Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Halo 4

Új etalon érkezett az akciójátékok piacára. A 343 Industries újabb sci-fi trilógiába kezdett.

2012.11.01. 08:01 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Az Úr 2001. évének novemberében az addig jóformán távol-keleti privilégiumnak számító videojáték-konzolok piaca egy észak-amerikai versenyzővel bővült. A hónap 15. napján került ugyanis a boltok polcaira a Microsoft Xbox névre keresztelt új hardvere, amely gyakorlatilag egy „konzolosított” személyi számítógép volt. Hogy a véletlenre azért ne bízza Bill Gates konglomerátuma új termékének sikerét, egy igazi „killer app”-et dobtak vele együtt piacra, amelytől azt várták, hogy segítsen a Tisztelt Nagyérdemű meggyőzésében, és minél nagyobb számban „adja el” a kütyüt. Ez a bizonyos „gyilkos applikáció” a Halo: Combat Evolved című, sci-fi környezetben játszódó, eredetileg Windowsra és Mac OS-re fejlesztett shooter volt, amelynek kizárólagos jogait az előző évi E3-on látott bemutató után „halászta el” Steve Jobs orra elől a mamutvállalat, méghozzá az azt fejlesztő Bungie csapatával együtt. A washingtoni srácok az ezt követő bő hét esztendő során további két folytatást készítettek hihetetlenül sikeres alkotásukhoz, ily módon trilógiává bővítve azt. 2007-ben aztán az addigra igencsak megizmosodott csapat bejelentette függetlenedési szándékát. A Microsoft a szerzői jogok megtartása mellett elengedte ugyan aranytojást tojó tyúkját, de további szoros együttműködést kértek cserébe. Ennek gyümölcseként két újabb epizód született a Halo szériában, amelyek közül a Halo: Reach a teljes trilógia, míg a Halo 3: ODST a záró epizód előzményeit mesélték el. 2010-ben aztán végleg megszakadt a kooperáció a volt partnerek között, és a Bungie maga mögött hagyva a világtörténelem egyik legnagyobb nevű franchise-át – amely időközben az általuk teremtett univerzumban játszódó regényekkel és képregényekkel is bővült –, kisvártatva az Activision Blizzarddal írt alá egy tízéves szerződést.

Halo 4

A világ játékosainak legnagyobb szerencséjére azonban a Microsoft még 2007-ben, rögtön a szakítás bejelentése után összeverbuvált egy vadonatúj gárdát 343 Industries néven, akik csak és kizárólag a cégcsoport addigra már egyik legnagyobb márkanevévé vált űropera további epizódjainak munkálataival lettek megbízva. Közreműködtek az említett két kiegészítő rész fejlesztésében, mintegy ily módon beletanulva a dolgokba, hogy a tavaly, az Xbox tízedik születésnapján kiadott, felújított első epizód, a Halo: Anniversary elkészítését immár szinte teljesen önállóan végezhessék. Közben már tudni lehetett a fő sorozat folytatásának készületeiről is, és a nagy reklámhadjáratot és számos nagyon is ígéretes hírt, illetve felcsigázó videót követően, végül bő öt évvel a harmadik epizód után, idén november 6-án vehetik kézbe a rajongók a legújabb részt, a Halo 4-et. Kíváncsian láttam jómagam is neki a tesztnek az előzetes híresztelések ismeretében, amelyek rekord méretű költségekről és minden eddigit elsöprő tartalomról regéltek, és meg kell mondjam, az a ritka helyzet állt elő, hogy igaznak bizonyult minden, amit a reklámok ígértek. Nézzük hát meg részletesebben, miről is van szó!

