Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

F.E.A.R. 3

Point Man lő, Paxton hárít, Alma Wade...

2011.06.28. 13:44 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

2005 végén, egy borongós őszi hajnalon kis híján szívszélhűdést kaptam, amikor kedvesem visítva rohant be a hálószobába, brutális drasztikussággal felverve ezzel nem csak engem, hanem nagy valószínűséggel a teljes, békés álomba merült lakóközösséget. Történt ugyanis, hogy a természet hívó szavának engedve, félálomban tartott a jól ismert néhány méteres útvonalon a fajansz irányába, amihez feltétlenül el kellett haladnia a nappaliban helyet kapott számítógép előtt. Hogy, hogy nem, a monitoron éppen az akkoriban megjelent új pszicho-horror-FPS csoda, a F.E.A.R. lemezéről feltelepített barátságos kis képernyővédő látta el buzgón feladatát, ami abból állt, hogy időről időre előbukkant a lángokkal borított Alma a tök sötét semmiből, a megfelelő hanghatásokkal kísérve. Ez a kis epizód hűen tükrözi az azóta epikus magasságokba emelkedett játék leglényegesebb momentumát, ami az egyébiránt telített piacon azonnal a legnagyobbak közé emelte, és amit a készítők nem is titkolt célja volt elérni: a bensőnkig hatoló félelmet és reszketést. A kiadóváltással és licencbirtoklással kapcsolatos botrányoktól övezve induló program először két, később holtvágánynak minősített kiegészítőt, majd egy egyenes ági folytatást és expanziót kapott, míg többszöri elhalasztás után, pár nappal ezelőtt végre kézhez kaphattuk a trilógia harmadik darabját. Ezt a játékot az első rész konzol átiratain dolgozó Day 1 Studios készíthette el az eredeti fejlesztő, a Monolith Productions segédletével, és a második epizódot is jegyző Warner Bros Interactive gondozásában kerülhetett a boltok polcaira.

F.E.A.R. 3

A F.E.A.R. 3 az első rész idővonalát követi, és figyelmen kívül hagyja az annak azóta „nem hivatalossá” minősített kiegészítőiben történteket. Az előző két epizódhoz sok szállal kapcsolódó sztoriban ismét a F.E.A.R.-ben megismert titokzatos Point Man kapja az egyik főszerepet. A fél várost romba döntő, a másik felét meg felemésztő atomreaktor-robbantás után kilenc hónappal a titkos pszicho-genetikai kísérletekért felelős Armacham biztonsági emberei elfogják az azóta is a félresiklott kísérletek mindent túlélő, pusztító képességű alanyai ellen küzdő, velük első fokú vérségi kapcsolatban álló csapásmérő ügynököt. Éppen „agresszív véleménycserével” tarkított kihallgatása zajlik, amikor az előző epizód kiegészítőjének végén újjászületett öccse, Paxton Fettel lép színre, és megtisztítja számára a szűk szobából kivezető utat. Emberünk nem kis ellenállást legyűrve menekül meg a romos létesítményből a csatornahálózaton át, míg egy ellene küldött harci helikopter pilótaülésébe pattanva nekivág, hogy befejezze, amit elkezdett. Semmi személyeset, hisz ez csak üzlet...

Az új epizód a ma oly divatos co-op játékok által fémjelzett irányvonalat követve két irányítható karakter bőrébe bújva játszható végig, ami jelen esetben azt is jelenti, hogy az online vagy offline kooperáció mellett az egyjátékos küldetés mindjárt két módon is végigvihető. Ez két különböző befejezést ad a játékhoz, amelyek leginkább végkicsengésükben (és az esetleges elkövetkezőkre való vonatkozásukban) különböznek egymástól. Az egyes küldetések első ízben csak a fegyverorientált harcmodort preferáló Point Mannel, míg teljesítésük után már a főként pszicho-kinetikus képességeit használó Paxton Fettel bőrébe bújva is végigjátszhatók. Az előbbi esetben nagy hasznát vesszük az ügynök különleges, időlassító képességének és a készítők által jól kivitelezett, az előző részekhez képest továbbfejlesztett rejtőzködésnek. Öcsénk képes behatolni az ellenfél testébe akár távolról is, vagy a kezéből kilőtt energianyalábokkal küldheti át a levegőbe emelt magatehetetlen áldozatait az Elíziumba. Mindkét szereplő speciális képességeit csak egy igen limitált ideig vehetjük igénybe, amit a Fettel által legyilkolt tetemek pszichikai energiájának begyűjtése útján növelhetünk.

