Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Combat Mission: Battle for Normandy

Valósághű taktikai játék a Normandiai partraszállástól Párizs felszabadításáig.

2011.06.16. 10:00 | szerző: Lacko | Ismertető/teszt

A történelem ismétli önmagát. Majdnem tizenegy éve, hogy a Combat Mission: Beyond the Overlordban először tologattam Tigris tankokat és küldtem harcba az amerikai 3. gyalogos hadosztály katonáit, hogy kiszélesítsék a normandiai hídfőt és teret nyerjenek Franciaország felszabadításához. Akkor az a játék – csúnyácska grafikája ellenére – eget rengetően zseniális és jó volt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a Keleti frontot feldolgozó második részével mind a mai napig csomóan játszanak. Mi volt a varázsa? Egyrészt a HP nélküli sérülés, azaz a találatok valódi kárt okoztak, nem egy zöld csík fogyott a tankok felett. Másrészt a WEGO rendszerrel átmenetet képeztek a nem túl reális turn-base és az agy nélkül klikkelgető RTS között.

Combat Mission: Battle for Normandy

Aztán három sikeres rész után a fejlesztők úgy döntöttek, hogy elavult a játék motorja, és kifejlesztették az új engine-t, a CMx2-t. Addigra azonban az USA már hadban állt a fél Közel-Kelettel, így a wargamerek figyelmébe a modern hadviselés került (kicsit korábban, mint a Call of Duty sorozatban). Így született meg a Combat Mission: Shock Force. Amely még fantasztikusabb lett, mint az első generációs részek, ám sok játékost taszított az új téma, a sivatag és az aszimmetrikus harc, ezért maradtak az egyetlen komoly stratégiai játéknál, amely alapból – modok nélkül – is tartalmazta a teljes magyar haditechnikai arzenált: a Combat Mission: Barbarossa to Berlinnél.

A fejlesztők – nem csak emiatt – sosem titkolták, hogy a sorozat vissza fog térni a II. világháborúhoz. Az igazi rajongók mindig is úgy tekintettek a Shock Force-ra, mint valami piszkozatra a főművek előtt. Az is nyílt titok volt évek óta, hogy a legelső rész témáját dolgozzák majd fel, így a wargamerek álomjátékának munkaneve Normandy lett. Minden év június elején (D-Day) felröppent a pletyka és a remény, hogy na most már biztosan megjelenik a játék, ám sokáig még screenshotokat sem láthattunk. Amikor pedig végre láttunk, úgy tűnt, hogy igazából áttextúrázták a Shock Force Abramseit Párducokra. Nekem – aki a CMSF-et is nagyon szerettem – ezzel se lett volna semmi bajom.

Combat Mission: Battle for Normandy

Azonban a nemrég megjelent Battle for Normandy mindenkinek pozitív meglepetést hozott. Azoknak, akiknek kimaradt a szíriai modern csata, meglepetés volt minden újdonság, amit mi már megszokhattunk a Shock Force-ban. De nekünk is rengeteg meglepetés jutott. Az első, ami mindenkinek leesett, hogy míg a sivatagos (azaz nem túl bonyolult tájjal ellátott) CMSF néha szaggatott a közepes PC-ken, addig a Normandy a tagolt, erdős, falus, sövényes tájaival simán, akadás nélkül fut. És míg a régi motor szerelmeseit lenyűgözte a grafika, a minden egyes katonát külön ábrázoló és szimuláló játék, az új parancsok és lehetőségek; addig az új motort ismerőket kicsit sokkolta a szimmetrikus hadviselés, amikor nem lehet az amerikaiakkal erőből áthatolni a német vonalakon és hogy az ellenség ugyanannyira képes tüzérséget hívni rád.

A Battle for Normandy nem körökre osztott stratégia. Játszható a hagyományos WEGO rendszerben (mindkét fél kiadja a parancsokat és egy percnyi idő lejátszása után újra parancskiadás következik) azonban már lehet RTS módban is játszani. Természetesen időmegállítással, hiszen itt azért fontos a gondolkodás, tervezés, kivárás. Az átlagosan egy órás küldetések a megállítások miatt néha 2-3 óráig is eltartanak.
A korábbi, elsőmotoros Combat Missionökhöz képest nagyon fontos újdonság a kampány. Nemlineáris módon (azaz többször, többféleképpen is végigjátszható) egymáshoz fűzött küldetésekben, csatáról csatára visszük magunkkal egységeinket, amelyek ugyan fejlődni nem fejlődnek, de megsebesülnek, kifogynak a lőszerükből, esetleg megsemmisülnek. Természetesen a kampányokat úgy tervezték (de a szerkesztővel bárki készíthet kampányt), hogy nehezebb csaták után érkezzen elegendő utánpótlás.