A Halo 4 egy új, Reclaimer alcímet viselő trilógia első része.Kezdjük azzal, hogy a játékot borzasztóan sokrétű, jól kidolgozott tartalommal vértezték fel, amelyre sok-sok különálló játék alapozott már az idők során. Az első közülük az új kampány, amelynek sztorijáról nagyon nehéz lenne spoilerek nélkül nyilatkozni, ezért aki nem kíváncsi a részletekre, az legyen szíves, ugorjon egy bekezdést. Köszönöm!
Kedvenc génmanipulált csapatparancsnokunk, Master Chief, bő négy éve és hét hónapja hibernált álomban pihen már az előző rész végén félig megsemmisült Forward Unto Dawn cirkáló fedélzetén, amikor állandó virtuális partnere, Cortana felébreszti. A hajó egy, az emberiség által mindössze néhány hónapja felfedezett bolygó, a Requiem közelébe sodródott. Valamiért ez a planéta nagyon felkeltette régi ellenségünk, a Covenant érdeklődését is, és a földönkívüliekből álló szövetség nagy aktivitásba kezdett rajta. Cirkálónk roncsa éppen az ő expedíciós flottájuk közelébe ért, így az idegenek megkezdték a hajó maradványainak módszeres átkutatását. Chief újra fegyvert ragad hát, és leküzdi magát a gruntok és elitek hordáin át a bolygó felszínéig. Itt kiderül, hogy Cortana bizony bőven elérte már a mesterséges intelligenciával rendelkező virtuális asszisztensek tervezett maximális életkorát, és segítség nélkül hamarosan megsemmisül. Egyetlen módja lenne megmentésének, de ahhoz vissza kellene juttatni őt teremtőjéhez a Földre. Éppen ennek lehetséges módját kutatjuk, amikor egy csillagtérképre lelünk, amelyről meghatározzuk pontos helyzetünket. Mást is találunk azonban mellette: egy adás érkezik valahonnan a bolygó közeléből, amelyet zavar a környékünkön aktivált nagy energia. Elindulunk hát kikapcsolni a reaktorokat, ami közben találkozunk új ellenségünkkel, a Prometheanekkel, akikkel a Covenant is összetűzésben áll. Immáron két ellenféllel küzdve kapcsoljuk ki az energianyalábokat, hogy végre megkaphassuk az orbitális pályára állt, és éppen invázióra készülő földi csatahajó, az Infinity kapitányának üzenetét. Ő azonban nem hall minket, így nem tudjuk figyelmeztetni a planétán rejlő veszélyekre. Magunknak kell hát megkeresnünk barátainkat, miközben megpróbáljuk kideríteni, hogy ki és pontosan mit is akar ezen az ősi, egykor az emberiség születése előtt százezer évvel kihalt forerunner faj által lakott helyen.

Halo 4

A Halo 4 egy új, Reclaimer alcímet viselő trilógia első része. A készítők szándéka szerint ezúttal nem különálló, de egységes sztorit alkotó epizódokat kapunk, hanem minden rész egy kerek történet egy-egy darabját fogja alkotni. Ez érezhető is a játékon, amelyben megkezdődnek az emberiség harcai egy új ellenféllel szemben. A sztori első pillanattól viszi magával a játékost, aki úgy érzi, mintha egy brutálisan jó, pörgős akciófilmben lenne a főszereplő. A történet egyébként vonatkozásaiban összefügg néhány, a Halo univerzumában játszódó regénnyel, illetve a használható terminálok révén az első epizód tavaly megjelent, jubileumi kiadásával is, de alapvetően az új játékosok is nyugodtan belekezdhetnek számottevő előismeretek nélkül.

A játék egy pillanatig sem engedi lankadni figyelmünket, mert bármit is teszünk, annak biztosan lesznek következményei. Az állandó tűzpárbajok folyamatosan a ravaszon tartják az ujjunkat, hiszen olyan ellenfelekkel harcolunk, akik nagyon jó MI-vel rendelkeznek. Az egyszerűbb katonák nagy tömegben támadnak, bekerítenek minket, taktikáznak, fedezéket használnak, és rendszerint velük tart egy pár izmosabb társuk is. A Covenant alakulatainak felépítése nagyjából megegyezik az előző játékokban látottakkal, vagyis a sereg gerincét a gruntok alkotják, akiket az erősebb elite-ek és egyéb egységek támogatnak. Legtöbbjüket valamilyen formában – páncélba építve, maga elé tartva, avagy kihelyezve – energiapajzs védi. Új ellenségünk, a félig mechanikus prometheanek szintén nagyon gondos tervezésről árulkodnak a készítők részéről. Közkatonáik amolyan robotkutyaszerű lények, amelyek képesek hatalmasat ugrani, és különféle fegyvereket hordoznak magukkal. Komolyabb egységeik energiapajzsuk gyengülésekor fedezékbe, avagy a hátunk mögé teleportálódnak, ami persze nekünk nem kis bosszúságot okoz. A földi egységeket a levegőből támogatják a repülő őrszemek, amelyek amellett, hogy ide-oda röpködve durrogtatnak ránk, a többiek pajzsát is képesek visszatölteni. Ezen kívül szükség esetén el is repítik őket a kívánt helyre. És ha ez még nem lenne elég, kis mesterlövész gömbökkel is találkozunk nagy rendszerességgel.

