Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Shogun 2: Total War

Japánba tért vissza a Creative Assembly sikeres stratégiai játéksorozata.

2011.03.28. 12:00 | szerző: TheHolyOne | Ismertető/teszt

„Total war is here / Face it without fear”
Amon Amarth: Death in Fire

Ritka mostanában, hogy egy sajtótermékben Japán kapcsán ne a közelmúltbeli tragikus eseményekről legyen szó. Most azonban mégis, Japánnal kapcsolatban álljon itt néhány gondolat egy legendás játék folytatásáról, ami sokat tett a japán történelem (egy szeletének) és kultúra megismertetéséért (legalábbis számomra biztosan). A Shogun 2-ről írt előzetesben már felemlegettem, hogy tizenegy éve jelent meg az első rész, a Shogun: Total War. Akkor még naivan azt hittük, hogy a Total War csak egy találó alcím, azonban hamarosan sorra jöttek az újabb és újabb epizódok, mint a Medieval vagy a Rome. Ez utóbbiban, mint kiderült, még nem voltak apró, vicces videóbetétek a kémek és orgyilkosok ténykedéseiről, erre majd a Medieval II-ben került sor ismét. Eddig ugye főleg Európa volt a színtér, de az Empire: Total War-ban már a világ többi része is helyet kapott, igaz a gyarmatosítás miatt továbbra is európai főszereplőkkel. A Napoleon a korábbi részekhez megjelent, hasonló témájú rajongói modok népszerűségére épített és dolgozta fel a címében szereplő illetőről elnevezett korszakot. Szerintem ez volt az addig készített legjobban sikerült Total War epizód, csakis a lényegre, vagyis a háborúra kellett figyelni, nem húzta le az összhatást az általában elég gyengécske diplomáciai MI sem. Igaz, hosszabb távon nem nagyon kötött le, mert a hadtörténetből engem jobban érdekel a kardos-lándzsás korszak, mint a lőporos-lövöldözős

Shogun 2: Total War

Ezért is volt telitalálat már annak idején is a Shogun: Total War témaválasztása. A XVI. század végén polgárháborúba süllyedt Japán története európai ember számára valószínűleg kevéssé ismert, viszont éppen ezért egzotikus is. Ez a korszak a játék számára is remek kiindulópontot nyújt: klánok sokasága küzd egymással a legfőbb katonai hatalmat jelentő sóguni (hadvezéri) címért. Itt érhető tetten a legjelentősebb változás az első részhez képest. A régi ismerős klánokon túl (Oda, Mori, vagy a személyes kedvencem, Takeda) van számtalan apró klán, akik ugyanúgy sógunságra hajtanak. Velük is lehet kereskedni vagy háborúzni. A térkép kétharmadát immár nem a rendkívül fantáziadús "rebel" frakció foglalja el. (Ami eleve önellentmondás, hiszen a jelenlegi sógun szempontjából a mi klánunk is ide tartozik.) Játszani továbbra is csak a "nagy" klánokkal lehet, de mivel a klánok többsége csak egy provinciával kezd, a játékmenet rendkívül dinamikus és játékról játékra eltérő. Ez a változatosság nagyban növeli az újrajátszhatóságot. (Nem lennék meglepve, ha a leleményes modderek idővel játszhatóvá tennék az összes klánt.)

Shogun 2: Total War

Tizenegy év hosszú idő, és mint a bevezetőben láttuk, a fejlesztők ezalatt nem unatkoztak, sorban jelentették meg játékaikat. Így a Shogun 2 sokkal inkább a közvetlen elődjével, a Napoleonnal hasonlítható össze. Ebből a szempontból nagy különbség nem tapasztalható, a Shogun 2 túl sok újdonsággal nem szolgál az előző Total War játékhoz képest. Az egyes tartományokban ugyanúgy található vár, kikötő, bánya stb., ezek külön-külön fejleszthetőek, van tech-tree, igaz, az előző három (katonai, politikai, gazdasági) helyett csak kettő (katonai, gazdasági). Lehet továbbá hajókat építeni és tengeri csatákat lejátszani. Ez a lehetőség az első részből úgy, ahogy van, kimaradt, igaz a tengeri csaták is csak az Empire óta játszhatóak. Ez a funkció azonban nem is nagyon hiányzott a játékból. A tengeri csaták alapból nem hoznak lázba, ezen a hajók nehézkes, lassú irányítása sem segített, viszont nem is létszükséglet a hajók építése. Két szigetet kivéve bárhova el lehet jutni szárazföldön, ráadásul a móka nagy része is ott zajlik. Az egyik háborúban az ellenség sorban vonta blokád alá a kikötőimet, míg én sorra aláztam szárazföldön a várait. Ki lehet találni, ki húzta a rövidebbet...
Az egész játékban szinte csak kereskedőhajókat építettem, hogy felderítsek ill. kereskedjek Japánon kívüli területekkel. Azért legyünk igazságosak, biztos sokan számon kérték volna a fejlesztőkön, ha ez a tengeri rész kimarad, így nincs azzal semmi baj, ha mint lehetőség, ott van. Egyjátékos módban a csaták lejátszásához a Napoleonhoz hasonlóan szintén kereshetünk a neten játszótársat, hogy "beugorva" átvegye az MI helyét.

