Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

I Am Alive (Xbox 360)

Prince of Persia X Fallout = I Am Alive.

2012.03.20. 18:00 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Az emberiséget időtlen idők óta foglalkoztatja saját eredete mellett önnön pusztulása, a „nagy világégés”, az armageddon is. Folyamatosan visszatérő téma ez, amely a különböző népek teremtéstörténeteiben és a mai világvallások szentírásaiban ugyanúgy fellelhető, mint a modern médiában, a kortárs irodalomban vagy a filmművészetben. Átlagosan néhány évente megjelenik a ma már „sokdés” mozivásznakon egy-egy ilyen alkotás, amelyekben rendszerint egy teljesen hétköznapi ember menti meg néhányadmagával családja és a bolygó lakosságának életét, miután a világ szuperhatalmainak csúcstechnikával felszerelt tudóscsoportjai valamennyien csődöt mondtak. A másik változat szerint bekövetkezett valamiféle természeti, biológiai, vagy egyéb katasztrófa, és a maroknyi túlélő próbálja felvenni egymással a kapcsolatot, nem titkolt módon elsősorban saját szeretteikkel, miközben átkelnek a fél, romjaiban heverő világon és közben megküzdenek a mindenhonnan rájuk rontó mutáns hordák hadaival. Korunk egyik legfelkapottabb szórakoztatóipari szegmensét, a videojáték-ipart sem kerülték el természetesen az ilyesfajta művek, és mindkét imént ismertetett típusba tartozó alkotással találkozhatott már az utóbbi évek, évtizedek során az egyszeri játékos a The Digtől kezdve egészen a Fallout sorozatig. Írásom apropójául egy nemrégiben, egyelőre kizárólag az Xbox Live Arcade piacteréről letölthető változatban megjelent játék, az I Am Alive szolgál, amely jellegét tekintve a második, poszt-apokaliptikus túlélős típusba sorolható. Az eredetileg az Alone in the Dark: The New Nightmare és a Cold Fear fejlesztőiként ismertté vált Darkworks csapata által elkezdett projektet a stúdió bezárása után a francia Ubisoft kiadó második legnagyobb stúdiója, a Ubisoft Shanghai fejezte be, akinek a nevéhez eleddig leginkább Tom Clancy műveinek rendszerint igen sikeres játékadaptációi voltak köthetők.

I Am Alive (Xbox 360)

Az igen komor, számomra nagyon is depresszív történet középpontjában egy férfi áll, aki egy évvel korábban valami okból elsodródott feleségétől és kislányától, Julie-tól és Mary-től, éppen akkor, amikor a csak Az Eseménynek (The Event) nevezett globális katasztrófa végigsöpört bolygónkon, és gyakorlatilag majdnem teljesen elnéptelenítette azt. Romokban heverő nagyvárosok, leszakadt hidak, gazdátlanul magukra hagyott járművek, mindent felszántó repedések tarkítják a látképet és mindent mérgező por borít be vastagon. Hősünk mindezt túlélve majd' egy esztendeje tart hazafelé, a kitalált amerikai nagyvárosba, Haventonbe, hogy megkeresse családtagjait. Útjának fontosabb eseményeit videóra veszi, így hagyva hátra maga után némi nyomot szeretteinek, ha a dolgok mégsem sülnének el szerencsésen számára. Történetünk a város határán veszi kezdetét, mindössze néhány órányi útra a családi fészektől.

