Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Shogun 2: Total War

Kipróbáltuk a XVI-XVII. századi japánban játszódó stratégiai játék folytatását.

2011.02.10. 17:00 | szerző: TheHolyOne | Előzetes

Leírni is szörnyű, hogy már lassan tizenegy éve, hogy megjelent a Shogun: Total War, melynek most márciusban érkezik a folytatása. Ez a fejlesztési idő már-már Duke Nukem Forever-inek tűnhetne, ha nem tudnánk, hogy a Shogun "csak" az első darabja volt a stratégiai játékok piacán azóta már meghatározóvá vált Total War sorozatnak. Az elmúlt tizenegy év fejlesztésének legfontosabb állomásait a Napoleon: Total Warról írt cikkem bevezetőjében már összefoglaltam, így erre most nem térnék ki részletesen.

Shogun 2: Total War

A helyszín és az idő, ahol az új játék játszódik, az első részből már ismerős lehet: a XVI-XVII. századi, feudális anarchiába süllyedt Japán, ahol különböző klánok versengenek (háborúznak) egymással a legfőbb hatalmat jelentő sóguni címért. A csatákat ekkor még főleg karddal, íjjal és lándzsákkal vívják, viszont ebben az időszakban érik el Japánt az európai (holland, portugál) felfedezők, akik hozzák magukkal kereskedők és hittérítők révén a lőfegyvereket és a kereszténységet. Főleg az előbbinek lesz szerepe majd a csaták kimenetelében. Minden adott tehát egy kis totális háborúhoz. Egyébként meggyőződésem, hogy ez a szerencsés témaválasztás is nagyban hozzájárult annak idején az első rész, és így közvetve az egész sorozat sikeréhez.

Shogun 2: Total War

Mivel a fejlesztő Creative Assembly az eltelt tizenegy évben folyamatosan fejlesztett játékokat, a Shogun 2-t sokkal könnyebb és érdemesebb is a közvetlen elődökkel összehasonlítani, mint a névbelivel. Hogy mást ne mondjak, a 3D-s térkép miatt az egész játékmenet is teljesen más. Vagy például míg az első részben hajók sem nagyon voltak, addig itt már tengeri csatákat is lejátszhatunk, az Empire-höz és a Napoleonhoz hasonlóan. Bár nem hiszem, hogy túl sokat használnám majd ezt a lehetőséget, hiszen bár nagyon jól néz ki, de a hajók mozgatását olyan lassúnak és körülményesnek éreztem, hogy inkább volt teher, mint szórakozás.
A Shogun 2: Total War kapott tech-tree-t is, vagyis lehetőség van a technológiai fejlődésre, amit már a Napoleonban is díjaztam. Két területen lehet kutatni: Bushido és Zen. Az első a katonai, a második a gazdasági, társadalmi fejlesztéseket takarja. A klánszintű menedzselést segíti, hogy családtagjainkat kinevezhetjük különböző tisztségekbe, melyek képességeiktől függően bónuszt adnak valamilyen területen (hasonlóan a Napoleonban kinevezett miniszterekhez). Ez továbbá növeli a hűségüket, ami, feudális társadalom révén, igencsak fontos tulajdonság. Ha nem a megfelelő emberre bízzuk egy hadsereg vezetését, könnyen lehet, hogy azzal a sereggel rövid időn belül a harctéren fogunk találkozni.
Megszokhattuk, hogy a hadvezérek képességei fejlődhetnek, minél több sikeres csatát vívtak meg, kaphattak különböző tulajdonságokat, melyek szintén befolyásolhatták képességeiket. Immár közvetlenül is meghatározhatjuk fejlődésüket, hiszen "szintlépéskor" mi választhatjuk ki, miben is legyen jobb az illető hadvezér. Továbbá személyesen állíthatjuk össze a hadvezér kíséretét is, ami eddig szintén random módon történt. Az ilyen apró szerepjáték-elemek bevezetése véleményem szerint (RPG fan lévén) csak hasznára válhat a játéknak.
Megtartották az első részből a kis, játékon belüli videóbetéteket. Tehát ha rászabadítjuk valakire a ninjánkat, konkrétan végignézhetjük, hogyan boldogult. (Ez ismerős lehet a Rome-ból is.) Egy idő után nyilván elkezdenek ismétlődni, de eleinte nagyon sokat dobnak a játék hangulatán. Némelyik kifejezetten viccesre sikerült, például amikor az alvó táboron keresztül osonó ninja lábát megragadja az egyik katona és nem ereszti, mert álmában azt hiszi, hogy egy takaros menyecskét ölelget.

