nem is beszélve, hogy hátulról nem látjuk a lámpát, hogy mikor indulhatunk. Való igaz, hogy nem is kell, mert a rajtnál kb. annyi a feladatunk, hogy leengedjük a gázpedált, onnantól a kocsi öntudatra ébred. Nem tudunk kiugrani a rajtnál, se lefulladni, se semmi. Azért a lehetőséget meghagyhatták volna...

Amire viszont van lehetőség, az a száguldozás, esőben, záporban, napsütésben. A fejlesztők szerint életszerű, meg a képek szerint is, valójában szerintem nem teljesen. Nagyon jól néz ki, az igaz, de nem mondanám valósnak. Nem gurulnak le a vízcseppek a sisakról. Meg lehet tőlük bolondulni. A kocsin viszont gurulnak, és nagyon nagyon is jól néz ki. Az úton gyönyörűek a pocsolyák. Tükröződik rajtuk szépen a táj, még ha nincs is időnk ebben gyönyörködni. Sajnos a kocsik mögött húzódó vízfüggöny most sem sikerült teljesen hitelesre, de abból már kapunk ízelítőt, hogy milyen is esőben egy másik versenyautó hátulját közelről nézni és nem látni. Csodálkozom is, hogy nem látni a valóságban amúgy nagyon erős hátsó lámpát. Így van, amiben bele tudunk kötni, de tényleg nagyon szép a grafika, amihez nagyszerű hanghatások párosulnak. Sajátos hangulatot kölcsönöz a játéknak.

Összefoglalva: remek időtöltést és versenyélményt nyújt az F1 2010. A sport komolyságát ugyan nem adja vissza teljesen a program, de ha nem tartozunk abba a kiváltságos halmazba, akik valós F1-autót vezettek, még ez a legjobb választás, ha versenyzőbőrbe akarunk bújni. ■

F1 2010
F1 2010F1 2010F1 2010F1 2010F1 2010F1 2010

értékelés

F1 2010

8,0
grafika 8
hangok 8
játszhatóság 8
hangulat 9
F1 2010
A legutóbbi F1 2010 cikkek, hírek

hozzászólások (11)

Amiga
Amiga 2010.11.11. 06:10
Azért kicsit túlzás, hogy a modok nem hozták egy gyári játék színvonalát; mind a Challnge, mind az itt meg sem említett rFactor modjai között vannak nagyon jól sikerültek. Igaz, azok SZIMULÁTOROK, ez pedig itt ARCADE.

Nekem összességében tetszik, csak ne lenne annyi zavaró apróság.
DühösTigris
DühösTigris 2010.11.11. 09:57
Teljes mértékben egyetértek qwabaw "kollégával". Én már akkor rettegtem,mikor megtudtam,hogy a Codemasters szerezte meg az F1-es jogokat.Ismét nem kellett csalódnom a cégben(pedig de jó lett volna).Egy giccsparádé az egész program.Remek grafika,remek körítés,remek itt minden,csak a vezethetőség...a fizika egy kalap .os!Na most ez elég nagy probléma akkor,mikor egy F1-es programról beszélünk....ugyebár.Pontosan olyan,mintha a hamburgeremből kihagyták volna a húst.Szép-szép az a saláta,na és a zsemle is tuti,de hol a lényeg? Felejtse el a Codemaster az autós programokat,de sürgősen.Vagy.... Ne hitegesse az embereket,hanem nyíltan közölje a megjelenés előtt,hogy hozza a játék a tőlük megszokott színvonalat.Ennyííí....
Ja igen.... Aki szeretné átélni,(persze csak virtuálisan)milyen lehet egy ilyen autót vezetni,az feltétlenül próbálja ki a Ferrari Virtual Academy 2010 c. szimulátort.
Dirttwo
Dirttwo 2010.11.11. 10:09
Emberek....J.Á.T.É.K!!!:-(( Ha annyira át akarod élni milyen lehet f1es gépet vezetni, menj el versenyzőnek ha akkora tudós vagy:-/

Ettől eltekintve sztem is egy kalap fos az F1.A Codemasters irtó jó autós Game-ket csinál, a Dirt 2őt a mai napig tolom, mert van hangulata és igazán élvezetes.Akárcsak a GRID volt.De ez hogy most hagyjuk meg a Dirt 2 koncepciót, és húzzunk rá egy F1 köntöst, ez nem bejövős.A formula kocsik egyszerűen nem a Codemasters(egyébként a legjobb autós game-ket ők csinálják.Ezen lehet vitatkozni, de nem érdemes) asztala, ennyi.
A másik meg hogy tele a padlás az olyan vérpistikékkel(akinek nem inge...)akik minden egyes játékhoz csak azért komentelnek, hogy bizonygassák hogy ők mekkora profik, és mennyire értenek a dologhoz, és hogy ez mennyire szar fizikájú.Öcsém, üljél bmeg F1es kocsiba akkor, de ha a fékolajat a fosod váltja fel akkor sztem fuss át még egyszer azon amit mondani szeretnél

ennyi
DühösTigris
DühösTigris 2010.11.16. 22:40
Dirttwo kartárs...

Értem én,hogy mit mondasz,de nagy marhaság,ugye tudod?!;) Ne szórakozzon senki a Flight szimulátorral,hanem vegyen egy Boening-et inkább.Sőt.... Elmehet a francba az az ember,aki egy mig29-el akar repülni és a Lock on c. programot tölti le helyette.Na ne hülyéskedj....mehet a kukába!:)Az is mehet,aki szeretné élvezni az F1 világát.Vegyen egy Ferrarit....és fogja be a száját!:-) Értem én....,kussolok ezentúl!:-)
DühösTigris
DühösTigris 2010.11.16. 22:43
Ja... és rózsaszín inget sem hordok!;) A feketét magamra veszem!;-)
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?