Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Neverwinter

A Forgotten Realms világa visszavár. Kipróbáltuk a Cryptic ingyenes MMO-jának bétáját.

2013.02.22. 15:35 | szerző: Zoo_Lee | Előzetes

Amikor a Perfect World MMO-kiadó szőröstül-bőröstül megvette a Cryptic fejlesztőcsapatát (City of Heroes, Champions Online, Star Trek Online), sejteni lehetett, hogy nem csak az addigi játékaikat fogják velük frissíttetni, vagy mutatóba bővítik a portfoliójukat. A nagy bejelentés nem is váratott magára sokat: a PW megszerezte a jogokat egy új, a Turbine-tól független Dungeons & Dragons online játék készítésére a Forgotten Realms világában, a fejlesztést pedig a Crypticre bízta, akik – ahogy ezt a zárt béta első hétvégéje alatt egyértelműen megtapasztalhattam – ezúttal sem hazudtolták meg magukat.

Neverwinter

A főmenüből egyenesen a karaktergeneráló képernyőre vetettem magam: fajokból választhatunk szép számmal, vannak emberek, törpök, elfek, fél-elfek, félszerzetek és tieflingek, minden faj két nemben, a veterán D&D-sek számára megszokott faji adottságokkal, amelyek bizonyos kasztok betöltésére különösen ideálissá teszik őket (amúgy mind a négy jelenleg elérhető kaszt – pap, rogue és két különböző stílusú harcos – választható minden fajjal). Karakterünket elég széles skálán testre szabhatjuk, főbb tulajdonságaink természetesen egy D&D karakterlapon dőlnek el, amelyeket ráadásul kockadobások segítségével generálhatunk (mondjuk ez a bétában még nem működött túl jól, akárhányszor dobtam, csak két, egymástól alig eltérő eredményt kaptam, nem igazán nevezhető véletlennek). Ezen felül még megválaszthatjuk karakterünk vallását is, így az istenünket, akinek áldását a játékban segítségül hívhatjuk, valamint származásunkat (a Forgotten Realms szinte bármelyik pontjáról származhatunk, ráadásul helyszínenként három különböző háttértörténettel) a Cryptic korábbi játékaihoz hasonlóan pedig írhatunk magunknak részletes háttérsztorit is, amelyet a többi játékos elolvashat. A játékhoz első körben egy törp harcost raktam össze, aki a háború istenét szolgálta, kis nosztalgiából pedig Baldur’s Gate Flaming Fist zsoldos csapatából származott.

Neverwinter

Történetileg 100 évvel a Neverwinter Nights 2 után, R. A. Salvatore aktuális sorozatának idejében járunk, a D&D jelenlegi kiadásának megfelelő viszonyok között. Egy hatalmas kataklizma alaposan felborította a korábbi viszonyokat a Sword Coast környékén, viszont Neverwinter városa szerencsére elég gyorsan helyreállt, a megnövekedett bűnözést és a lázadókat leszámítva akár minden a legnagyobb rendben is lehetne, ha néhány nem túl evilági és még kevésbé békés frakció nem próbálná időről időre bevenni. A játék kezdetén pont ilyen időben találjuk magunkat, tejfelesszájú újoncként kell részt vennünk a város védelmében, amit élőhalott seregeivel megtámadott egy őrült varázslónő. Bár a támadást sikeresen visszaverjük, a gondok csak ezután kezdődnek, ahogy ugyanis visszaérünk a város falai mögé, kiderül, hogy néhány rosszindulatú alak élt a támadás nyújtotta káosszal, és többek között ellopták Neverwinter koronáját, amelyet (ki hitte volna) nekünk kell visszaszereznünk. Ezzel pedig ismét elkezdődnek kalandjaink a Sword Coaston.

