Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Deadlight (X360)

2D-s zombis platformjáték érkezett a spanyol Tequila Workstől.

2012.09.10. 12:00 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Vannak bizonyos témák, amelyek időről időre eluralkodnak a film-, könyv- és videojáték-piacon. Ilyen volt az előző évtized második világháborús lövölde őrülete, vagy a varázslógyerekek kalandjairól szóló könyvek hada, illetve az azt követő „vámpír lávsztorik” garmadája. És ilyen most a világégést övező zombihadak eszetlen pusztításának túlélését a központba helyező stílus. Évente számos ilyen alkotás lát napvilágot, amelyek a legkülönfélébb irányzatokat képviselik. Mostani ismertetőm tárgya is ezt a vonalat erősíti, ezúttal azonban egy új műfajban, a 2D-s platformerekében. A Deadlight című alkotás az őt elkészítő madridi Tequila Works első játéka, de ha hozzávesszük, hogy a spanyol gárda jó néhány viharedzett veterán összefogásával alakult meg, akik közül többen a Blizzard, vagy a szép emlékű Pyro csapatából kerültek ki, akkor joggal van okunk a bizakodásra egy jó kis játék reményében.

Deadlight (X360)

A történet 1986-ban játszódik az amerikai Seattle-ben, illetve a helyen, ami belőle maradt. A főhős Randall Wayne, egy kanadai erdőkerülő, aki az emberiség elpusztítását és a holtak újraélesztését eredményező halálos vírus kitörését követően a nyugati parti metropoliszban ragadt, távol családjától: Shannontól, a nejétől, és Lydiától, a kislányától. Hősünk előéletét, illetve a dolgok ilyetén módon történő alakulását Randall naplójából olvashatjuk el, amelynek bejegyzéseit útja során egyébként bővíti is, így nem maradunk le semmiről. A sztori szerint a túlélés reményében néhányan összefogtak kis csapatot alkotva az „árnyak”, vagyis az élőhalottak ellen. A játék elején Randall egyik ilyen társával, Karlával végez, akit megfertőzött a kór. A többiek éppen konfrontálódnának vele a dolog miatt, amikor rájuk rontanak a zombik hordái, és menekülniük kell a biztos menedéket jelentő óvóhely felé. Mi persze elszakadunk a többiektől, így egymagunk vághatunk neki kalandos utunknak, amelynek legfőbb célja kis famíliánk újraegyesítése valahol egy biztonságos helyen. Be kell valljuk, ez így elsőre nem éppen a legeredetibb körítés, amely ráadásul telis-tele van számos agyoncsépelt klisével is, de mindenki nyugodjon meg, a kezdeti ásítást legyűrve egy magával ragadó, sodró lendületű, számos csavart tartogató kalandba csöppenünk.

A játékmenetről nekem valamiért az Another Worlddel keresztezett ős-Prince of Persia ugrott be, ami azért nem jelent rosszat. A történet jobbra-balra-föl-le irányban bontakozik ki az oldalra scrollozó képernyőkön keresztül. Mi megállás nélkül futunk, ugrunk, mászunk, csimpaszkodunk, harcolunk, elkerülünk, használunk, betörünk, bekapcsolunk, kikapcsolunk valamit, de legfőképpen menekülünk! Randall nem egy Rambo típus, vagyis igen hamar kifekszik kezdetben néhány fejszesuhintástól, vagy egy-két baráti zombiöleléstől is, így a legcélszerűbb számára a dolgok elkerülése. Úszni nem tud, így a mély vizet szintén kerülnie kell. Szerencsére hegyi rengetegekben betöltött parkőri múltjának köszönhetően az ugrás és egyéb erőfeszítést igénylő továbbhaladási mozdulatsor már jóval kevésbé csökkenti le erőnlétét, vagyis a puszta továbbjutás miatt nem kell időről időre pihenőket beiktatnunk. Kezdetben három, piros színű egészség csíkunk van, amelyek nagyon gyorsan lecsökkennek egy-egy árnnyal való találkozás, vagy nagyobb esés folytán. Ezeket a néhol (igen ritkán) található elsősegélydobozokkal nyerhetjük vissza. Egyéb itókák a csíkok, vagyis maximális életerőnk mennyiségének emelkedését okozzák, de persze ezek még ritkábban fordulnak elő a játékban. Az interfészen látható másik, kék színű, folytonos vonal erőnlétünket jelképezi. Ez az, amely kezdetben egy igen rövid közelharc során is vészesen lecsökken, amikor is kénytelenek vagyunk pihenni kicsit, míg visszatér belénk a lélek. A tűzoltófejsze mellett lőfegyverekre is szert tehetünk, amelyekkel a célzás kivitelezése mindenképpen begyakorolandó, de jól kigondolt feladat.

