Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Rendezvények

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

Kölnben az online játékok frontján is elég szép volt a felhozatal, ezekből szemezgetünk cikkünkben.

2012.09.03. 12:05 | szerző: Zoo_Lee | Rendezvények

Aki olvasgatta korábbi cikkeimet, blogbejegyzéseimet, az tudhatja, hogy nagyon szívemen viselem az online játékok ügyét, megpróbálok tesztelni szinte minden új versenyzőt, és kisebb örömünnepet járok, ha valamelyik nagyobb, ismertebb franchise átvált a free-to-play modellre. A gamescomon pedig szerencsémre rengeteg nagy kiadó volt jelen, és több érdekes bejelentés is elhangzott a műfaj jövőjét illetően.

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

Többek között kint volt a Nexon két vadiúj háborús játékkal is, a wargaming.net minden nap hatalmas show-t tartott csinos, egyenruhás lányokkal és kódosztással a játékaikhoz. Az EA bejelentette az ingyenes Command & Conquer platformot, amire free-to-play formában fog érkezni a Generals 2 (bár ezzel kapcsolatban kicsit szkeptikus vagyok – az EA a közelmúltban elég lazán értelmezte az ingyenes fogalmát), a közeljövőben pedig a sorozat többi fő irányvonala (Tiberium, Red Alert) is tiszteletét teszi majd rajta. Shootmania Storm bajnokságot rendeztek, megtartották a League of Legends európai selejtezőjét, én pedig próbáltam annyi szoftverhez odaférkőzni, amennyihez csak tudtam.

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

Az egyik legelső ilyen volt a The Lord of the Rings – Guardians of Middle-Earth. A Warner kis DotA-klónja egyértelműen a közelgő The Hobbit film várható sikerét próbálja majd meglovagolni, kár, hogy csak konzolokra érkezik, ráadásul fizetős is lesz. A játék elsősorban Tolkien könyvein alapul, így nem csak a filmek szereplői lesznek játszhatóak benne, és a többiek sem feltétlenül a Peter Jackson művek színészeire fognak hajazni megjelenésben. A játékmenet a szokásos MOBA stílus – toronybontás, bázisrombolás, győzelem –, ehhez két térkép, az egyiken három, a másikon egyetlen toronysorral. A játékmódok sem váltják meg a világot, játszhatunk 5v5-öt, MI ellenfelek elleni meccset, vagy botokkal csapattársakként. Ami újdonság, az a karakterek felszerelése. A készítők jóval nagyobb hangsúlyt akarnak adni a taktikának és a felkészülésnek azáltal, hogy a respawn helyen mostantól nem lesz shop, a hősöket csak a meccsek előtt és közben szerelhetjük fel italokkal, tárgyakkal, utóbbiak pedig nem fejleszthetőek, hanem speciális drágakövek pakolhatóak beléjük, és ezek lépnek szintet a karakterrel együtt. A térképeken pedig a mobok mellett úgynevezett szentélyek lesznek elszórva, ezek, ha elfoglaljuk, képesek gyógyítani vagy buffolni csapatunk tagjait. A koncepció érdekes, a kontrolleres irányítással semmi problémám nem volt, és PC-n hiába egyeduralkodó a LoL, konzolon a műfaj még nem túl népszerű, így az esély is megvan a sikerre.

