Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Aliens: Colonial Marines

Alien kenyéren és vízen, aki ezt a játékot így elrontotta.

2013.02.21. 09:00 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Még egészen zsenge (értsd alatta: totyogó-motyogó) koromban, akkor még fiatal szüleim egy este a hirtelen rájuk szakadt nagy szabadságtól vezérelve beültek a közeli moziba, ahol éppen Ridley Scott 1979-es, mára már kultikussá vált, az űrben játszódó túlélő horror sci-fijét, a Nyolcadik utas a halált vetítették. Ez az akkoriban még több szempontból is úttörőnek számító alkotás mondanom sem kell, nagy hatással volt rájuk, olyannyira, hogy egész gyerekkoromban azt hallgattam jó anyámtól, hogy ezt a rettenetet bizony soha, de soha ne nézzem meg, ha csak nem akarok utána beláthatatlan ideig a „Félelem és reszketés a kis szobában” című monodráma tragikus hőse lenni. Mások másként vélekedtek a filmről, amelyet 1986-ban egy másik rendezőóriás, James Cameron műve követett, tovább fűzve az LV-426-os bolygón talált, rejtélyes eredetű, mindent túlélő parazita életforma és az emberiség elkeseredett küzdelmének meséjét. Ez a film, a Bolygó neve: Halál (avagy angolul Aliens) talán mind máig a legjobban sikerült alkotás az azóta igen bőségesre duzzadt sorozatban, amelynek ez utáni, 1992-es darabját, az Alien 3-at (magyarul: A végső megoldás: Halál) egy harmadik direktoristen, David Fincher készítette el. Később a siker nyomán új franchise született, regényekkel, játékokkal, képregényekkel és egy érdekes fúzióval a Predator történetek világával, tovább bővítve általuk a történetek univerzumát. Egy nap, jó régen, még 2006 tájékán felröppent a hír, hogy a SEGA megvásárolta a széria jogait a 20th Century Foxtól, és hogy nagy erőkkel dolgoznak egy játékon, amely a második és harmadik mozifilmek közötti történéseket mesélné el egy csapatnyi űrkadét szemén keresztül. A program címe hivatalosan 2008-ban látott napvilágot, ami szintén mutatta a második mozifilmmel való közvetlen kapcsolatot. Aztán nem sokkal ezután, még ugyanebben az évben egyből a játék elhalasztását is bejelentették. Ezután további hosszas huzavona következett, amelynek végeredményeként csupán a minap, február 12-én kaphatták kézhez a világ játékosai nagy keservesen eltöltött hosszú várakozást követően a példátlanul sok fejlesztő munkájaként elkészült alkotást, az Aliens: Colonial Marinest. És habár a játékot a nagy múltú Gearbox Software neve fémjelzi, hallani és olvasni lehetett róla több fórumon is, hogy a fejlesztés oroszlánrészét bizony kiadták bérmunkába olyan csapatoknak, mint például a TimeGate Studios vagy a Nerve Software, akiknek nagyjából eleddig néhány kétes sikerű küldetéslemezt köszönhettünk egy pár egyébként nagysikerű játékhoz.