Deadlight (X360)

A játék fontos eleme a környezetünkben található tárgyakkal való interakció, ami rendszerint a megmenekülést, vagy a továbbjutást jelenti. Ládákat húzhatunk-vonhatunk, kapcsolókat aktiválhatunk és deaktiválhatunk, nagyobb tárgyakat ejthetünk le a magasból, áramot vezethetünk ellenfeleinkbe és még számos egyéb dolgot művelhetünk. Ehhez gyakran valamilyen fegyver is szükséges, például amikor fejszénkkel törhetünk utat a palánkkal lezárt ablakon, vagy amikor két lövéssel tüntethetjük el a magasba vezető létrát fent tartó éket. De olyan is akad, hogy csupán testi erőnk, vagy nagyobb lendületünk szükségeltetik egy-egy dolog megoldásához vagy áthidalásához. Gyakran találunk tárgyakat vagy feljegyzéseket is, amelyek egy letűnt világ krónikáját mesélik el, idézik vissza. Mindeközben a legritkább esetben állapodhatunk meg nyugodtan akár csak egy rövidke percre is, mert a program másik fontos elemét képező meglepetésfaktor mindig ott ólálkodik körülöttünk. Átugrunk egy kerítést, de egy gazdátlanul hagyott autóra érkezünk, ami beindítja annak riasztóját, és már futhatunk is a seregnyi árny elől. Vagy máskor egy szerelőcsarnokba érve felkapcsoljuk az elektromos főkapcsolót, mire a lámpafény rengeteg zombit világít meg, akiket addig nem láttunk, igaz, ők sem minket. Számos ilyen aspektusa van a játéknak, és meg kell, hogy mondjam, minden, az apokalipszist feldolgozó mű elleni viszolygásom ellenére roppant feszült és lebilincselő játékot ismertem meg a Deadlightban, ami egyszerűen kiköveteli, hogy vigyük még tovább. A program checkpoint rendszerben ment, ami szerencsére nem mérföldenként került elhelyezésre, így a „na, még egy mentésig elviszem” érzése is nagyban segít az előbb említett késztetés kialakulásában.

A játék képi világa egyfelől csalóka, másfelől nagyon markáns. Csalóka, mert a 2D-s játék a 3D-s játékokra jellemző grafikus motort kapott. Nem egy csoda, csilli-villi motort, de nagyon is kellemeset. Minden helyszínnek van mélysége, de oda nem mehetünk, hiszen mi az előtérben haladunk a már említett négy fő irányba. Markáns ugyanakkor, mert a színes háttér előtt zajló sötét kontúrú, valóban árnyszerű alakok által prezentált események roppant jól megalapozzák a játék hangulatát. Az átvezetők a ma oly divatos képregényszerű stílust képviselik, amely nekem sosem jött be, de mára megbarátkoztam vele. Mellettük a játék motorjával készült oktató-átvezető rész is került a programba. A hangok és a zene szintén rendben vannak, igazán nem mondhatok róluk rosszat. Randall narrációja mindvégig igen fontos aspektusa a programnak. Az irányítás többnyire kézre áll, még ha a falról elrugaszkodás és a célzás okoz is némi nehézséget.

Deadlight (X360)

Őszintén megmondom, féltem kicsit a Deadlight kipróbálása előtt. Féltem az „x plusz egyedik zombihentelő játék” érzéstől, és az apokalipszis számomra igen nyomasztó hangulatától. Ehelyett azonban egy ízig-vérig jól összerakott 2D-s platformjátékkal találkoztam, amely remekül ötvözi a klasszikus elődök hangulatát a túlélő horrorok feszültségével és a meglepetés gyakran nem kis erejével. A képi és hangi világ remekül alátámasztja ezt a hangulatot, amely összességében számomra az év egyik eddigi pozitív meglepetését eredményezte. Ezen kívül bebizonyosodott valami, amit álmomban nem hittem volna: bizony lehet tartani attól, hogy mi vár ránk a következő szobában egy olyan műfaj esetében is, amelynek legfőbb „reklámarcai” Super Mario és Sonic, a sündisznó. Na, ez a nem semmi! ■

Deadlight (X360)Deadlight (X360)Deadlight (X360)Deadlight (X360)

A Deadlight kizárólag Xbox 360-ra jelent meg, az Xbox Live Arcade-en érhető el.

értékelés

Deadlight

Deadlight
Pozitívumok
  • Erős történet
  • Kiváló hangulat
  • Remek akció
  • Számos meglepetés
  • Jó megvalósítás
Negatívumok
  • Kisebb irányítási nehézségek
  • Lehetne hosszabb
8,5
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 9
Deadlight
A legutóbbi Deadlight cikkek, hírek

hozzászólások (6)

en vagyok az
en vagyok az 2012.09.10. 13:44
bakker, mar gondolkodtam hogy megveszem.Eszre se vettem hogy nics pc-re ! ):
Skorpio90
Skorpio90 2012.09.10. 14:58
Kell. Pc-re :(
Blake6
Blake6 2012.09.11. 10:11
Nálam eddig az év xbox arcade játéka!
Eszméletlen a játék hangulata és a sztorija,ami fokozatossan kibontakozik!Sajnos tényleg elég rövid a játékidő,de az epikus befejezés meg valami frenetikus,egyszerre katartikus és letaglózó,teljesen hat az emberre!
Nem olcsó,de csak ajánlani tudom,megéri!
GustyX
GustyX 2012.10.03. 16:41
Jön PC-re.
Skorpio90
Skorpio90 2012.10.03. 17:06
De jó!:-)
cikkajánló

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.