Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Ace Combat: Assault Horizon Enhanced Edition

Másfél éve konzolokon már bizonyított, most számítógépekre is ellátogatott az arcade repülős játékok egyik legjobbika.

2013.02.11. 17:20 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

2011 októberében jelent meg PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra a Project Aces repülős játéka, az Ace Combat: Assault Horizon. Már akkor is fentem rá a fogamat, de valahogy akkor a konzolos vásárlás elmaradt, végül idővel teljesen megfeledkeztem a játékról. Ám amikor tavaly novemberben megérkezett a hír, miszerint számítógépekre is elkészítik a játékot, összecsaptam a tenyerem, és elhatároztam, ezúttal semmi sem akadályozhat meg, hogy kipróbáljam. Legutoljára a Tom Clancy’s H.A.W.X. volt hasonló témájú alkotás, amelyhez szerencsém volt, s bár az nem kötött le huzamosabb időre, ettől a játéktól sokkal többet vártam. Hogy végül mennyire teljesítette az elvárásaimat, megtudhatjátok, ha tovább olvastok.

Ace Combat: Assault Horizon Enhanced Edition

Az Ace Combat: Assault Horizon 2015-ben játszódó története a manapság oly divatos NATO vs. ruszki terroristák felállásnak szentel egy újabb fejezetet. Mi természetesen a jófiúkat, vagyis az Amerikai Légierő pilótáit alakítjuk, egyszerre többet is. A sztori Bishop alezredes rémálmával kezdődik, amelyben Miami felett vív – és veszít el – élethalál harcot az Akula hívójelű orosz pilótával szemben. Ahogy ő fogalmaz: „Számtalanszor megálmodtam már a halálomat...” Ez egyébként a játék oktatómódja is egyben. Ám az igazi móka azután indul be, hogy Afrikában felrobbantanak egy Trinity robbanófejjel ellátott rakétát, amely képes elpusztítani egy nagyobb várost is. A mi feladatunk, hogy kiderítsük, ki áll a támadás hátterében (naná, hogy az oroszok...), majd meg is kell akadályoznunk őket az újabb támadásokban. A történet önmagában nem sok egyediséget hordoz, de egy arcade repülős játékhoz tökéletesen elegendő, hiszen remekül köti össze az egyes küldetéseket. Mindezt megfejelték az elengedhetetlen baráti kötelékekkel is Bishop, Jose „Guts” Gutierrez, Janice Rehl, valamint Doug „D-Ray” Robinson között, csak, hogy legyen kiért izgulnunk a háború során.

Amikor a Namco bejelentette a PC-s változat érkezését, külön kiemelték, hogy nem egy egyszerű portot kapunk, mind az irányítást, mind a grafikát a számítógépek képességeihez igazítják. Szépen hangzik, csak kár, hogy nem igaz. Az Ace Combat grafikájára ugyanis sok mindent lehet mondani, de azt nem, hogy szemkápráztató lenne. Persze a legfontosabb elemeket, vagyis a repülőket és helikoptereket nagyon lemodellezték, éles textúrákat kaptak és összességében remekül festenek, csak épp a környezet, amibe ültették ezeket, sikít az elnagyoltságtól. A repülős játékok visszatérő gyengéje, hogy talajközelben egészen csúnya megoldásokkal találkozhatunk, és ezen az utóbbi években előszeretettel alkalmazott műholdképes megoldás szinte csak ront. Kapunk ugyanis egy igen alacsony felbontású műholdképre hasonlító talajtextúrát (ami tele van ilyen-olyan épületek homályos foltjaival), amire rápakolnak egy sor fát, házat és földi egységet, aztán ennyi. Ez még több ezer méteres magasságból jól is mutat, ám a játék során rengeteg időt töltünk – sokszor a radar elkerülése végett – a talaj közelében, és ilyenkor nagyon szembetűnő ez a hanyagság.
Összességében véve ez a játék egyik igazi gyenge pontja, amelyen az átvezető videók sem javítanak túl sokat, az egyes szereplők modelljein is néhány éves lemaradás érződik.