Aliens: Colonial Marines

A hivatalosan is a sorozat történetének kanonikus részét képező sztori valamivel a második film eseményei után, a harmadik mozi eseményei környékén (azzal párhuzamosan, illetve valamivel utána) játszódik. Az intro a Hicks tizedes által leadott vészjelzés videófelvételével kezdődik, amelyben röviden ecseteli az elmúlt napok történéseit és a túlélők státuszát. A földi parancsnokság azonnal útnak indít egy csapatnyi tengerészgyalogost, akik tizenhét hétnyi, hibernált álomban töltött utazás után elérik a U. S. S. Sulaco cirkálót, ahol a balul sikerült mentőakció túlélőit, és nem utolsó sorban az események magyarázatát sejtik. A hajó mentőkabinjai azonban hiányoznak, már amelyekben Ellen Ripley, Hicks, Newt, illetve Bishop, a mesterséges tudományos tiszt pihentek. Ami azonban itt maradt, az maga a borzalom és rettenet. Sorra tűnnek el a kadétok, és rejtélyesebbnél rejtélyesebb dolgok történnek. Az alapfelszerelés részét képező mozgásdetektor pedig szinte mindenhonnan mozgást mutat, olyan helyekről is, ahol elméletileg nem lehetne, hiszen ott falak és csővezetékek vannak. A játékos által irányított Christopher Winter kadét kapja a nemes feladatot, hogy nézzen utána eltűnt társai hollétének, és mentse meg, akit még lehet. A hajó gyomrába érve aztán ismeretlen eredetű, furcsa, nyálkás matériával borított folyosókat, savval átmart fémpadlót, elképzelhetetlen eredetű és célú idegen tojásokat, a falra felerősített, láthatóan szörnyű kínhalált halt kadétokat – akik mintha belülről robbantak volna szét –, valamint egyetlen túlélőt talál. Vele indul útnak vissza, a parancsnoki állásra, de közben persze amolyan nem hivatalosan támogatott parancsmegtagadás gyanánt még szétnéznek a hajón zajló történéseket rögzítő videórendszer felvételeit rejtő teremben is. Ahogy azt persze sejteni lehet, hamarosan elszabadul a pokol, és mindenhonnan özönlenek rájuk a vérre és emberi életre szomjazó idegenek. Így indul a profi hollywoodi forgatókönyvírók munkája nyomán született, mégis klisék tömkelegével átitatott történet, amelynek során bejárhatjuk a második mozifilm főbb helyszíneit, és megküzdhetünk a xenomorfok, no és persze az őket hadi célokra hasznosítani akaró Wayland vállalat zsoldosainak százaival.

Számos utalás található a kampány során a filmre: helyszínek, hangüzenetek és sok hasonló melengeti meg a sorozat szerelmeseinek kicsi szívét.Ami mindjárt az első pillanatban szembeötlik a program kapcsán, az a bizony mai (de akár évekkel ezelőtti) mércével mérve alsó hangon is közepes grafika. Első pillanatban nem is tudtam, hogy a PlayStation 3-as verzió képi világát butították ennyire le a készítők, avagy valamennyi port ebből a sebből vérzik? Aztán néhány online video megtekintése után ráébredtem, hogy ez bizony nem konzolos sajátosság, ez a szomorú valóság, még ha PC-n talán valamivel jobb is a helyzet. Pedig a játék alatt az egyik legnépszerűbb, és emellett legszebb, legütősebb mai grafikus motor, az Unreal Engine 3 egy módosított renderelő technikával felhúzott változata, a Red Ring dübörög. Ehhez képest a program rendszeresen be-beszaggat, amit mindezeknek, és a hardver képességeinek ismeretében nem tudok mivel magyarázni. Az arcok olyanok, mintha fából faragták volna őket, a tűz furcsán pixeles, időnként megjelennek, majd rejtélyesen eltűnnek dolgok, és az összkép is hagy nem kevés kivetni valót maga után. Pedig ahogy minden elkezdődik, mintha egy új Alien filmet néznénk, még nagyon ígéretes. Azért, hogy jót is írjak, a fény-árnyék effektek nem sikerültek rosszul, és a csillogó-nyálkás idegen trutyival borított helyeken járva sokszor a hideg futkos az ember hátán. Az is tetszett, hogy számos utalás található a kampány során a filmre: helyszínek, hangüzenetek és sok hasonló melengeti meg a sorozat szerelmeseinek kicsi szívét. Összességében azonban sajnos olyan minden (a hangulatát is beleértve), mint annak idején a Doom 3 esetében, leszámítva, hogy itt különféle xenomorfok rontanak ránk pokolbéli ördögök helyett, és hogy az id Tech 4-es motor ma is fényévekkel szebb, mint ami ezt a programot hajtja.