Combat Mission: Battle for Normandy

Ám a veszteségek enyhítése miatt – főleg a kampányoknál – fontos lett az elesettek istápolása, hiszen egy leápolt sebesült akár folytathatja is a harcot a következő csatában. Ennél is fontosabb lehet az elesettektől visszanyert nehézfegyver (páncélöklök, géppuskák) vagy maga a lőszer is. A lőszer áramlása egyébként a Shock Force-hoz képest is újdonság. Ott, ha kifogytunk belőle, egy olyan járműbe kellett beszállnunk és vételeznünk, amelyik tárolt nekünk megfelelőt. Most azonban elég a jármű közelében tartózkodni valamennyi ideig és automatikusan vételeznek. Sőt, közel tartózkodó lövészrajok is megosztják egymással a készleteiket, ha egyikük nagyon kifogyóban van. Emiatt egy újfajta egység is megjelent: a lőszerszállító. Ők nehézgéppuskákhoz és aknavetőkhöz tartozó lőszereket cipelnek magukkal és a megfelelő nehézfegyverhez irányítva őket, újratölthetjük a kiemelt fontosságú egységeket.

Mert bizony a térképen is látható tüzérség nagyon fontos lett. Őket használhatjuk indirekt módon – ahogy a térképen kívüli tüzérséget –, amikor egy megfigyelő adja le rádión a koordinátákat és irányítja a tüzet. Ám ha egy aknavetős egység maga is észleli az ellenséget, akkor direkt módon – gyorsabban és pontosabban – saját maga is megszórhatja gránátokkal.
A tűzvezetésben és az ellenség helyzetének ismeretében életbevágóan fontos lett a parancsnoki lánc. Ha egy egység nincs kapcsolatban a parancsnokával, akkor se ő nem tud információkkal szolgálni a többieknek, se őt nem informálják olyan ellenségről, akit pedig észrevehetne. És ez a lánc (C2-nek is hívják a Command and Controll miatt) sok helyen és sokféleképpen megszakadhat. És hogy ez milyen módon befolyásolja a csata kimenetelét, azt határozza meg a nehézségi szint.
Azaz a Normandyban nem lesz okosabb az ellenség vagy erősebbek a páncélosai, ha nehezebb fokozatban játszunk. A harc ugyanúgy realisztikus marad minden szinten és az MI is ugyanazt tudja. A nehézségi fokozatok között a C2 jelenti a különbséget. Míg könnyebb fokozatokon alig számít a parancsnoki lánc, addig nehezebb fokozatokon a győzelem is elbukhat egy megszakadt C2-n. Például a térképen lévő aknavetősöktől se kérhető tüzérségi támadás, ha az aknások nincsenek rádióközelben (például a parancsnokuk mellett).

Combat Mission: Battle for Normandy

Míg a korai Combat Mission részekben volt víz (folyó) gázlókkal és hidas átkelési lehetőségekkel, addig ez a CMx2 motorból eddig hiányzott. Ennek egyik oka, hogy az MI korábban is nehezen használta ezeket az átkelőket és ezzel párhuzamosan jó indok volt, hogy Szíriában nincs túl sok folyó. Az európai hadszíntérre azonban újra visszahozták a hidakat, amik érdekes stratégiai feladványokat teremtenek nekünk (bizonyos nehézharckocsik át se tudnak kelni az összes fajta hídon). Másfelől azonban megint csak megszenved velük az MI, azaz néha nehézkesen kel át rajtuk és sokszor el is akad velük. Sebaj, az ilyesmikre találták ki a javításokat.