Ace Combat: Assault Horizon Enhanced Edition

Ugyanakkor a játékmenet már egészen más tészta, ott szinte semmibe sem tudtam belekötni, ami annak is köszönhető, hogy elejétől a végéig állandóan lekötött a játék, egyszerűen nem volt időm és okom kötözködni. Arcade jellegű játékról lévén szó, mélyreható beállítási lehetőségekre nem kell számítani, az irányítást a lehető legegyszerűbbre pofozták: irányok, sebesség, fegyverváltás, célpontválasztás, valamint a dogfight mód bekapcsolása. Nagyjából ezek állnak rendelkezésünkre, ám ez végig bőven elegendő, egyszer sem éreztem, hogy többre vágynék. Az említett dogfight mód talán egy picit túlságosan is könnyűvé teheti a játékot, hiszen a megfelelő időben bekapcsolva a mesterséges intelligencia automatikusan rátapad a kiválasztott célpontra, nekünk mindössze nagy vonalakban kell őt innentől lekövetnünk, valamint a megfelelő pillanatban kilőnünk a rakétánkat rá, és már vége is van. Lehet, hogy egyszerű, cserébe viszont rendkívül látványos és izgalmas fogócska alakul ki, gyakran a felhőkarcolók között cikázva, épphogy elkerülve egy leomló darut. A játék sokszor vált át filmszerű kameranézetbe, hogy még látványosabban mutassa be egy-egy lelőtt repülő roncsainak bukdácsolását.

Van a játéknak egy számomra érthetetlen eleme, amitől sokszor hitetlenkedve csóváltam a fejem. A nagy küzdelem során néha véletlenül elkerülhetetlenül a földbe csapódtam... volna, ha nem pattanok vissza! Először azt hittem, én vagyok ennyire profi, hogy az utolsó utáni pillanatban vissza tudtam húzni a gép orrát, de később szörnyülködve tapasztaltam, hogy nem. Szinte lehetetlen lezuhanni, mert a gép mindig visszapattan! Persze ilyenkor kiírja, hogy súlyos sérüléseket szenvedtünk, de nagyjából fél perc alatt regenerálódunk és máris újult erővel mehetünk neki az ellennek. Ugyanez volt igaz, ha véletlenül nekirepültem egy toronyháznak. Meghalni szinte kizárólag akkor lehet, ha az ellenséges repülőknek sikerül levadásznia minket, vagy egy-egy speciális feladatot nem végzünk el. Ezért nagyon nagy feketepont jár!

Ace Combat: Assault Horizon Enhanced Edition

A játékban nem csupán vadászrepülők pilótafülkéibe pattanhatunk, kellően változatosra sikerültek a küldetések, hiszen alkalmunk lesz helikoptereket, bombázókat is irányítani, illetve egy (ilyen történet esetén szinte kötelező) küldetés erejéig a brutális AC-130 fegyvereit is kezelhetjük. A helikoptereket elsősorban az Apache képviseli (ilyenkor D-Rayt személyesítjük meg), valamint a csapatszállító helikopterek oldalsó tüzérének bőrébe is belebújhatunk néhány küldetésben. A bombázókat Janice Rehl vezeti, itt is az összes fontosabb gép megtalálható a lopakodókig bezárólag.
A játék egyik legnagyobb erőssége mindenképpen a változatos játékmenet. Persze az esetek döntő többségében valamilyen vadászrepülővel száguldunk, ám remekül elosztották a helikopteres, a bombázó és a támogató küldetéseket is, amelyek mind egyedi játékmenetet jelentenek. Így sosem válik unalmassá a játék.

