Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Forza Horizon (X360)

Avagy mi lesz a Forza Motorsport, Test Drive Unlimited és Burnout Paradise játékok keresztezéséből.

2012.10.19. 17:55 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

A Polyphony Digital annak idején stílust teremtett az autós játékok műfajában Gran Turismo című, mára ötrészes sorozattá bővült eposzával, amely a Sony játékkonzoljain mind a mai napig etalonnak számít, és az autó-motor sport szerelmeseinek egyfajta ikonjává vált. Az is ismeri ezt a szériát, aki csak az autózásért rajong, nem kifejezetten a videojátékokért. A konkurencia sikerén felbuzdulva a Microsoft is megalkotta hát a maga virtuális gépjárművezető és -versenyző franchise-át, amelyet Forza Motorsportnak kereszteltek el. A fent említett stílus alapvető vonásaként ebben a játékban is rettenetesen nagyszámú, valóban létező autómodellt próbálhatunk ki, illetve fejleszthetjük és tuningolhatjuk őket kívül-belül a versenyeken nyert pénzünk terhére. Egy szó, mint száz, ez a sorozat is mára ikonikus magasságokba emelkedett az Xbox-tulajdonosok körében, ami nem is csoda, hiszen mind megvalósítás, mind pedig tartalom terén nagyon impozáns teljesítménnyel bír. A tavaly megjelent negyedik rész után gondoltak egyet a készítők, és új vizekre, akarom mondani utakra eveztek át játékukkal. A gondolatot tett követte, és ennek eredményeként vehetik kezükbe a világ autóbolond játékosai a sorozat legújabb darabját, a Forza Horizont.

Forza Horizon (X360)

Ezúttal nem biztonságos, ám kissé már egyhangú versenypályákon, hanem Colorado állam képzeletbeli, sivataggal, sziklás kanyonokkal és kisvárosokkal tarkított útjain száguldozhatunk csúcs verdáinkkal a játék alcímével megegyező elnevezésű, kitalált közúti autóverseny-sorozat résztvevőjeként, ebben a teljesen nyitott világú játékban. Ez a motorolajtól túlcsorduló rendezvény a történet szerint nem először kerül megrendezésre, és mint mindennek, ennek is megvannak a maga sztárjai, élükön a verseny koronázatlan királyával, aki már háromszor is a dobogó legfelső fokára állhatott. Végső soron vele kell hát megmérkőznünk a bajnoki címért, de addig rengeteg teendőnk lesz. Először is a megszabott határidőn belül oda kell érnünk a versenyközpontba, hogy ránk és 249 társunkra csatolhassák a nevezett versenyzőknek járó karszalagot, kezdő lévén abból is a Rookie 1-es feliratút. Ezekből a csuklópántokból tudunk mind újabbat és magasabb vezetői szintről árulkodót megszerezni az egyes futamok sikeres teljesítése során begyűjtött tapasztalati pontjainkkal. Ahogy egyre feljebb kerülünk a ranglétrán, úgy kerülnek utunkba mind erősebb riválisok, szám szerint húszan, akiket ha elégszer legyőzünk különféle futamokon, előbb-utóbb kihívnak bennünket egy ki-ki versenyre, ahol a tét nem kisebb, mint egyikünk autója, no meg persze hírneve.

Forza Horizon (X360)

