Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

God of War: Ascension

Mi történt tíz évvel az első God of War epizód előtt? Kratos életének újabb szakaszával ismerkedhetünk meg a hamarosan boltokba kerülő új részben.

2013.03.07. 19:00 | szerző: Dino | Ismertető/teszt

Brutális monumentalitás vagy monumentális brutalitás. Talán a két szó valamelyik kombinációja festi le legjobban, hogy mit érez az ember Kratos legújabb kalandjait játszva. Persze mindkét jelző igaz volt a God of War sorozat korábbi részeire is, de újra meg újra szembesülve vele mindig elgondolkodik az ember, hogy hova lehet ezt még fokozni. Hatalmas díszletek, amelyek között sokszor csak hangyának érezzük magunkat, de még a párpixelnyi Kratos irányítása is a mi kezünkben van. Embertelenül nagy és ocsmány lények a görög mitológiából, amelyek sok esetben falkába verődve támadnak ránk, míg különös kegyetlenség és vérfröcsögés közepette el nem pusztulnak fegyvereink alatt. No és persze életre kelő óriási szobrok, amelyek csapásai elől vetődünk jobbra-balra, míg meg nem találjuk a gyenge pontjukat, hogy velük is végezhessünk. Többek közt ezek jelentik a stabil pontokat a Sony konzoljaira exkluzív népszerű szériában, és bár újításokkal ezúttal is találkozhatunk, a legújabb epizód alapvetően a fentieket viszi tovább.

God of War: Ascension

A God of War: Ascension előzménytörténet. A három évvel ezelőtti, hármas sorszámú epizód lezárta a 2005-ben még PlayStation 2-n elindult sztorit, amelyet két, eredetileg PSP-s, de később PS3-ra is átdolgozott rész (az első God of War előtti éveket bemutató Chains of Olympus és az első epizód után játszódó Ghost of Sparta) egészített ki. A legfrissebb játék mindezen történések elé visz, és hat hónappal azután játszódik, hogy Kratos Arész gonosz cselszövevényének köszönhetően megölte feleségét és gyerekét, és eladta lelkét a háború istenének. A tizenegynéhány órás történetben aztán megkezdődik a hajsza többek közt a bosszúállás istennői (az erinnüszök avagy fúriák) legyőzésére, és persze eközben nem maradunk híján a különböző mitológiai lényeknek és pokolfajzatoknak.

Alapfegyverünket a kezünkhöz láncolt Káosz pengéi (Blades of Chaos) jelentik, amelyeket fokozatosan turbózhatunk fel különböző elemi erőkkel. Szám szerint néggyel, amelyek egy-egy istenséghez kapcsolódnak: Arész tüze, Poszeidón jege, Zeusz villáma és Arész lelke. Ezek mindegyikéhez némileg eltérő harci stílus kapcsolódik, amelyek között mindenki biztosan megtalálja a kedvencét (személy szerint én a tüzet preferáltam leginkább). A jéggel például lefagyaszthatjuk ellenfeleinket, a lélekkel pedig életerejüket szipkázhatjuk el. A már megszerzett elemek között bármikor válthatunk, akár harc közben is, ami ügyes taktikázást tesz lehetővé, ha már kiismertük lehetőségeiket. A megszokott módon mindegyik fegyverváltozatot több szinten fejleszthetjük tapasztalati pontjainkból, azaz a begyűjtött vörös gömbökből. Ez utóbbiak mellé a szokásos dolgokat találjuk még amúgy a pályákon elszórt ládákban: életerő, varázserő, valamint az ezt a kettőt fejlesztő gorgószemek és főnixtollak.

God of War: Ascension

A harcrendszer az új fegyverrel némileg megújult, de az alapját ugyanúgy a kombók jelentik, így nagy meglepetések azért nem fogják érni a tapasztalt God of War játékosokat. Kiemelt fontosságú a támadások előli elugrás és a támadások visszaverése, ezen manőverek nélkül igencsak meggyűlhet a bajunk néhány támadóval. Ellenfeleinket pedig láncunk segítségével magunkhoz is ránthatjuk, majd így velük csaphatunk szét a többi támadó között.
Saját felszerelésünk mellé találhatunk néha elszórva egy-egy extra fegyvert is a pályákon, például lándzsát vagy óriási pörölyt. Ezeket ideig-óráig használhatjuk, és néha kell is (vagy legalábbis célszerű) alkalmaznunk egy-egy ellenfél gyorsabb legyőzésére. De akár ellenfelünk pajzsát is kitéphetjük kezükből a láncunkat használva, hogy utána saját védelmünket szolgáltassa. Ha pedig meguntuk az ilyen felszereléseket, azokat elhajítva is erőteljes pusztítást végezhetünk velük.
Három további különleges felszerelés is a birtokunkba kerül a játék során. Ezek egyike például tárgyak „éltetét” adhatja vissza vagy veheti el. Ez alatt azt kell érteni, hogy egyes helyeken egy romos épületet például újjáépíthetünk, vagy ha a továbbjutáshoz szükséges, lerombolhatjuk, hogy megfelelő magasságban legyen platform a felmászáshoz.

