Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Sleeping Dogs

Nagy autólopás, ezúttal Hong Kongban.

2012.08.14. 23:30 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Másfél évtizeddel ezelőtt a semmiből bukkant elő egy játék, amely új stílust teremtett a videojátékok addig is igen népes táborában. Abban a játékosok egy „rossz fiú” bőrébe bújva, akkor még felülnézetben követhettek el kisebb-nagyobb balhékat, tulajdoníthattak el bármit, amit nem szégyelltek, és menekülhettek a rend – nem minden esetben – éber őrei elől. A program azonnal roppant népszerű lett, és természetesen számos folytatást és kiegészítést kapott, amelyek közül a III-as számmal jelzett iteráció hozta meg számunkra a műfaj mai arculatát és jellemzőit. Ez alatt a háromdimenziós, külső nézetes látványvilágot, a hatalmas bejárható területeket (amelyeket többnyire valós városokról mintáztak), a teljes szabadságot, a roppant mennyiségű fő- és mellékküldetést, az impozáns arzenált, a komoly járműparkot, a kiváló zeneanyagot, a briliáns szinkront, no és persze nem utolsó sorban az adrenalintól túlcsorduló akciót értem. Gondolom, már mindenki kitalálta, hogy a Grand Theft Auto sorozatról van szó, amely a mai napig a maga teremtette műfaj koronázatlan királya, noha számos többé-kevésbé sikeres vetélytársa született az első epizód megjelenése óta eltelt tizenöt év alatt. Ezekben rendszerint egy többé, vagy inkább kevésbé szerethető gengszterpalánta bőrébe bújhatunk, akivel kisvártatva felérhetünk a „szakma” csúcsára, vagyis a város urai lehetünk. A sok-sok, börtönből frissen szabadult, vagy az országba épp most érkezett bajkeverő mellett időnként az erő világos oldalát is kipróbálhattuk már, amikor a bűnüldözésre felesküdött maroknyi ember egyikét személyesíthettük meg. Egy másik ismert sorozat, a True Crime volt az, amelyik leginkább erre épített, és a Los Angeles, valamint New York City utcáin játszódó két epizódban nem éppen kifinomult lelkületükről elhíresült rendőrtisztekként törhettünk borsot a helyi keménylegények orra alá. Ez a széria azonban valamiért soha nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket, ezért az azt kiadó Activision a sorozat teljes megújítására készült. Ezt a történetet egy másik földrészre áthelyező harmadik rész, a True Crime Hong Kong formájában kívánták megtenni, de a számos késés és halasztás, no meg a túl nagyra nőtt fejlesztési költségek miatt 2009-ben törölték a projektet. 2011-ben aztán a Square Enix vette meg a publikálási jogokat, igaz, a felemás széria eddigi címének felhasználási lehetősége nélkül, így a játék új szüleitől a Sleeping Dogs címet kapta. A fejlesztést a kiadó két fejlesztőre, a részben Rockstar veteránokból összeállt kanadai United Front Games, illetve a saját színeiben versenyző, brit Square Enix London Studios csapatára bízta.

Sleeping Dogs

A játék egyik legerősebb eleme az érezhetően nagy gonddal megírt, aprólékosan kidolgozott, fordulatokban bővelkedő történet. Eszerint Wei Shen, egy Hong Kongban felcseperedett Los Angeles-i zsaru éppen szülővárosában vesz részt egy akcióban, amikor elkapják a helyiek. A kihallgatáson aztán kiderül, hogy jó ideje éppen ilyen emberre volna szükségük a városban és környékén működő triádok felszámolására, ezért kölcsönveszik őt amerikai feletteseitől. Shen kihasználva itteni gyökereit beépül az egyik triád csoportba, a Sun On Yee-be, és megkezdi áldásos tevékenységét a város szervezett bűnözésének felderítésében és felszámolásában. Közben természetesen egyre komolyabban szembesül a „zsarunak maradni, miközben felesküdött bandatag vagyok” dilemmájával, hiszen amellett, hogy elsősorban a törvény védelme a feladata, egyre több és komolyabb bűntényt kell végrehajtson, hogy bizonyítsa lojalitását. Ez a paradoxon nagyban meghatározza a játék egyébként nagyon jó, magával ragadó hangulatát, és egyben megteremti a programra jellemző, abszolút sajátos atmoszférát. A sztoriról nem mondanék többet, elég annyi, hogy az első pillanattól az utolsóig viszi magával az egyszeri játékost.