A Forza Horizonban nem a sztori, hanem a nagybetűs Vezetési Élmény dominál.A játékban fontos szerepet tölt be a versenyközpont, amely egyfajta főhadiszállásként funkcionál. Ez gyakorlatilag egy mobil garázsokból és rendezvénysátrakból felépített városka, ahol a programban fellelhető autógyártók és egyéb alkatrész-értékesítők is megtalálhatók. Itt adhatunk-vehetünk járművet, vagy fejleszthetjük minden porcikájában a meglévőket, és természetesen itt kapjuk meg az elnyert jutalmainkat – a magasabb szintű karszalagokat is beleértve –, némi csinnadratta keretében.
Alapvető újításként emberünknek ezúttal arca és teste is van, amivel a nem túl eredeti történetet elmesélő átvezető videók során szembesülhetünk. A sztori egyébként a már említett „nyerjük meg a hatalmas viadalt” kezdetűn kívül számos egyéb klisét is tartalmaz, amelyben a romantikus száltól a rivalizálásig minden megtalálható. Szerencsére nem ez dominál azonban a játékban, hanem a nagybetűs Vezetési Élmény. Térképünkön sorra jelennek meg az egyes versenyek, amelyeket a GPS-be beütve közelíthetünk meg a forgalmas utakon. Ez a látszólag felesleges autókázás nagyon hangulatos része a programnak, és nem utolsó sorban az alattunk dübörgő monstrum tesztelésére is szolgál. A hosszú vezetés során bekapcsolgathatjuk a rendszeresen elhelyezett traffipaxokat, amit jutalmaz is némi, a sebességünktől függő számú ponttal a program, sőt, ha új rekordot állítunk be, azt az interneten rögtön közzé is teszi. A kamerák aktiválásán kívül a játékban szereplő valamennyi útszakasz (több mint 260-ról beszélünk) bejárásáért, illetve a Burnout sorozathoz hasonlóan a veszélyes, illetve vakmerő vezetésért is jutalom jár. És ha még mindig unatkoznánk, barátaink, vagy riválisaink szelleme ellen is kipróbálhatjuk magunkat mindenféle komolyabb tét nélkül. Egyszóval a versenyeken kívül is van mit tennünk, nem is kevés.
A versenyszámok pedig – ha végre elértük őket – igen változatosak, a szokásos paletta minden elemét tartalmazzák a körversenytől a távolsági versenyig. Van azért köztük eddig nemigen látott típus is, mint amikor a Mustang vs Mustang számban autónkkal egy azonos nevű repülőt kell lesprintelnünk, és az ellenőrző kapukat annak pilótáját megelőzve bevennünk. Kellemes, üde színfolt ez a már unalomig ismert futamtípusok mellett, és mindenképpen dicséretet érdemel bekerülése a játékba.

Forza Horizon (X360)

A program alapvető stílusváltása mellett azért a sorozat eszenciáját adó elemeket ezúttal is felvonultatja. Ismerős lehet az autógyártókat és azok nem kis számú modelljeit alfabetikus sorrendben felvonultatható lajstrom; a különféle géposztályokba sorolt versenyek, amelyek sorra válnak elérhetővé az alacsonyabb rendűektől az igazi aszfaltszaggató futamokig; a verseny során egy elszúrt szituáció után aktiválható visszatekerés funkció; vagy a nagyobb megállások során a szakadék szélét pásztázó kamera látómezejében feltűnő gépcsoda – igaz, ez utóbbihoz ezúttal vezető is társul, aki hanyag eleganciával támaszkodik neki a verdának. Összegezve a játékélményt elmondhatom, hogy az egyfelől nagyon „forzás” lett, az egyéb sorozatokból átvett újítások egyvelege által azonban valahogy mégis új, és más, mint eddig, és ez az összkép egy nagyon izgalmas végeredménnyel társul.

Forza Horizon (X360)