Quick time eventek nélkül nem is nagyon tudunk már egy ilyen akció-kalandjátékot elképzelni, a játékipar nem talált még ki igazán megfelelő módszert ennek helyettesítésére, a God of War: Ascension fejlesztői azonban belevittek egy kis alternatívát is játékukba. Míg a főellenfeleknél a megszokott módszerű QTE-vel találkozunk, némelyik nagyobb szörny legyőzésekor egyfajta minijátékká változik a kivégzési folyamat. Ekkor két pengénkkel döfködhetjük az ellenfelet (a négyzet és háromszög gombokkal), míg ha azt látjuk, hogy ellenfelünk csapásra készül, a bal kar segítségével térhetünk ki az útjából. A mechanika jól működik, egyetlen szépséghibája, hogy néha nehéz azonnal eldönteni, hogy hagyományos QTE vagy ilyen minijáték következik, márpedig tévedésünk akár végzetes is lehet.
Ami szintén megszokott, azok még a különböző karok, mozgó platformok és különböző összetettebb feladványok, amelyek a továbbjutáshoz szükségesek. Vannak köztük trükkösebbek is, néha alaposabb fejtörést okozott, hogy mit milyen sorrendben és időzítéssel kell végrehajtani, hogy megtaláljuk a megoldást. Utunk amúgy általában lineárisnak nevezhető, sok elágazás nincs, az oszlopokon, falakon is egyértelműen jelzik világosabb részekkel, hogy hol vannak a kapaszkodók. Egyedül az extra ládákhoz vezető utakhoz kell kitérőt tennünk néha, akár a kamera jelezte iránnyal ellentétesen indulva. Újdonságként pedig még megjelenik egy-két helyen a lejtőkön lecsúszás is, ahol kanyarogva kell kitérnünk az akadályok elől, néha pedig jól időzítve egy nagyot ugrani vagy láncunkkal belekapaszkodni egy kampóba.

God of War: Ascension

A mentési pontok mostanra a múlté lettek, ezúttal teljesen automatikusan történik előrehaladásunk rögzítése. Ez egyrészt praktikus, másrészt viszont nem árt jól odafigyelni, mikor jelenik meg a sarokban a „Saving” felirat, hiszen ha valamilyen okból abba szeretnénk hagyni a játékot, nem mindegy, hogy épp egy ilyen pont után tartottunk-e, vagy tíz perccel, és egy rakás nehezen legyőzött lénnyel később, de még pont a következő mentést megelőzően...
A checkpointok pár esetben sajnos kicsit távoliak voltak számomra, ami egy-egy többfázisú csata esetén tudott igencsak frusztráló tudott lenni. Legyőztem a négy-öt hullámban érkező ellenfeleket, életerőm a nullához közelített, egy szinttel feljebb aztán jött az újabb csoport (a máskor igen jól pozícionált zöld láda persze ilyenkor sehol), és csak az elhalálozás után szembesültem azzal, hogy a kettő között nem volt ellenőrzőpont, azaz kezdhettem nulláról az egészet.

A cikk végéhez közeledve általában itt szokott sorra kerülni a grafika értékelése, valamint a hangokkal, zenékkel kapcsolatos elmélkedés, de ezúttal nem sok szót vesztegetnék rájuk. No nem azért, mert baj lenne bármelyikkel, hanem mert pontosan azt hozzák, amit a szériában már megszokhattunk és amit elvártunk a Sony Santa Monica stúdiójától. Azaz a platform korlátait feszegető látványvilágot, óriási méretű helyszínekkel és csodás effektekkel, valamint tökéletesen megkomponált, nagyzenekaros-kórusos szerzeményeket, amelyek remek aláfestéséül szolgálnak kalandjainknak. Utóbbi a számos mozifilm zenéjéért (pl. 300, Sucker Punch, Watchmen) is felelős Tyler Bates munkáját dicséri.

