Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Firefall bétateszt

Világégés, zsoldosok, jetpackek - a Red 5 Studios mesterművet készít.

2012.06.25. 09:00 | szerző: Zoo_Lee | Előzetes

Az MMOFPS a szó hagyományos értelmében kihalás felé tengődő, vagy erős túlzással nem is létező műfaj volt az elmúlt években. Az egy szem Planetside próbált meg anno egy folyamatosan létező, küldetésekkel és játékosok ezreivel megpakolt világot nyújtani a belső nézetű lövöldék szerelmeseinek, nem nagy sikerrel. (A havidíj és a lag jelentős hátrány volt az Unreal Tournamenttel, Battlefield 1942-vel, Counter-Strike-kal és hasonló akkori nagyágyúkkal szemben.) Azóta a hasonlóan hányatott életű Global Agendát leszámítva semmi nem jelent meg (de annak is az ingyenesre váltás kellett a sikerhez). Ha volt egy multiplayer FPS, az mindig különálló pályákat jelentett, matchmakinget, klánokat, ranglistákat, magyarul olyan fogalmakat, amelyek az évek során lerágott csonttá és kliséheggyé váltak. Az idők azonban most úgy tűnik, változni fognak. Ugyanis szinte a semmiből felbukkant egy rakat szépreményű, Planteside-hoz hasonló tényleges MMOFPS próbálkozás: az eddigi hírek alapján ezt a műfajt fogja gazdagítani az EVE Online fejlesztőitől érkező free-to-play Dust 514, a Sony műhelyében fejlesztett, szintén ingyenes Planetside 2, és a Red 5 Studios 2011-es gamescomon leleplezett üdvöskéje, a Firefall is, amelynek sikerült részt vennem a bétájába.

Firefall bétateszt

Az emberiség számtalan játékban kiirtotta már magát, ez a művelet pedig ismét teljes sikerrel zárult: néhány tudós félrekalkulálásának következményében 2177 körül egy több száz darabra szakadt aszteroida csapódott bolygónkba, ami út közben megsemmisítette a Föld körül keringő műholdakat és űrállomásokat is. Ennek a később Firefall (Tűzeső) néven elhíresült eseménynek a következménye teljes kataklizma lett, több millió halott, a kormányok, a kommunikációs rendszerek, a civilizáció megsemmisült, és véres háborúk tetézték a káoszt. A kedélyek pedig alig nyugodtak le, amikor máris kitört az újabb vérontás a meteoritbecsapódások következtében felbukkant kék színű kristályok miatt, amelyek remekül beváltak energiahordozóként. Segítségükkel az emberiség újjáépítette a Földet, benépesítette az Alpha Prime nevű bolygót, viszont amikor ott még több ilyen nyersanyagra leltek, a két bolygó között megindult a harc a függetlenség és a kristályok birtoklása miatt. Elvileg ez a háború is békével zárult, viszont nem sokkal azelőtt, hogy becsatlakozunk a történetbe, a Föld és az Alpha Prime között közlekedő hatalmas békefenntartó hajó, a CMS Arclight váratlanul lezuhan a Földön, egy hatalmas, pusztító erejű fekete felhő miatt, amely a hajót követve le is száll bolygónkra. Hogy ez a felleg esetleg egy ellenséges létforma-e, köze van-e az emberiséget egykor megritkító meteoresőhöz és a kristályokhoz, nem tudni, de az biztos, hogy nagyon hatékonyan átmutálta az élővilágot, amelynek következtében a Kiválasztottak névre keresztelt humanoid lények és egyéb szörnyetegek elkezdték irtani a Föld lakosságát.

Ekkor kapcsolódunk be mi is a történet folyamába, mint keménykezű zsoldos, aki az egykori brazil Fortalezahoz közeli New Eden területére érkezik, hogy segítsen helyreállítani a nyersanyagtermelést, és megvédje az itt élőket a mutánsok és a Kiválasztottak folyamatos támadásaitól. A helyszín nagyon közel van az anomáliákat okozó felhőhöz (a béta során kreatív módon ez határolja be a mozgásterünket), és a segítség el is kel, előbb meg kell javítanunk a helyi települések vízellátását, majd el kell kezdenünk fúrók (vagyis eredeti nevükön döngölők) segítségével nyersanyagot termelni, a támadó mutánsokat ritkítani, valamint segíteni a tudósok munkáját a felhő természetének kiismerésében.