Shogun 2: Total War

Az előzetesben már említettem, hogy a klán tagjait, hadvezéreit kinevezhetjük különböző tisztségekbe. Ez növeli a hűségüket, a klánnak pedig valamilyen területen bónuszt ad. A családtagok és hadvezérek a csatákban tapasztalatot szereznek és szintet léphetnek, ahol is eloszthatjuk képességpontjaikat és összeállíthatjuk kíséretüket. Ez áll egyébként a különböző ügynökökre is (ninják, szerzetesek). Az ilyen RPG elemeket én nagyon tudom díjazni.
A játék viszonylag rövid, kb. 50 éves időszakot ölel fel, de nem kell megijedni, 1 év 4 kör, így játékidővel még mindig jól állunk. Ugyancsak ez az oka, hogy a családfa itt tényleg használható is, nem úgy, mint például a Rome vagy Medieval II esetében, ahol félúton már áttekinthetetlen volt. Mint klán, időről időre kaphatunk különböző mini küldetéseket (például elfoglalni egy provinciát, vagy kutatni egy technológiát), melyekért jutalom jár. Ez azonban inkább csak a játék elejére jellemző, később már egyre ritkább. Vannak ezen kívül még véletlenszerű események, melyek átmenetileg pozitívan vagy negatívan befolyásolják a klán valamely képességét. Néha egy ilyen esemény felkínál döntési lehetőséget is, ezeket a játék dilemmának nevezi, de gyakorlatilag nagy részük kimerül abban, hogy melyik tudományágra akarunk bónuszt, ill. mezőgazdaságból vagy kereskedelemből akarunk e nagyobb bevételt.

Shogun 2: Total War

A Shogun 2 tehát a korábbi Total War játékokhoz képest sok újdonságot nem tud felmutatni, követi az eddig jól megszokott sémát: egy közepes, körökre osztott stratégiai és egy kiemelkedő 3D-s taktikai rész található benne. Tulajdonképpen újracsomagolták a fejlesztések eddigi eredményeit, és áthelyezték őket egy másik környezetbe, Japánba. De ettől még nem lesz rossz játék, sőt. Az új környezet kellően más játékélményt nyújt ahhoz, hogy az ember ne azt érezze, egy újabb rókabőrt akarnak lehúzni róla. Biztosan vannak még sokan rajtam kívül, akiknek az első részhez is sok kellemes élménye fűződik, szerintem ők sem fognak csalódni a Shogun 2: Total Warban. ■

Shogun 2: Total War
Shogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total WarShogun 2: Total War

értékelés

Shogun 2: Total War

Shogun 2: Total War
Pozitívumok
  • Visszaadja az első rész magával ragadó hangulatát
Negatívumok
  • Kevés újítás a Total War sorozat többi játékához képest
Minimális rendszerigény: Intel 2,6 GHz egymagos vagy 2 GHz kétmagos processzor (vagy ennek megfelelő AMD), 1 GB RAM (XP)/2 GB RAM (Vista/Win7), 256 MB-os DirectX 9.0c kompatibilis videokártya, DVD-ROM, 20 GB HDD, internet kapcsolat
9,0
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 9
Shogun 2: Total War
A legutóbbi Shogun 2: Total War cikkek, hírek

hozzászólások (16)

