Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

TRON: Evolution

Az új Tron film előzményei egy átlagos akciójátékban.

2010.12.31. 11:55 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

Amikor 1982-ben az eredeti Tron film megjelent, különösképpen nem aratott nagy sikert. A befektetett pénzt ugyan visszahozta, némi profitot is termelt, de az emberek többsége értetlen szemmel tekintett a filmre. Az addig oké, hogy számítógép meg videojáték, de hogy programok harcoljanak egymás ellen fénykoronggal, és motorokkal kergessék egymást egy sakktáblán? Persze az értő közönség körében óriási kultusz lett a Tronból, és nem csupán azért, mert a '80-as évek légköre a számítógéptől való félelemmel volt tele – lásd Háborús játékok, Terminátor –, hanem mert a Tronhoz még csak hasonló film sem készült korábban. Aztán jött folytatásnak néhány jó és kevésbé jó játék, majd idén a mozis utód, a Tron: Örökség és hozzá egy multiplatform játék, jelen cikkünk tárgya, a Tron: Evolution.

TRON: Evolution

A játék alaptörténete az új film előtt játszódik, és némileg kacifántos ugyan, de szervesen illeszkedik a Tron univerzumába. Flynn ismét egy felügyelő szoftver megírásával próbálja felfedni, hogy mi történik a programok világában, ahol egy radikálisan új faj tűnt fel, az ISO-k, akik a semmiből bukkantak elő, azaz nem a felhasználók írták őket. Sajnos a régi, "kézzel írt" programok, a Basicek nem igazán szívlelik az újoncokat, annyira nem, hogy az első filmből is ismert Clu – aki egyben Flynn hasonmása – vezetésével diplomatikusan az ISO-k kiirtása mellett döntenek. A káoszt tovább növeli egy kapucniban rohangáló vírus, Abraxas, akinek a származása teljesen homályba vész, legalábbis a játék elején. Mi a felügyelő programot alakítjuk, akit névtelensége okán Anon(ymus)nak neveznek, nekünk kell rendet rakni a kibertérben. Segítőnk pedig egy hölgy lesz, aki nem más, mint Quorra – aki természetesen ugyanaz a "program", aki az új filmben is szerepel, és mellesleg a nagyon jól néz ki. :o) A játék során persze még feltűnik egy rakás szereplő, némelyik segítőkész, némelyik kevésbé az, de ez minket ne zavarjon, a történetbe semmiféle beleszólásunk nincs, legfeljebb annyi, hogy vagy megnézzük az átvezető videókat, vagy nem. Ezt sajnáltam kicsit, örültem volna, ha bizonyos helyzetekben lehetett volna döntéseket hozni, ne adj' Isten a végkifejletet befolyásolni. A Tron: Evolution azonban végtelenül lineáris, szó sincs tehát valamiféle interaktív moziról.

Anont harmadik nézetből irányítjuk, és már az első percekben kiderül, hogy a játékban mennyire komoly szerepet kap a parkour, avagy a szabadfutás. Hősünk a Prince of Persiában megismert módon ugrál és fut a falakon, kapaszkodik mindenbe, ami abból kilóg. Annyira hangsúlyos a dolog, hogy a játék nagy részét ezzel fogjuk eltölteni. Sajnos azonban a megvalósítás elég sok kívánnivalót hagy maga után. Nem vagyok tisztában a programok anatómiai jellemzőivel, ritkán látok Pasziánszt kocogni a Margit-szigeten, de Anon mozgása néha határozottan béna, korántsem olyan "sima", mint mondjuk az előbb említett PoP-ban, vagy az Assassin's Creedben, és sajnos messze nem olyan érdekesek és változatosak a mozdulatsorok. Futunk a falakon, ugrálunk, néha leesünk és meghalunk, de semmi extra nincs benne, ami megfogná a játékost. Ami az unalomfaktort tovább súlyosbítja, az az irányítás. Billentyűvel kész szenvedés tud lenni, egy gamepad mindenképp ajánlott (szerencsére a gyári Xbox kontollert egyből felismeri, bár ez elvárható), már csak azért is, mert azon talán kényelmesebben lehet állítani a kamerát.
Igen, a kamera, mint minden kevésbé jó TPS Achilles-ina, itt is lehúzó tényező. Sokszor nem követi eléggé a karaktert, ezáltal sokkal többször látjuk szemből délceg programunkat, mint szeretnénk, és hátrafele nézve bizony elég nehéz megtippelni, hogy hol van az a bizonyos palló, amire át kéne szökkenni. Ez pláne akkor zavaró, ha valamit sietve kéne csinálni: egyszerre futni, ugrani és a kamerával bíbelődni, mindezt úgy, hogy ne essünk le sehonnan, hát... jobb, ha van egy polip is a családban. Az ugrálgatás mellett amúgy semmit nem kell tenni: nagy ritkán akad egy pirosan villogó kapcsoló, amit aktiválni kell, de amúgy semmi gondolkodást igénylő feladat nincs a játékban. Mindenhol nagy fehér jelek mutatják, hogy merre kell menni, így eltévedni lehetetlen, ám ezt a készítők megfejelték még egy előhívható segítséggel, egy fehéren villogó vonallal, ami centire pontosan elvezet minket arra, ahová menni kell. Szó sincs feladványokról, mint a Prince of Persiában, itt minden a szánkba van rágva. Nem azt mondom, hogy egy hatváltozós tört határértékét kelljen Bernoulli-L'Hopital szabály segítségével kiszámolni a továbbjutáshoz három másodperc alatt, de a játék ezen része konkrétan semmiféle kihívást, így izgalmat nem nyújt.