Aliens: Colonial Marines

A grafika sajnálatos hiányosságain azért még az ember túltenné magát, ha emellé egy magával ragadó, sodró lendületű játékmenet társulna. Sajnos azonban az MI nagyon buta és bugyuta hibákat vét: az idegenek időnként mintha észre sem vennének bennünket, ha igen, akkor sem taktikáznak, vagy vadásznak ránk, hanem egyszerűen eszetlenül ránk vetik magukat. Társaink is minden mással foglalkoznak, mint amivel kéne – mint például a mi segítésünk –, leginkább valahol máshol várják, hogy végre utolérjük őket. A legnagyobb gond mégis az, hogy profi forgatókönyvírók ide vagy oda, a játék igen hamar unalomba fullad. Az első percekben még átjár bennünket a borzongás, hogy vajon honnan és mikor kerül elő egy újabb űrbéli dúvad, de ez az érzés sajnos igen hamar átvált rutinba, majd vegytiszta közönybe. Várhatóan és abszolút kiszámíthatóan érkeznek néhányan az üvegen át, a szellőzőaknákból és a gépészeti vezetékek mögül. Akár oda sem kell néznünk, elég, ha lövünk oda párat. Ha pedig a közvetlen közelünkbe ér egy ilyen többszörös fogsorú lény, akkor amolyan primitív, egygombos quick time event segítségével tudjuk elhessegetni. Ami szintén furcsa, az az, hogy a lények vére átmarja ugyan a hajó több emeletét is, de ha tőlünk fél méterre eresztünk beléjük egy durva shotgun sorozatot, akkor sem pörkölődik meg a bajszunk hegye sem. Az meg külön gratulációt érdemel, hogy gyakorlatilag egy komplett fegyverraktárnyi stukkert hordhatunk magunknál, amelyek közül a shotgun hatótávolsága példátlanul – és érthetetlenül – nagy. A legtöbb pályán nincs is más dolgunk, mint menni, és a várható helyekről előbukkanó xenomorfokat halomra lőve továbbállni. Néha azért akadnak jobb pillanatok is a játékmenetben, mint amikor az idegeneket kicselezve kell lopakodnunk mindenféle fegyverhasználat mellőzésével, de sajnos az ilyen ritka, mint az a bizonyos fehér holló, és önmagában kevés, hogy feldobja a mindösszesen 4-6 órás kalandot.

A játék szinkronjához hollywoodi színészek adták tehetségüket.A konzolos verziót értelemszerűen kontrollerrel játszva gyakran kellett egy-egy mentési ponttól újrakezdenem az adott szakaszt, mert a sokfelől, sokan ránk rontó dögök becélzása nem volt egyszerű feladat, holott más játékok esetében ilyen gondom nem szokott lenni. (Ez lehet az én ügyetlenségem is persze, de nem jellemző rám az efféle esetlenség, ha kontrollerrel játszom egy shootert.)
A játék kimagaslóan legjobban sikerült részét, a kiváló szinkront direkt a végére hagytam. Ez valóban profi munkát sejtet, amihez hollywoodi színészek adták a tehetségüket – köztük a második mozifilmben is szereplő Michael Biehn, és a sorozattal mára egybe fonódott Lance Henriksen, akik arcukat is vállalták az alkotásban, vagyis saját magukat renderelt másuk személyesíti meg.

Aliens: Colonial Marines

Az egyszemélyes kampány mellett on- és offline kooperatív, valamint négyféle kompetitív többszemélyes játékmód is bekerült a játékba. Kooperatív módban maximum négy játékos vághat neki a kampánynak, míg ugyanezt egy masinán játszva ketten tehetik meg, az osztott képernyős nézetnek köszönhetően. Az online multiplayer csaták talán legjobb eleme az, hogy lehetünk a xenomorfok csapatával is, amikor mi magunk irányíthatunk egy-egy emberi életre szomjazó idegent. A program többjátékos része egyébiránt sok újat nem mutat más játékokhoz képest. Az Escape csaták során a kadétok csapatának kell A pontból B-be eljutnia, a xenóknak pedig meg kell őket akadályozni ebben; a Survivor módban túl kell élni az idegenek hullámait; a Team Deathmatch és a Capture the Flagre emlékeztető Extermination módok pedig a már máshonnan jól ismert elemekre épülnek. Sajnos egyelőre sok pálya nem áll rendelkezésre ezekhez a csatákhoz, gyaníthatóan későbbi DLC-k pótolják majd ezt a hiányosságot.

