Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Sine Mora (X360)

Új magyar csillag született!

2012.03.30. 10:00 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Életem legelső számítógépes játékélménye úgy tíz éves koromra tehető. Ekkor valami hirtelen (és mindenki legnagyobb szerencséjére múlandónak bizonyuló) indíttatástól vezérelve hegedűórára jártam, és egy alkalommal előbb odaérvén várakoznom kellett az előttem nyekergő delikvens kurzusának végére. Az órák a tanárnő lakásán voltak megtartva, és velem nagyjából egyidős fia éppen begipszelt lábbal hevert a kanapén, közben vadul rángatva a Commodore 64-eshez kötött joysticket. A televízió képernyőjén pedig valami elképesztően, hihetetlenül, észvesztően, mindörökre rabul ejtően csudálatos dolog történt: egy kis, mindössze néhány pixeles valami (nevezzük űrhajónak) rohangált jobbra-balra-föl-le, és vadul szórta magából az áldást a hullámokban rárontó ellenséges objektumokra a fekete alapon fehér pöttyös (hiszen az űrben jártunk!) háttér előtt. Miután ki is próbálhattam a játékot, mondhatom, vajmi kevés kedvem maradt (az amúgy sem túl sokból) elvonulni a kisszobába „előre megfontolt szándékkal való akusztikus környezetszennyezés” vétségét elkövetni. Azóta vagyok menthetetlenül rabja a videojátékoknak azok platformjától, portjától függetlenül, ami valljuk be, embertársaim szempontjából is jóval üdvösebb tényállás zenei próbálkozásommal összehasonlítva.

Sine Mora (X360)

Az a bizonyos játék a Phoenix volt (vagy ahogy a srác hívta, Főnixmadár), a műfaj pedig a shoot 'em up, bár akkor ezt még nem tudtam. Ez a stílus talán a legelsők között alakult ki, és egyszerű, mégis izgalmas, adrenalint pumpáló, kellő kihívást jelentő, villámgyors akciót ígérő játékmenetével azonnal a közönség egyik kedvence lett. Az ehhez hasonló játékok a '80-as években, illetve a '90-es évek első felében élték virágkorukat, majd lassan, a játékipar rohamos fejlődése folytán a háttérbe szorultak. Manapság főleg kisebb kapacitású masinák (például telefonok) kedvelt programjai, de igazából az idejét sem tudom, mikor jelent meg egy izmosabb cím a műfajban.

A hazai játékfejlesztés egyik legfényesebb csillaga, az Imperium Galactica sorozattal (és sok más egyébbel) világszerte ismertté és elismertté vált Digital Reality gondolt hát egy merészet, és a Grasshopper Manufacture-rel kooperálva újra felkarolta az oldalra scrollozós lövöldéket, megajándékozva bennünket a műfaj legújabb mesterművével. A Sine Mora játékot a Microsoft adta ki, és az kizárólag az Xbox Live Arcade piactérről tölthető le.

Sine Mora (X360)

A magyar srácok által megírt, a műfajhoz mérten meglepően, mondhatni példátlanul kidolgozott történet középpontjában egy végtelen háború áll. Azért végtelen a harc, mert az egyik résztvevő, az enkie faj képes az időutazásra, így amikor rosszul kezd állni a szénájuk, nemes egyszerűséggel továbbállnak. A történet hősei és antihősei valamennyien mélyen kidolgozott jellemmel vannak megáldva, nem lehet egyszerűen a jó vagy a rossz bélyegét rájuk sütni. Van köztük egy apa, aki bosszút esküdött a Birodalom ellen, amiért az főbe lövette a fiát, amiért ő nem akart ártatlan embereket lemészárolni parancsra. Ott egy lány is, aki erőszaknak esett áldozatul, ráadásul leukémiás is, ezért áll minden mindegy alapon a bosszúszomjas apa oldalára, igaz, egy kis zsarolás segítségével. Egy másik lány képtelen gyermeknek életet adni, így a halálban keresi a megváltást, természetesen másokéban. A játék sztorija lebilincselő és szerteágazó, ami rendszerint nem feltétlenül a shoot 'em up műfaj szerves velejárója, vagy legalábbis eddig nem volt az.

A játék menete – amiért szintén a magyar csapat volt felelős – teljes mértékben megegyezik a több évtizede ismerttel, vagyis le–föl–előre–hátra mozogva a kétdimenziós játéktérben kerülgethetjük ki a szép sűrűn ránk küldött lövedékeket, miközben mi is útjára bocsátjuk a magunk szeretetcsomagjait, válaszul a feladónak. Ami az egészet megbolondítja, az az idővel való machinálás képessége. Egyfelől most nem életerőnk van, hanem egy óra számol vissza rendületlenül, jelezvén, hogy mennyi van még hátra létünkből. Ezt az időtartamot ellenséges objektumok megsemmisítésével vagy bónuszok felvételével növelhetjük, és találatok bekapásával csökkenthetjük. Másfelől bizonyos felvehető (és igen limitált időtartamú) képességek által lassítani, vagy akár visszatekerni is tudjuk az időt, ami nagy segítségünkre lehet célunk elérésében. Ez a kis újítás nagyon megbolondítja az egyébiránt jól bevált receptet, és egy egészen újfajta feszültséget csempész az amúgy is pörgős, izgalmas programba. Hőseink kis, első ránézésre világháborús repülőket vezetnek, amelyek azonban az atmoszférában, az űrben, vagy akár a víz alatt is remekül megállják helyüket. A gépek egy elsődleges, és egy rendszerint csak limitált ideig használható másodlagos fegyverrel vannak felszerelve. Arzenálunkat és egyéb képességeinket a rendre felvehető bónuszok segítségével fejleszthetjük, de ezek a fejlesztések természetesen csak időlegesek.