God of War: Ascension

A God of War széria történetében az Ascensionben jelent meg először multiplayer játéklehetőség. Az ezzel kapcsolatos fontosabb tudnivalókat korábbi cikkünkben foglaltuk össze, és egyelőre nem is térnénk ki rá jobban, mert a tesztelés során nem voltak elérhetőek a szerverek. Inkább később egy külön cikket szentelünk majd a végső változat multi részének részletesebb bemutatására.

Mit lehetne zárásul elmondani a God of War: Ascensionről? A széria rajongói véleményem szerint ismét maximálisan elégedettek lehetnek, hiszen az új részben megvan minden, ami a sorozatot oly naggyá tette az évek során. Akció, vér, izgalom, mitológia, istenek, szörnyek, monumentális helyszínek. Az újítások jól működnek, a pár frusztráló momentumon túl lehet tenni magunkat, minden más pedig a helyén van, ráadásnak pedig kaptunk egy multiplayer módot is. Mi kellene még? ■

God of War: Ascension
God of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: AscensionGod of War: Ascension

A God of War: Ascension kizárólag PlayStation 3-ra jelenik meg.

értékelés

God of War: Ascension (PS3)

God of War: Ascension (PS3)
Pozitívumok
  • A sorozatra jellemző, jól megszokott monumentalitás
  • Maximális látvány
Negatívumok
  • Egy-két helyen az optimálistól kicsit távolabb eső checkpointok
  • Kisebb kamerakezelési problémák
9,5
grafika 10
hangok 9
játszhatóság 9
hangulat 10
God of War: Ascension (PS3)
A legutóbbi God of War: Ascension (PS3) cikkek, hírek

hozzászólások (11)

gregmerch
gregmerch 2013.03.08. 10:03
;-)
Barnabás
Barnabás 2013.03.08. 11:03
A demó alapján én sem tettem le a hajamat és bizony a külföldi sajtó játék ismertetői alapján tartok is tőle, hogy nem tudja hozni az Ascension a God Of War III epikus grandiózusságát. Ott egy olyan lélegzetelállító finálét prezentáltak, amit egy előzménytörténettel nem lehetett felülmúlni. Persze így is várom, hogy végigjátszhassam az új részt. Na és reménykedek, hogy PS4-re is fog majd érkezni egy minden eddigit verő God Of War. :)
gregmerch
gregmerch 2013.03.08. 11:42
Hát igen, a III-at nehéz lenne túlszárnyalni, és mivel abban gyakorlatilag a fél istensereget kiirtottuk (akit addig nem), vagy másképp "bűntettük meg" - Aphroditéra gondoltam ;-), plusz, ha már ott voltunk elkaptunk egy-két mitológiai hőst, félistent és titánt is, valószínűleg nem is fogják. Legalábbis ezen a téren. De én optimista vagyok, eddig GoW-ban még nem csalódtam! Dino ismertetője alapján pedig most sem fogok :-)...
csokifucsi
csokifucsi 2013.03.11. 20:23
Komolyan mondom, imadom ezt az oldalt. Nagyon regota kovetem a munkassagotokat, es azt kell, h mondjam, le a kalappal. Nem tudom, h szoktatok-e mas oldalakat latogatni, ha igen, akk tudjatok ti is mi megy mas helyeken. Alpari, semmit mondo predikalas. Ehhez kepest itt kulturalt, ertelmes emberek velemenyet olvashatom el, es meg kell h mondjam ezt az oldalat mindig jo kedvvel es okosabban hagyom el, tudvan van meg remeny az emberiseg szamara. :-)Furcsan nezhettek most h ez hogy jon ide, de ezt szerettem volna tudatni veletek. H a temahoz is hozzaszoljak, a trilogia mar regota megvan, a jatekert odavagyok, de sajnos anyagilag egyelore nem engedhetem meg magamnak h megvegyem a jatekot, de azert mar elkezdtem gyujtogetni :-). Az ekezetekert bocsi.
munszu
munszu 2013.03.11. 20:35
Kár hogy el adtam a PS3-mam, komolyan mondom be fogok szerezni egyet újra.
Úgy is sok játék fog ki jönni párhuzamosan ps3/4-re is. PS2-óta eddig az összes GOW-ot ki játszottam.
A cikk jó lett, de amúgy szerintem nem lett le zárva a 3. rész, mert ha meg nézitek a végén, Cratos 'hullája' eltűnik, és végig vonszolták valahova. (a vér csíkból ítélve). Úgyhogy abból még akármit is ki tudnak hozni, szerintem. :)
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.