Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Cities XL 2012

Városépítő játék a klasszikusok nyomdokain.

2011.11.29. 15:15 | szerző: TheHolyOne | Ismertető/teszt

Rég volt dolgom utoljára városépítő játékkal, egészen pontosan akkor amikor a Caesar IV-ről és a Tycoon City: New York-ról írtam. Utóbbi kicsit kakukktojás, hiszen nem várost, hanem a városban kell építeni. Ezek előtt viszont sok időt töltöttem a Pharaoh-val és a Caesar 2-vel, de a műfaj alapjait még a SimCity első részein tanultam meg még kis koromban. A Cities XL 2012-vel játszva arra kellett rájönnöm, hogy ebben a műfajban nem nagyon lehet (már) újat alkotni, és ezt most nem cinkelésnek szántam. Játék közben végig olyan érzésem volt, mint annak idején a SimCity-vel, amin meglepődtem de azért tetszett.

Cities XL 2012

A Cities XL-ben nincsenek hagyományos értelemben vett „pályák” vagy küldetések, mint például a Caesar játékokban, ahol a történelem ad egy bizonyos keretet a játékmenetnek. Ez a játék teljesen sandbox jellegű, vagyis a játékosra van bízva, milyen célokat szeretne elérni. Kezdéskor látunk egy képzeletbeli bolygót, amelyen tekintélyes számú fehér pötty található, oda mind építhetünk egy-egy várost. Városaink aztán kereskedhetnek egymással, így megéri őket különböző irányokba fejleszteni. Ha metropoliszunknak szüksége van még több ennivalóra, felhúzunk egy várost egy termékeny vidéken, fejlett élelmiszeriparral, és a felesleget eladjuk. Az egyes pályák (területek) valamennyire behatárolják az adott város lehetőségeit, mert például a sivatagba nemigen mennek turisták, míg a trópusi üdülőparadicsomnak nem biztos, hogy van kibányászható ásványkincse. Városaink közt tetszőlegesen ugrálhatunk, tehát az említett metropolisz építését ugyanonnan folytathatjuk, miután kész lett mezővárosunk.

Akár kis bányászvárost, akár üdülőparadicsomot akarunk építeni, mindig ugyanott kell kezdenünk. Először házakat kell felhúznunk, hogy polgáraink be tudjanak költözni. Legalul vannak a képzetlen munkások, majd a képzett munkások, aztán a cégvezetők (executives) és végül a felső 1%. Természetesen minél feljebb haladunk a ranglétrán, annál nagyobbak a lakosok igényei, amelyeket ki kell elégíteni. Polgárainknak először is munkára lesz szüksége. A legkézenfekvőbb megoldást az ipar jelenti, amelyből szintén többféle van. Nehézipar és a mezőgazdaság a legalapvetőbbek, aztán ezekre épül majd a szolgáltatószektor (irodák, üzletek) és a hi-tech ipar, ami... nos, high-tech. Vannak szolgáltatások, amelyeket a városnak (nekünk) kell biztosítania a lakosok részére, mint például az oktatás, egészségügy, rendfenntartás. Míg az előbbiek hozzák a pénzt adó formájában, ez utóbbiak viszik. Ahogy városunk egyre nő, úgy válnak elérhetővé újabb és újabb épületek. Ez a fokozatosság jól jön, míg az ember tanulgatja a rendszert, de ki is lehet kapcsolni, hogy egyből belevethessük magunkat a közepébe.

Cities XL 2012

Említettem, hogy a műfajban forradalmi újításokkal nem nagyon találkozhatunk, ebből következően egy játékot leginkább csak elrontani lehet. Szerencsére a Citiesszel nem ez a helyzet. Az építési rendszer nem túl bonyolult, de nem is egyszerűsítették le túlságosan. Ha a kezelőfelületet kiismertük, könnyen megtalálhatunk bármit pár kattintással. A játék pedig folyamatosan igyekszik segíteni nekünk ikonokkal, színskálákkal, hogy minél több szükséges infót tudjunk leolvasni a képernyőről, egy kis információs sáv pedig folyamatosan tájékoztat a legégetőbb problémákról. A grafika a kor követelményeinek megfelelően, természetesen 3D-s, városunkat pedig megszemlélhetjük madártávlatból, de akár az utca szintjéről is. Az egyes kategóriákon belül is (házak, gyárak) többféle kinézetű épület található, de választhatunk különböző stílusokból is (amerikai, európai, ázsiai stb.), ami tovább növeli a variációs lehetőségeket (még ha csak hangulati elemről is van szó). Igazából csak a „visszacsinálás” (undo) funkciót hiányoltam a játékból, ami jól jöhet akkor, ha egy rossz klikkel véletlenül kitörlünk egy négysávos autópályát és nincs pénzünk újat építeni.

A Cities XL-ben betartottak minden műfaji aranyszabályt és így olyan városépítő játék készült, amely bár nevében nem, de hangulatában felér a klasszikusokhoz. Ugyan a rajzfilmszerűre sikeredett tutorialen látszik, hogy főleg a fiatalabb közönséget céloztak meg, de kortól függetlenül szeretni fogja mindenki, aki rajong az ilyen típusú játékokért. ■

Cities XL 2012
Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012Cities XL 2012

értékelés

Cities XL 2012

Cities XL 2012
Pozitívumok
  • Jó hangulat
  • Korlátlan játékidő
7,5
grafika 7
hangok 7
játszhatóság 8
hangulat 8
Cities XL 2012
A legutóbbi Cities XL 2012 cikkek, hírek

hozzászólások (2)

EnforcerHUN
EnforcerHUN 2011.11.30. 07:26
Nem egy OpenTTD, de megnézzük milyen.;-)
Playbahnosh
Playbahnosh 2011.11.30. 11:33
Nem értem az összefüggést. A TTD tycoon játék, ez pedig városépítős, semmi közük egymáshoz. Amúgy szerintem mind a kettő nagyon frankó játék a maga nemében :)
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?