Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Spelunky (X360)

Tamtadadaaam, tamdadaaam; Indy ezúttal pókokkal hadakozik.

2012.09.04. 09:30 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Emlékszem, hatalmas élmény volt számomra életem egyik első számítógépes játéka, a Preliminary Monty, vagy röviden Premonty. Vele Atari 800XL-es korszakomban találkoztam (ez kis hazánkban a Commodore 64-nek volt az egyik konkurenciája), és mindjárt mély nyomokat hagyott bennem. Főhőse egy kalapos kincsvadász volt (őt ma nemes egyszerűséggel csak „Indy”-ként aposztrofálnánk), aki mindenféle ősi, elhagyatott sírokban kutatott nagy értékű földi javak után, miközben kicselezte a katakombákban rejtező, az egészségére nagyban ártalmas csapdákat és élőlényeket. Ez a kis szösszenet nem csupán az én, de egész kis famíliám nagy kedvence lett egy csapásra, amelyet esténként előszeretettel töltöttünk be, és próbáltuk meg egymást túllicitálva teljesíteni az egyes pályákat. Jelen ismertetőm tárgya, a programozói (Derek Yu és Andy Hull) által csak Spelunky névre keresztelt program pontosan ugyanezt a nosztalgikus érzést hozza vissza bennem, még ha a vele játszó család mostanra meg is változott, lévén immáron jómagam vagyok benne a családfő.
Mj.: A Spelunky eredetileg PC-re készült el, és ingyenesen tölthető le a hivatalos weboldalról. Cikkünk az Xbox Live Arcade-os megjelenés alkalmából az Xbox 360-as verzióról készült.

Spelunky (X360)

A játék elején kis kalandorunk valahol egy sivatagban tér be egy barlangba, ahol csakhamar megleli egy előtte ott járt kutató naplóját. Abból megtudja, hogy elődje ide egy bizonyos mitikus kincs keresésére érkezett, de az „Olmec átkának” nevezett számos csapda, rengeteg ellenfél, és a folyamatosan átalakuló kamrák bizony meghaladták a képességét. Mindazonáltal újra elindult a mélybe, ahonnan nem tért vissza. Nosza, vágjunk hát mi is neki a veszedelmekkel teli tárnáknak a minél több kincs, no és persze nem utolsó sorban a túlélés, és a sikeres visszatérés reményében!

Spelunky (X360)

Amennyiben kaland módban vágunk neki a programnak, választhatunk magunknak egy főhőst. Erre négy lehetőségünk is adódik az alapból beállított „Indy klóntól” kezdve a kislányon át az idős kalandorig, de még összesen nyolc karakter lakat alatt rejtőzik, vagyis összességében majdan tizenkét szereplő közül választhatunk. A már említett napló elolvasása a három tanulópálya végigjátszását is jelenti, ami által bevezetést kapunk a játék alapmechanizmusaiba. Ezt a szó legszorosabb értelmében mondom, mert aztán a valódi pályákra érve mindjárt az első percben nagy meglepetés érhet minket egy addig sosem látott csapda vagy ellenfél képében. A játékmenet egyébiránt roppant egyszerű: a barlangokban kutatva meg kell találnunk a kiutat, miközben elkerüljük és elhárítjuk a ránk leselkedő veszedelmeket, és a lehető legnagyobb vagyonra teszünk szert. Közben megmenthetünk különféle értékes aranyszobrokat, vagy (számomra érthetetlen módon és okból) idelent ragadt turistalányokat. A kivezető ajtó meglelése az adott barlangkomplexum egy újabb részére vezet át mindaddig, míg el nem érjük az adott barlangrendszer utolsó szintjét, ahonnan egy új tárnahálózatba jutunk tovább. A gond csupán az, hogy a program egy pályának tekint egy-egy ilyen négyszintes folyosórendszert, és ha annak vége előtt elhalálozunk, akkor bizony az egyes szintről kezdhetjük újra a próbálkozást. A folyamatosan újragenerálódó pályák ellenére ez csakhamar igen frusztráló tud lenni.