Halo 4

A harcok során ismét rengetegszer kerülünk bajba a nagyon hamar elfogyó lőszer miatt. Ebben a játékban nem tölténytárat, hanem fegyvert kell cserélnünk, méghozzá igen sűrűn. Ilyeneket a leölt ellenfelek dobálnak el, és töltöttségük attól függ, mennyit lövöldözött vele ránk előző gazdája. Teljesen különböző, de alapjaikban hasonló fegyvertípusokat szerezhetünk mindkét, illetve az embereket is belevéve mindhárom féltől, így az egyszerűbb pisztolyféleségek mellett géppuskákat, shotgunokat, gránát- és egyéb vetőket, energiakardokat, no és persze távcsöves puskákat találhatunk. Ezekből egyszerre kettő lehet nálunk, és érdemes őket amint lehetőségünk adódik rá, azonnal lecserélni, mert a lehető legváratlanabb és legalkalmatlanabb pillanatokban találhatjuk magunkat tűzerő nélkül. Ilyenkor nagyon jól jöhet öklünk, illetve könyökünk, ami bizony kihúzhat a csávából még egy erősebb ellenfél támadása esetén is. A kézifegyverek mellett számos típusú robbanószert, guruló és repülő járművet, illetve energiapajzsot és álcázó berendezést is bevethetünk utunk során.

A játékot viszonylag hosszabb epizódokra osztották, amelyeken belül több checkpoint található. A már teljesített részeket bármikor, bármilyen nehézségi fokozaton újrajátszhatjuk. Nehézségből pedig ismét négy van, így bárki megtalálhatja a neki tetszőt, és bizony a már említett kiváló MI-nek köszönhetően a legkönnyebb is tartogat elegendő kihívást!

Halo 4

A War Games rész nagyszabású online kompetitív játéklehetőségeket tartogat.A kooperatív módon is végigjátszható egyszemélyes kampány mellett nagyszabású online kompetitív játéklehetőségeket tartogat a War Games rész. A teszt idején összesen tízféle játék közül választhattunk, amelyeket tizenhárom arénában próbálhattunk ki. Ezek a számok a megjelenés utánra beígért DLC-k folytán biztosan nőni fognak, de már most is nagyon impozáns a multiplayer tartalom. A különféle módok között a csapatalapú deathmatchektől a king of the hillig számos típus megtalálható. Ha nem csatlakozni szeretnénk egy valaki más által indított lövöldéhez, megszerkeszthetjük a sajátunkat is a The Forge opcióban. Ilyenkor mi állíthatjuk be a játék típusát, a célokat, a pályát, és minden egyebet. A Theatre menüpontot választva az előző játékunk során felvett filmet vághatjuk és szerkeszthetjük kedvünkre, illetve akár fotókat is rögzíthetünk az akciókról. Összességében elmondható, hogy mind tartalmi, mind megvalósítási szinten a Quake 3 Arenával és az Unreal Tournament sorozattal abszolút felveszi a Halo 4 többjátékos módja a versenyt, és ebben az esetben csupán egy programrészről beszélünk, nem pedig egy különálló játékról.

Ha pedig ez még mindig kevés volna, a Halo 4 tartogat egy harmadik játéktípust is, amelyre szintén komplett programok épültek már régebben. Az Infinity módban található Spartan Ops egy online játszható, epizódokra és évadokra bontott történet, amelyet akár egyedül, akár barátainkkal kooperálva is teljesíthetünk. Én az egyelőre rendelkezésre álló egyetlen epizód összesen öt küldetését játszottam végig. A sztori szerint – amelyhez természetesen egy gyönyörű bevezető videó is dukál – az UNSC Infinity cirkáló egyik újoncát alakítjuk, akit most vezényeltek a Requiemen induló hadműveletre. Társainkkal részt vehetünk a bolygó offenzívájában, és felfedezhetjük annak néhány titkát, illetve azt, hogy a Covenant a prometheanekkal együttműködve keres, és véd valamilyen nagy erejű, titokzatos tárgyat. Gyakorlatilag az egyszemélyes kampányban megismert történéseket egészíti ki ez a mód, ezúttal az Infinity legénységének szemszögéből. Kíváncsi vagyok, hogyan folytatódnak kalandjaink ebben az olvasatban, amit a rendszeres időközönként érkező új epizódok révén tudhatunk majd meg. (Ehhez, akárcsak a multiplayer opciókhoz, Xbox Live Gold előfizetés is szükséges, amelyből egy 15 napos próbalehetőséget adnak a játék mellé.)

Halo 4

A fent tárgyalt kompetitív és kooperatív őrületekhez megalkothatjuk saját Spartan-IV-es harcosunkat, aki teljesítményéért tapasztalati pontokat kap. Megfelelő mennyiségű XP után szintet léphetünk, és minden ilyen után kapunk egy spartan pontot, amit különféle fegyverekre és egyéb upgradekre költhetünk. Ötvenes szint felett specializálhatjuk karakterünket összesen nyolcféle irányba, amelyek mindegyike tíz specializáció fokozatot tartalmaz. Mindezek által tehát az MMO-kra jellemző karakterfejlesztés is bekerült a programba.