Neverwinter

Az ostrom alatt elég gyorsan beletanulhatunk a játék alapjaiba: a harcrendszer a TERA-hoz hasonlóan TPS-típusú, így klikkelés helyett manuálisan célzunk és védekezünk, gamepad használata támogatott. Újdonság a kissé eltérő gyorsgomb kiosztás, a szintlépések menete, amelyek során automatikusan megkapjuk új képességeinket trainerek nélkül, illetve maga a védekezés mechanizmusa is kissé más. A fejlesztők ugyanis irreálisnak vélték a TERA/RaiderZ ugrálásait és vetődéseit, így karakterünk csak elmozdulhat az előre jelzett nagyobb csapások elől, illetve pajzsát képes maga elé tartani, de azt sem sokáig, ha ugyanis kimerül, nemcsak erre a mozdulatra képtelen, hanem jobban is sérül, valamint támadásai is meggyengülnek. Egyes fajok pedig jóval gyengébben védekeznek, bizonyos nagyobb ellenfelek akár még ilyen állapotban is el tudják dobni őket, kitartásuk is jóval gyorsabban merül, ha nem elég masszív a testfelépítésük (törp harcosom előnyben), vagy a támadás mondjuk mágikus eredetű. A sikeres hárításokért ellenben akciópontokat is kaphatunk, amelyek elengedhetetlenek bizonyos erősebb képességeink használatához. Valamint, ami nagyon lényeges újítás a többi MMO-hoz képest: a csaták között nincs automatikus regeneráció, még a városokban sem, így csak a gyógyitalokra, illetve a néha felbukkanó tábortüzekre támaszkodhatunk, utóbbiak szolgálnak feltámadási pontokként is, illetve egy adott szint elérése után itt kérhetjük istenünk áldását is.

Neverwinter

Ami meglepett, hogy a játék közel sem nevezhető könnyűnek, nagyon ajánlott szólózás helyett eleve csapatokba szerveződni. A későbbi pályák rendszerint a következő receptet követik: az NPC-kkel megrakott városból az aktuális küldetésünket követő „arany útvonal”-GPS segítségével belépünk egy instance-ba, ott kiirtjuk minden szinten a Monster Manualekből válogatott állományt, végül megküzdünk egy nagyobbacska főszörnnyel, majd egy felbukkanó kincsesládából begyűjtjük jutalmunkat és távozunk a kijáraton. A pályák azonban felfedezésre és óvatosságra is épülnek: ha kiéljük kíváncsiságunkat, rengeteg rejtett ládát, kincset találhatunk a pályákon, ellenben ha nem vagyunk óvatosak, könnyen sétálhatunk csapdákba, amelyek elég durván sebeznek. Ha pedig ezeket nem vesszük időben észre, esetleg nem taktikázunk/védekezünk megfelelően a csaták alatt, sűrűn fogunk örömkönnyeket hullatni egy tábortűz, vagy egy nagy ritkán eldobott életerőital láttán, esetleg örömködni afölött, hogy papot is vettünk fel a partyba, ellenkező esetben pedig a respawn képernyőt bámulni.

Neverwinter

Neverwinter városában a megszokott lehetőségeinkkel élhetünk: guild alakítás, PvP aréna (sajna erre nem maradt időm, kicsit későn kerültem be az aktuális fordulóba), kereskedés, aukciósház, szocializálódás a többi játékossal. Egy idő után azonban feltűnt egy apróság, amelyről aztán kiderült, a Neverwinter legnagyobb húzóeleme, amivel valószínűleg játékosok ezreit fogja levenni a lábukról. Ahogy ugyanis a hirdetőtáblákhoz sétáltam a szokásos naponta ismételhető küldetések reményében, nagy meglepetés ért, ami igazából annyira egyértelmű volt, hogy csodálkoztam is, más MMO-k miért nem alkalmazták már évek óta... A Neverwinter ugyanis megtartotta azt az elemét, ami a korábbi, offline részeknek is a legnagyobb rajongói tábort szerezte: a modulszerkesztést. Ha legalább egy karaktert felhúztál 15. szintre, a karakterválasztó képernyőről elérhetővé válik a Foundry, egy univerzális pályaszerkesztő, ahol komplett kalandmodult dolgozhatunk ki, saját történettel, párbeszédekkel, szörnyekkel és instákkal. Nagyon könnyen kezelhető, elképesztően látványos dolgok alkothatóak vele, a pályák publikálás után azonnal elérhetővé válnak a hirdetőtáblákon az összes játékos számára, akik értékelhetik is őket, vagy, amennyiben úgy érzik, hogy a készítő nem vette komolyan a dolgát, el is távolíttathatják, és sorozatos poénosnak szánt próbálkozás után akár ideiglenesen le is tilthatják az adott játékost a publikálók listájáról. A lényeg, hogy ezzel a Cryptic gyakorlatilag kivédte a legnagyobb kritikát, ami a mai online játékokat éri: ameddig van játékos, végig lesz tartalom is, akár minden nap új küldetések, küldetéssorozatok százai jelenhetnek meg, némelyik egy, másik kifejezetten több játékos számára, a hirdetőtáblán pedig szűrhetünk nehézség, értékelés vagy játékidő szerint. A modulok pedig nem egyszerűen elteleportálnak egy instába – a feladót, a bejáratot rendesen, a városban kell megkeresnünk, a felhasználói küldetések ugyanolyan szervesen kapcsolódnak a játékvilághoz, mint a fejlesztők által készítettek.

