Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

DiRT 3

Colin McRae után szabadon.

2011.06.13. 10:05 | szerző: Sityi | Ismertető/teszt

1998-ban indította útjára a Codemasters a Colin McRae Rally sorozatot, és kezdetét vette egy rendkívül sikeres rallyszimulátor tündöklése. Évente-kétévente jöttek az újabb részek (összesen öt játék jelent meg ezzel a címmel), ám az idő múlásával és McRae egyéb versenyeken való próbálkozásai (például a 2006-os X-Games) hatására megújították az etalonnak számító autós játékot: immáron nemcsak a klasszikus rallyszakaszok vártak minket, hanem rallycross és navigátor nélküli hegyi versenyek is, valamint terepjárók, buggyk és kamionok – ez volt a Colin McRae DIRT. A játék 2007 nyarán jelent meg, szeptember 15-én pedig McRae egy helikopterbalesetben elhunyt (a gépet Colin vezette, az áldozatok között volt 5 éves fia, annak 6 éves barátja és barátjának édesapja is). A Codemasters új reklámarc után nézett, és ezt Ken Block személyében vélte megtalálni: az USA-ban elismert rallyversenyző, 2010-től a rallyvébé futamain is részt vett, emellett híres autós kaszkadőr is – remek anyag az amerikai piacon térnyerésre és a sorozat további bővítésére. És hogy az alkalmi játékosoknak is kedvezzenek, árkádosabbra vették a vezetési modellt: így jelent meg 2009 végén a Colin McRae DiRT 2 (az USA-ban csak DiRT 2), amelynek egyik különlegessége volt a McRae előtti tisztelgés: egy versenysorozatot ugyanis róla neveztek el. Nemrégiben pedig a boltok polcaira került jelen tesztalanyuk, a DiRT 3 (amely már nem viseli az elhunyt világbajnok nevét).

DiRT 3

Sok kritika érte a DiRT 2-t abból a szempontból, hogy nagyon ráfeküdt az egyéb offroad stílusokra, és rallyt keveset kaptunk. Nos, örömmel jelentem, a DiRT 3 kellő mennyiségben tartalmaz rallyversenyeket úgy, hogy a többi játékmód sem szorul a háttérbe, ezzel kellemes változatosságot biztosítva; valamint a fejlesztők sikeresen bővítették a rallys repertoárt is. Egyik ilyen változás például, hogy az egyes terepeken (országokban) már nem csak egy szakaszon száguldozunk oda-vissza, hanem pár elágazás beiktatásával sokszínűbbé tették e versenyeket. Újdonság még a további alosztályok bevezetése is: a B csoportos szörnyetegektől kezdve a WRC autókon át a klasszikus (a '60-as évektől kezdve egészen a '90-es évekig versenyző) autók szerepeltetése, amely kétségkívül megdobogtatta a szívemet (főleg az olyan legendák szerepeltetése, mint az Audi Quattro vagy a Lancia Delta Integrale HF). A többi műfajra sem lehet panaszunk: van itt rallycross, TrailBlazer, LandRush, valamint visszatért a DiRT 1-ből a Head-2-Head is. Mindezeken felül Ken Block specialitásában, a Gymkhanában is próbára tehetjük magunkat – itt egy kellően nagy placcon épített akadálypályán kell különböző kunsztokat bemutatnunk (pl. ugratás, egyhelyben pörgés, drift). Ez a mód kiemelt szerepet kapott a játékban, ugyanis nemcsak karrierünk során kell így versenyeznünk, de az első szezon után a DiRT 2-ből ismerős Battersea pálya átalakított verziója külön megnyílik, ahol különféle feladatok várnak ránk – valami olyasmit kell elképzelni, mint amilyen anno a Tony Hawk Pro Skater volt. A karrier során pedig minden bajnokságban felbukkan egy-egy nem kötelező kihívás is, olyan feladatokkal, mint a Speedrun (minél gyorsabban végigmenni a kapuk között – jópofa kikacsintás a Top Gear című tévéműsor felé az, hogy Norvégiában mi is megpróbálhatjuk legyőzni a bobosokat), a Drift vagy az Invasion (ami tulajdonképpen a Gate Crasher továbbgondolása: minden elütött robotfigura +1 pont, az épületek figurája viszont -1).

DiRT 3

Ha már a karrier szóba került: összesen négy szezon vár ránk, szezononként négy bajnoksággal, amelyek 4-6 versenyből állnak; ezen kívül, ahogy haladunk a játékkal, a világkupák is megnyílnak szép lassan, ahol az adott versenymódban kell az összes helyszínen teljesítenünk. Összesen 9 helyszínen tehetjük próbára a tudásunk, ami ugyan első pillantásra kevésnek tűnik, de minden versenyszámhoz általában négy helyszín párosul. Immáron nem kell a pénz miatt aggódnunk, mert ez kikerült a játékból – tapasztalati szintünktől függ, milyen autót és csapatot választhatunk. A csapatválasztás pedig azért lehet fontos, ugyanis az egyes futamokon másodlagos feladatokat is kapunk (pl. x km/h-val érjünk célba, összesen minimum x métert drifteljünk), amelyek teljesítéséért plusz tapasztalati pont jár – ennek mennyisége pedig a választott csapattól függ.