A legelső Combat Mission epizódban – amely szintén Normandiában játszódott – még elég hasznos segítője volt a harckocsiknak a gyalogság. Bár már ott is inkább a járműveken volt a hangsúly. Aztán a későbbi részekben már annyira fáradékonyak lettek, hogy bevetésük helyett inkább babusgatásról lehetne beszélni. Az új motorban azonban visszanyerte királynői rangját a gyalogság. Már ugyanolyan fontos része lett a CMBN harcmezőinek, mint a páncélosok. Ők a felderítők, ők hívnak tüzérségi- vagy légicsapást, ők osonnak észrevétlenül a harckocsik közelébe egy hk-elhárító rakétával. Ők védik meg a saját harckocsikat a tagolt terepen, a sövények labirintusában. És ők fogják le, semmisítik meg az ellenség gyalogságát. Mindezt most már külön-külön. Hisz a legtöbb realisztikus stratégiában a raj (vagy a lövészcsoport) az egy egység. Számolják, ha elesik belőle egy katona, de az egység egyben marad. Így volt ez a korábbi CM részekben is. Most azonban minden egyes katona önálló egység: nemcsak logikailag, de grafikailag is. És a grafika egybeesik a szimulált valósággal: ha egy katona a grafikában nincs fedezék mögött, akkor a szimulált logikában is el fogják találni. Ez olyannyira igaz, hogy a fejlesztés korai szakaszában visszajeleztek a tesztelők, hogy a Tigris tank nagyon nehezen veszi észre a Shermant. Utánanéztek a fejlesztők és kiderült, hogy a modellező véletlenül fordítva ültette a parancsnokot a tankba, így az hátrafele nézett (ahol persze nem volt optika), így ő gyakorlatilag vak volt. Azaz amit a grafika szerint lát egy katona, azt a szimulált logika szerint is látni fogja.

Combat Mission: Battle for Normandy

A leírtakból jól látszik, hogy mennyire aprólékosan kidolgozott a Combat Mission: Battle for Normandy. Igyekeztem objektíven írni róla, de néha nem lehet, hisz annyira magával ragadó a játékélmény. Egy-egy kemény csata után, fáradtan, de lelkesen (persze csak ha győztünk) ülünk a monitor előtt. Tele élményekkel és sztorikkal, mint egy háborús veterán. Igen, a Battlefront fejlesztői megint eltaláltak valamit. Egy csodálatos játékot pakoltak össze nekünk, amely bőven ellát minket játékkal a következő modulok megjelenéséig és tovább... ■

Combat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for NormandyCombat Mission: Battle for Normandy

értékelés

Combat Mission: Battle for Normandy

Pozitívumok
  • Valósághű harctér-szimuláció
  • Nagyszerű hangulat
  • Rengeteg csata
Negatívumok
  • Hidakat nehezen kezeli az MI
8,5
grafika 8
hangok 8
játszhatóság 9
hangulat 9

hozzászólások (22)

Monty221
Monty221 2011.06.22. 19:25
Próbáltam és a telepítéssel nem volt gond. Érdekes módon lap topon Win 7 alatt minden gond nélkül fut. Pedig nem rég rajtam újra a rendszert szóval nincsenek összekuszálódva a dolgok.
Lacko
Lacko 2011.06.22. 19:38
Es laptopon jol fut? Nem akadozik? Mert azt hallottam, hogy ez sokkal simabban fut laptopon, mint az elozo resz (shock force).
Ha tudsz angolul, akkor felteheted a kerdest a battlefront.com foruman a Normandy alatt a Support topikban. Ott siman tudnak adni hasznosabb tippeket, mint en.
Monty221
Monty221 2011.06.22. 20:48
Nekem szaggat rajta. Amúgy nem mostanában vettem a laptopot Kb. 5 éve szóval nem hiszem hogy jó viszonyítási alapnak. Megnézem azt a fórumot de azért kösz a tippeket.
razo42
razo42 2011.07.14. 02:34
Kizárólag azért regisztráltam, hogy leírhassam, mennyire örülök a CMBN-nek. Anno a CMBO-val kezdtem, és nagyon sokat játszottam minden résszel (még szerencsétlen CMSF-el is). A Battle for Normandy viszont übereli az eddigieket nálam - benne van minden, ami a CMBB-t jóvá tette, de az engine is végre használható. Minden, ami idegesítő volt számomra a CMSF-ben, az eltűnt, az amúgy is jó részletek pedig még jobbak lettek (tüzérség, parancsnoki láncolat kezelése, stb.).

Az írás egyébként teljesen rendben van, persze elsősorban azok értékelhetik, akik játszottak a régi részekkel és baromira várták ezt az újat. Örülök, hogy játszol még CM játékokat Lackó - emlékszem, hogy annak idején (2002?) toltunk pár meccset CMBB-vel. :) Valami online kampány is rémlik... Remélem, hogy CMBN-nel is sikerül majd megmérkőznünk egyszer!

Minden jót!
Lacko
Lacko 2011.07.14. 08:24
Gyere át a sima Combat Mission nevű topikba!
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?