Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Gears of War: Judgment

Így lendültek mozgásba a háború fogaskerekei.

2013.03.18. 05:01 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Az Xbox 360 történetének egyik legnagyobb sikerét jelenti a Gears of War játékszéria. Az annak idején mintegy in medias res módon induló történet majd’ másfél évtizeddel a háború kitöréseként számon tartott E-napot követően vette kezdetét, amikorra az emberi faj már-már kilátástalan helyzetbe kerülve vereséget vereségre halmozott a föld alól kiapaszthatatlan számban előtörő sáskákkal szemben, és – egy-két DLC-t leszámítva – a történet egyenesen előre haladt mindvégig az időben, így bőven maradt megválaszolandó kérdés az azt megelőző időszakkal kapcsolatban. Ezt a készítők, az Epic Games munkatársai is érezhették, mert a rajongók nyomásának engedve egy új, zömében az E-nap időszakában játszódó epizóddal ajándékozták meg a sorozat népes rajongótáborát, amelynek elkészítésében ezúttal a Painkiller sorozat és a Bulletstorm fejlesztéséért is felelős lengyel People Can Fly csapat volt igen nagy mértékben a segítségükre. A kooperáció nyomán született új, előzmény epizód, a Gears of War: Judgment a napokban kerül a boltok polcaira, a kiadónak köszönhetően pedig már a megjelenés előtt belevethettük magunkat a játékba, hogy elsők között számolhassunk be róla.

Gears of War: Judgment

Az egyszemélyes történet a Kilo osztag négy tagjának vallomását dolgozza fel.Ahogy azt a játék alcíméből (Ítélet) már gyanítani lehet, a program elsődleges részének alaptörténete egy haditörvényszéki tárgyalás során bontakozik ki. Az eljárás vádlottjai a Kilo osztag emberei, akik a vádat képviselő Ezra Loomis ezredes szerint bűnösek gyávaság, parancsmegtagadás, dezertálás és kísérleti haditechnika ellopásának vétségében. Az egyszemélyes történet az osztag négy tagjának vallomását dolgozza fel, amelyek során megismerhetjük a csapat tevékenységét a sáskák inváziója nyomán kitört pusztításban és káoszban, és megtudhatjuk, miért is kell a legsúlyosabb katonai vádakkal szembenézniük. Az osztag vezetője régi ismerősünk, az itt még hadnagyi rangban szolgáló Damon Baird, aki oldalán régi cimborájával, a háború előtt az igen népszerű thrashball nevű sportág egyik nagyágyújának számító August Cole közlegénnyel, és a szériában újnak számító két másik karakterrel, Sofia Hendrikkel és Garron Padukkal vesz részt az egyik legnagyobb város, Halvo Bay védelmében. Az egyszemélyes küldetés összesen hat fejezete az ő vallomásukra épül, így minden fejezetben valaki mást irányítva vehetünk részt a harcokban. Nagyon nehéz volna komolyabb spoilerezés nélkül beszélni a történetről, így inkább nem is mondanék arról többet.

A készítők jól láthatóan és érezhetően komoly hangsúlyt fektettek a sorozat megújítására, ám egyúttal meg is maradtak annak jól bevált gyökereinél. A legszembetűnőbb különbség az eddigi részekhez képest a világ ábrázolásában mutatkozik meg. Az ostromlott Halvo Bay lángokban áll ugyan, de azon még látszik annak gazdagsága, nagy múltja és nem sokkal azelőttig betöltött vezető szerepe. Az utcák néptelenek, elhagyatottak, magányosan árválkodó autók vannak mindenütt, de a szökőkutak és csobogók vize még folyik, a villák kertjei még régi pompájukban zöldellnek, és a város egészét áthatja még valami fenséges, arisztokratikus atmoszféra. Egyszerűen érezzük, hogy nemrég még ez volt az emberiség egyik fővárosa. A bejárható helyszínek is ezt sugallják, kezdve a Hadi Dicsőség Múzeumától a Katonai Akadémián át egészen a villanegyedig és a belváros háztetőinek rengetegéig. A másik, ami ekkor még nem formálódott meg, az az egyes csapattagok közötti feltétlen bizalom és összetartás. A közel nyolc évtizedig tartó polgárháború csak néhány éve ért véget, és bizony az emberek még nem felejtették el régi sérelmeiket.