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

Ezt követte a Marvel Heroes. Egy közeli hotelben, egy kis konferenciaszobában fogadott néhány lelkes srác, egy prezentációval és egy játszható demóval. Az egyikükről utólag tudtam meg, hogy tulajdonképpen David Brevik volt, egykori Blizzard North alapító és a Diablo sorozat atyja, bezzeg az autogramos füzetem pont ekkor maradt a szállodában... A játék történetét az Ultimate Spider-Man, Avengers, Secret Invasion és más legendás Marvel sztorikkal befutott Brian Michael Bendis írja. A sztori az Avengers mozifilmben is bemutatott Kozmikus Kocka körül forog, és a világ megmentése során bejárhatjuk majd a Marvel univerzum összes ismert helyszínét, valamint szinte az összes szereplővel találkozhatunk, vagy irányíthatjuk is őket. Brevik természetesen a Diablóból ismert point-and-click játékmenetet próbálja mindehhez a következő szintre fejleszteni, az összes zóna nyílt lesz, korlátlan számú játékos tartózkodhat bennük, lesznek az egész területre kiható speciális eseménzek (a demóban egy meghibásodott őrszem robot szabadult el), a hősök pedig teljesen szabadon testre szabhatóak lesznek. Amellett, hogy szinte mindegyikük megszerezheti az összes jelmezt, amit az elmúlt jó 40 évben valaha magára aggatott a füzetekben, érdekesen lesz megvalósítva a szuperképességek rendszere is. A megszokott skill-fa helyett külön-külön gyűjthetjük össze a különböző mozdulatokat, ezek között lesznek egyediek (Wolverine öngyógyítása), de olyanok is, amelyeket több karakterre is ráaggathatunk (Hulknak és az F4 Thingjének például meglehetősen sok közös mozdulata lesz). Két dolog volt, ami az amúgy remek hangulatú és pörgős bemutató során kicsit bántotta a fülemet. Az egyikben nem vagyok biztos, de mintha valami olyasmit hallottam volna, hogy a játék tulajdonképpen három és fél éve készül. A másik egy elég furcsa koncepció, miszerint nincs megszabva, hogy az adott channelen hány játékos alakíthatja ugyanazt a szuperhőst, ergo, ha száz játékos egyik fele Vasember, a másik fele Hulk akar lenni, ezt semmi sem fogja akadályozni, egyedül a sztori szempontjából lesz kicsit furcsa. Oké, nem kicsit, de a készítők szerint ez a játék során egyáltalán nem lesz zavaró. Amikor a béta és a megjelenés felől érdeklődtem, azt mondták, remélhetőleg jövő ilyenkorra már kellően elég órát ölhetek a bétába ahhoz, hogy minden kételyem eloszolhasson – ebben őszintén reménykedem. A játék természetesen free-to-play lesz, a készítők pedig azt ígérik, hogy az ingyenes játékosoknak is hozzáférése lesz a teljes tartalomhoz, az összes karakterhez, képességhez, ruhához és helyszínhez.

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

Az európai free-to-play szcénát összefogó Gameforge nem bízta a véletlenre a dolgokat. Meglehetősen nagy standot foglaltak a Business Centerben, a prezentációra várakozók nyugodtan kávézhattak és próbálgathatták a játékokat, a bemutatókon pedig gyakran a programok eredeti, koreai fejlesztői is részt vettek. Az Aionnal kapcsolatban a 3.5-ös, Tiamaranta's Eye című patchen volt a hangsúly, amely két új, különösen nehéz instát tesz a játékba, mindkettő a 3.0-s patch-csel elindított történeti ívet hajtja előre, és szembesítik a játékosokat az első rettegett dragon lorddal, Tiamat úrnővel, aki hatalmas, iszonyatosan nehéz mobokkal és mini bossokkal teli kastélya mélyén várja a játékosokat. A koreai fejlesztők beszámoltak róla, hogy a Tiamat legyőzésével megpróbálkozó játékosoknak mindössze a 10%-a volt képes véghezvinni a feladatot (hardcore koreai játékosokról beszélünk!), így hivatalosan is ez a boss az eddigi legnehezebb a játék történetében. Az új instákhoz természeten új fegyver- és páncélkészletek is járnak majd, a rift rendszer pedig átesik egy kis reformon, ha átkelünk a csatamezőkre, mostantól egyértelműen választhatunk az attacker és defender szerepkörök között, amelyek meghatározzák majd feladatainkat az RvR (Realm vs Realm) eventek során. Mellékesen az is elhangzott, hogy a játék a közeljövőben három új kaszttal fog bővülni, ezek közül az egyik a bárd lesz, a másik egy pisztolyokat és egyéb lőfegyvereket használó karakter, a harmadikról pedig egyelőre nem voltak hajlandók semmit se elárulni. Két új PvP aréna is érkezik, és kisebb változtatások érintik majd a légiók és a housing rendszerét is.

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

Az Aion után egész egyszerűen átsétáltunk a szomszédos szobába, ahol már várt minket a RaiderZ. Erről a szintén ingyenes játékról annyit kell tudni, hogy ötvözi a TERA akcióorientált játékmenetét a Monster Hunter játékok epikus, csapatjátékot igénylő, óriási szörnyek elleni csatáival és raidjeivel, mindezt pedig egy nagyon kiforrott crafting rendszerrel (a készítők szerint irreális, hogy mindent meg lehessen venni boltokban, ezért inkább csak alapanyagot lehet gyűjteni, majd azokból az árusok segítségével elkészíteni a kívánt felszerelést), eszméletlenül szép grafikával, nyílt világgal és epikus sztorival önti nyakon. Úgyhogy igen, várjuk, a bétát már két hete tolom, remélhetőleg hamarosan elkészülök egy nagyobb beszámolóval is róla. A prezentáció inkább azoknak szólt, akik az előbb felsoroltakkal még nem voltak tisztában, nekik megmutatták a karakterkészítés teljes fokú testreszabhatóságát és a játék elejét, valamint kipróbálhattunk egy ogrék elleni csatát is, kicsit magasabb szintű karakterekkel. Előre szólok, érdemes rajta tartani ezen a játékon a szemeteket, könnyen lehet, hogy a free-to-play mezőny legerősebb játékosa lesz az idén, és a fizetős alternatívákat is (elsősorban a TERA-t) nagyon megszorongathatja.