Az I Am Alive tulajdonképpen egy külső nézetes akciójáték, amely több jól ismert játékstílus jegyeit hordozza magán, de mégis tudtak a kínai srácok számos üdvös, egyedi és a program atmoszférájához kiválóan passzoló újítást belecsempészni a játékmenetbe. A játék egyik legfontosabb elemét az ügyességi részek képezik, most azonban nem elsősorban az akrobatikus mutatványok gyors egymásutánban való kivitelezésén, sokkal inkább erőnlétünk megfelelő beosztásán van a hangsúly. Minden ugrás, minden létrán, csövön, kötélen vagy egyében történő fel- és lemászás, minden egyes kapaszkodva megtett centiméter csökkenti erőnlétünket, méghozzá a mozdulat fárasztóságának megfelelő mértékben. Ez praktikusan annyit jelent, hogy ha egy hosszabb, mászva megteendő szakaszon csak egyszer is feleslegesen ugrunk egyet mondjuk a létrán felfelé, akkor bizony előbb fogy el az erőnk, minthogy biztonságosan utunk végére érnénk. Ilyenkor lehetőségünk van még némi „kétségbeesett igyekezet” segítségével megkísérelni az átjutást, de ez sem tart örökké, és ha lejár az idő, akkor bizony lezuhanunk a biztos halálba. Ha sikerrel járunk, akkor is jócskán lecsökken staminakészletünk maximuma, amelyet csak némi erőnövelő (úgy, mint víz, étel vagy ezekhez hasonlók) segítségével tornázhatunk vissza. Ezzel mindjárt a játék legelején szembesít minket a program, és bizony jó eséllyel csupán kemény lecke árán tanuljuk meg erőnk megfelelő felhasználását.

I Am Alive (Xbox 360)

A másik hangsúlyos játékelem a harc, de az sem olyan formában, mint a hasonló játékok többségének esetében. Itt minden a szó szoros értelmében aranyat ér! Kalandunkat egy töltény nélküli pisztollyal kezdjük, amely ebben a formában nem sok mindenre elegendő. Már az első találkozásnál megtanulhatjuk hát, hogy most bizony a konfliktusok lehető legnagyobb mértékű kerülése a cél, nem az ész nélküli harc. Töltényt később is csak nagyjából egyesével találunk, ezért azt nagyon, de nagyon be kell osztani! Szerencsére szerzünk igen hamar egy machetét is, amellyel amellett, hogy különböző zárak és reteszek felfeszítésére is kiválóan alkalmas, meglepetésszerű támadást tudunk intézni egy gyanútlan ellenfél ellen, vagyis most sem az a cél, hogy Indy módjára ordítva lobogtassuk már jó előre fegyverünket, hanem a közelünkbe engedett célszemély torkát elvághatjuk egy villámgyors mozdulattal. Emellett ez az a játék, ahol a lőfegyver legfőbb feladata a sakkban tartás és nem a durrogás lesz, hiszen a szemben állók nem tudhatják, töltve van-e pisztolyunk vagy csak blöffölünk. Mindazonáltal nagyobb társaságok esetén nagyon alaposan át kell gondolnunk, mi lesz a következő lépésünk. Később íjra is szert tehetünk majd, amellyel tisztes távolból és szép csendesen tisztogathatjuk magunk előtt az utat. A harcok során nem annyira erőnlétünk, mint életerőnk szenved több-kevesebb csökkenést, amelyet szintén különböző gyógyhatású készítményekkel tölthetünk fel. Természetesen ezeket sem dobja utánunk minden sarkon tömegesen a program, így ezek felhasználását is célszerűbb elkerülni, amíg és amennyire csak lehetséges. Sok fontos tárgyra vagy információra tehetünk szert mellékküldetések elvégzése által is, ezért érdemes belőlük minél többet elvállalni. Ezek során legtöbbször segítenünk kell egy másik túlélőnek valami beszerzésében, vagy ehhez hasonló dolgot kell véghezvinnünk. A játék checkpoint rendszerben ment, és az egymástól gyakran bosszantóan távol eső mentési helyek között szintén igen szűkösre szabott újrakezdési lehetőség keretünkből gazdálkodhatunk. Általában két-három ilyennel rendelkezünk csupán, így egy gondatlan lépés különösen fájdalmas tud lenni.

A program grafikája, ha nem is a legmodernebb és legszebb, azért megállja a helyét. Színvilága leginkább a szürkétől a barnán át a sárgáig terjedő skálára épít, persze nem kizárólag, ami sokat dob a depresszió irányába a hangulatnál. Bakik azért akadnak benne (falba lógó fej stb.), de szerencsére csak viszonylag ritkán futunk beléjük. A zene és a hangok szintén ezt segítik elő a szél süvítésével, az épületszerkezeti elemek recsegésével és a többi baljós akusztikai elemmel. A szinkront is megfelelően készítették el, ugyanakkor semmi extrával nem kecsegtet. Az irányításról gyakorlatilag ugyanez mondható el. A bejárható terület habár nem kicsi, utunk mégis abszolút előre kijelölt, így nagy kalandozásra senki ne számítson. Jellegéből adódóan többjátékos mód nem került be a programba, az valljuk meg, egy ilyen stílusú alkotás esetében több mint furcsa is volna.