NNavigator
NNavigator 2011.04.15. 11:20
Azóta újrakezdtem medium fokozaton és így most tényleg kereskednek velem. Persze most már nem, mert én vagyok a Shogun és mindenki üt. De eddigre sikerült egy 150k-s vagyon felhalmoznom és most próbálok úgy manőverezni, hogy ez minél lassabban fogyjon el. Persze fogy, hisz csak a kereskedelemből van bevétel. Viszont most azt nem értem, hogy azt a startégiát választottam, hogy felvettem a kereszténységet a legelején és összehaverkodtam a portugálokkal. De ők nem kereskednek velem. Vagy valamit szarul csinálok? Annyi lenne a haszna a portugáloknak, hogy van az a fos, puskás parasztegység? Illetve a kereszténység se nagyon jó, mert a szent helyekkel bíró provinciák értéktelenek és semmi hasznuk a számomra. Az egyetlen kétes hasznom, hogy a misszionáriusaimmal iszonyatosan szétzüllesztem a nagyobb klánokat, amik elég hamar lázongások anarchiájában vesznek el.
Ja és még egy kérdés: a múltkori kampányban elég szar daimyom volt, ezért most ügyeltem rá, hogy a kezdéskor kapott srác fiai jó neveltetésben részesüljenek és ezért nem is használtam tábornokokat, csak a fiukat és mind 4-5 csillagos, ráadásul az örököst azt az uralkodásra készítettem fel. Csakhogy, az apa (aki elég szarjancsi, mivel vallást váltott az elején és emiatt nulla a becsülete) nem akar sehogy se meghalni természetes úton. Lassan 1590 van. Nem is értem ezt a családfa rendszert, hiszen az egész kampány egyetlen emberöltő. Van egy csomó 20éves bombázó unokája, akiket mind férjhez adhatnék, de nem lehet, mert az unokák (hiába 18+) nem játszható karakterek. Ezt szerintem csúnyán elbaltázták.
tormatomi
tormatomi 2012.01.14. 19:51
Üdv! Mondja már el vki, hogy mennyire reális a játék diplomácia, kereskedelem, termelés, stb. szempontból. Kijavították a régi hibákat?
McCl@ne
McCl@ne 2012.03.05. 21:53
Jaaaj, mekkora ez a játék! :P
Elsőre végigrohantam a hosszú kampányon (67-ből 40 provincia) a Date klánnal.
Második nekifutásra még maradtam normál nehézségen, Chosokabe klánnal, ugye ők az íjászok, a D-i oldalon. Szigetet gyorsan elfoglaltam, kicsit megerősödtem és küldtem ki hajókat a kereskedelmi csomópontokhoz, 5-ből 4-et sikerült is elfoglalni! Aztán felgyúrtam egy sereget, pakoltam mellé egy szerzetest és egy nindzsát és szépen áthajóztam velük a Ny-i szigetre. A nindzsa felmérte a viszonyokat, a 2 nagyobb klán próbálta lenyomni a shimazukat, akik már szépen elkezdtek áttérni a kereszténységre, és én pont erre számítottam: az egy szem területükön a szerzetesem elsőre sikeresen robbantott lázadást, a seregeik túl távol voltak, így 2 körön belül már enyém is volt a tartomány! Közben persze kereskedtem mindenkivel, aki az utamba került, a viszonyok is jók voltak, hiszen közvetlen háború nem volt.
Ennek következtében a gazdaság is dübörgött, a nodokhoz folyamatosan küldtem a hajókat. Shimazuéknál felhúztam a kikötőt, megcsináltam az utakat és ugyan kicsit lassan, de 1560-ra enyém volt ez sziget is, úgy, hogy 2 rohadt erős és egy alakuló sereg gazdája voltam, 8000 fölötti körönkénti kokubevétellel és elég komoly flottával! Ez ha jól emlékszem, akkor 13 provincia, 40-re hajtok, de még van 40 év és nem akarom elkapkodni. Plusz ugye senkivel nem vagyok rossz viszonyba, ugyan páran megorroltak a hirtelen terjeszkedésre, de mit ad isten, pont ők tűntek el általam :P

Csak azt nem tudom most, hogy merre tovább... a kezdőszigettől Ny-ra ott a Hatakeyama (vagy mi) klán, de egy köpésre ott van Kyoto is. Talán arra lenne érdemes, ugyanezzel a taktikával, és akkor szép lassan megszedném magam, aztán felkészülnék a Realm Divide-ra, amennyire arra fel lehet.
xyzw
xyzw 2012.03.05. 22:03
Ez a lelkesedés ismerős :) Próbáld ki a multit is !(Bár én a Rome óta minden résszel játszottam, kivéve a Shogun 2-t).
VodevilX
VodevilX 2013.01.03. 10:33
Vajon miért csinálja azt néha, hogy fekete kepernyovel megáll a játék... Alt+tab után az egér még előjön, de újra kell inditani a játékot. Eléggé idegesítő. Sőt jatszhatatlan így.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?