TRON: Evolution

Az ugrálgatásokat csak egyetlen dolog szakítja meg, a harc. Egyetlen fegyverünk a fénykorong, amelyből összesen négyféle áll rendelkezésre. Erre szükség is van, mert a különböző ellenfelek más-más korongra érzékenyek. Ezekben segítséget is nyújt az automatikus szkennerünk, bár többnyire minden ellenfél megölhető minden koronggal, csak kicsit több időbe kerül esetleg. Sokféle kombó áll rendelkezésre, némelyik egészen látványos, maga a harc azonban eléggé monoton. A megölt ellenfelekért tapasztalati pontokat kapunk, és időnként szintet, pontosabban verziót váltunk. Ilyenkor újabb képességeket vásárolhatunk magunknak a pályán néha felbukkanó termináloknál. Legfeljebb 20-as szintig juthatunk el egyjátékos módban, illetve 50-ig többfős játékban. Ellenfélből nincs túl sokféle, ráadásul az egész játékmenet egy sorminta, amit ritkán szakít meg bármi érdekes. Ugrálunk, futunk, beérünk a terembe, jön egy hullám szörny, lecsapjuk őket, jön még egy hullám, lecsapjuk őket, elfogynak, kinyílik egy ajtó valahol (magától), mehetünk tovább, ugrálunk, futunk satöbbi. Sajnos tényleg nagyon ritkán történik ezen kívül bármi érdekes. A harcban 2-3 kombót váltogattam folyamatosan, ezzel mindenféle gond nélkül végig tudtam játszani az egészet közepes fokozatban, a diszkeket pedig csak akkor cserélgettem, ha speciális feladatra volt szükség.

Néha mégiscsak megszakad a folyamat, olyankor vagy tankot vezetünk, vagy motort. A harckocsizás gyakorlatilag egy minijáték, megyünk előre és lövünk, néha ellenséges tankokra, néha a jól ismert Recognizer nevű "űrhajókra". Mást nem kell csinálni, szerencsére a készítők sem erőltették a dolgot. A másik a fénymotorozás, ami egy fokkal jobb móka, de nem sokkal. Általában valami látványosan széteső-szétrobbanó sztrádán kell padlógázzal menekülni, és kerülgetni az elénk zuhanó sziklákat vagy bombákat. Maga a "rács" sajnos nem szerepel a játékban, így a mögöttünk húzott fénycsíknak gyakorlatilag semmi értelme nincs, nem fogunk vele gonosz programokat szétaprítani. Hála a tízméterenkénti checkpointnak, gyakorlatilag nem sok nehézség van ebben sem, de arra jó volt, hogy az unalmas ugrabugrát kicsit megszakítsa.

