25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Bastion

Küzdelem egy darabokra tört világ romjain. Az év indy meglepetése nagyot szólt.

Írta: Playbahnosh 2 hozzászólás

A nyári uborkaszezonból kifelé jövet minden valamire való gamer már melegíti a vasat és gyűjti a pénzmagot az év végi játéklavinára. Hatalmas címek utolsó simításait végzik a kiadók és már javában zajlik a médiadömping az őszi és téli megjelenésekről. Így aztán könnyen elsiklik az ember olyan fű alatt készült és kiadott gyöngyszemek mellett, mint a Bastion, amely számomra az év egyik legjobb játékélményét nyújtotta.

Bastion

A mindössze hét lelkes fejlesztőből álló Supergiant Games első játéka nagyobb hírverés nélkül került ki a vadonba, mégis nagy meglepetést okozott néhány régi ötlet újragondolásával. A történet szerint hősünk világát szó szerint darabokra tépi a Calamity nevű világégés. Magához térve azonnal el is indul a Bastion felé, ahová mindenkinek mennie kell, ha baj történik. A baj bizony megtörtént, és hősünk, akit csak "a Kölyök" néven ismerünk, sokkal nagyobb feladatot kap a sorstól, mint azt várta volna.
Alapvetően egy izometrikus hack & slash játékkal van dolgunk, de ennyivel letudni az elemzést a fejlesztők zsenialitásának sárba tiprása lenne. Kezdjük ott, hogy új, korszakalkotó dolgokat nem fogunk találni ebben a játékban. A grafika kézzel festett, a játékmenet régen megszokott hack & slash-RPG keverék, és talán a történet sem annyira eredeti. Viszont a régi, talán már el is feledett játékelemeket és trükköket leporolták, felújították és olyan mesterien rakták össze, hogy a Bastion tagadhatatlanul a nyár egyik legjobb független megjelenése lett.

Több dolog is van, amely különlegessé teszi a játékot. Először is a pályák "felépítése". Mivel a Calamity szó szerint darabokra szakította a világot, így a pálya úgy épül össze a szemünk előtt, ahogy haladunk rajta. Utak, tereptárgyak, díszítőelemek, ellenfelek – minden néhány lépéssel előttünk nyeri el végső formáját, így nem igazán láthatjuk előre, merre is kéne mennünk vagy mi vár ránk. Persze általában egyetlen út vezet célunk felé, néhány eldugott helyre bizony csak furmányos módon és kitartó keresgéléssel tudunk csak eljutni. Azon kívül, hogy marha jól néz ki, sokat dob a történethez is.
A másik történetvezetési forma, amivel furcsamód elég keveset találkozunk játékokban, a Bastion központi eleme lett. Ez nem más, mint a narráció. Kezdetektől fogva velünk lesz ez a reszelős hang, ami mindent – de komolyan mindent – kommentál, amit csinálunk. Felkelünk, elindulunk, találkozunk új ellenségekkel, új fegyvereket és képességeket szedünk össze, sőt, még a kisebb-nagyobb baklövéseinket is mind visszakapjuk pepitában. (A készítők elmondása szerint kb. 3000 sornyi narrációt vettek fel, így a játékos biztos nem fogja hallani mindet egyetlen végigjátszás alatt.) Hihetetlenül hangulatossá teszi a játékot a narráció, és tényleg úgy érezzük, hogy a saját személyes történetünket játsszuk végig. Aztán később találkozunk a hang gazdájával Ruckusszal is, aki Bastion egyik NPC-je és folyamatosan rajta keresztül ismerjük meg a világot és a nem is kicsit kemény történetet.