I Am Alive (Xbox 360)

Nehéz értékelnem ezt a játékot. Azért az, mert én roppantul depressziós leszek egy ilyen, az apokalipszis után játszódó történettől legyen akár filmről, akár játékról szó. Emiatt nem is tudom igazán élvezni azokat, ami azonban nem írható a játék rovására. A megvalósítás egyáltalán nem lett rossz, de ma már sok szebbet és jobbat láthatunk egyéb játékok esetében. A számomra mindennél bosszantóbb folyamatos trial and error jelenség is megtalálható ebben a kicsit sem hétköznapi, azonban annál nehezebb és egyedibb játékban, és az újrakezdési lehetőségek elfogytával gyakran kilométerekkel kerülünk vissza az utolsó checkpointhoz. Ezekkel áll szemben a program igen sajátos, és a hasonló játékokkal összehasonlítva eddig talán legjobban eltalált hangulata, amelyből minden tizedmásodpercben sugárzik a túlélés igénye, ára és veszélye. Valahol ez utóbbi elem fontosabb egy program esetében a többinél, hiszen ha rabul ejti a játékost, akkor hajlamos elnézni neki a más téren esetlegesen meglévő hibáit. És ezen a ponton ismét visszatértem gondolatmenetem elejére, ugyanis engem nem kapott el a hangulata, hacsak a depresszió nem számít annak. Ördögi kör ez, de senkinek nem szeretném a kedvét szegni, hiszen az I Am Alive egy vérbeli túlélő akciójáték, amely az eddigi talán legélethűbb ilyesfajta élményt nyújtja, ráadásul budget áron. Az Xbox 360 változat mellé pedig hamarosan megérkezik a PSN-ről letölthető PlayStation 3 verzió is. Aki érezni akarja, mennyit érhet egy falat étel vagy egy darab töltény, mindenképpen próbálja ki ezt a játékot, garantáltan tudni fogja belőle. És talán ez minden közül a legfontosabb. ■

I Am Alive (Xbox 360)

Az I Am Alive Xbox 360 platformra jelent meg, PlayStation 3 verzió később várható.

értékelés

I Am Alive

Pozitívumok
  • Nagyon jól eltalált hangulat
  • Egyedi játékelemek
  • Taktikus játékmenet
Negatívumok
  • Grafikai bakik
  • Nagy távolságok a mentések között
  • Sok elhasalás
7,5
grafika 7
hangok 8
játszhatóság 7
hangulat 9
I Am Alive
A legutóbbi I Am Alive cikkek, hírek

hozzászólások (3)

sipec
sipec 2012.03.20. 18:24
"nagy tavolsagok a mentes kozott" -> ez kb minden normalis konzolos jateknal ez van, hol itt a baj?
gregmerch
gregmerch 2012.03.20. 18:35
A játékok túlnyomó többségében két checkpoint (vagy egyéb mentési lehetőség) között addig próbálkozhatsz, amíg sikerrel nem jársz, vagy el nem unod. Itt azonban elég egy rossz mozdulat, és hopp, egy lehetőség már ugrott is. Újrakezdési (vagyis "nem sokkal korábbról való", "amolyan checkpoint-közi" újra próbálkozási) lehetőséget pedig igen szűkösen méri a program (azok feladatok, mellékküldetések teljesítéséért kaphatók, illetve van amelyik található itt-ott). Ha pedig a rendszerint csupán egynéhány darab rendelkezésre álló ilyen elfogy, kíméletlenül mehetünk vissza az előző checkpointhoz, ami sokszor igen messze van attól a helytől, ahol elbuktunk. Nekem ez nem volt szimpatikus fícsör, bár kétség kívül illik a játék jellegéhez. Nálam inkább volt negatívum, mint más, ezért került oda. Remélem érthető voltam :-).
sipec
sipec 2012.03.20. 18:50
nekem pedig pont ez adja az adrenalint :D
lehet, h azert, mert azt ugy utaltam, mikor haverokkal gameltem 10-12 eve, es minden egyes szaros move utan "u, menteni kell"......
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?