Be kell valljam, nem szórakoztam jól a tesztelés során. A program – akkor még – nagy örömömre napokkal a játék megjelenése előtt eljutott hozzám, és egyszerűen nem akartam elhinni, hogy egy általam ennyire várt játékból, amely nem mellesleg egyik kedvenc univerzumomban játszódik, és amelyet ennyire neves készítőcsapattal reklámoztak hosszú évekig, hogyan lehetett végül az, amit látok és játszom? Aztán jöttek az első, a második és a sokadik értékelések a programról, amelyek sajnos bebizonyították, hogy nem az én készülékemben van a hiba. Nem fogok itt károgni, mint a varjú, sem „bezzegezni”, mert egyiknek sem lenne sok értelme. Egyszerűen annyi történt ismét, hogy nem azt kaptuk, amit vártunk, vagy elvártunk. A Gearbox érezhetően sokkal inkább a Borderlands sorozatra összpontosította az erejét, és a sokak által várt új Alien játékra már nem futotta belőle. Pedig valaki végre-valahára készíthetne már egy igazán jó játékot ebben az univerzumban! Majd talán egyszer a Disney... ■

Aliens: Colonial Marines

Az Aliens: Colonial Marines PC, PlayStation 3 és Xbox 360 platformokra jelent meg, a Wii U verzió későbbre várható. A cikk a PS3 verzió alapján készült.

értékelés

Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines
Pozitívumok
  • Jó szinkron
  • Profik által írt, mégis klisés történet
  • Ígéretes intro...
Negatívumok
  • ...ami után a játék kisvártatva átvált valami olyasmibe, hogy azt kívánjuk, bárcsak mi magunk lennénk az a bizonyos nyolcadik utas.
4,5
grafika 5
hangok 7
játszhatóság 5
hangulat 3

hozzászólások (19)

ainder
ainder 2013.02.23. 04:33
Találkozott már valaki ezzel a hibával?
Kép

Minden alienem ílyen csillámfaszpóni
gregmerch
gregmerch 2013.02.23. 08:57
Elfogadom, és bocs a tévedésért. Pedig vagy kb. 100-szor láttam a filmet :-/. Köszi. Javítjuk.
Kanduhrka
Kanduhrka 2013.02.23. 09:31
Nálam olyan is előfordult, hogy egy lila pacát lehetett látni az alienek feje helyén, amikor szétlőttem őket. (mintha nyers textúra lett volna vagymi) :D
Kanduhrka
Kanduhrka 2013.02.23. 09:42
Hogy emeljem egy picit a játék pozitívumait:

SPOILER
Amikor először bemegyünk az idegenek hajójába, ott a zene valami fantaszikusan el lett találva. - nyílván, mivel a filmekből ollózták össze, de akkor is...


Bár én múltkor 3.5/5-öt adtam rá, akkor még nem voltam igazán tisztában azzal, hogy milyen is volt a játék E3-as demója, illetve, hogy mekkora felhajtást is toltak a cucc segge alá.

Illetve, én nem vettem meg, tehát jóval elnézőbb tudtam lenni a hibáival, de ha teszem azt, megveszem az alapot, vagy ne adj isten 20 ezer forintért a különleges kiadást, azt hiszem jogosan lennék én is kiakadva.
Egy Far Cry 3 legalább jó játék, e3 prezi ide- vagy oda. Egy Call of Duty legalább mindig azt adja, amit az eddigi részek, és nem árul zsákbamacskát - és még folytathatnám a sort.

És ez nagyon jó példa arra, hogy miért nem veszek 1 nap játékot.
ainder
ainder 2013.02.23. 15:47
szerintem az egyik fejlesztő már annyira bekockult,hogy úgy gondolta a nyers hús egyenlő a lila textúrával :-D
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?