DiRT 3

Mint látható, elég gazdag a magányos játékosoknak szóló tartalom, amelyek természetesen a multiban is elérhetőek, de a társasági életet kedvelők három extra játékmódot is kapnak. Először is itt a "zombi mód", amely Outbreak névre hallgat: egy véletlenszerűen kiválasztott játékos lesz a "zombi", és a célja a többiek megfertőzése úgy, hogy hozzáér autóikhoz. Akit megfertőztek, az is zombi lesz, és az nyer, aki a legtovább marad tiszta – vagy a zombiként kezdő játékos, ha sikerült mindenkit megfertőznie. A Transporter az FPS-ekből ismerős Capture the Flag autós változata: a pályán felbukkan valahol egy zászló és azt kell a célterületre vinni – aki a zászlóvivőhöz hozzáér, az elveszi tőle a zászlót. A kedvencem viszont a Cat'n'Mouse, amely elsőre egy fura roncsderbinek tűnik, de valójában remek stratégiai lehetőségeink is vannak benne. Minden csapatból egy véletlenszerűen választott sofőr egy Mini Cooper S-t vezet (ők lesznek az egerek), a többiek szabadon választhatnak a B csoportos autók közül. Az a csapat nyer, akinek az egere először ér célba. És itt jön be a taktika: mivel a B csoportos autók jóval erősebbek a Miniknél, ezért egyrészt a saját egerünket meg kell védeni a többi macskától, másrészt a többi egeret minél jobban le kell pofozni az útról. Bár manapság már szinte anakronizmusnak számít, de van osztott képernyős multizásra is lehetőség, ha esetleg tesónkat vagy a szomszéd havert szeretnénk kihívni pár versenyre. Különleges meglepetés: a Flashback elérhető multiban is, igaz, kicsit másképp: a gomb megnyomásával az 1-2 másodperccel azelőtti helyünkre és állapotunkba kerülünk.

DiRT 3

A DiRT 2 egyike volt a DirectX 11-et használó legelső játékoknak, és részben emiatt is csodás látványvilág tárult a szemünk elé, amely a DiRT 3-ban sem fakult meg: gyönyörűen kidolgozott autók, csodás tájak, megfelelő sebességérzet. Az egyes helyszínek igyekeznek hűen visszaadni az adott országok hangulatát, bár Finnországgal nekem apróbb bajaim vannak. Két és fél évet laktam Jyväskylä-ben, a DiRT 3 finn pályái pont arról a környékről lettek elnevezve, és mivel egy-két szakaszon vezettem a valóságban is, van összehasonlítási alapom. A szakaszok vonalvezetése természetesen (?) fiktív, ezzel még nincs is semmi gond, de az erdő bizony a valóságban sűrűbb, és sokkal közelebb van az úthoz. Ezen kívül a sárgás napfény se stimmel, ugyanis arrafelé fehérebb, hidegebb fénnyel világít a nap. Az ottani éjszakai szakaszokkal pedig csupán annyi a probléma, hogy a "fehér éjszakák" földjén nyáron ilyen sötét legfeljebb hajnali 2-kor van, amikor viszont nem igazán rendeznek versenyt... De sebaj, ennyi pontatlanság belefér. ;-)
Hangok terén ugyancsak elégedetten csettinthetünk: minden úgy és ott szól, ahogy és ahol kell, a menükben és visszajátszások alatt szóló zene pedig kifejezetten kellemesre sikerült.
Ami pedig a kezelést illeti, a DiRT 3 továbbra is az árkád ligában játszik: bár a visszajátszásokat nézve életszerűen mozognak az autók, valójában még kormánnyal irányítva, kikapcsolt segítségekkel is érezni, hogy meglehetősen egyszerű kordában tartani a lóerőket (mihelyst adaptálódtunk az irányításhoz) – cserébe billentyűzettel is kellemesen vezethető a játék, gamepadről nem is beszélve. Sokféle segítséget bekapcsolhatunk, de ezzel csak óvatosan, ugyanis mindet engedélyezve tulajdonképpen „egygombos” játék lesz a DiRT 3-ból. A nehézségi szint hat fokozatban állítható, az első hármat legfeljebb 14 éves korig ajánlom – a kihívás a negyedik fokozatnál kezd előjönni.

