Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Arcania: Gothic 4

Megérkezett a Gothic sorozat hivatalos folytatása. Vajon jobb lett, mint a nem hivatalos?

2010.11.14. 12:00 | szerző: Playbahnosh | Ismertető/teszt

Ahogy azt már a Risen ismertetőjében is említettem, miután a Gothic 3 belefulladt a bugtengerbe, a sorozatért addig felelős Piranha Bytes eléggé öszekapott a JoWooDdal, aminek aztán szakítás lett a vége. A fejlesztő kilépett, de a név maradt a kiadónál, így alakult ki az a furcsa a helyzet, hogy meghasadt a Gothic sorozat személyisége. Egy évvel ezelőtt a Piranha Bytes csapata elkészítette a Risent, amit nem titkoltan a Gothic sorozat szellemi folytatásának szántak, és bár nem tehettek bele semmit a régi játékok történetéből és világából, véleményem szerint igencsak jó kis RPG lett belőle, benne mindennel, amit egy Gothic játéktól elvárhattunk. Most viszont a régi kiadótól, de egy másik fejlesztőgárdától, a Spellbound kezei közül kaptunk egy Arcania: Gothic 4 című játékot, ami elvileg ugyancsak a sorozat folytatása. Akkor most melyik játék lett a jobb Gothic 4, a Risen vagy az Arcania? Lássuk...

Arcania: Gothic 4

A Risennel ellentétben itt visszakapjuk a régi történet fonalát. Tíz évvel a Gothic 3 sztorija után Myrtana új királya, III. Rohbar király (aki valamiért nagyon is hasonlít az előző három részből ismert Névtelen Hősre) visszafoglalja a királyságot az orkoktól, viszont egy sötét és titokzatos betegség keríti hatalmába, aminek következtében féktelen hódításba és háborúkba kezd. Eközben a harcoktól távolt, Feshyr aprócska szigetén egy gyámoltalan pásztorfiú bőrébe bújva kezdünk neki a játéknak. A három részen keresztül irányított Névtelen Hős NPC státuszba lett száműzve, így aztán most egy teljesen új Névtelen Hőssel láthatunk neki a kalandozásnak. A pásztorfiút egy ideje igen furcsa rémálmok gyötrik, amelyben III. Rohbar király szenvedését éli végig, akik mindenféle démonok kísértenek. Álmunkból felébredve viszont nekiláthatunk saját kalandjainknak a tutorial szigeten.

Aki játszott már valamelyik korábbi Gothic játékkal, annak fel fog tűnni, hogy rengeteget változtattak a játék mechanikáján, az irányításon és gyakorlatilag mindenen. Már Feshyr szigetén, a tulajdonképpeni oktató küldetések alatt is látható, hogy totálisan átalakították a játékot. Mivel a sorozat ezzel az epizóddal elvesztette a PC exkluzivitását, ez nem is meglepő. Konzolokra is kijött a játék, így ez elég nyilvánvalóan az irányítás és a kezelés spártai leegyszerűsítésével járt, ami nem járt volna szükségszerűen a játékmenet lebutításával, de mégis ez lett a vége. A Gothic játékok mindig a hardcore szerepjátékosok között voltak inkább népszerűek, főleg a szerteágazó történet, a lehetőségek, a kissé bonyolult fejlődési és craftolási rendszer, a kombós harc, a rengeteg szerepjáték elem és a komolyabb, realisztikusabb hangvétel miatt, ezért nem is terjedt el szélesebb körben. Ezt szerették volna megváltoztatni a készítők azzal, hogy egy egyszerűbb játékmenetet és mechanikát tettek a régi rendszer helyére.

Arcania: Gothic 4

A harchoz most már csak két egérgombra lesz szükség, az egyikkel támadunk, a másikkal pedig védekezünk/vetődünk, nincsenek többet bonyolult és látványos kombók, csak egércsépelés. Ha elég gyorsan nyomogatjuk a gombot és időben elugrunk az erős támadások elől, meg sem fognak tudni ütni minket az ellenfelek még nehéz szinten sem. Kicsit nehezebb a helyzet, ha íjászkodni vagy varázsolni támad kedvünk, de ha ügyesen eltáncolunk a támadások elől, itt sem lesz bajunk. Ha be is kapunk egy-egy ütést, elég csak leküldeni egyet a kismillióféle varázsital közül, vagy valami egyéb életadó ennivalót a feneketlen tarisznyánkból, és már gyepálhatjuk is tovább az ellent. Harc közben is nyugodtan pakolászhatunk, fegyvert válthatunk, ehetünk-ihatunk, a szörnyek türelmesen megvárják, amíg elégedetten böffentünk az ebéd után és újra elkezdjük püfölni őket.