Amellett, hogy Wei Hong Kongban nőtt fel, és még emlékeznek rá (illetve sokkal inkább a húgára) a mai bandatagok, a harcművészetek szakavatott, sötétfekete öves mestere, ami nagy segítségére lesz küldetései során. Mint talán ebből már kitűnik, a játék másik igen erős eleme a harc, amely leginkább pusztakezes közelharcot jelent. A harcrendszer jól átgondolt, és relatíve egyszerűen kivitelezhető akár billentyűzet, akár kontroller segítségével. A különféle támadó kombók mellett a védekező ellencsapásokra is nagy hangsúlyt fektettek a készítők. Ez a gyakorlatban úgy fest, hogy az éppen ránk támadó ellenfél a támadás megkezdésekor piros aurát kap, és nekünk ilyenkor kell villámgyorsan beindítanunk a védekező ellentámadást. Szerencsére itt nem jellemző a „nyolcan vesznek körül, de egyszerre mindig csak egy vereti magát laposra” kezdetű rettenet, és legtöbbször többen, több felől esnek nekünk. A küzdelmet bizony alaposan be kell gyakorolnunk, de ha ez megtörtént, a végeredmény egy filmszerű, folyamatos villámgyors akciót biztosító és igénylő bunyó lesz. Közben meg tudjuk ragadni ellenfeleinket, és a legkülönfélébb és legbrutálisabb módon tudjuk őket kivégezni a környezetünkben található tárgyak (elektromos kapcsolószekrény, telefonfülke, szemetes konténer stb.) segítségével. Ezek, illetve az egyéb kivégzések látványos, lassított, közeli felvétellel nézhetők végig, ami plusz filmszerű érzést kölcsönöz a játéknak. Időnként fegyvereket (késeket, feszítővasat stb.) is bevetnek ellenünk, illetve mi magunk is hozzá jutunk ilyesmihez, ami jelentősen meggyorsítja (sajnos mindkét esetben) a harc lefolyását. Lőfegyvereket főleg az autós üldözések során használhatunk, azaz a játék legnagyobb részében kung-fu tudásunkra hagyatkozhatunk, ami egyébként rendre bővül és erősödik ahogy fejlődik a karakterünk.

Sleeping Dogs

Fejlődni több módon és több irányban lehet. Egyfelől triád pontokat kapunk a bűnszövetkezet számára (vagy puszta passzióból) elkövetett gaztetteinkért, másfelől pedig zsaru pontokat nyerünk, ha megoldunk egy esetet, vagy szépen, balesetmentesen vezetünk. Ez utóbbi pontjaink csökkenni is tudnak, ha például ártatlanokat bántunk, vagy romboljuk a környezetet. Alapvetően egy, a triádok számára végrehajtott küldetés során egyik pontunk rendszerint nő, míg a másik csökken. Elegendő xp bezsebelése után szintet lépünk az adott területen (vagyis rendőrként, avagy gengszterként), és ilyenkor fejleszthetjük, bővíthetjük képességeink tárházát. Új mozdulatokra, erősebb támadásokra, nagyobb ellenállóképességre, avagy hatékonyabb védekező mozdulatokra tehetünk szert többek között a fokozatosan elérhetővé váló perkek aktiválásával. A tapasztalati pontok mellett természetesen némi pénzmag is a jutalmunk a küldetések sikeres befejezéséért, de számos eldugott helyen találhatunk is belőle, ergo anyagi gondunk nem lesz a játék során. A pénzt számos helyen elkölthetjük új ruházatra (amiből egy-egy teljes kollekció különféle bónuszokat biztosít), erőt adó vagy regeneráló ételekre-italokra, járművekre, miegymásra. Ahogy megyünk feljebb a triád ranglétrán, úgy kapunk egyre több és jelentősebb kedvezményt az árusoktól, vagy szolgáltatóktól.