DiRT 3

A fentiek alapján akár úgy is tűnhet, hogy egy szinte tökéletes játékot kaptunk, de sajnos nem így van. A grafika terén ugyan főleg apróságokba tudok belekötni – a vízcseppek nem mozognak a karosszérián menet közben, illetve a közönség tagjai úgy néznek ki, mintha most jöttek volna a Sniper: A mesterlövész című örökbecsű darabból –, de a műszerfalas nézettel már komolyabb baj van: virtuális másunk testmagassága ugyanis még Richard Hammondét is alulmúlja, így sok autóból problémás a kilátás.
Az MI általában hozza az elvárható szintet, de két komoly problémám akadt vele: egyrészt ha utolérem őket a rallyszakaszokon, nem húzódnak félre; másrészt egy-két sztárpilóta eléggé űridőket megy (3-4 másodpercet Sébastien Loeb is tud adni egy szakaszon – csak az kb. 25 km, szemben az itteni kb. 2,5 km-rel). A murva kivételével az egyes útfelületek modellezése sem sikerült túl jól: gyakorlatilag minden csúszik, legfeljebb annak mértéke változik, pedig ennél azért több különbség van a murva és az aszfalt, illetve a hó között – ráadásul hiába néznek ki jól az időjárási effektek, különösebben nem befolyásolják a tapadást, csak a látási viszonyokat.
Az autók tulajdonságaival is van egy kis bajom: ugyan az egyes géposztályok szépen elkülönülnek egymástól, az azonos kategóriájú autók között nincs igazi különbség – még akkor sem, ha papíron eléggé eltérő karakterisztikával rendelkeznek (teljesítmény, súly). Ugyanígy az autók beállításának se látom sok értelmét: nem befolyásolja jelentősen a vezetési tulajdonságokat, és valahogy mindig az alapbeállítással tudtam a legjobb időimet futni. Az autónk ugyan sérül, de a teljes sérülést bekapcsolva sem éreztem úgy, hogy jelentősen befolyásolná a vezetést az a pár csattanás, ami még nem törte totálkárosra a kocsit (bár az is lehet, hogy nem vertem oda a verdát elég sokszor ;-) ).
Végezetül nem tudom szó nélkül hagyni azt, hogy a karrierünk kezdetén igencsak rövid rallyszakaszokat kapunk, ami jelentősen rontja a játék ütemét: másfél perc menüzgetésre és animációbámulásra jut ugyanennyi vezetés: ez rossz arány...

DiRT 3

Ahogy a fentiekből kiderül, a DiRT 3 méltó folytatása a DiRT 2-nek – de nem a Colin McRae Rally sorozatnak. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy a DiRT 3 rossz lenne, csak épp a McRae rajongók nem azt kapják, amit megszoktak, amit elvártak. Ha ettől eltekintünk, a DiRT 3 egy igen élvezetes játék lett, kellően hosszú és változatos karriermóddal, remek multis lehetőségekkel. Szerencsére a rallys lehetőségeket kibővítették, de az új Gymkhana is tetszetős. A beépített 30 másodperces YouTube videófeltöltés pedig már csak hab a tortán. Minden benzingőzös íróasztalbajnoknak nagyon ajánlott!

DiRT 3

DiRT 3
DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3DiRT 3

értékelés

DiRT 3

Pozitívumok
  • Kiemelkedő grafika és hangok
  • Bőséges autóválaszték
  • Kellemesen változatos pályák
  • Gymkhana
  • Remek single, kiváló multi
Negatívumok
  • Az egyes útfelületek karakterisztikája nem sokban tér el egymástól
  • Az időjárás inkább grafikai effekt, semmint a vezetést befolyásoló tényező
  • Túl rövidek a rallyszakaszok a karrier elején
  • Néha űridőket autózó MI
  • A belső nézet sokszor használhatatlan -
Minimális rendszerigény: Athlon 64 X2 2,8 GHz/Pentium D 2,8 GHz, 2 GB RAM, Radeon HD 2000-es sorozat/GeForce 8000-es sorozat 256 MB memóriával, 15 GB HDD
Ajánlott konfiguráció: Phenom II X4 850/Core i7-860 processzor, 3 GB RAM, Radeon HD 6930/GeForce GTX 280 videokártya
8,0
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 7
hangulat 8
DiRT 3
A legutóbbi DiRT 3 cikkek, hírek

hozzászólások (14)

Royce95
Royce95 2011.06.15. 12:31
Köszi :-D Akkor ha nem tévedek ebben van a legtöbb autó, az egyben 46 volt a kettőben azt hiszem kb:32.
misi911
misi911 2012.09.26. 20:32
Hali! Valaki segítsen! Megvettem a játékot eredetibe,belépek minden jó játszok vele kilépek és amikor visszalépek nincs mentés:S szóval kezdhetem újra!! mit csináljak h jó legyen?:??? HELP PLS!!!!
rootshaper
rootshaper 2012.09.26. 21:40
vedd meg eredetiben :)
misi911
misi911 2012.10.03. 23:27
Olvasd Vissza!!! EREDETIBE VAN MEG !!!!!!!!!!!
Dilizs
Dilizs 2012.10.04. 08:06
Csinálni kell egy offline vagy mivel eredeti a gamed, akkor már inkább egy online Games for Windows LIVE profilt...Játék menüben Home gomb, és ott lehet csinálni asszem.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?