Első ránézésre nem is tudtam, hogy filmet nézek avagy játékot.A széria mindig is kiváló megvalósításáról volt híres, most sincs ez másként. A grafika valami fenomenálisan szépre sikerült! Első ránézésre nem is tudtam, hogy filmet nézek avagy játékot. A távoli táj olyan, mintha valódi lenne, és az autók is borzalmasan élethűek. Ezúttal a napszakok is dinamikusan változnak, aminek köszönhetően a – szerencsére minden autóhoz pontosan megrajzolt – műszerfalon megcsillanó hajnali napsugarak gyönyörű táncot lejtenek a pilótafülkében. A kasztnik, ha bekapcsoljuk ezt a lehetőséget, sérülnek, de ez jól érezhetően nem arányos az elszenvedett ütközéssel, így kicsit csalóka a kép. Sajnos időjárási effektek továbbra sincsenek a programban, ami számomra mindig a sorozat egyik legnagyobb hiányossága volt. Ezt leszámítva az épületek (mert településeken át is vezet az utunk) maradtak kissé elnagyoltak, és még mindig érezhető rajtuk a korábbi részekben már említett papírmasé jelleg.
A szinkron szintén nem sikerült rosszul, és a szereplők megszemélyesítői hozzák az elvárható szintet. A játék magyar feliratot kapott, azonban ez csak pár helyen érvényesül: a menüben és az átvezető jelenetek alatt találunk fordítást. A gyakran rádión érkező instrukciókat tehát kénytelenek vagyunk magunk értelmezni. A motorhangok is teljesen élethűen sikerültek, és abszolút felfedezhető az egyes géposztályokra jellemző tónus és „dallam” egyaránt. A zenék rendben vannak, és a választható három rádióadó repertoárjának köszönhetően a techno, a hip-hop és a rock stílusokat képviseli. Én főleg céltalan autókázáshoz kapcsoltam be a rádiót, verseny közben leginkább saját szívverésemet hallgattam. Az irányítás szintén remek, és nagyban hozzájárul a valóságközeli vezetési élményhez, amit a játék maximálisan szolgáltat! Jól érezhető a különbség az első-, a hátsó- és a négy kerék által meghajtott járművek között, és az egyes műszaki fejlesztések hatása is kiválóan előjönnek. A vezetés nehézségét számos segítség ki- és bekapcsolásával állíthatjuk saját képességeinknek megfelelően, ami a teljesen arcade jellegűtől egészen a realisztikus szimulációig terjed, így gyakorlatilag bárki kellő kihívást és sikerélményt találhat a programban. Egy force feedbackes kormánnyal játszottam a tesztelés során, amely kiválóan teljesített, bár az erővisszacsatolás erősségét nem éreztem megfelelőnek. Emellett az előző részhez hasonlóan a program támogatja a Kinect rendszer által biztosított funkciókat is, úgy mint a hangvezérlést vagy a kanyarba való benézés lehetőségét.

Forza Horizon (X360)

Az egyéni játékmódok mellett többszemélyes futamokon is részt vehetünk, ehhez Xbox Live Gold előfizetéssel kell rendelkeznünk. Az online versenyek nem rosszak és igen változatosak is, rajtuk kívül pedig egy számos kooperatív kihívást tartogató free roaming mód is helyet kapott. Az osztott képernyős játéklehetőséget viszont sajnálatos módon kihagyták a Forza Horizonból, többszemélyes játéklehetőség tehát kizárólag online van, ami valószínűleg hozzám hasonlóan másokban is hiányérzetet kelt, amikor egy barátunk jön(ne) át egy kis autóversenyzésre.

Forza Horizon (X360)

Mintha egy szakács mindenhonnan elvenné a legjobbat, és egy roppant ízletes új ételt készítene belőlük.Kérem szépen, megtörtént az, amire nem számítottam: újat tudott nekem mutatni egy játék, amelynek a sokadik epizódjától nem vártam volna ilyet. Félreértés ne essék, szinte semmi sem új a Forza Horizonban, hiszen mindent láttunk már vagy egy előző Forzában, vagy pedig egy másik sorozatban, azonban a harmadik és a negyedik részek közötti viszonylag kis különbség után nagyon kellemesen üdítően hat az ezeknek az összetevőknek az egyvelegeként kapott, együttesen mégis valami újat adó végeredménye. Mintha egy szakács mindenhonnan elvenné a legjobbat, és egy roppant ízletes új ételt készítene belőlük. Lehet másolni, vegyíteni az alapanyagokat ész nélkül, és lehet úgy is, ahogy a Turn 10 csapata csinálta. A gasztronómiai hasonlatnál maradva megérdemel vagy három Michelin csillagot. Így azonban, apróbb hibái ellenére, „csak” kiváló minősítést és 9-es pontszámot kaphat. ■

Forza Horizon (X360)
Forza Horizon (X360)Forza Horizon (X360)Forza Horizon (X360)Forza Horizon (X360)

A Forza Horizon kizárólag Xbox 360-ra jelent meg.