F.E.A.R. 3

Ellenfeleink hullámokban támadnak ránk, és egy-egy nagyobb helyszínre érve rendszerint komoly harcra számíthatunk. Az ellenséges botok MI terén – hála Istennek – nem teljesítenek rosszul. Egymást fedezik, felrobbantják fedezékünket, lerohannak minket, kommunikálnak egymással, szükség esetén taktikát változtatnak, és összességében minden olyat megtesznek, amit egy mai harci játéktól elvárhat az ember. Csodára persze ne számítsunk, de megfelelő nehézségi fokozaton kellő kihívást jelent a program. A már említett szereplőkön kívül természetesen több régi ismerős is feltűnik élükön jó anyánkkal, és nem utolsó sorban a második epizód főhősének, Michael Becketnek a további sorsára is fény derül. Arzenálunk egyszerre maximum két lőfegyverből, no meg némi robbanószerből áll. A magunknál tartható lőszer mennyisége mondhatni „nem túl sok”, így gyakran kerülhetünk szorult helyzetbe a munícióból kifogyva. A különféle pisztolyok, gépfegyverek és karabélyok tűzereje jelentős, az ember szinte érzi, ahogy a puskatus visszarúg.

Alma Wade ismét mindennek a hátterében állva riogat minket utunk során, de látomások ide vagy oda, valahogy ez az új epizód ijesztgetés terén kicsit alulteljesít az elődökhöz képest. Nem mondom, van itt is néhány kellemesen hátborzongató jelenet, de összességében sokkal inkább akciójáték a F.E.A.R. 3, mint horror. Mindettől függetlenül a sorozat lelkét képező libabőrös, mindenhonnan kikémlelős alaphangulat gyakran hatalmába keríti az embert, főleg két harctér közötti, a többségükben félhomályos, zseblámpával megvilágított átvezető folyosókon bóklászva.

F.E.A.R. 3

A grafika kicsit ugyan kopottas a mai etalonokhoz képest, de semmiképpen nem nevezhető csúnyának. A textúrák rendben vannak, a golyónyomok és robbanások kellemesek, a vízfelület is hozza, amit kell. A fény-árnyék kidolgozottsága lehetne kicsit kontrasztosabb, de alapvetően azzal sincs komolyabb gond. A legnagyobb blődség, amit felfedeztem, az, hogy a puskánk távcsövében visszatükröződő környezet egy adott pályán mindig ugyanaz, attól függetlenül, hogy éppen hol tartózkodunk. Hogy érthetőbb legyek, akkor is a nyomornegyed főterecskéjét reflektálja a lencse, ha mi történetesen egy tök sötét pincében bujkálunk. Ez totál fölösleges blama, hiszen sokat nem emel a részletességen, ellenben az ember óhatatlanul minduntalan a homlokára csap a banális baki valahány felfedezésekor. A hanghatások és a szinkron kiválóan megteremtik a kellő atmoszférát, és a lúdbőrös percek többségéért is nagyban felelősségre vonhatók, főleg fejhallgatóval játszva. Az irányítás mind billentyűzettel, mind pedig kontrollerrel egyszerűen és praktikusan kivitelezhető, nem okoz semmiféle különösebb nehézséget.