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

Kicsit megkésve értem a Victory című online autóverseny bemutatójára, ahol a játék PR-menedzsere nagy lelkesen mutatta be az egy ideje már nyílt bétában működő programot. Egy alternatív jövőben járunk, ahol a sportokban már semmi izgalom és kihívás nincs, mindent robotok, távirányítás és hasonló technikai előrelépések intéznek, így egy külön csoport úgy dönt, szembeszáll a szabályokkal, és ismét klasszikus versenyautókba ülve teszik kockára testi épségüket a pályán. A játékmenet az arcade autóversenyt ötvözi a Forma 1 látványával és hangulatával. Gyors, intenzív meneteket játszhatunk, versenyautónkat teljes egészében testre szabhatjuk, az ingyen játszók pedig hozzáférhetnek majd minden alkatrészhez, kozmetikai elemhez. Az autók szinteket léphetnek, ezek után növelhetjük az alapvető tulajdonságaikat (mindent kimaxolni nem lehet) és emelhetjük meg a teljesítményszintet, amely alapján a matchmaking párosítja össze a hasonlóan jó autókkal rendelkező versenyzőket (de van olyan játékmód is, ahol mindenki 0 performance levellel, vagy egy random, az eredetinél akár sokkal magasabbal indul). A játék rengeteg achievmentet fog tartalmazni, a legjobb játékosok pedig különböző ideiglenes címeket is elnyerhetnek. A nehézségi szintet autónk típusa fogja eldönteni, választhatunk '50-es, '70-es vagy '90-es évekbeli járgányt – minél újabb, annál gyorsabb, de annál nehezebb is jól venni a kanyarokat, stabilan irányítani. Különböző korokból származó autók természetesen nem versenyezhetnek a fair play érdekében. A játék a billentyűzet és az egér mellett támogatja a gamepadet, illetve hamarosan a kormányokat is, a kliens alig 400 megabájtos, jelenleg 15 pálya közül válogathatunk, az eredményeinket pedig folyamatosan szinkronizálják az online adatbázissal, így a győzelmek és vereségek hatása szinte azonnal követhető. A játék a victorythegame.com oldalon érhető el.

