Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

World of Warcraft: Cataclysm

Az új kiegészítő jött, látott és letarolta a játékosokat, mint Deathwing Azerothot.

2011.01.04. 11:00 | szerző: rootshaper | Ismertető/teszt

Sokan gondolhatják, hogy a megannyi elhintett info, a rengeteg átfogó előzetes és az általunk prezentált első benyomás cikkek után már nincs is mit leírni a kiegészítőről. Remélem a kétkedők is megörülnek, ha azt mondom, hogy: de, van!
Történt ugyanis, hogy a Blizzard műhelyéből egy eddig soha nem látott változatosságú, részletességű, a legszélesebb körű igényeket is kielégítő kiegészítő gördült ki a náluk meglehetősen ritkán bekapcsolt "játékvéglegesítő gépezet" futószalagjáról. Azt már tudjuk, hogy minden eddiginél nagyobb szabású átalakulásról van szó, de hogy mindemellett még volt idejük gondolni a raidek fanatikusaira is, az eddig talán soha sem fordult elő. Mintha az előző két kiegészítő és természetesen a vanília World of Warcraft legjobb elemeit gyúrták volna össze, hogy megalkossák az ultimate MMO szerepjátékot, amely minden eddiginél addiktívabb.

World of Warcraft: Cataclysm

Mivel Azeroth átalakulásáról már jó sok karakterben nyilatkoztam előző cikkünkben is, inkább az új területek, az insták és a raidek, valamint a játékmechanikában történt finomhangolások lesznek a mostani írás főbb szereplői. Haladjunk is akkor sorban, elsőként az új területekkel foglalkozva. Hiszen mi más lenne, ami talajt ad a felfedezéseinknek, ami elbírja a töméntelen mennyiségű mobot, amely kalandozásunk során hullani fog, és amin helyet kapnak az új, minden eddiginél keményebb csatákat ígérő kazamaták?
Attól függően, hogy melyik oldalon játszunk, a frakciónknak megfelelő fővárosba ellátogatva a 80-as szinten, a főtéren egy hatalmas tábla fogad minket, amely felett egy sárga felkiáltójel jelzi, hogy itt bizony küldetés vár ránk. Rákattintva el is fogadhatjuk azokat, amelyeknek már a címük is sokat sejtet, ugyanis a két Cataclysmes kezdőterület nevét viselik. A két terület szöges ellentéte egymásnak. Ha Mount Hyjalra esik a választásunk, akkor Ashenvale erdőségétől északra elterülő gigantikus hegyvonulatok közé utazhatunk el, hogy újra életet leheljünk a felperzselt erdőségekbe. Hogyha viszont Vash’jir elfeledett, Atlantiszt idéző területe jobban vonz minket, akkor a valaha készült legeredetibb World of Warcraft terület tárul hamar a szemünk elé. Stormwind városából nem is kell sokat hajóznunk, hogy elérhessük azt a korallzátonyt, amelynek ágas-bogas növényzete közt megbújnak a mindig valami gonoszságban mesterkedő nagák, valamint a goblinok vörös árnyalatban pompázó rokonai is. Igen, az egész terület víz alatt található, ahol egy viszonylag gyors csikóhal hátassal közlekedhetünk az első pár küldetés megoldása után. Másik segítség, amit kapunk küldetéseink elkezdése idején, az a víz alatti légzés áldásos képessége, valamint az, hogy a tengerfenéken gyorsabban tudunk futni.