értékelés

Forza Horizon (Xbox 360)

Forza Horizon (Xbox 360)
Pozitívumok
  • Gyönyörű, élethű megjelenítés
  • Új és mégis ismerős
  • Váltakoznak a napszakok
  • Hosszú időtöltést biztosít
  • Nyitott világ
  • Változatos út- és tereptípusok
  • Igazi élmény benne a vezetés
Negatívumok
  • Csalóka törési modell
  • Továbbra sincs változó időjárás
  • Osztott képernyős mód hiánya
9,0
grafika 10
hangok 9
játszhatóság 9
hangulat 10
PlayDome TOP
Forza Horizon (Xbox 360)
A legutóbbi Forza Horizon (Xbox 360) cikkek, hírek

hozzászólások (5)

vanhelzing
vanhelzing 2012.10.21. 08:55
Kár a negatívumokért az osztott képernyő hiánya nagyon gáz sztem, a változó időjárás hiánya is gáz tekintve, hogy a konkurensnél már mikor benne volt. A törési modell hát igen lehetett volna, hogy a belső részek is tőrnek.
gregmerch
gregmerch 2012.10.21. 13:23
Nem mérvadóak azok a negatívumok, nyugalom :-).

Időjárási effektek sosem voltak a sorozatban, régóta bosszankodom emiatt, de itt legalább a napszakok periodikusan váltakoznak, ami eddig szintén hiányzott a Forza játékokból. Ez utóbbi sokat dob rajta, és a szárazabb, sivatagosabb környezet feledtetni tudja az eső, meg a köd hiányát. Az ezt megelőző, kizárólag pályaversenyt tartalmazó részekben (az országúton kijelölt pályákon zajló futamokat is ide sorolom) sokkal zavaróbb volt az állandó napszak és klíma.

A törési modellből nem is annyira a belső sérülések megjelenítése hiányzik, mint inkább a reális külső zúzódás. Egy 350-400km/h relatív sebességkülönbséggel történt frontális ütközés után pl. kevés, hogy mindkét kocsinak kitörik a fényszórója, és felgyűrődik a motorházteteje egy kicsit. Az is igaz azonban, hogy megölné a játékélményt a reális sérülések szimulálása, és biztosan az autógyártók is elleneznék a dolgot (lsd. NFS Underground esete).

Az osztott képernyő tényleg kár, hogy kimaradt, de online jó pár haver összejöhet egy kis autós őrültködésre, és vannak ehhez kellemes koop kihívások is, mint pl. hogy x mp-en belül y számú autónak el kell haladnia egy speed camera előtt, meg ehhez hasonlók. Ettől függetlenül én is hiányolom az osztott képernyős versenyeket.

Összegezve: nem nagy hibák ezek, csak éppen akkorák, hogy legyen némi pici okunk a bosszankodásra, és megállapíthassuk, hogy van még hova csiszolni ezt az egyébként nagyon szépen csillogó ékkövet.
vanhelzing
vanhelzing 2012.10.21. 13:38
Jaj nem azért írtam, hogy rá kelljen beszélni mert már elő van rendelve :) azt elfelejtettem írni, hogy nagyon jó teszt lett gratula hozzá.
gregmerch
gregmerch 2012.10.21. 14:28
Köszönöm szépen :-)! Igyekeztem.

Nem akartalak rábeszélni, hiszen Te tudod, mire áldozol,én csak leírtam, hogy nem olyan nagyok azok a bakik. Annyi a gondom velük, hogy szívem szerint adtam volna magasabb pontot is a játékra, de ahhoz túl sok volt az apróbb probléma.

Még egyszer köszi szépen az elismerést :-)!
Cibi 97
Cibi 97 2012.10.22. 21:22
360 egyik legjobb grafikájú játéka lesz de lehet, hogy a legjobb
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?