Bastion

Hack & slash játék lévén nem feledkezhetünk meg az arzenálról sem, és szerencsére ezen a téren is domborít a játék. Lehet, hogy mindössze egy tucat fegyvert tartalmaz a játék, de mindent megtalálunk itt, amire szükségünk lehet. Közelharci fegyverekből például a hatalmas kalapács, machete, lándzsa, lőfegyverek közül a sima pisztolytól a shotgunon át egészen a karabélyig. De persze akad itt aknavető, lángszóró és még az RPG távoli rokonával is összeakadunk. Ha ez nem lenne elég, mindegyik fegyvert lehet fejleszteni is a megfelelő alkatrészek és némi pénzmag fejében. Ezen kívül minden fegyverhez tartoznak különleges képességek, amelyekkel még nagyobb pusztítást tudunk rendezni az ellenfelek soraiban.
A küldetésekre két tetszőleges fegyvert és egy különleges képességet tudunk vinni a már megszerzettek közül. Ezeket a bázis gyanánt szolgáló Bastionön tudjuk változtatni minden kalandunk előtt. Itt tudjuk fejleszteni fegyverzetünket, szerezhetünk extra cuccokat és rengeteg minden mást. A Bastion kezdetben üres, a történet haladtával nekünk kell felépítenünk, és itt egy kis stratégia is vegyül a darálós játékmenetbe, ugyanis mi dönthetjük el, mit és mikor építünk ill. fejlesztünk. A játék egyik különlegességét is itt találjuk: az oltárt. A Bastion ugyanis nem rendelkezik előre megszabott nehézségi fokozatokkal, a készítők egy egészen különleges rendszert találtak ki. Az oltárnál különféle totemeket aktiválhatunk, amelyek mindegyike valamilyen módon nehezíti a játékot. Erősebbé, gyorsabbá, keményebbé teszi az ellenfeleket vagy más nehézségeket gördít utunkba. Ezeket tetszés szerint kombinálhatjuk és saját szánk íze szerint nehezíthetjük vagy könnyíthetjük a játékot minden kalandunk előtt, a kínokért cserébe pedig több XP-t és pénzmagot kapunk majd az adott szinten.

A narráció mellett van még egy dolog, amely külön figyelmet érdemel, ez pedig a zene. Amikor felcsendültek a játék első dallamai, egy az egyben a Firefly ugrott be (aki nem ismeri, és kedveli a sci-fi-t, a kalandot és a humort, annak kötelező házi feladat!). A westernnel és blues-zal nyakon öntött modern stílusok egyvelege hihetetlenül jól passzol a játékhoz. Darren Korb, a játék egyszemélyes zenei stúdiója által kreált ("acoustic frontier trip-hopnak" nevezett stílusban készült) zenebetétek kegyetlenül jó hangulatot csinálnak és a narrációval együtt egy teljesen más világba repítik a játékost. Ahol kell, pörgős és feszült, ahol kell, nyugodt és selymes. A zenei aláfestés, amely a történet egy bizonyos pontján el tudja érni, hogy hihetetlenül mérges legyél valakire, egy másikon pedig könny szökjön a szemedbe, megérdemli a dicséretet. Számomra az idei év legjobb zenei aláfestései cirógatták a hallójárataimat játék közben. (A Bastion zenei gyűjteménye album formájában külön is megvásárolható.)

Bastion

A grafikáról még nem esett szó, de okkal, ugyanis talán ez lehet a legvitatottabb része a játéknak. Mivel egy igen apró, független stúdióról van szó, ne várjunk eget rengető, full realisztikus grafikát. Minden, amit látunk a képernyőn a játék művészeti gurujának, Jen Zee-nek az alkotása, aki a legkisebb kavicsig mindent kézzel festett meg. Gyönyörű, színes és nem utolsósorban ötletes alkotások, amelyekből felépül a Bastion nem mindennapi világa. Ezért persze az izometrikusra korlátozott kameranézet és a manapság elvárható effektek hiánya sokaknak szemet szúrhat. De akik el tudnak vonatkoztatni a kinézettől, azoknak hatalmas élményben lesz részük. A zenével, a narrációval és a remek játékmenettel keverve pedig egy teljesen új és fantasztikus játékélményben lehet része mindenkinek.

Az utóbbi időkben igencsak megerősödött (és kissé talán felhígulni látszódó) független játékok világában relatíve újnak számító csapat mégis valami olyat tudott alkotni, amivel sok tekintetben lekörözi AAA vetélytársait. A kisebb hibáktól (irányítás, néhány rosszul megvalósított ötlet) eltekintve azt kell mondjam, hogy idáig az év egyik legjobb játékélményével ajándékozott meg a Bastion. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Jó játékot!

A Bastion online megvásárolható játékként PC (Steam) és Xbox 360 (XBLA) platformokra jelent meg. A cikk az PC-s változat alapján készült.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

80%
grafika
8
hangok
9
játszhatóság
7
hangulat
9
Pozitívumok
  • Gyönyörű látványvilág
  • Fantasztikus zene
  • Frankó narrátor
Negatívumok
  • Néhol nehézkes irányítás

További képek

  • Bastion
  • Bastion
  • Bastion
  • Bastion
  • Bastion
  • Bastion

Bastion

Platform:

Fejlesztő: Supergiant Games

Kiadó: Warner Bros.

Megjelenés:
2011. augusztus 16. PC
n/a: PS3, X360

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Zéta_n1
Zéta_n1 [50]
Nem csak a Steam-en kapható .
http://www.gamersgate.com/DD-BASTION/bastion
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (2 db)