Akármelyik területet választottuk (akár mindkettőt is megcsinálhatjuk, abból bajunk biztos nem lehet), a következő állomása ennek az epikus kalandozásnak maga Maelstrom, amely a két kontinens közötti örvényt takarja. Ez és a benne foglalt Deepholm területe leginkább a Burning Crusade kiegészítő hold- és marsbeli tájaira emlékeztet igazán. Növényzetet szinte alig találunk, ellenben mindenféle színes kristályokat annál inkább. A két kezdőterület szépsége után mintha kisebb visszaesést tapasztaltam volna, amikor itt végeztem feladatomat. Innen viszont egy olyan fantasztikus területre viszi a kalandort a sors (és természetesen a küldetéslánc), amelyet garantáltan nehezen fog felejteni. A Blizzardos srácokra mindig is jellemző volt a félelmetes tehetség a valós tájak lenyúlására és játékba ültetésére. Gondoljunk csak Thousand Needles hatalmas sóval borított versenypályájára, a trollok azték építészetet idéző templomaira, vagy akár Barrens szavannáira. Uldum területe a számomra igen kedves Egyiptom építészetét és klímáját ülteti be a játék világába, döbbenetes szépérzékről és tehetségről adva tanúbizonyságot. Megkockáztatom, hogy ennyire szép területet még talán nem is alkotott a designer csapat. Oázisok, hatalmas piramisok, szfinxek és kifejezetten sok insta tarkítja ezt a területet. Itt található meg Halls of Origination, Vortex Pinnacle, Lost City of Tol’Vir, és a Throne of the Four Winds is. Az sem utolsó dolog, hogy Ulduarral és Uldamannal nem véletlen a névbeli hasonlóság, ugyanis ez a terület ad otthont az Azerothban ismert titán építészet csodáinak is.
A szintezés végén Twilight Highlandsbe vezet utunk, amit Eastern Kingdoms keleti partvidékén találhatunk meg. Ez a terület ad helyet az ősi törpe erődnek, Grim Batolnak, valamint a Deathwingnek dolgozó Black Dragonflight követőinek is.

World of Warcraft: Cataclysm

Akik már jól felfegyverezték magukat, kellően jó felszerelésben vannak, de még a raidhez mindig kevés, amit produkálni tudnak, azoknak ott van az instant jóságot tartogató Heroic mód, amelyben persze az összes Cataclysm insta megtalálható, kibővítve egy feltuningolt Deadminesszal, valamint egy Shadowfang Keeppel. Elég meghatározó élmény ezeken a helyeken kóborolni a maximális szinten és kemény ellenállásba ütközni. Az új rendszer szerint a klasszikus értelemben vett instákban többé nem esik epic felszerelés. Hogy ezt a Blizzard miért így alkotta meg, annak talán csak ők a tudói, de mi beletörődünk. Természetesen a heroic instákban sem záporoznak ezek a durva felszerelések, szóval eléggé meg kell küzdeni azért, hogy egy raidre alkalmas karaktert hozzon össze az ember. Arról nem is beszélve, hogy a heroic dungeonök megfelelnek egy kisebb raidnek is már, legalábbis nehézségüket tekintve. Néhány bosson igen keményen meg kell izzadni annak az ötfős csapatnak, akik a lootot szeretnék belőlük. Ezek közé tartozik például a már emlegetett Deadmines heroic, amelynek a végső boss encountere amellett, hogy eszméletlen ötletes, igencsak embert próbáló küzdelmet is tartogat.

A szociális funkciók is kibővültek, immáron végre van gyakorlati értéke is egy céhnek, (guild) mert ahogy haladunk előre és szerezzük magunknak a sok tapasztalati pontot és a reputációt, úgy ezzel hozzájárulunk céhünk fejlődéséhez is. Úgy kell ezt elképzelni, mint a saját karakteredet, csak itt a céh kapja a tapasztalati pontokat, majd szintet lép. Ezzel az egész csapatra kiható, úgynevezett "perkeket" lehet elérhetővé tenni, amelyek a teljesség igénye nélkül plusz sebességet adnak a hátasunkhoz, több reputációt tudunk szerezni vagy esetleg jobban is tudunk fejlődni. Céhünk fejlődéséhez leginkább a céhes raidek alkalmával tudunk hozzájárulni, de mi magunk is szerezhetünk, küldetések megoldásáért vagy szörnyek megöléséért.
Van egy céhes bolt is, ahol a reputációnknak megfelelően vásárolhatunk különböző felszereléseket, recepteket vagy akár hátasokat is. Nagyon jól sikerült ez a része a kiegészítőnek, jól összekovácsolja a céheket, nem lépkednek ki-be a tagok csak azért, hogy felfegyverezzék őket az ottaniak, és nem keletkezik minden harmadik másodpercben egy új, mert ahhoz, hogy az igazán hasznos perkeket elérhesse egy csapat, igen keményen meg kell dolgozni és sok időt belefektetni. A mi céhünk a kiadás napjától halad a fejlődés útján és pár napja értük el a negyedik szintet (nem túl hardcore játékmentalitással), amely öt százalékkal növeli a szörnyek megöléséért és a küldetések megoldásáért szerzett reputáció pontokat.