Spelunky (X360)

Utunk során különféle segédeszközöket használhatunk: bombákat, amelyek utat nyitnak elzárt részek felé (és nem utolsó sorban a falban rejtőző aranyerekből kirobbantják a nemesfémet); kötélhágcsókat, amelyek segítségével felmászhatunk magasan lévő platformokra (és amelyek érdekes módon a puszta légbe is beékelődnek); ezeken felül pisztolyokat, szöges bakancsot, ragasztót, miegymást. Aranyrögök mellett ékköveket és egyéb hasznos tárgyakat is fellelhetünk. Ládákat nyitó kulcsokat, a már említett segédeszközöket, de ezekből a megszerzett pénzünk terhére vásárolhatunk is az imitt-amott található árusoktól. (Igen kérem, egy halálos csapdákkal teli labirintusban néhol van azért egy kis vásárolgatásra lehetőség!) Ellenfeleink között a szokásos kígyók, pókok, denevérek, csontvázak, jetik és egyebek szerepelnek, illetve van egy kiemelten kezelendő szellem is, ami egy bizonyos idő elteltével ront ránk, és ha utolér, akkor nekünk bizony harangoztak! Ez a megoldás hivatott az időlimitet biztosítani az egyes szinteken, ami egyszersmind állandó feszültségben is tartja a játékosokat, hiszen óra nem látható az interfészen, így csak sejteni lehet, mikor is jön majd az a bizonyos kísértet. Tanácsos hát minél gyorsabban felderíteni a terepet, kikerülni vagy kiiktatni a ránk leselkedő veszélyeket és elhárítani a csapdákat, amelyek között a karók és a falból kilövellő nyilak számítanak a legalapvetőbbeknek.

Spelunky (X360)

A játék grafikája aranyos, és a maga módján szép és bájos is, de senki ne akarja a mai játékok etalonjaihoz hasonlítani. A zene roppant monoton és borzasztóan hasonló taktusokból áll, ezért le is kapcsoltam viszonylag hamar. Szinkron nincs, de nem is hiányzik a játékból. Mindent remekül megoldottak néhány piktogrammal és naplóbejegyzéssel. Az irányítás egyfelől rém egyszerű, másfelől azonban tele van bosszantó apróságokkal, mint például a létrán vagy a falon fennragadó főhőssel, vagy az időnként nem pont a mi szándékunknak megfelelően reagáló analóg karral. Ettől függetlenül azért megoldható a dolog viszonylag fájdalommentesen, de még jó néhány óra múltán is belefutunk ezekbe a kis bakikba.
A játékot maximum négy játékos kooperálva játszhatja, és a kalandozós játékmód mellett az egymáson való felülkerekedést célzó deathmatch módban is kipróbálható.

Spelunky (X360)

Így utólag visszaolvasva, lehet, hogy kicsit szigorúnak tűnhet írásom, pedig alapvetően nem szántam annak. A Spelunky nagyon jó kis platformjáték lett, visszarepítve minket a nyolcvanas évekbe. A ma játékosai megtapasztalhatják, milyen is volt annak idején az a bizonyos „joystickszaggató” stílus, amely annyi „sírva vígadó” órát szerzett nekünk. És persze életre szóló élménnyel ajándékozott meg minket. És hogy a bevezetőben említettekre visszatekintsek így, cikkem végére érve, immár én játszom ezt a játékot saját családommal, élén nagyobbik kicsi lányommal, aki ilyen izgalommal még talán semmi iránt nem viseltetett, és órákig képes egyhelyben ülve játszani vele. Örülök, hogy Ő is egy ilyen játékkal találkozhatott az elsők között. Biztosan lesz folytatás. Ámen! ■

Spelunky (X360)
Spelunky (X360)Spelunky (X360)Spelunky (X360)Spelunky (X360)Spelunky (X360)Spelunky (X360)

értékelés

Spelunky

Spelunky
Pozitívumok
  • Egyszerű, de nagyszerű
  • Nosztalgikus
  • Addiktív
  • Kicsiknek és nagyoknak is kiváló szórakozást nyújt
  • Sokféle és változatos
  • Számos taktikai lehetőséget rejt magában
Negatívumok
  • A rengeteg trial and error frusztráló
  • Indokolatlanul ritka mentések
  • Monoton zene
  • Irányítási bakik
8,0
grafika 8
hangok 7
játszhatóság 8
hangulat 9
Spelunky
A legutóbbi Spelunky cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.