Amikor néhány évvel ezelőtt megnéztem az első trailert a játékból, azonnal magával ragadott a zene. Ez pedig az egész játék során végigkísért, sokszor fel tudott spannolni egy-egy csata alatt a remek muzsika. Ehhez társul még a folyamatosan kommunikáló egységek állandó háttérbeszélgetése, gyakorlatilag sosincs csend a játékban. Ez pedig tovább emeli a hangulatot.

Ace Combat: Assault Horizon Enhanced Edition

A különböző repülőket az egyszemélyes kampány során tudjuk feloldani a többi játékmódhoz, így a kooperatív módhoz is. Ugyanígy a történet végigjátszásával válnak elérhetővé az egyes küldetések is, valamint rengeteg feloldható festés a repülőkhöz, amelyek között akadnak igazán vagányak is. Mivel az összes küldetés előtt lehetőségünk van kiválasztani, hogy milyen repülővel kívánunk nekivágni, az újrajátszási faktor is jelentősen megnövekedik, kiváltképp, ha minden pluszt fel szeretnénk oldani.

Összességében tehát azt kell mondanom, hogy az idei év első tesztjét nagyon élveztem. Az Ace Combat: Assault Horizon tökéletesen azt az élményt nyújtotta, amit az előzetes trailerek és a konzolos verzió egykori tesztjei alapján vártam. Persze messze nem hibátlan alkotás, itt-ott csúnya, és néhol talán túl egyszerű is, de cserében nagyon szórakoztató és addiktív. A fejlesztők remekül eltalálták a moziszerű jelenetek elhelyezését is, így néha tényleg olyan volt a játék, mintha a Top Gunt néztem volna. Az utóbbi években a H.A.W.X. két epizódján kívül nem érkezett hasonló stílusú alkotás számítógépekre, így a stílus kedvelőinek mindenképpen érdemes tennie vele egy próbát. ■

Ace Combat: Assault Horizon Enhanced Edition
Ace Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced EditionAce Combat: Assault Horizon Enhanced Edition

értékelés

Ace Combat Assault Horizon

Ace Combat Assault Horizon
Pozitívumok
  • Rengeteg repülő, feloldható vagány festésekkel
  • Változatos küldetések az egyszerű vadászattól kezdve a stratégiai bombázáson át egészen a helikopteres támogatásig
  • Hiánypótló játék
  • Rengeteg feloldható tartalom
  • Remek zene
Negatívumok
  • A grafika több eleme elnagyolt, néhol kimondottan csúnya
  • Visszapattanunk a földről és a házakról?!
  • Sokaknak nem tetszhet a sokszor túlságosan is leegyszerűsített játékmenet
  • A kampány viszonylag hamar kivégezhető
  • Kevés helikopteres küldetés
8,0
grafika 7
hangok 8
játszhatóság 8
hangulat 9
Ace Combat Assault Horizon
A legutóbbi Ace Combat Assault Horizon cikkek, hírek

hozzászólások (4)

GustyX
GustyX 2013.02.11. 17:55
Bazz, törlődött a komment, így: örülök, hogy itt is van teszt, ráadásul PC-s.

Ezt-azt hiányolom az írásból:
- "szar" a grafika (utolsó szempont), de mint PC-s port milyen? Jól optimalizált?
- irányítás végül milyen lett? Igaz, én X360 kontrollerrel akarom/fogom tolni, úh lényegtelen számomra, de na:D Ha te is azzal toltad, lehet változtatni a beállításokon? Valamennyi repülős játékot úgy toltam, hogy a jobb analóg kar volt gáz/fék és "pitch", itt meg a ravaszok (már előre fogom a fejem....)
- valami extra játékmód, amit egyedül is lehet tolni? HAWX2 tömve volt ezzel:D

Amúgy még továbbra sem tudom, hogy merjem-e már megvenni vagy várjam meg, míg 5000Ft- lesz az ára.
Miért is? Ha jól láttam, nincs "folow kamera", nem lehet átállítani a kontrolleres irányítást (bár ezt csak gondolom, mint 10-ből 9 játékban...), alacsony a fov (repülő szinte kitakarja a fél képernyőt...), néha össze-vissza rángatózó kamera (ami filmesebbé teszi, élesben lehet más hatást nyújt) és.... Más most nem jut eszembe:D.