Sine Mora (X360)

A fordulatos, alternatív szálakat sem nélkülöző történetet elmesélő Story Mode mellett egy tisztán az akcióra koncentráló, az előzőnél jóval nehezebb Arcade Mode is helyet kapott a játékban. Rajtuk kívül egy újrakezdési lehetőség nélküli, amolyan „ki a jobb” stílusú Score Attack és egy, a főbb ellenfelek újbóli legyőzésére lehetőséget adó Boss Training mód került a programba. Természetesen online ranglisták, és pilótáink fejlődésével, szintlépésével korrelációban lévő achievmentek gyűjtési lehetősége is fűszerezi a játékot.

A program szintén erős oldala a kiváló megvalósítás. A látványért és a zenei anyagért a projekt japán résztvevője volt a felelős, és elmondhatjuk, hogy kiváló munkát végeztek. A gyönyörű, élénk színű környezetet számos alkalommal mutatja be három dimenzióban a kamera. Ilyenkor rendszerint gépünk nyomában körberepül a színtéren, majd kezdődhet az egyébiránt kétdimenziós haddelhadd. Ennek folytán a játék nem tisztán 2D-s, mint inkább 2,5D-s akciót ígér. Az ellenséges harci egységek, robotok és a robbanások is mind nagyon látványosra sikerültek, sokat dobnak az amúgy is remek hangulaton. A fejlesztők úgy gondolták, hogy a magyar elég egzotikus nyelv ahhoz, hogy a nemzetközi porondra szánt játékban ezen szólaljanak meg az űrbeli népek, így hazánk szinkronszínész-társadalmának ismert és közkedvelt tagjait is felfedezhetjük játék közben. A feliratokat pedig angol nyelven olvashatjuk hozzá. A hanganyag igen hangulatosra sikerült, az előadásmód is jobb az egyéb játékokból megszokott átlagnál, de engem például zavart, hogy gyakran indokolatlanul durva kifejezéseket használtak a készítők. Az angol feliratból kiderül, hogy ilyenkor rendszerint egy jóval enyhébb indulatszó is bőven helytálló lett volna, de hangsúlyozom, ez abszolút szubjektív vélemény, amely egyáltalán nem von le a program értékéből! A zenebona is kiválóan illik mindenhez, jól egészíti ki a játék diesel-punk stílusát, és csak zárójelben említem meg, hogy azt a Silent Hill sorozat zenéjét is jegyző Akira Yamaoka komponálta.

Sine Mora (X360)

Ismét bebizonyosodott, hogy habár nincs új a Nap alatt, régi anyagból is lehet mesterművet alkotni. A Sine Mora újításai éppen elegendőek ahhoz, hogy egy egyébiránt már rég elfeledett műfaj új fényében pompázhasson a mai kor egyik csúcsplatformján is. Hogy mindennek bebizonyításában kis hazánk egyik kiváló csapata vállalhatott oroszlánrészt, az külön megdobogtathatja büszkeségtől csordult szívünket. A budget árat is figyelembe véve nem nagyon találok okot, hogy miért is ne volna érdemes kipróbálni ezt a gyöngyszemet. Talán csak az szól ellene, hogy nem könnyű, sőt, de ez amúgy is csak néhány játékost ijeszt el. A többiektől nem fogadok el kifogást, tessék szépen felvenni a harcot. Haladéktalanul! ■

Sine Mora (X360)Sine Mora (X360)Sine Mora (X360)Sine Mora (X360)Sine Mora (X360)Sine Mora (X360)

A Sine Mora kizárólag Xbox 360 konzolra jelent meg.

értékelés

Sine Mora

Sine Mora
Pozitívumok
  • Gyönyörű grafika
  • Kiváló történet
  • Magyar szinkronhangok
  • Izgalmas játékmenet
  • Változatos pályák
  • Időmanipulálási lehetőség
  • Jó hanganyag
Negatívumok
  • Meglehetősen nehéz
  • Csak Xbox 360-ra jött ki
9,0
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 9
Sine Mora
A legutóbbi Sine Mora cikkek, hírek

hozzászólások (1)

Skorpio90
Skorpio90 2012.03.30. 10:47
Ejnye már, elviselnék egy steam-es verziót belőle...
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?