A város négy nagy, kitalált, de számos valós helységnevet tartalmazó kerülete szabadon bejárható, az abszolút teljes szabadság érzése a legteljesebb mértékig áthatja a programot. Jártunkban-keltünkben szóba elegyedhetünk másokkal, segíthetünk nekik kisebb-nagyobb gondjaikban, vásárolgathatunk, versenyezhetünk az utcákon és még számos egyéb dolgot művelhetünk. A műfaj sajátosságaként természetesen itt is fontos elem a járművezetés, illetve az autós-motoros-kisbuszos-furgonos üldözés. Egyetlen aprócska csavar van csupán a dologban, méghozzá az, hogy ugyebár Hong Kongban az út bal oldalán haladnak a járművek, ami egy olyan valaki számára, aki egy ilyen országban soha addig még nem vezetett, meglehetősen szokatlan és furcsa lehet. A rengeteg harc, üldözés és egyéb akció mellett némi agymunkát igénylő feladatot is kaphatunk, például amikor mobilunkkal kell meghekkelni a város biztonsági kameráját. Mindent összevetve a játék roppant sokféle és tartalmas időtöltést garantál, ami a teljes szabadság érzésével párosulva igen hosszú időtöltést biztosít az egyszeri játékosnak.

Sleeping Dogs

A játék képi világa nagyon meggyőző, azonnal beszippantja a játékost. Bevallom, számomra ez az egyik legfontosabb elem egy programban, vagyis hogy bele tudjam élni magam, amihez a gyönyörűen kidolgozott környezet nagyban hozzájárul. A város, az utcák, az épületek, az utak, a parkok, a járművek, a napszakok, az időjárási effektek mind összességében gyönyörűen megrajzoltak, még ha részleteiben akadnak is elnagyolt dolgok. Közelebb menve például egy kirakathoz egyből szembetűnik annak papírmasé jellege, míg távolról csupán egy sima kirakatnak tűnik. De hát kit érdekel mindez, ha az autók hátsó szélvédőin dinamikusan változva tükröződik a város neonfényeinek hada, és ha az eddigi legszebb és legélethűbb virtuális eső Hong Kong utcáin esik, hogy szinte már érezni az esőáztatta aszfalt illatát? Ráadásul, ha van min, 3D-ben is nézhetjük a szemerkélő esőt.

A zenéket nagyon jól összeválogatták, és a járművekben megszólaló rádiók teljes mértékben megfelelnek a műfaj etalonjai által támasztott elvárásoknak, a komolyzenét sugárzó adóktól kezdve a beszélgetős műsorokat és hip-hop számokat játszó csatornákon át egészen a keleti muzsikát szolgáltató stúdiókig. A jó történethez kiváló szinkron dukál, amelzet ismert hollywoodi és kelet-ázsiai színészek prezentálnak, köztük olyan nevekkel, mint Tom Wilkinson, Lucy Liu, Emma Stone, avagy a 20. Bond film gyémántberakásos fogdmegje, Will Yun Lee. Az irányítás ha nem is a legegyszerűbb módon, de hamar szokhatóan kivitelezhető. Én mondjuk gyorsan átváltottam billentyűzetről Xbox 360 kontrollerre, de pusztán azért, mert nekem egy ilyen stílusú játékhoz ez a vezérlés áll kézre.

Sleeping Dogs

Bár a játék alapvetően egyszemélyes, némi online társadalmi életre van lehetőség a beépített Social Hub rendszeren keresztül. Itt láthatjuk barátaink teljesítményét is, és az azok végigjátszása után szabadon elérhetővé váló küldetésekben kísérelhetjük meg egymás eredményét túlszárnyalni. Gyakorlatilag bárki kihívhat bárkit, akinek alacsonyabb az elért pontja az övénél. Ezen kívül trófeákat is szerezhetünk, ha szeretjük a gyűjtögetést.

