Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

Dual Play, avagy két teljes méretű kép egyetlen kijelzőn

Kipróbáltuk az LG Cinema 3D kijelzőinek érdekes funkcióját: kétszemélyes osztott képernyős játék teljes méretben.

2012.12.04. 14:55 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

A Sony még tavaly jelentette be a Dual View technológiát, amely igen ötletes megoldást ígért arra, hogy hogyan játszhatnak ketten egyetlen televízión úgy, hogy mindenki teljes méretű képet lásson. Az LG aztán saját Cinema 3D televízióival és monitoraival is megvalósított valami hasonlót, ráadásul egész egyszerűen, a polárszűrős megoldást használó szemüveggel „trükközve” kicsit. Kipróbáltuk, hogy is néz ki ez a gyakorlatban.

Dual Play, avagy két teljes méretű kép egyetlen kijelzőn

A 3D képmegjelenítés alapja ugyebár az, hogy valamilyen módszerrel a kijelzőnek különböző képet kell eljuttatni a néző két szemébe. Az aktív szemüveges megoldást használó tévék felváltva villogó LCD-kkel takarják el a szemünket, míg a passzív technológia (amilyen például a mozikban is van) eltérő irányú polárszűrőket helyez a két szem elé. Az LG ez utóbbit választotta, jóval olcsóbb – és a szemet a villódzás nélkülözésével kevésbé fárasztó – szemüveget használva. A technológia talán egyetlen hátránya, hogy a 3D megjelenítés a felbontás kárára mehet, hiszen itt minden második képpont jut csak egy-egy szemünkre.

A Dual Play nagy ötlete az, hogy ha már egy 3D-s televíziónál megoldható, hogy a két szem külön képet lásson, akkor ezzel arra is lehetőség nyílik, hogy két személy kapjon különböző képet. Konkrétan ehhez ugye mindössze annyi kell, hogy a szemüvegek eltérő helyett azonos módon polarizált lencséket kapjanak (vagy más gyártók aktív megoldású tévéinél ne felváltva, hanem egyszerre takarja ki a viselő szemeit a szemüveg, pont ellentétes ütemben, mint a másik félnél). Ha ez megvan, már csak át kell váltani a megfelelő 3D módba a tévét, és az az egymás melletti vagy egymás alatti két fél képet kinyújtja teljes képernyőre a kétféleképpen polarizált pixelekre.

A megoldás pedig amennyire egyszerűnek hangzik, annyira meglepően működik is. Több játékkal is kipróbáltuk a Dual Play funkciót, és miután osztott képernyősre váltottak, megnyomtuk a 3D gombot. Ezt követően aztán mindketten mást láttunk a tévén, és nem voltunk autónkkal vagy katonánkkal fél képernyőre bepréselve. Igaz, egyértelműen látszott, hogy a játékokat se ártana felkészíteni erre a funkcióra a fejlesztőknek. Egyrészt a dupla szélességűre vagy magasságúra nyújtás torzított képet eredményezett, ami nem volt túlzottan zavaró, de mégiscsak fura arányú tárgyak kerültek elénk. Másrészt pedig amint egy-egy futam végén megjelent a pontszámok táblázata vagy visszakerültünk a menübe, mindketten csak a kép egyik felét láttuk. Kíváncsian várjuk, mikor kezdenek érkezni az olyan játékok, amelyek már ezt a két szempontot is figyelembe veszik, és natív módon támogatják ezt a játéklehetőséget (tehát egy-egy „összetolt” képet raknak a két fél képernyőre, a menüket pedig duplán jelenítik meg). Egyetlen zavaróbb negatívum talán az volt, hogy különböző idő után, de előbb-utóbb mindkettőnknek fájni kezdett a szeme, amire mondjuk nem találtunk igazán magyarázatot, hiszen nem villódzó képet néztünk.

Dual Play, avagy két teljes méretű kép egyetlen kijelzőn

Játékok terén két stílus képviselte magát a tesztelés során, konkrétan autóversenyek és akciójátékok, hiszen ezek azok, amelyekben általában van értelme osztott képernyős módnak. Így sorra került például PS3-on az F1 2010 és a Split/Second: Velocity, majd a Call of Duty: Modern Warfare 2, X360-on pedig a Halo 4 és a Borderlands 2. Az eredmény gyakorlatilag mindenütt ugyanaz volt: bár torzította a képet a tévé, a teljes képernyős élmény többet ért annál, minthogy ez zavarjon. Igaz, a menüknél ügyeskednünk kellett (például egy hagyományos 3D szemüveget felvéve, és felváltva pislogva szemeinkkel :-D ), de cserébe játék közben nem láttuk a másik játékos képét, ami például egy kétszemélyes deathmatch játék esetén sokat számíthat.
Bár osztott képernyős kooperatív mód van a LEGO játékokban is, ezek nem voltak alkalmasak a Dual Play funkcióra, mivel ott csak akkor válik ketté a képernyő, ha a karakterek túl távol kerülnek egymástól, és akkor se egy, a kép felénél lévő függőleges vagy vízszintes vonal a választó.

Az LG Cinema 3D tévéiben és monitoraiban elérhető Dual Play technológia egy érdekes ötlet remek megvalósítása, de mindenképpen fontos lenne, hogy a játékok is „felnőjenek” hozzá, azaz a fent már részletezett natív módon támogassák ezt a lehetőséget. Mert igaz, hogy a vele járó kisebb macerát ellensúlyozza a teljes képernyős játékélmény, de hosszú távon életképesebb lenne, ha a menükben nem kéne ügyeskedni, és a kép torzításmentesen jelenne meg a két játékos előtt. Addig inkább nevezhetjük jópofának, mint maximálisan hasznosnak a technológiát. Ha elkezdik a fejlesztők is felfedezni maguknak ezt a módszert, nagyobb jövő állhat még előtte (ráadásul valamennyit a 3D tévék létjogosultságán is növelhet). ■

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.