Végül ejtsünk még pár szót a játék Waypoint opciójáról, amely egy ingyenesen letölthető alkalmazást rejt. Ennek segítségével nyomon követhetjük a Halo franchise alakulását, az azzal kapcsolatos híreket, újdonságokat és úgy egyáltalán mindent. Nem is emlékszem, ennyi tartalom mikor volt utoljára egyetlen játékba sűrítve, méghozzá olyan profi módon, hogy bármelyik önmagában is elmenne egy különálló kerek alkotásnak. És akkor az egyes pályákon teljesítendő kihívásokról (amelyek hetente változnak) nem is szóltam. Elképesztő, mi minden van a Halo 4-ben!

Halo 4

A grafika szemkápráztatóan gyönyörű.A bőséges tartalom mit sem érne gyenge megvalósítás mellett, erről azonban szerencsére szó sincs. A grafika szemkápráztatóan gyönyörű. A bevezető és átvezető filmek közül volt, amelyiket többször is meg kellett néznem, hogy el tudjam dönteni, élőszereplős avagy teljesen rajzolt-e a mozi, és bizony meg kellett állapítsam, hogy az utóbbi volt az igaz. Játék közben is nagyon szépen kidolgozott és változatos helyszínekkel találkozhatunk, amelyeket a briliáns fény-árnyék effektek, a füst vagy a köd még jobban feldob. Azt azonban nem értettem, hogy egy ilyen gyönyörűen megrajzolt játékból hogyan hiányozhat a hóban (mert van havas pálya is) hagyott lábnyomunk. Annyira banális baki, hogy először nem is hittem el, de a Skyrim után ismét találkoztam egy egyébiránt hihetetlen részletes alkotással, ahol egy ennyire profán dologgal nem foglalkoztak a programozók.
A zenére és a szinkronra is nagyon odafigyeltek a fejlesztők, így a hanganyagot sem érheti semmilyen panasz. Volt, hogy azt hittem, a hátam mögött történt valami, pedig csak egy grunt rontott nekem. És mindezt mezei tévéhangszórókon hallgatva a játékot tettem, így elképzelni sem tudom milyen lehet az x plusz egyes hangrendszerek teljesítménye ezen a téren.
A vezérlés nagyon gyorsan elsajátítható, egyedül a járművek irányításával volt egy kis gondom, ahol a bal oldali analóg kar a gáz és a fék, míg a jobb oldali a kormány szerepét töltötte be. Célzásrásegítés nem került be a játékba, de cserébe nem is kell hajszálpontosan céloznunk egy-egy találathoz.

Most, hogy rekord hosszúságú mondandóm végére értem, remélem már a Tisztelt Olvasó is érti, miért írtam azt a bevezető végén, hogy a Halo 4 esetében igaznak bizonyult minden, amit a hangzatos és látványos reklámhadjárat ígért. Ezzel a játékkal a Microsoft végérvényesen megnyerte a konzolexkluzív játékok idei versenyét. Aki egy kicsit is szereti a jó történet által vezérelt, profin megalkotott, izgalmas akciójátékokat, a tartalmas többszemélyes csatákat, a Battlefield illetve a Star Wars Battlefront által meghatározott stílusú kooperatív ütközeteket, vagy az MMO-kra jellemző karakterfejlesztgetést, és mindehhez még egy Xbox 360-nal is rendelkezik, az ne gondolkodjon tovább azon, hogy milyen játékért rohanjon a boltba! (Vagy esetleg mit kérjen majd a Jézuskától – csak ne felejtsen el elegendő szabadidőt is kérni hozzá...) ■

Halo 4
Halo 4Halo 4Halo 4Halo 4Halo 4

A Halo 4 november 6-án, kizárólag Xbox 360 platformra jelenik meg

értékelés

Halo 4 (Xbox 360)

Halo 4 (Xbox 360)
Pozitívumok
  • Gyönyörű grafika
  • Szuper zene és hangok
  • Kiváló szinkron
  • Nagyon jó MI
  • Borzasztó jól kitalált ellenfelek
  • Rengeteg tartalom egyetlen játékban
  • Remek kooperatív és kompetitív játékmódok
  • Fordulatos történet
Negatívumok
  • Kis grafikai hiányosság (nincs lábnyom a hóban)
  • A járművek irányítása kezdetben nehézkes
9,0
grafika 9
hangok 10
játszhatóság 9
hangulat 10
PlayDome TOP
Halo 4 (Xbox 360)
A legutóbbi Halo 4 (Xbox 360) cikkek, hírek

hozzászólások (1)

sunya
sunya 2012.11.01. 11:11
10 perc Játékmenet: https://www.youtube.com/watch?v=eBW6c_gyp08
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?