Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918

Az I. világháborúban játszódik a sorozat új része.

2011.04.09. 11:30 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

Az angolszász történészek körében kedvelt kifejezés a „forgotten war”, azaz az „elfeledett háború”, melyet előszeretettel ragasztanak rá olyan viszonylag keveset tárgyalt viszályokra, mint a koreai vagy a spanyol-amerikai háború. Bár még nem nagyon láttam, hogy az I. világháborúra valaki így hivatkozott volna, véleményem szerint kevés olyan nemzetközi incidens van, mely hatalmas jelentősége ellenére ennyire kevéssé mozgatná meg a mai köztudatot, mint az első világégés, főleg, ha a másodikhoz hasonlítjuk. Ez a szórakoztatóiparra hatványozottan igaz: egy kezemen meg tudnám számolni például, hány ilyen témájú játék jött ki az utóbbi 10 évben (de a filmeket beleszámítva se kéne polippá változnom). Pedig ez az esemény jelentősebb volt minden korábbi háborúnál, ezeréves entitásokat rombolt szét, és porrá zúzta az addigi tekintélyelvű, alapvetően vallásos társadalmakat, teret engedve mindenféle új eszméknek, melyek később százmilliók haláláért voltak felelősek. Mára mindösszesen kettő ember maradt az egész világon, aki még részt vett ebben az öt borzalmas évben (legalábbis valamelyikében), ráadásul mindketten 110 évesek – hamarosan tehát hírmondója sem marad a XX. század második legborzalmasabb háborújának.

Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918
Megelőzzük a problémákat.

A téma iránt érdeklődő lelkes amatőrként így hát egyből lecsaptam a Battlefront.com új játékára. A cég a „csontstratégiák” nem túl jelentős piacán elég jó hírnévnek örvend, elég csak a Combat Mission vagy a TacOps sorozatra gondolni. Ezek a játékok nem a szemkápráztató grafikájukról híresek, hanem a minden részletre kiterjedő, valósághű, és általában meglehetősen lassú játékmenetükről. Nincs szó tehát arról, hogy beugrunk tíz percre valami csatába – sokkal valószínűbb az, hogy unalmas egyetemi előadásokon vagy barátnőnk értelmetlen csevegése közben azon elmélkedünk majd, hogy három gyalogoshadosztály átszervezése Kelet-Poroszországba vajon hatással lesz-e az offenzívánkra nyugaton?

A frappánsan rövid című Strategic Command: World War I – The Great War 1914-1918-ban pontosan ilyen kérdésekre kell választ adnunk. A tologatni kívánt egységek legrosszabbak esetben is néhány száz fősek, de előfordulhat az is, hogy egyetlen téves kattintással egy 50-100 ezer fős hadtestet sikerül a biztos halálba vezényelnünk. A hadszínteret jelző térkép ennek megfelelően grandiózus, tulajdonképpen az USA nyugati partvidékétől egészen Oroszország közepéig üldözhetjük az antant seregeit (vagy a központi hatalmakét, kinek mi jön be), szárazföldön, levegőben, vízen és víz alatt egyaránt. A térkép 45 fokban döntött négyzetekre van osztva, melyeken egyszerre csak egy egység tartózkodhat, az viszont mind a nyolc szomszédos négyzetre léphe, tehát átlósan is. Sajnos elég kevés van ezekből a négyzetekből, a játék velejét adó „nagy” hadjáratban (mely az egész világháborút magába foglalja) a francia-német határ nem több 7-8 mezőnél, így túl nagy taktikázásra nincs lehetőség. A többi hadjáratban, melyek a világháború egy-egy részletét dolgozzák fel, sokkal kisebb léptékű térképeken harcolhatunk, van, amelyikben az egész képernyőt Észak-Hollandia tölti ki. Persze lehet mindez annak az oka, hogy egy öt-hatszor részletesebb térképen túl sok egységet kellett volna irányítanunk, azonban gyanítom, az ilyen játékok kedvelőit ez egy pillanatra sem zavarta volna.

Ha már az egységeknél tartunk, érdemes szólni róluk pár szót. A legtöbbet használt nyilván a gyalogság, melyből az utászokon át a tengerészgyalogosokig többféle is rendelkezésünkre áll, de rajtuk kívül van még lovasságunk, tüzérségünk, légierőnk, később harckocsijaink, a tengereken pedig hajók és tengeralattjárók várják parancsainkat. Azt sajnos nem tudom biztosra – bár gyanítom –, hogy a szárazföldi egységek létező hadtestek után kapták neveiket, viszont a hajókról örömmel mondhatom, hogy „igaziak”. Aki jobban ismeri a K.u.K. haditengerészetének történetét, annak biztosan ismerősek lesznek az olyan hajók, mint a Horthy Miklós parancsnokolta SMS Viribus Unitis vagy a hányattatott sorsú SMS Budapest. Büszkeségünkkel, az Szent István csatahajóval sajnos még nem találkoztam, bár az is igaz, a flottaépítési programom hagy némi kívánnivalót maga után.

Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918
Kicsit döcögve indul a szerbek elleni hadjárat.