A feneketlen tarisznya jól is jön, ugyanis jó RPG módjára itt is hegyekben áll a loot minden sarkon, amit ugye annak rendje és módja szerint fel is szedünk a "biztos jó lesz még valamire" elv szerint. Itt jön képbe az egyik legnagyobb blamázs, ugyanis bármit bárhonnan elvihetünk, senki nem szól ránk. Az RPG-k többségében csak a szabadban heverő vagy szörnyek véres hullájáról elemelt szajrét vihettük el, de ha valakinek a cuccát akartuk lenyúlni, akkor bizony a kezünkre csaptak, megharagudtak, és adagolták a rossz pontokat rendesen. Jobb játékokban külön tolvaj guild szakosodott a személyes cuccok szakszerű eltulajdonítására, ahogy a Gothic sorozat előző részeiben is. Az Arcaniában viszont az sem gáz, ha a boltot a tulaj szeme láttára lootoljuk ronggyá, aztán ha eladjuk neki a saját cuccait, még bárgyú fejjel meg is köszöni . A craftolási rendszert is lebutították, a mesterségek pedig szőrén-szálán eltűntek. Most már simán menüből barkácsolhatunk bármit, bárhol, bármikor, nem kell többet alkimista asztalt vagy kovácsműhelyt keresni. A recepteket most is be kell szereznünk, de semmiféle képzettség nem kell és alapanyagból is annyi van, hogy Amazonast lehetne vele rekeszteni, sokkal több, mint amennyire szükség lenne. Ugyanez igaz a varázsitalokra és a craftolható cuccokra is, a legtöbb közülük redundáns vagy teljesen fölösleges.

Arcania: Gothic 4

Ha már itt tartunk, szót kell ejtenünk a fejlődési rendszerről is. Nem elég, hogy a jó öreg Gothicos rendszert egyszerűen kidobták a kukába és egy új, bődületesen leegyszerűsített, egyablakos izét kaptunk helyette, de a mindössze nyolc tápolható skill között is van átfedés. Nem kell többet mestereket keresni és megkérni őket szépen, hogy tanítsanak, hanem a szintlépéskor kapott pontokat simán eloszthatjuk egy ablakban a nyolc fejlődési vonal között. Mindegyik vonal fejleszti valamelyik tulajdonságunkat (HP, mana, stamina), és ha elérünk egy bizonyos szintet a vonalakon, extra képességeket is kaphatunk, mint extra ütések az egérgyalázós kombóhoz vagy jobb célzást íjjal. A varázslás, aminek egy szerepjátékban elvileg a legszínesebb és legbonyolultabb, de kis tanulással a legszórakoztatóbb ágnak kéne lennie, az Arcaniában – és most nem hazudok – egyszerűbb, mint a fegyveres harc. Összesen 3 (!) fajta varázslat van a játékban: tűz, jég és villany. Ezekre a vonalakra is ugyanúgy szintlépésnél adhatunk pontokat, és elérve egyre magasabb szinteket az aktuális varázslatunk azon a vonalon lecserélődik egy jobbra. Legmagasabb szinten a gombot nyomva tartva tölthetjük is a varázslatot. Kész, ennyi. Amennyire észrevettem a varázslás totál használhatatlan a fegyveres harccal szemben, azzal sokkal többre lehet menni hosszútávon.

Meg kell hagyni, a grafika csodás. Igaz, jóféle vas kell neki, de maximum beállításoknál igencsak szemet gyönyörködtető a játék. A tájak szépen kidolgozottak, ahogy a növényzet és az állatok is. Az effektek is szépek, ahogy a lemenő nap átszűrődik a fák lombkoronáján vagy a hajnali köd leül a völgyben. De sajnos azt kell, hogy mondjam, amit látok látvány, amit hallok halvány. A szinkron egyenesen pocsék, a karakterek szövegei nyersek és helyenként érthetetlenek is, mintha egy soha el nem készült küldetés darabkái lennének. A színészek beszéde vagy totálisan monoton, vagy annyira túljátszott, hogy rossz hallgatni. (De legalább magyar feliratot kapunk az angol hangok mellé.)

