Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Special Forces: Team X

A Blacklight: Retribution után egy csapatalapú TPS-t készített a Zombie Studios.

2013.03.01. 16:35 | szerző: Phoenix | Ismertető/teszt

Atari, Microprose, Zombie Studios, Unreal Engine. A Special Forces: Team X indításakor felvillanó logók bíztatóak, hiszen a szakma nagy öregjeinek számító két kiadótól számos legendás játék érkezett az elmúlt pár évtized során. És bár a Zombie egy kevésbé ismert csapat, de 1994. óta ők is letettek már egyet s mást az asztalra (például a Spec Ops és Blacklight játékokat). Arra azonban nem számítottam, hogy újabb alkotásuk ekkora csalódást fog okozni.

Special Forces: Team X

A Special Forces: Team X egy külső nézetes, csak multiban játszható csapatalapú lövölde, fedezékrendszer használattal. A hasonló PC-s játékok többsége inkább az FPS-ek táborát gyarapítja, így TPS-ként inkább a ritkaságok közé sorolható (kérdés persze, hogy van-e szükség rá). A meccsek alatt tapasztalati pontokat gyűjthetünk, a tapasztalatból szinteket léphetünk, az új szintek pedig új fegyvereket eredményeznek. Azaz az alap játékmenet tekintetében minden a szokásos. (Leszámítva azt a bugot, hogy néha a játék minden további ok nélkül nullázta az XP-met, és kezdhettem mindent elölről.)

A harcrendszer jó is lehetne, ha nem lenne tele sok kis problémával. Nehézkes például a fedezékhasználat: logikátlan és értelmetlen. Néha egy konténerhez lapulva ugyanúgy eltalálnak, mintha kiállnék az ellenség elé szemtől szemben, néha pedig egy raktári polcot – ami tulajdonképpen négy vékony vascső – áthatolhatatlan és sérthetetlen fedezéknek értelmez a játék. A fegyverek alapvető tulajdonságait is elég furcsán értelmezik. Az egyik esetben egy ellenfélre négy tiszta fejlövést adtam le egy távcsöves M4-essel – a találatokat vérfröccs és felugró pontszámok jelezték –, de ezek után neki még volt kedve visszalőni, egyetlen egyet, hevederes géppuskából, amivel azonnal megölt...
A TPS nézetet leginkább a fedezékrendszer indokolja, cserébe viszont elveszítjük a képernyő harmadát. Személy szerint inkább az Assassin’s Creed és Splinter Cell sorozatok játékaihoz illik jobban ez a nézet, azaz ahol a közelharc és a parkour dominál, egy PC-s lövöldözős játékban nem annyira érzem létjogosultságát. Ráadásul sajnos a kamerát nem sikerült megfelelően beállítaniuk a fejlesztőknek, így sokszor fogunk nekiszaladni az ajtófélfának vagy más akadályoknak. (Az meg végképp érthetetlen volt, miért spawnoltam néha pont az ellenfél célkeresztjébe.)

Special Forces: Team X

A pályákon elszórtan találhatunk néhány felvehető fegyvert is. Ilyen például az RPG: felvesszük, lövünk egyet, valaki meghal, örülünk. Ez még elmegy. De az már nem oké, hogy a minigun gyakorlatilag megállíthatatlanná tesz. Igaz, a láncfűrész meg pont az ellentétje: felvesszük, rohanunk a fedezékben lapuló géppuskás ellenfelek irányába, fejünk felett zsinnyegtetve a cuccot, mint egy idióta – és kivégeznek. Ennyi, teljesen esélytelen fraget szerezni vele (hacsak nem AFK a páciens...). Furcsa megoldás még, hogy míg egyik zsebünkben két gránát van, a másikban kettő (!) darab jól fejlett dobermann lapul. Amely bár élőben sem az eszéről híres, a játékban még ahhoz képest is túlzottan bugyuták.

A pályaválasztás érdekes pontja lett a Special Forces: Team X-nek. (Pontosabban kifejtve: nem jó, nem innovatív, csak egyszerűen érdekes.) A műveleti területet három egyenlő részre osztották, amelyeket külön-külön lehet változtatni, hogy aztán a végén összeálljon belőle valami. Ez alapján azt gondolhatnánk, hogy a lehetőségek száma végtelen, valójában viszont túl kevés pályaelemből lehet választani, a két szélső rész esetében csak egymás tükörképeiből válogathatunk, és gyakorlatilag sose fogunk olyan pályán játszani, amilyenen szeretnénk. Nem lesz mit kiismerni, megtanulni, az ismétlődések pedig unalmassá teszik azokat.

Special Forces: Team X

A rajzfilmszerű grafika egy időben menőnek számított, de úgy érzem, mára inkább idejétmúltnak tekinthető. A Team Fortress 2-höz vagy a Borderlandshez nem is érdemes hasonlítani a Team X-et, a grafika ugyanis jelen esetben ingerszegény, se vicces, se „praktikus” nem lesz tőle a játék, inkább olyan semmilyen az egész.

Ha egy szóval akarnám leírni a játékot, azt mondanám: felejthető. Az abszolút semmitmondó címe kábé úgy hangzik, mintha ez jött volna ki első kattintásra a „ZS kategóriás játékcím generátorban”. És az a szomorú, hogy ez nagyjából illik is hozzá. Ami még szomorúbb, hogy a Special Forces: Team X-et jegyző Zombie Studiostól láthattunk már sokkal színvonalasabb munkákat is, gondolok itt elsősorban a Blacklight: Retributionre, amely talán annyira nem is közismert, mint amennyire megérdemelné. Igaz ugyan, hogy a free-to-play játékok kellemetlenségei súlyosbítják, de attól még egy rendkívül jól kitalált sci-fi világ jelenik meg benne.
Nem túl barátságos az a tendencia, hogy olyan fejlesztők, amelyektől sokkal (!) jobbat várnánk, sokkal jobbat szoktunk meg, kiadnak félbe maradt fércművet, mint amilyen például nemrég az Aliens: Colonial Marines volt. Mindenesetre ha valaki „mellékattintott” Steamen és megvette a Special Forces: Team X-et, igyekezzen „kiélvezn”, mert jelenleg főidőben is jó, ha egy szervert látni, ahol vannak játékosok – lehet, hogy egy idő után ez se lesz... ■

Special Forces: Team X
Special Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team XSpecial Forces: Team X

A Special Forces: Team X PC-re és Xbox 360-ra jelent meg. A cikk a PC-s verzió alapján készült.

értékelés

Special Forces: Team X

Pozitívumok
  • Nem sok csapatalapú lövölde van TPS nézetben
  • Alacsony ár...
Negatívumok
  • ...de nem eléggé: sokkal jobbak vannak ingyen
  • Alig vannak a szervereken
  • Rosszul megvalósított fedezékhasználat
5,0
grafika 4
hangok 6
játszhatóság 5
hangulat 5
Special Forces: Team X
A legutóbbi Special Forces: Team X cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.