Shogun 2: Total War

A Total War sorozatnak a játékok csata részében nem akad versenytársa. Még a megtévesztésig hasonló játékmenetet követő Lionheart: Kings' Crusade sem. A körökre osztott stratégiai résszel már más a helyzet. A gazdasági rész mindig is végtelenül egyszerű volt: ha sorra húzzuk fel a bevételnövelő épületeket, nagyon nem foghatunk mellé. Ehhez társult a gyakran kimondottan ostobán viselkedő MI, ami így a diplomáciai részt is gyakorlatilag használhatatlanná tette. Véleményem szerint forradalmi változásokra ezen a téren nem kell számítani, tehát megmarad hardcore stratégiának és arcade országmenedzselős játéknak.

Shogun 2: Total War

A Total War sorozatból kedvenceim a Shogun és Medieval első részei voltak. Az utánuk következő darabok már nem tudták számomra visszaadni azok hangulatát, vagy hosszabb távon lekötni, pont a túl egyszerű menedzselős rész miatt. Bár a Rome-mal és a Medieval 2-vel még "kötelességtudatból" játszottam, de utána már kikoptam a hardcore rajongók táborából. A hozzánk eljutott – nem végleges – próbaverzió tesztelése közben viszont helyenként nagyon kemény Shogun 1 déjà vu-m támadt, és egymás után jöttek vissza a kellemes emlékek az első résszel töltött órákról. Úgyhogy azt hiszem, hosszú idő után ismét adok majd egy lehetőséget egy Total War játéknak.

Shogun 2: Total War
Shogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total War
Shogun 2: Total War
A legutóbbi Shogun 2: Total War cikkek, hírek

hozzászólások (11)

Morello
Morello 2011.02.11. 11:27
A kígyós szerencsétlenkedés a Medieval 2-ben volt. Az előzőkben asszem csak állóképek voltak maximum+szöveg.
daemoonhunter
daemoonhunter 2011.02.11. 14:54
Hát nemtom rohadt sokat játszottam vele és egyből ez ugrott be, dehát ti tudjátok:D
Akárki
Akárki 2011.02.12. 22:30
Nem volt videó jelenet a gyilkosságokról a Rómában. A stratégiai térképen láthattuk, ahogy emberünk körbenéz, és lecsap az áldozatra, aki, vagy összeesett holtan, vagy nem. Esetleg a mi emberünk esett össze holtan, ha nem sikerült elmenekülnie a kísérlet után. A filmrészlet a Medieval 2-ben jött be. De egy idő után uncsi. A Rómának mindössze 2 baja volt: a kampány csatákat nem lehetett replayolni. Illetve nem volt fogolyejtési lehetőség, akiket eladhattunk volna rabszolgáknak. Én még a diplomáciával is elvoltam, hiszen kértek tőlem békét a gallok vh. fokozaton, és adtak várost a békéért ők is meg a dákok is.

A Shogun valószínűleg kimarad nálam, legalábbis amíg nem lesz magyarítás hozzá. Timurék nem fognak készíteni, szóval valakinek másnak kell.
Drapedro
Drapedro 2011.02.16. 09:05
A Sogun TW-ben (első rész) volt videó a gyilkosságokról, a kereskedők érkezéséről, a legendás harcos megjelenéséről. Hangulatos volt. Aztán a Mediaval TW-ből és a Rome TW-ből kihagyták a videókat.

Máig úgy érzem, az első rész volt a legjobb, talán még a Mediaval (második rész) is kiemelkedő volt. A rome grafikája ütött, a játékmenet annyira már nem. Az empire volt az, ami az újdonság varázsát hozta nálam (a stratégiai térkép átrendezése kifejezetten jótékony hatást gyakorolt a játékmenetre).

Félő, a Shogun 2 sok újat nem fog hozni már, ez az ismertetőből is látszik (pl. tech tree az empire-ben is volt már). Azt reméltem, jobban visszanyúlnak az ősi játékmenethez, én magam szívesen vettem volna egy shogun reload-ot illetve grafikai tuningot, jobb stratégia AI-val, területről-területre lépegetéssel...
Lacko
Lacko 2011.02.16. 09:47
Nekem a Shogun 1-ből (és a medieval 1-ből is) a normális várvédés (védők a falakon) hiányzott (emiatt nem elégednék meg egy sima reloaded-del). Szerintem rohadt jó lesz így a Shogun 2.
A hajókat nem értem minek bele, az eléggé felesleges szerintem.
cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.