Firefall bétateszt

Mielőtt még jetpackes páncélunkkal fejest ugorhatnánk a cel-shaded látványvilágú poszt-apokalipszisbe, indulás előtt elkészíthetjük karakterünket, akit kalandjaink során fejleszteni fogunk. És ezen a ponton a játék már rögtön el is tér a masszívan többjátékos cuccok bevett szokásaitól – kasztunk ugyanis nincs megkötve. A játékban elvétve találhatunk különböző állomásokat, amelyeknél egy másodperc alatt megváltoztathatjuk alapfelszerelésünket, vagyis egyetlen kattintás után lehetünk szanitéc, katona, nehéztüzérség, mérnök vagy mesterlövész. Ezeket a kasztokat külön-külön fejlesztjük a későbbiekben: a leölt ellenfelekért, az elvégzett küldetésekért tapasztalati pontokat kapunk, amelyekkel aktuális kasztunk szintet lép, és jobb páncélokat, erősebb fegyvereket hordhatunk, több speciális, kaszthoz kötött perket süthetünk el. Felszerelésünk így egy kicsit más szerepet játszik, mint a legtöbb hasonló stílusú játékban. Ha mondjuk mérnökként már eleget bizonyítottunk, de a környéken zajló események miatt egy szanitéc hasznosabb lenne, pusztán annyi a dolgunk, hogy lecseréljük a páncélzatot. Ez viszont együtt jár azzal, hogy elveszítjük az addig megszerzett tápokat, fegyvereket és szinteket is, felszereléseink ugyanis egymástól függetlenül fejlődnek. Érdemes tehát megadott időnként váltogatni őket, hogy ne egy teljes csillagközi invázió közben szívjuk a fogunkat, amiért nem képeztük ki magunkat eléggé mesterlövészkedésből. De még ha szintet is léptünk, az új skillek és talentek nem hullnak azonnal a nyakunkba, nem két kattintásból fogunk megtanulni új lövegeket építeni, gyorsabban sprintelni vagy gyógyítani magunkat. Összes képességünk és tulajdonságunk ugyanis a felszereléshez kötődik, szintlépéskor csak annyi változik, hogy vértünket több, újabb, erősebb kiegészítővel szerelhetjük fel. Az általános nyersanyaghiány miatt pedig új tárgyakhoz és kiegészítőkhöz csak két módon juthatunk: vagy elszedjük a leölt ellenfelektől (az ilyen tárgyak néha meglehetősen ramaty tulajdonságokkal bírnak), vagy pedig tervrajzokat veszünk a településeken (elvétve kapunk néhányat szintlépéskor is), majd ha összegyűltek a receptben előírt nyersanyagok, a legközelebbi műhelyállomásnál megépíthetjük az új plazmaágyút/golyóálló mellényt/gránátkészletet. Ez is meglehetősen új ízt ad az eddig megszokott koncepcióknak, hiszen így egyrészt nem vagyunk a kereskedőkhöz kötve, egy ilyen állomással akár teljes felszerelésünket is pótolhatjuk, ráadásul rá vagyunk fogva arra, hogy folyamatosan gyűjtsük a különböző érceket és kristályokat.

A kék kristály ugyanis, amelyet az ellenfeleink is eldobnak, csak fizetőeszköznek jó, ezen kívül még több különböző kőzet, bazalt, kvarc, vas és hasonlók szerepelnek a játékban. Ezeket vagy a térképen elszórt kék színű kövek felrobbantásával nyerhetjük ki, vagy pedig több játékossal összeverődve egy megfelelő lelőhelyen lehívunk egy fúrót. Más kérdés, hogy az odacsődíti a környék összes ellenfelét, viszont épp a nehézsége miatt remekül összekovácsolja a játékosokat, és gyakran alakulnak fúró-partyk, amelyek órákon keresztül járják a környéket, hogy elég kőzetet gyűjthessenek be és tuningolhassák felszereléseiket. Ez pedig, mivel az eltérő helyszíneken eltérő ellenfelek támadnak ránk és minden pozíciót másképp kell bevédeni, remek időtöltés.

Firefall bétateszt

A fentiekből már kitűnhet, hogy a játékban van tartalom bőven, és a sornak még mindig nincs vége, mert bár a béta jelenlegi fázisában egyes dolgok (például a spontán felbukkanó ellenséges főellenfelek és raid partyk) nincsenek még megvalósítva, a Firefall iszonyatos mennyiségű hagyományos küldetést és dinamikus tartalmat is biztosít. A városokban a megszokott módon vállalhatunk feladatokat az NPC-ktől, ezekből nincs túl sok, gyakran nem is jelentenek valami nagy kihívást, csak kicsit lineárisan viszik előre a történetet, és ténykedéseink helyszínét tologatják a térképen, ha esetleg olyan komfortisták lennénk, hogy nem merünk kitörni a felfedezett és jól ismert területről. Sokkal lényegesebbek és érdekesebbek azok a feladatok, amelyeket akkor kapunk, ha igenis önként bejárjuk a térképet, inkább megkockáztatjuk a respawnt, a szembekerülést a mindent elsöprő túlerővel, a Firefall világának egyes helyszínein ugyanis spontán kaphatunk dinamikus, területi küldetéseket, amelyek az összes környéken levő játékos számára megjelennek a listán, mihelyst elég közel kerülnek hozzá. Például felfedezzük a Kiválasztottak egyik táborát és be kell hatolnunk, majd szabotálnunk, hogy hátráltassuk előretörésüket. Vagy találunk egy fúrót, amelyet egy másik játékos nem tudott megvédeni, viszont még viszonylag jó állapotban vannak a darabjai, és ezeket be kell gyűjtenünk. Az ellenséges mobok sem tétlenkednek. Ha nem irtjuk őket kellőképpen, vagy sikeresen felhergeljük őket és nem elimináljuk időben az életünkre törőket, előfordulhat, hogy hatalmas, mutánsokból vagy Kiválasztottakból álló csapatok kezdenek el portyázni a környéken és zaklatni a játékosokat. Nem tudom, hogy csak bug volt-e, vagy tényleges játékelem, de például amikor az egyik kevésbé gyakran látogatott helyszínen fúrót állítottunk, váratlanul felbukkant egy portyázó Kiválasztott osztag, állig páncélban, fegyverben, egy rakétavetős minibossal – vélhetően egy osztag játékos nemrég megpróbálta szabotálni a bázisukat, ami nem sikerült, a harckészültségű mobok pedig jóval érzékenyebbek lettek a környéken lézengő játékosokra, aminek mi ittuk meg a levét... Egy másik alkalommal pedig egyik társam véletlenül sikeresen felzavart néhány arachnid fészket, amelyeknek lakói természetesen azonnal üldözőbe vettek, de miután a távolság köztünk és köztük már túl nagy lett, inkább visszafordultak, és lerohantak egy útjukba került egészségügyi állomást, amelyet egy másik játékos állított fel kicsit korábban.