A csaták a szokásos mederben zajlanak: egyik egység rátámad a másikra, bizonyos algoritmus alapján kiderül, ki mennyit veszít, majd jöhet a következő, és így tovább. Ezeket nagyban befolyásolják olyan tényezők, mint a terep, az időjárás (mely a térkép eltérő pontjain más és más lehet), a parancsnoki egységek közelsége, az ellátmány vagy a morál. Az elvesztett egységek pótlására természetesen van lehetőség, az MPP (Military Production Point) névre hallgató pénzegységből vásárolhatunk különböző egységeket, legyen szó léghajóról, bombázóról vagy épp egy új parancsnoki egység felállításáról. Az MPP-t kölhetjük még fejlesztésre is, bár ez egy eléggé leegyszerűsített része a játéknak, tulajdonképpen a 15-20 különböző ágazatot, fejleszthetjük legfeljebb 5. szintre. Ennek hatása változó: az egységek jobban harcolnak, nő a gazdasági termelés, néhány egység pedig új képességekkel is gazdagodhat. A bevételeinket a gazdaság teljesítőképessége mellett a különböző nyersanyaglelőhelyekhez való hozzáférés befolyásolja. Ugyancsak pénzre lesz szükség a játékban szereplő, meglehetősen egyszerű diplomáciához is.

Ahogy már említettem, a játékban többféle hadjárat is szerepel, van, amelyik 1917-től kezdődik, és persze lejátszhatjuk a teljes háborút is. A különbséget a kezdőpozíciónk és a győzelmi feltételek jelentik, ilyen lehet például Párizs vagy Berlin bevétele. Ugyancsak fontos tényező a lakosság morálja, mely a haditeljesítményünktől függ – ha vereségeinkkel lelombozzuk a nép harci kedvét, az akár a bukásunkhoz is vezethet.

Ki kell emelnem még a véletlenszerű eseményeket, melyek nagyban szinesítik a játékot. Ezeknek nem csupán passzív résztvevői vagyunk, a legtöbb esetben nekünk kell döntenünk, hogy mi legyen a következő lépés: bevessük-e a szerbek ellen a Monarchia frissen felállt csapatait a gyorsabb győzelem érdekében, vagy inkább vezényeljük az orosz határra, hogy megvédjük a birodalmat? Odaadjuk-e a törököknek az egyik csatahajónkat, vagy inkább küldjük harcba be az antant csapatai ellen? Az ezekre adott válaszok nagyban befolyásolják a diplomáciai lehetőségeinket, és természetesen a harci helyzetet.

Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918
Az SMS Budapest csatahajó a tengeren.

A grafika végtelenül leegyszerűsített, már-már táblás játék hatását kelti, de ez egyáltalán nem probléma, ehhez a játékhoz ilyen illik, itt a hangsúly úgyis teljesen máson van: a parancsok osztogatásán és a stratégiai tervezésen. Ebből a szempontból pedig tulajdonképpen hibátlan a játék, órákat el lehet vele lenni, bosszúságot legfeljebb egy-egy szerencsétlen kimenetelű véletlen esemény okozhat – de hát ez is része a játéknak. A hanghatások sajnos a fegyverropogásban és a menetelő bakancsok ütemes csattogásában kimerülnek, valami zene azonban nem ártott volna, az ugyanis csak a menüben van. Jobb híján régi magyar katonadalokat raktam be háttérzajnak, amihez pompásan passzolt a néha feldördülő ágyútűz.

Summa summarum: a Strategic Command sorozat újabb része ismét egy tisztes iparosmunka, túl sok változást nem hoz az elődökhöz képest, de egy álmos vasárnap délután tökéletes kikapcsolódás. Az I. világháború szerelmeseinek kötelező darab, a kor „romantikáját” ennél jobban talán csak az Imperialism adja vissza. Nem túl bonyolult, a 92 oldalas kézikönyvben minden apró részlet benne van – csak ajánlani tudom. ■

Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918

értékelés

Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918

Pozitívumok
  • I. világháború
  • Hangulatos, hiánypótló játék
  • Alacsony gépigény
  • Remek ötletek
Negatívumok
  • Zenék és hangok szinte teljes hiánya
  • Néhol picit elnagyolt
Minimális rendszerigény: 1 GHz-es processzor, 512 MB RAM, 128 MB-os videokártya, 1,2 GB HDD
6,5
grafika 6
hangok 5
játszhatóság 7
hangulat 7

hozzászólások (5)

Morello
Morello 2011.04.09. 13:49
Korrekt ez a játék, de annyi magas labdát adott volna ez téma, sajnos nem sikerült lecsapni.
Wing
Wing 2011.04.09. 13:52
Nyilván regényt lehetne írni erről, most ennyi fért bele :)
Morello
Morello 2011.04.09. 13:56
Tudom :)
stero
stero 2011.04.09. 23:28
Azért egy panzer general 2 grafika igazán belefért volna.
bundy78
bundy78 2011.04.13. 21:35
Üdv!

Ez a játék csak a BattleFront oldaláról tölthető le vagy esetleg boltban,dobozos verzióban is kapható?
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?