Arcania: Gothic 4

A történet az előző részekhez képest nevetségesen gagyi és tele van lyukakkal. Eddig mindig választhattunk legalább három oldal közül, hogy melyikhez pártolunk kalandjaink során, itt viszont már ez sincs. A sztori totálisan lineáris és betonba van öntve a játékmenet is. A teljesen nyílt világból, amit a fejlesztők ígérgettek, nem lett semmi. A térkép valóban hatalmas, viszont mondvacsinált akadályokkal fel van darabolva, és addig nem tudunk átjutni a következő "pályára", amíg végig nem szenvedjük magunkat egy erőltetett küldetéssorozaton. Ha megpróbálunk a saját fejünk után menni, mindenhol akadályokba, láthatatlan falakba ütközünk vagy megmagyarázhatatlanul meghalunk. Sehogy sem lehet megkerülni vagy átugrani az akadályokat, vagy valami eredeti szerepjátékos módszerrel megcsinálni a küldetéseket, csak úgy, ahogy azt a fejlesztők kitalálták. Néhány küldetést valóban meg lehet két vagy háromféleképpen oldani, de azok is inkább a különböző harcmodorokra vannak kiélezve (varázsló, íjász, harcos), az égvilágon semmi hatásuk nincs a világra, a karakterünkre vagy a történet folyására. Ami pedig a leginkább kiábrándított, hogy az utolsó főellenség után egy hatalmas reccsenéssel a stáblista következik, semmi epilógus, konklúzió vagy tanulság, egyszerűen vége.

Sajnos azt kell mondjam, hogy az Arcania: Gothic 4-nek semmi köze a címében szereplő sorozathoz, maximum névben. Ha levennénk róla a Gothic címkét, még sima mezei RPG-ként sem nagyon állná meg a helyét. Szakított a sorozat összes hagyományával, a rendszerével, a hangulatával, a játékmenetével és egy totális újat tett a helyére, ami pedig nem igazán működik. Nem hittem volna, hogy valaha ezt fogom mondani, de még a Gothic 3 is sokkal jobb volt ennél. A konzolosoknak talán használhatóbb lett a kezelés, és könnyebb, egyszerűbb a harc és a fejlődés, de a Gothic játékok sosem tartoztak a "diétás" RPG-k közé, pont ellenkezőleg, a sorozat mindig a keményvonalas szerepjátékosok között talált rajongókra, akik viszont nagyot fognak csalódni az Arcaniában. A grafika, a tájak és az effektek valóban gyönyörűek, de mindez csak mázas vakolat egy középszerű és semmitmondó, RPG-nek alig nevezhető játékon. Aki szerette a sorozat előző részeit, az inkább a nem hivatalos folytatás felé vegye az irányt. A Risen sokkal inkább Gothic lett, mint az Arcania: Gothic 4. ■

Arcania: Gothic 4
Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4Arcania: Gothic 4

értékelés

Arcania: Gothic 4

Arcania: Gothic 4
Pozitívumok
  • Gyönyörű grafika és effektek
  • Egyszerű kezelés
Negatívumok
  • Iszonyat szinkron
  • Agyonbutított játékmenet
  • Nem Gothic
Minimális rendszerigény: Intel Dual Core/AMD Athlon Dual Core 3500+ processzor, 1 GB RAM (Vista: 1,5 GB), GeForce 8600 GTS vagy jobb videokártya
Ajánlott konfiguráció: 2 GB RAM (Vista: 3 GB), Intel Core 2 Duo processzor, GeForce GTX 460 videokártya
6,5
grafika 9
hangok 5
játszhatóság 7
hangulat 5
Arcania: Gothic 4
A legutóbbi Arcania: Gothic 4 cikkek, hírek

hozzászólások (24)

Bolgar
Bolgar 2011.06.25. 14:24
Lehetőleg azon kívül kéne javaslat hogy vegyem meg és akkor jó lesz.Megvenném ha biztos lennék benne hogy jó lesz de még az se biztos, ha valaki letölti és neki is ilyen mint nekem de viszont a megvett eredeti neki jó akkor megveszem én is.:-(
Dante2000
Dante2000 2011.11.12. 23:41
Gothic 4-nél nem lehet lejjebb venni a felbontást 1440x900-asnál én ezt nagyon érdekesnek találom semelyik új játéknál nem tapasztaltam ilyet nagy felbontásnál szaggatni szokot minimumon is pedig bőven a megadott feletti a gépem.
Aruns
Aruns 2011.11.13. 07:25
Sajnos meglehetősen késve vettem észre a hozzászólásaidat.
Olvasd el a fórumszabályzatot: kalóz szoftverek hirdetése, szerzői jogok megsértése tilos a fórumon.
A programnak van demója, ki lehet próbálni legálisan, vannak játékismertetők, fórumok, amelyekben lehet információhoz jutni, ha érdekel és meg akarod venni.
Kalóz szoftverekkel kapcsolatos kérdéseket a továbbiakban légy szíves ne tegyél fel ezen az oldalon.
Dante2000
Dante2000 2011.11.13. 09:57
Megvettem az eredetit egy ismerősömtől és azon volt úgy hogy csak 1440x900-as felbontás volt rajta lejjebb nem lehetett venni és így a 19" monitoron szaggatott kicsit mert nagy neki.
Aruns
Aruns 2011.11.13. 12:15
Nem is neked írtam. Ha az üzenet válaszként ment el, a jobb alsó sarokban mindig ott van az eredeti hozzászóló neve és hozzászólásának dátuma (mint előzmény).
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.