Gears of War: Judgment

A játékmenet nagyon jól eltalált, és habár már megszokhattuk a sorozatban a pörgést, ez az epizód talán minden eddigin túltesz, gyakorlatilag egy pillanatra sem állhatunk meg. Az egyes fejezeteket hét-hét szekcióra osztották, amelyek mindig egy rövid fegyverzetfeltöltéssel kezdődnek, majd továbbmenve azonnal a harc kellős közepén találjuk magunkat. Ezek a szekciók viszonylag gyorsan teljesíthetők, de az utolsó közülük az adott fejezetben rendszerint egy több ellenséges hullám visszaverését és túlélését elénk kitűző feladat, amely néha keményebb dió lehet. Fontos újítás, hogy minden szekciót (vagyis gyakorlatilag minden pályát) lejátszhatunk egyfajta nehezített, avagy kihívás módban is, amely praktikusan azt jelenti, hogy valamilyen nehezítő körülmény adódik az adott pályán. Ilyen lehet például az idő- vagy fegyvernem korlátozás, a rossz látási- vagy időjárási viszonyok, a nagyobb sáska ellenállás, a speciális sáska egységek jelenléte, illetve ezekhez hasonló dolgok. A harcot mindvégig negyedmagunkkal vívjuk, és ha valamelyikünk a földre kerül, van esély felgyógyítására, így elhalálozni és újrakezdeni egy előző mentéstől egy adott szakaszt viszonylag ritkán fogunk. Az előző részhez hasonlóan most is gyűjthetjük elesett társaink dögcéduláit, szerezhetünk különféle szalagokat és érmeket bizonyos dolgok teljesítéséért, amelyek egyfelől különféle, a többjátékos módokban használható páncél- és fegyver skineket nyitnak meg, másfelől növelik tapasztalati pontjaink számát, ami a szintlépéseket teszi lehetővé. Ezek mellett az egyes pályák teljesítése során maximum három csillagot szerezhetünk teljesítményünk jutalmáért, amelyekből ha legalább negyvenet összegyűjtünk, akkor megnyitunk egy második egyszemélyes kampányt, a Következmények címűt is, amely a harmadik rész idején játszódik, és annak egy eleddig ismeretlen szeletét mutatja be a Judgment sztorijának kvázi folyományaként.

Most is csak kétféle csúzlit és egyféle gránátot tarthatunk egyszerre magunknál, de szerencsére a sűrűn található felvehető fegyverek és lőszerek jóvoltából soha nem leszünk védtelenek. Arzenálunkba a különféle lancerek, shotgunok, távcsöves puskák, pisztolyok és aknavetők tartoznak, amelyeknek természetesen megvannak a maguk sáska megfelelői is, amelyeket szintén használhatunk. Ezeken kívül az ellenséges hullámok túlélését mobil védelmi lövegek elhelyezésével tehetjük könnyebbé, használhatunk különféle gépágyúkat is, és egy alkalommal amolyan lépegetőszerű harci masinába is bepattanhatunk.