TRON: Evolution

Az egész játék egyébként mentes mindenféle kihívástól, garantáltan nem fogunk egyszer sem elakadni sehol. Ha mégis véletlenül feltűnik valami, ahol a logikát kéne használni, a játék elintéz mindent helyettünk. Van öt oszlop, ezek közül az egyik világít, fölötte egy nyilacska van, vajon melyiket kell kidönteni? Még azt is elmagyarázzák a készítők, hogy melyik kombót használjam. Meghalni sem könnyű, leszámítva azt, ha ninja karrierünk során valahol leesnénk a semmibe. Minden teremben ugyanis, ahol ellenfelek bukkannak fel, legalább 3-4 helyen újratölthetjük az életerőnket, illetve a kombók használatához szükséges energiatárolókat. Nehezebb fokozatban ezek ugyanúgy ott vannak, csak az ellenfelek táposabbak kicsit, de túl nagy különbség nincs.

Az egészet a grafika sem dobja fel, bár tény, hogy az (új) Tron hangulatához illik, ennek megfelelően rideg, hűvös és kék. Itt igazából nem lehet hibáztatni a készítőket, hiszen egy meglehetősen egysíkú látványvilághoz kellett igazodni, nyilván elég hülyén nézne ki egy gémeskút a kibervilágban. Ennek megfelelően tereptárgyak sincsenek, vannak energiakukák meg energiapadok, de mindenütt máshol csak falak, nyithatatlan ajtók és megint falak. Később lesz ugyanez zöldben, illetve egy fejezetnyi időre a peremvidék, de összességében még így sem nevezhető változatosnak a környezet.
Ezzel szemben a hanghatások kifejezetten kellemesek. Óriási dicséretet érdemel, hogy a Tronban lévő karaktereket a filmben szereplő színészek szinkronizálták, kivéve Flynnt/Clut, ők sajnos nem Jeff Bridges hangján szólalnak meg a játékban. A játék zenéi ugyancsak kifogástalanok, valamennyire "megmentik" a hangulatot. A filmből két soundtrack is helyett kapott a játékban, így aki hozzám hasonlóan előbb játszott a játékkal, mint látta a filmet, a moziba beülve egyből ismerős dallamokkal találkozhat.

TRON: Evolution

A többfős játék egy fokkal szórakoztatóbb, alapvetően itt is egymást kell csapkodni fénykoronggal, de végre értelmet nyer a motorozgatás, és lehetünk akár tankkal is. Mondjuk kicsit furcsa volt, hogy amint beléptem, egyből lecsapott egy nálam jóval magasabb szintű játékos, szóval amíg nem vagyunk elég táposak, bátran legyünk gyávák és fussunk el. Összességében a többjátékos mód nem rossz, néhány órácskát kellemesen el lehet tölteni vele.

Végszónak mit is mondhatnék? Sajnálom összességében a Tron: Evolutiont, mert lehetett volna ez sokkal-sokkal jobb játék, ha a készítők mernek valami érdekeset, egyedit belevinni a játékba, hiszen a világ adott volt hozzá. Esetleg egy kis interaktivitást, NPC-ket vagy akármit, ami feldobja az egysíkú játékmenetet. Akik rajonganak a Tronért, azoknak mindenképp ajánlom, ám sajnos a játék a zenét leszámítva minden más tekintetben teljesen átlagos. ■

TRON: Evolution
TRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: EvolutionTRON: Evolution

értékelés

TRON: Evolution

Pozitívumok
  • Kiváló zene és hangok
  • Viszonylag érdekes történet
  • Érdekes többjátékos mód
Negatívumok
  • Unalmas
  • Kevés ellenfél
  • Teljesen lineáris
  • Semmilyen kihívás nincs benne
  • Átlagos grafika
Minimális rendszerigény: Intel Core 2 Duo 2 GHz/AMD Athlon 64 X2 3800+, 1,5 GB RAM, GeForce 8800/Radeon HD 3870 vagy jobb videokártya 256 MB memóriával, DVD-ROM, 10 GB HDD
6,5
grafika 7
hangok 9
játszhatóság 6
hangulat 6
TRON: Evolution
A legutóbbi TRON: Evolution cikkek, hírek

hozzászólások (2)

rootshaper
rootshaper 2011.01.02. 15:03
hát így élsimítás nélkül mégcsúnyább mint amilyen lehetne. nagyon lehúzta a teljesítményt, vagy nem is próbálgattad, VAGY esetleg benne sincs ez a funkció?
Wing
Wing 2011.01.02. 15:23
Nincs sajna. Ráadásul a maximális felbontás csak 1600x900, nincs full HD, a beállítások közt meg csak néhány dolgot lehet kapcsolgatni (pl. tükröződés), élsimítást nem.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?