A sok pozitívum után sajnos emberes pillantást vethetünk a negatívumokra is. A játék a tesztpéldány elindításakor jó néhány nappal a nemzetközi, és valamivel több nappal a hazai megjelenés előtti állapotában volt. Az 1.0-ás verzió töltődött le, amely csakhamar 1.1-esre módosult, ami jelzi, hogy bizony dolgoznak még rajta a kanadai és brit srácok. Erre sajnos szükség is van, mert nem kis bugok és glitchek kerültek elő nálam a játékban. Történt olyan, hogy kilépve egy ház kapuján emberem a többi járókelővel együtt nemes egyszerűséggel belezuhant a térkövön át a nagy fekete semmibe, amit én felülről nézhettem végig. Sokadik próbálkozás után aztán lejjebb véve a grafikai részletességet végre megállapodtam, csakhogy a tengeren, ahol a vízen jártam, és minden egyéb terep- és műtárgy a levegőben lebegett. A vége egy jól irányzott restart lett, ami szerencsére helyére tette a dolgokat. Optimalizáltság terén is akad némi kivetni való, de ez javulni látszik az idő múlásával (gondolom, ezen is dolgoznak még a fejlesztők). Mindenesetre az első egy-két napon alacsony beállítás mellett tapasztaltam elfogadható FPS-t, amely magasabb részletesség esetén látványosan esett. A hivatalos gépigény szerint a tesztgépem messze meghaladja az ajánlott konfigurációt, ezért nem értettem a dolgot, de mint mondtam, mostanra már kevésbé tapasztalom ezeket a szaggatásokat az átvezetőkben és a játékmenetben. Ezeken kívül többször is le- vagy kifagyott a játék, amit remélem, szintén helyrehoznak a héten esedékes megjelenésig. A vezérlésben nem tartom szerencsésnek, hogy ugyanaz a gomb szolgál sprintelésre, ami ugrásra, így menekülés vagy üldözés közben okoz némi nehézséget. A kamerakezelés gyakran rettenetesen szerencsétlen, volt például, amikor egy a piactéren folytatott küzdelem során semmit nem láttam, mert az „operatőr” valahol az újságosbódé és a fal közötti pár centis résben leledzett. A játék nehézsége nem állítható, így már az első küldetések során is nehézségekbe ütközhetünk, amikor tíz-tizenöt ellenfelet kell egymagunknak legyűrnünk. Ilyenkor, ha elbukunk, a harc legelejéről kezdhetjük újra a próbálkozást, még ha az utolsó gazember ütött is minket agyon. Ezek az utóbbiak apróságok csupán, de a teljesség kedvéért le kellett írnom.
Mj.: A forgalmazótól kapott visszajelzés alapján a teszt során tapasztalt hibák egyelőre egyedinek tűnnek, de még konzultálnak a kiadóval, hogy mi lehetett az oka ezeknek. Ha további infókat kapunk ezzel kapcsolatosan, tesztünket kiegészítjük.)

Sleeping Dogs

A Sleeping Dogs a felemás megítélésű True Crime sorozat szellemi örököseként új fejlesztők és új kiadó munkájaként juthat el hozzánk. A műfaj valamennyi jellemzőjével felvértezve roppant hosszú és sokféle szórakozást nyújthat minden, a stílus iránt érdeklődő játékos számára. Remélhetőleg a tesztelés során tapasztalt problémákat a megjelenésig orvosolják a készítők, mert ha azoktól eltekintünk, a stílus egyik legjobb darabját ismerhettük meg a program által. A remekül megírt történet, a sajátos Donnie Brascós hangulat, a nyüzsgő keleti metropolisz, és az azt meggyőzően prezentáló, szép képi világ beszippantja a játékost, és nem ereszti, ami számomra a legjobb játékok egyik fontos ismérve. Úgy vélem, a Sleeping Dogs határozottan új vért hoz a műfajba. Végre úgy lehetünk rosszak, hogy közben a jókat szolgáljuk. Kell ennél több? ■

Sleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping DogsSleeping Dogs

értékelés

Sleeping Dogs

Sleeping Dogs
Pozitívumok
  • Kiváló történet
  • Szuper szinkron
  • Jó hanganyag
  • Összességében nagyon szép grafika
  • Briliáns hangulat
  • Beszippant és nem ereszt
Negatívumok
  • Időnként borzasztó kamerakezelés
  • A tesztelés során használt konfiguráción, annak ellenére, hogy erős gép volt, optimalizálatlannak tűnt a játék, grafikai hibákkal és kifagyásokkal
8,5
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 9
Sleeping Dogs
A legutóbbi Sleeping Dogs cikkek, hírek

hozzászólások (19)