Neverwinter

Mindehhez pedig még érdemes figyelembe venni, hogy a játék látványa, hangulata, a hatalmas, részletes helyszínek, a villámgyors töltési idők szinte meghazudtolják a tényt, hogy egy alapvetően ingyenes címmel van ismét dolgunk – esküszöm, bármilyen fizetős MMO fog idén próbálkozni, a Neverwinterrel méltó ellenfélként kell majd számolnia. Ugyan kell egy-másfél óra, hogy ráérezz arra, mennyire eltér a játék a többi vetélytárstól, mennyivel több benne a kihívás, milyen elképesztő lehetőségeket nyújt a Foundry, és a hangulat milyen magával ragadó, de garantálom, az után a másfél óra után még nagyon hosszú időre a monitor előtt fogtok ragadni. Ráadásul most még csak Neverwinter városa volt elérhető – mi lesz itt, amikor a megjelenésig vagy az azt követő javításokban előbb-utóbb a teljes Sword Coast bejárható lesz? Ugyan kisebb-nagyobb hibák még akadtak, főleg az „arany út” használatával a felhasználói küldetések alatt, egyszer pedig csúnyán ki is fagyott a program, de problémám ennyi volt összesen, ez pedig még csak a legelső bétahétvége volt. Nagyon ajánlom a kipróbálását minden D&D rajongónak, azoknak is, akiket esetleg a Turbine korábbi Dungeons & Dragons MMO-ja nem fogott meg, a játék egyszerűen a Cryptic eddigi legígéretesebb és legambiciózusabb vállalkozásának tűnik, nem valószínű, hogy csalódni fogunk benne. ■

Neverwinter
NeverwinterNeverwinterNeverwinterNeverwinterNeverwinter
Neverwinter
A legutóbbi Neverwinter cikkek, hírek

hozzászólások (5)

Evaristus
Evaristus 2013.02.22. 17:08
d&d de szerettem régen, Icewind Dale, meg a jó öreg Baldur's Gate :)
stenga
stenga 2013.02.22. 17:57
Jó lenne már végre valami normális mmo ami nem csak 1 hétig köti le az embert.
Keelia
Keelia 2013.02.23. 01:15
Remélem úgy is fogom érteni a sztorit, hogy még csak az első 6 Forgotten Realms könyvet olvastam ki :D Először tartottam a játéktól, főleg a számomra kissé csúnyácska grafikája meg furcsa mozgása miatt, de most már biztos, hogy ki fogom próbálni. Jól megoldották, hogy ne legyen bosszantó az instance rendszer.
MattMatthew
MattMatthew 2013.02.23. 12:39
A kockadobásos tulajdonság meghatározás elég középkori megoldás és ha tényleg kockadobás lesz, vagyis javítják az általad említett hibát akkor nagyon könnyű lesz kihasználni ha az ember egy negyed-félórát rászán.
capraz
capraz 2013.03.01. 20:00
Mikorra várható open beta vagy hasonló?
cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.