Mindezek mellett pedig már a PvP is üzemel a játékban, jelenleg három móddal, négy térképen: van Team Deathmatch a megszokott, jól ismert szabályok szerint, Sabotage, amelyben a csapatok a térkép közepén elhelyezett torony birtoklásáért versenyeznek, hogy azzal zavarják az ellenfél kommunikációs csatornáit, és Harvester, amelyben a kristályokat termelő gépek irányításáért folyik a küzdelem. A meccseket különböző terminálokon keresztül lehet elérni az induló helyszínen, nem árt alaposan feltuningolni, mielőtt belevetnénk magunkat a harcba, cserébe a meccsek során is képesek vagyunk fejlődni, és nagyon értékes díjakat kaphatunk, ha a mi csapatunk nyert.

Firefall bétateszt

A prezentáció pedig meseszép. A cel-shaded grafika, az effektek nagyon látványosak, a játéktér hatalmas, a zenék jók, a hangulat pedig alapból remek. A béta jelenlegi verziójában sajnos le voltunk korlátozva a Felhővel körülvett New Edenre, de azon belül is voltak eltérő pályaelemek – sivatag, oázis, sziklákkal körülvett kis sziget, lerombolt kutatólaboratórium, egy egykori főútvonal maradványai –, és biztos vagyok benne, hogy a közeljövőben az újabb és újabb frissítésekkel a változatosság és a felfedezhető területek száma csak bővülni fog. Nem kertelek tovább: a Firefall a kipróbálás után is ugyanolyan addiktív, érdekes és hangulatos, mint amilyennek a gamescomos előzetesekben tűnt. A közösség remek (nemrég került be a játékba a szociális interfész is a barátlistával), a játékosok segítőkészek és lelkesek, a tartalom lebilincselő, sok MMO-val ellentétben tényleg megvan benne az újítás szelleme, és minden együtt van ahhoz, hogy megállja a helyét a Guild Wars 2, TERA és Star Wars: The Old Republic uralta meglehetősen kemény idei mezőnyben is. Irány a bétakulcsokért, várlak titeket a harcmezőkön!
KIEGÉSZÍTÉS: Nem sokkal a cikk megírása után érkezett a hír, hogy a fejlesztők hamarosan egy update segítségével teljesen át fogják reformálni a játékmenet bizonyos részeit. Eltörlik a szintlépéseket és a meghatározott kasztokat, minden játékos a saját felszerelés-kombinációját állíthatja majd össze, a fejlesztgetésben pedig csak a megvásárolt tervrajzok és a begyűjtött nyersanyagok jelentenek majd határt.

Firefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétatesztFirefall bétateszt
Firefall
A legutóbbi Firefall cikkek, hírek

hozzászólások (8)

EvolutioN
EvolutioN 2012.06.25. 17:06
Ez a játék F2P vagy P2P lesz?
Madrac
Madrac 2012.06.25. 17:19
F2p.

Letoltheto kliens.
Kanduhrka
Kanduhrka 2012.06.25. 18:00
Ez inkább MMOTPS-nek tűnik.
-T0ng-
-T0ng- 2012.06.25. 22:04
Van a játékba FPS nézet is. Hozzáteszem, a Firefall témája meglepően hasonlít a Trion Worlds és a Syfy éppen készülő közös produkciójára a Defiance nevű MMO-ra...addig amig az nem jelenik meg ezzel biztos kihúzom:D
Zoo_Lee
Zoo_Lee 2012.06.27. 20:48
Ha valakit érdekel, amolyan hangulataláfestőnek a játék oldalán elkezdtek publikálni egy mangát is, ami a játék világát hivatott jobban bemutatni:

http://www.firefallthegame.com/manga/trespasser/#slide=1
cikkajánló

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.

Planet Coaster - alfateszt

Kipróbáltunk a vidámparképítő játékok egyik új üdvöskéjét.