World of Warcraft: Cataclysm

Az achievementek (azaz mérföldkövek) száma is gyarapodott természetesen az új insták, területek és raidek megérkezésével. Némelyik majdhogynem lehetetlen, a legtöbbért pedig vért kell izzadni, szóval a keménymag számára is igen csak komoly kihívást sikerült összeraknia a készítőgárdának.

Zenei téren is hozza a jól megszokott színvonalat a Cataclysm. Nem sok olyan dallam maradt meg úgy a fülemben, mint például Barrens zenéje, még amikor magába szippantott a világ a Horda oldalán. Szerencsére most is találtam olyan melódiákat, amelyeket dúdolgatva előjönnek a szép emlékek és a hatalmas csaták, amiket a csapatom oldalán megvívtam. Hangok terén nem sok újításra lettem figyelmes, ráadásul a worgen faj nevetése megegyezik a /chicken emote hangjával, ami azt eredményezi, hogy akik ezzel a fajjal játszanak, leszoknak a "lol" használatáról.

World of Warcraft: Cataclysm

Félelmetes, hogy még mindig nem sikerült megdönteni a World of Warcraft egyeduralmát az MMO piacon. Előkerülnek érdekes és ígéretes darabok különböző rendezvényeken és bemutatókon, hoznak róluk mindenféle fincsi tényt és videót, hogy hogyan is fogja majd saját vérébe fojtani a koronázatlan királyt, de valahogy mind eltűnik hosszabb-rövidebb agonizálás után. Néhány fanatikus rajongó természetesen marad és tartja a frontot, de a legtöbb keres valami mást, lehet, épp a WoW-ot. Arra a kérdésre, hogy miért ilyen népszerű a játék, talán minden egyes játékos mást mondana, de azt hiszem, abban nem kételkedhetünk, hogy a Blizzard designerei, történetírói és programozói mind elképesztő tehetséggel bírnak, döbbenetesen profin csinálják a dolgukat és a kiadás után is támogatják a játékukat, nem hagyják magukra a játékosokat. Egy ennyire bejáratott világgal még A gyűrűk ura világa sem volt képes felvenni a versenyt. Majd talán a Star Wars, de ebbe már nem szeretnék cikkemben belefolyni, inkább összegezném egy hónapnyi Cataclysmezésem alatt szerzett tapasztalataimat.