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

A végére maradt a legimpresszívebb bemutató. Az Infernum csapathoz látogattam el, akik a Brick-Force című, leginkább Minecraft FPS-ként jellemezhető játék forgalmazásával futottak be. A srácok miután látták, hogy elég jól ismerem a játékot (a nyílt béta végéig aktívan játszottam), inkább röviden bemutatták az azóta megjelent új játékmódokat, majd megkérdezték, szeretnék-e látni valami igazán érdekeset? Más körülmények között ez lehet, hogy nem túl bizalomgerjesztően hatott volna, és egy pozitív válasz súlyos következményekkel terheli érzékeny lelkivilágomat, de szerencsére mögöttes szándékról szó sem volt, az egyelőre Project Theralon (vagy Dragon Epic, ha úgy tetszik) néven futó új, saját MMORPG projektjük pre-pre-pre-alpha változatából tartottak bemutatót. A végére pedig úgy éreztem, tényleg valami nagyon-nagyon érdekeset láttam. A srácok nem mást tűztek ki maguk elé célként, minthogy teljes egészében megreformálják az MMORPG műfaját, és egy teljesen szabad, a játékosok által meghatározott világot hoznak létre. Vegyük sorra: a játéknak már a jelenlegi verzióját is CryEngine3 hajtja, mindezt Kalydo webplayerrel, úgyhogy a demót Facebook (!) kliensen keresztül tekinthettem meg (és bármennyire is hihetetlennek tűnt, a CryEngine3-mal hajtott játék tökéletesen futott a Facebook interfész alól). A Theralonban nem lesznek kasztok. Minden játékos félisten erejű sárkánylovast alakít, akik képesek használni a mágiát, az összes létező fegyvernemet, és böszme nagy bestiákról ugranak fejest a csaták hevébe. A játékban nem lesznek szintek, minden karakter úgy fejlődik, hogy az egyes skilljeit folyamatosan használja, és azok így egyre hatékonyabbak, erősebbek lesznek (amikor megemlítettem, hogy Final Fantasy II, a srácok lelkesen bólogattak). Frakciók helyett csak mágikus iskolák lesznek (villám, tűz, sötétség...), de ezek sem határoznak meg semmit – hogy ki a barát és ki az ellenfél, az dönti el, hogy az első találkozás alkalmával elrepültök egymás mellett, vagy egymásnak estek. Minimális számú NPC és város lesz, a guildek, játékosok ugyanis saját településeket húzhatnak fel, és indíthatnak fejenként egy másodlagos karaktert is, aki árusként, favágóként, polgárőrként dolgozik, munkája gyümölcsét az elsődleges karakter bármikor felhasználhatja, ha pedig esetleg baj van (például orkok megtámadják a várost), a játékos elindíthatja lovasát a város felé, de közben átválthat a másodlagos karakterre, és felveheti a harcot a betolakodók ellen. A másodlagos karakterek gyakorlatilag átveszik az NPC-k szerepét, ráadásul rajtuk keresztül a várost építő guild ellenőrizheti például, hogy a városban milyen áruk és szolgáltatások lehetnek elérhetőek. A játékvilág eseményeit pedig szintén a játékosok határozzák meg: indulhat háború két város között, ha néhány kalandor megpróbálja megölni a vadon élő sárkányokat, de nem járnak sikerrel, és azok megtámadják a környező településeket, a többieknek kell elhárítaniuk a bajt. A cél nem más, mint az eredetileg az Ultima Online-ba tervezett ökológiai rendszer megvalósítása, ahol mindennek – mint például a fák kivágásának vagy a farkasok leölésének – következményei vannak a játékvilágra, és olyan folyamatokat indíthatnak el, amelyek hatással lehetnek a többi játékos élményére is.
Elég világosan látszódik, hogy ebben még több a koncepció és a jó ötlet, mint a tényleges, kézzel fogható dolog, de a srácok nagyon motiváltak, ambiciózusak, így minden esélyük megvan arra, hogy a fenti tervet legalább 80%-ban megvalósíthassák. Nagyon remélem, hogy még hallani fogok róluk.

gamescom 2012 - Zoo_Lee és az MMO-k

Ennyi fért az időmbe a gamescomon MMO-k tekintetében. A Firefall készítőivel készített interjút pedig majd egy külön cikkben olvashatjátok el hamarosan. Remélem, tetszett az összefoglaló, és minél több új játék online harcmezején futhatunk össze a későbbiekben. ■

hozzászólások (1)

keesz
keesz 2012.09.04. 08:43
Nem értem mért kell tovább butítani ezt a dotát. Már a LoL is egy leegyszerűsített változat, és még azt is leegyszerűsíti ez a The Lord of the Rings ? Guardians of Middle-Earth? Értem hogy konzol. De mikor én Xpadderrel próbáltam a lolt., ha lett volna hozzá 1 kis rásegítés, simán ment volna.; dotához viszont kevés a gamepad:(

Raiderz bétát meg volt szerencsém kipróbálni. Nem rossz játék, de uncsi. lvl15ön is kb 4 gombod van max, nincs is több spelleld. és mindent craftolni kell, mount,fegyó,ruha, kaja, MINDENT. Ja és a játék rákényszerít a csapatmunkára, ami nem rossz, de néha idegesítő, hogy 5fős csapatok vannak, és 1-1 főmobot 20an állnak körbe már lvl 5 körül is reggel 9kor. Mi lesz itt ha megjelenik?-.-
cikkajánló

MondoCon 2016. ősz

Itt az ősz, eljött az ideje egy újabb MondoConnak.

EXKLUZÍV: 100 éves a tank – beszámoló a Wargaming londoni sajtóeseményéről

Megnéztük, hogyan vonul át a Trafalgar Square-en egy Mark IV-es tank. Beszámoló és video.

E3 2016: Ubisoft sajtótájékoztató összefoglaló

Ismét meglepetéssel zárult a bemutató.

PlayIT - Szeged 2016.

A hazai játékshow ismét a szegedi volt Baumaxban várta a játékosokat.

EA Play 2016 sajtótájékoztató

Összefoglaló az Electronic Arts bemutatójáról.