A fentiek ellenére mindenképpen beszerzem, hiszen nincs túl nagy eresztés ilyen játékokból PC-n... Sajnos... :(
GeryG
GeryG 2013.02.11. 19:19
Először is jogos a hiányérzet, utólag visszaolvasva valóban nem úgy írtam meg a tesztet, mint egy PC-port tesztjét, hanem mint egy általános tesztet! :) Ennek oka valószínűleg, hogy konzolon nem találkoztam a játékkal, vagyis a megjelenése előtt a demót egyszer kipróbáltam, de ennyi.

Na szóval...

A port optimalizálásával nem volt gondom, sosem tapasztaltam szaggatást, belassulást vagy bármilyen negatív jelenséget. Hogy ez a kellően erős konfigurációnak köszönhető, nem hinném, szerintem nincs nagy gépigénye a játéknak! :)

Irányításnál lehet, én leszek a fekete bárány, de én szinte az egész játékot billentyűzetről toltam végig! :D Ebből a szempontból megint csak jól teljesített, mivel tökéletesen tudtam irányítani a repülőket, egyedül talán a helikopternél voltam egy picit bajban. Ott ugyanis a horizontális fordulást az egérre pakolták, amin egyébként a gépágyú célkeresztje is van, alapvetően azt irányítod, viszont a forduláshoz ki kell menni vele a képernyő szélére. Ez még nem is lenne baj, csakhogy cockpit nézetben a heli kimondottan lassan fordul, míg külső nézetben egészen gyorsan. Ezt nem is nagyon értettem, de mivel sajnos elég kevés (1-2) helis küldetés van a játékban, hamar meg is feledkeztem róla. Egérre ezen kívül mindössze az oldaltüzéres küldiknél van szükség, azzal ugyanis könnyebb volt célozni.
Viszont mind billzeten, mind kontrolleren minden billentyű szabadon átvariálható, szóval úgy osztod be őket, ahogy neked tetszik! :)

Játékmódok terén már sajnos nem túl rózsás a helyzet, mivel egyszemélyes módban maximum a kampány-küldiket tudod újrajátszani (miután feloldottad őket). Van kooperatív mód is, plusz néhány kompetitív mód is, de valahogy engem nem győztek meg.

Más játékokból ismert követő kamera valóban nincs, helyette van a dogfight mód. Itt nem a kamera követi a gépet, hanem az egész repülőd, de erről írtam is pár sort. Alapvetően nem volt vele gondom, pörgős az egész, bár ilyenkor valóban egy picit fura a kameraállás, hiszen nagy részt a géped egy bizonyos részét látod, illetve nagyon ráközelít a követett repülőre, aki viszont mindig igyekszik kimászni a célkeresztedből, vagyis alig látod őt is! :D Ezzel együtt pár alkalom alatt megszokható, és onnantól használható, sőt. Gépágyúval csak így lehet leszedni az ellent! A sima rakétás becélzás is enélkül sokszor felesleges muníciópazarlás.

Hogy most költs-e rá, vagy várj, míg steam (szokásához híven néhány héten, max hónapon belül) leakciózza, ebben nem tudok tanácsot adni. Mivel valóban erősen hiánypótló alkotás, talán érdemes beruházni, de azért vannak hátrányai. :)
GustyX
GustyX 2013.02.11. 20:11
Köszi a választ. Mivel van még tervben ez+az, így marad az akciós ár. Remélem a következő rész is jönni fog PC-re, amennyiben lesz egyáltalán.
GeryG
GeryG 2013.02.11. 20:14
Reméljük a legjobbakat! :)
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?