A játék egyik legnagyobb erőssége az on- és offline co-op mód, amelyben Alma gyermekei együttműködve kamatoztathatják különböző speciális képességeiket. Ez a különbözőség tovább emeli az élvezet szintjét, és még egyet „csavar” a kooperáció adta lehetőségeken. Emellett négy különböző multiplayer mód is helyet kapott a programban, amelyek remekül kihasználják a F.E.A.R. 3-ban rejlő lehetőségeket, és semmiképpen nem nevezhetők szokványosnak. Bennük a mind több lélek begyűjtése, lelki épségünk megőrzése, az ellenfél hullámainak visszaverése vagy a „halál fala” elől való elmenekülés a cél.

F.E.A.R. 3

Mindent összevetve a F.E.A.R. 3 jól összerakott gépezetének talán leggyengébb láncszeme az elődökhöz képest gyengébb, jóval kevésbé idegborzoló története, amellyel szemben áll a több különböző képességű szereplővel, többféleképpen való végigjátszási lehetőség. Ha azt is hozzávesszük, hogy az egyes pályákat elért eredményünk alapján pontozza a program, és sokak számára nagy kihívást jelent az addigi legjobb eredmény túlszárnyalása, belátható, hogy a játék jóval többet nyújt tartalom és szavatosság terén, mint azt első pillantásra gondolnánk. A benne feldolgozott egy- és kétjátékos sztori mellett kiváló többjátékos módja és kicsit kopottas volta ellenére azért összességében mutatós, a gyengébb konfigurációkon is remekül eldöcögő megvalósítása folytán válhat sokak kedvencévé a F.E.A.R. sorozat harmadik része, amely a műfajt egy kicsit is kedvelők számára legalábbis erősen ajánlott darab. Ha nem is állított fel a Day 1 és a Monolith új sztenderdet általa, a régit azért bőven megütötte! Respect!
TIPP: A fejlesztők egy 15 pontból álló tippek-trükkök listát állítottak össze, kattints ide, ha jobb eredményt szeretnél elérni a játékban!

F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3F.E.A.R. 3

értékelés

F.E.A.R. 3

F.E.A.R. 3
Pozitívumok
  • Két szereplő, két végkifejlet
  • Kiváló co-op és multiplayer módok
  • Remek tűzharcok egyjátékos módban is
  • Jól kidolgozott MI
  • Különböző karakterek esetében más pszichikai képességek
  • Sokat nyújt a játék
Negatívumok
  • Kopottas grafika banális bakikkal
  • Kevésbé félelmetes, mint az előzőek
  • Kicsit gyengébb történet, mint vártuk
8,0
grafika 7
hangok 9
játszhatóság 9
hangulat 8
F.E.A.R. 3
A legutóbbi F.E.A.R. 3 cikkek, hírek

hozzászólások (4)

Zoo_Lee
Zoo_Lee 2011.06.28. 16:02
Többet vártam a harmadik résztől. Ijesztgetések terén már a második sem volt a topon, de így, hogy két játszható karakter van, számomra még az utolsó parafaktort, a magányos bóklászást is elvették a programból.
EvolutioN
EvolutioN 2011.06.28. 23:59
Egyjátékos módban nem próbáltam. Rögtön co-opban veselkedtünk neki az egyik barátommal. Először végignyomtuk úgy, h én voltam Point Man-nel, ő pedig Fettel-lel. Ma elkezdtük fordított felállásban is. Hangulatos játék és szórakoztató, de a parafaktor kb a 0-val egyenlő. Egy helyen ijedtem meg egy hirtelen előugró szörny miatt, de a folyamatos "rettegésnek", amit az első részben egész játék alatt éreztem nyoma sincs a 3. részben. Szóval jó játék, de nincs semmi F.E.A.R. hangulata.
balays82
balays82 2011.06.29. 11:52
Szerintem valahol törvényszerű is, hogy már nem olyan ijesztő a játék, mint a korábbi részek (már akinek azok voltak), amikor Paxton Fettel bőrébe bújva is lehet játszani. Paxton Fettel pedig vajon mégis mitől ijedne meg?:-)
EvolutioN
EvolutioN 2011.06.29. 23:45
"Point Man lő, Paxton hárít, Alma Wade..."
Háháhá. Ez nagyon jó. :-D
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?