A tartalom most újra klasszikus fényében ragyog, mind az egyszeri, mind pedig a keményvonalas játékosoknak kellő tartalmat biztosít, és kiegészítőként is odaveri a legtöbb konkurens alkotását. Bugokba szinte csak Vash’jir vízi világában futottam bele, de talán az én víz alatti koordinációmmal is gondok lehetnek, hiszen eddig is kerültem a vizet a játékban, ha nem volt muszáj belecsobbanni (na meg úszni sem tudok, de ez egy szükségtelen többletinformáció volt :-) ). Azért az elmond a játékról és a készítőkről is egyet s mást, hogy az egy hónap tesztelés alatt nem tudok visszaemlékezni idegesítő, a játékélményt tönkretevő hibára vagy következetlenségre. A grafikáról szánt szándékkal nem ejtettem nagyon szót a cikkemben, hiszen ha van olyan játék, ahol el kell vonatkoztatnunk tőle, akkor ez az. Minden alkalommal próbálnak rajta kicsit csiszolni, finomítani, de ez a motor akkor is már 6 éves. Az ilyen kis ráncfelvarrások közé tartozik az előző kiegészítőben érkező vetett árnyék hatás, és amiket a Cataclysm hozott: a napsugarak és a vadonatúj vízfelület. Emellett még kaptunk egy béta fázisban lévő, kicsit fagyogató, de működőképes DirectX 11 támogatást is, amely még a beállítások menüből nem érhető el, ellenben akik kicsit kutakodnak a konfigurációs fájlok közt, azok megtalálhatják a módját a bekapcsolásának. Ezen kívül egy népszerű WoW-val foglalkozó weboldalon röppent fel a hír – ami aztán hivatalos megerősítést is kapott –, hogy a Blizzard tervezi a régi fajok modelljeinek és textúráinak is a botoxolását. Várjuk szeretettel. Viszont azt bizton állíthatjuk, hogy a grafika mit sem érne a grafikusok nélkül, akik elképesztő érzékkel használják még mindig ezt a régi motort. Volt idejük kitapasztalni már a képességeit és a korlátait és kiegészítőről kiegészítőre megdöbbentő méretű és hangulatú tájakat varázsolnak a játékosok talpa alá. Sok-sok éve nem szórakoztam ennyire jól fantasy témájú szerepjátékkal, mint most a Cataclysmmel.

World of Warcraft: Cataclysm

Akik eddig is játszották a játékot, gondolom már meg is vették a kiegészítőt, hiszen a haverok rágták a fülüket, vagy egy belső hang szólalt meg, amely lehetett akár Deathwingé is. Azokhoz szólnék inkább, akik még nem merték, vagy nem tudták kipróbálni valami oknál fogva ezt a döbbenetesen hatalmas világot. Ez egy remek alkalom arra, hogy belevessétek magatokat, hiszen annyi minden alakult át, hogy még a profi játékosoknak is vannak dolgok, amelyek meglepetésként érik őket. Természetesen sokat kell tanulnia a friss játékosnak, rengeteg már ez a három kiegészítőnyi és egy alapjátéknyi tartalom, de megéri egy esélyt adni neki, nem mindennapi élményben lesz része annak, aki beleveti magát. ■

World of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: CataclysmWorld of Warcraft: Cataclysm

értékelés

World of Warcraft: Cataclysm

Pozitívumok
  • Kellő kihívást tartogató tartalom
  • Megújult Azeroth
  • Új fajok
  • Vash’jir vízi világa
Negatívumok
  • Az új fajok annyira nem is jók
  • Nincs új kaszt
  • Ha lehetséges, talán még addiktívabb, mint eddig
9,0
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 9
hangulat 10
World of Warcraft: Cataclysm
A legutóbbi World of Warcraft: Cataclysm cikkek, hírek

hozzászólások (28)

david139
david139 2011.01.07. 13:53
Gondolj a BC retri paladinokra. Sírtak? Sírtak. 2 éven keresztül használhatatlanul hagyta a Blizz? Igen.

Nem sírás alapján javítanak, pont.
jawsika
jawsika 2011.01.07. 14:36
mert mi volt a bajuk?
jawsika
jawsika 2011.01.08. 17:12
na, most már érdekel:-D
Yaho0
Yaho0 2011.01.24. 14:41
Egy broken szar volt az egész :D Én mondjuk toltam a Season 3ban Retri palával de a mana háztartás miatt használhatatlan volt jóformán bárhol. PvPben is egyetlen comboba volt helye, az a Retri Pala/Rogue volt amit jómagam is játszottam.
david139
david139 2011.01.24. 14:46
Még a resto sámli, warri, retpala is működött, a régi wf totem miatt.

De amúgy ja, pve-ben szar dps, pvpben meg nem volt heal reduction + szar dps.
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.