Gump
Gump 2012.08.16. 11:58
:D Bocs, tényleg szeretném szeretni a játékot, mert a GTA V még messze és kéne már valami hasonló, és ha kipróbálnám, akkor lehet, hogy tetszene is, mert tényleg jókat írnak amúgy sokfelé. Meg hát tényleg a Saboteur esetében is hasonló volt a vezetés, és a játékot nem rontotta el, ettől még élveztem azt is.
Creativ3Form
Creativ3Form 2012.08.21. 21:20
2 óra játék után elégedetten léptem ki egy kis pihenőre. Az autós részek tényleg nem szimulátor szintűek, de nincs velük különösebb gond. Bár így is tuti lesz valaki, aki majd kiakad rajta. :-D Viszont a játékmenet korrekt. A történet, bár még kibontakozó cipőben jár, de már most érezni, hogy jóféle lesz. A közelharc pedig zseniális, könnyen kezelhető, átlátható, nem bonyolódik bele az ember a kombók sokaságába, ráadásul tökéletesen megoldották a bill+egér kombót e szempontból. Nyoma sincs a korábbi True Crime gagyiságoknak benne, szóval aki esetleg ezektől parázott, az megnyugodhat. Nem vélelen, hogy a kritikusok is dicsérik.
Creativ3Form
Creativ3Form 2012.08.22. 02:01
FAxa, már van egy rész, ahol nem lehet tovább menni, mert hiába nyomom, amit kiír nekem, baszik megcsinálni. Egy zárfeltörésnél van ez...már elve ott érdekes, hogy azt jelzi, hogy az egeret mozgatva tudom a zárfeltörő kis szerkezetet mozgatni...nos, hiába tologatom, meg se mozdul. De ez még nem gond, mert a nyilakkal tudom irányítani...igen ám, de amikor a játék jelzi, hogy az adott pillanatban nyomjam meg a bal egér gombot, hiába nyomom, nem csinál semmit. Próbáltam egyfolytában nyomni, úgy, hogy nem engedtem el a gombot, sorozatosan, sehogy se jó. :-( Persze lehet, csak a "demo" hibája, de ha valaki majd eljut ehhez a részhez, az újságolja el, mi a trükk. Mert én 5 újra próba után se jöttem rá.
Creativ3Form
Creativ3Form 2012.08.22. 02:26
Na, közben egy másik fórumról megtudtam, hogy ez se nem bug, se nem a "demo" változat hibája, csupán a segítségként kiírt jelzéseket kurták el ennél a résznél. A zárfeltörő szerkezet mozgatásához, ugyan is nem az egeret kell használni (ahogy lentebb is írtam) hanem a "WASD" kombót (vagy a nyilakat) és a zöld jelzés felvillanásánál, pedig nem a bal egeret, hanem az "A" betűt (illetve, a nyilak esetében a bal nyilat) kell megnyomni. :-D Remélem több ilyen elkurásuk nem lesz, ugyan is eszembe nem jutott, hogy megnyomjam az A-t. :-D Minden mást nyomtam, amivel valamit aktiválni lehet a játékban, de semmi rakció. :-D
Creativ3Form
Creativ3Form 2012.08.22. 04:37
Na, közben egy másik fórumról megtudtam, hogy ez se nem bug, se nem a "demo" változat hibája, csupán a segítségként kiírt jelzéseket kurták el ennél a résznél. A zárfeltörő szerkezet mozgatásához, ugyan is nem az egeret kell használni (ahogy lentebb is írtam) hanem a "WASD" kombót (vagy a nyilakat) és a zöld jelzés felvillanásánál, pedig nem a bal egeret, hanem az "A" betűt (illetve, a nyilak esetében a bal nyilat) kell megnyomni. :-D Remélem több ilyen elkurásuk nem lesz, ugyan is eszembe nem jutott, hogy megnyomjam az A-t. :-D Minden mást nyomtam, amivel valamit aktiválni lehet a játékban, de semmi rakció. :-D
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?