Gears of War: Judgment

A sorozat történetében először megjelenik a karakterosztályokon alapuló multiplayer mód is.Az egyszemélyes játékmód mellett most is nagy hangsúlyt fektettek a készítők a kooperatív és kompetitív többszemélyes módokra. A már teljesített fejezeteket nyilvános módban barátainkkal vagy ismeretlen játékosokkal maximum négyen együttműködve a világhálón játszhatjuk le újra. Túlélés módban COG katonákként legfeljebb öten kooperálva kell az ellenfél hullámait – szám szerint tízet – visszavernünk. Az egyéb többszemélyes játékmódok a Párharc menüpont alatt érhetők el, és ezekből egyelőre négyféle van. A Lerohanás során öt-ötfős csapatokban teljesíthetünk bizonyos feladatokat a sáskák, vagy akadályozhatjuk meg azok véghezvitelét a Koalíció oldalán, úgymint E-lyukak megnyitása, vagy generátorok elpusztítása, illetve mindezek megakadályozása. A Szabad öldöklés módban mindenki mindenki ellen harcol, a Dominációban kinek-kinek a maga territóriumait kell megvédeni, és az ellenfélét elfoglalni, míg az Öldöklés csapatban mód a hagyományos Team Deathmatch játékstílust rejti.
A készítők ígéretének megfelelően a sorozat történetében először ezúttal valóban megjelenik a karakterosztályokon alapuló többjátékos mód, amikor ki-ki egy bizonyos szerepet betöltve segítheti sikerre csapatát. Ez az osztályokba sorolás egyelőre a Lerohanás és a Túlélés játékmódokban kapott szerepet. A szintén ígért „okos újraéledés”, vagyis a dinamikusan változó újraéledési helyek bevezetése szintén bekerült a programba.
Az egyelőre nem túl nagy számban rendelkezésre álló többjátékos pályák részben az alaptrilógia korából, részben pedig a Judgment történetének idejéből lettek összeválogatva, és az előzetes reklámokban elhangzottakhoz hűen, valóban odafigyeltek a készítők a vertikális szintkülönbségek adta lehetőségekre azok megkomponálása során.

A program grafikája összességében pazar látványvilágot tár elénk, amely leginkább a külső, nagyobb helyszíneken mutatkozik meg. A fények, a félig szétlőtt épületek, a zöldellő kertek, a folyók, a tócsák, a szobrok, a gazdagok villái mind nagyon hangulatosra sikerültek. A város folyójának hídján zajló harcok során az egyik oldalra nézve Firenzében, a másik oldalra tekintve pedig Prága óvárosában éreztem magam, annyira hangulatosra sikerült a helyszín megvalósítása. Ugyanakkor bizonyos részleteiben a képi világ meglehetősen elnagyolt, mint a zászlók lengésének igencsak öregecske és egyszerű fizikai modellje, vagy az itt-ott heverő hullák néha nagyon durván kidolgozatlan testének esetében.
A zenebona abszolút hozza a játék hangulatához minden pillanatban illő és kellő aláfestést, és a szinkronhangok is a megszokott színvonalúak. A játék ezúttal is teljes magyar feliratozást kapott, ami az angolul kevésbé tudók számára jelent hatalmas előnyt.
A vezérlés nagyon is kézre álló, és megvan benne minden, ami a sorozatot annak kezdete óta jellemzi a kiváló fedezékrendszertől kezdve a könnyen kivitelezhető célzásig, valamint a brutális – és igen látványos – kivégző mozdulatokig bezárólag.

Gears of War: Judgment

A program talán leggyengébb pontja a változatos MI. Egyfelől csapattársaink nagyon jól és hatékonyan végzik a dolgukat, és az esetek kilencven százalékában nem hagynak mindent miránk. Ha például távcsöves puskával szedjük le éppen a szemközti háztetőkről a mesterlövészeket, akkor közben fedeznek bennünket, ha megsérülünk, felgyógyítanak, de ugyanezt megteszik egymással is. Másfelől azonban simán beleszaladnak a lővonalunkba, majd sértődötten közlik, hogy „Hé, én veled vagyok, komám!”. A sáskák sem pályáznak különösebb Nobel-díjra ezen a téren, és habár náluk is felfedezhető a társak gyógyítása, egymás fedezése, a fedezékek használata és ezekhez hasonló feature-ök, ők mégis inkább a létszámbeli fölényre alapoznak az esetek egy igen jelentős hányadában. Azért szerencsére itt is a pozitív dolgok dominálnak, de ezeket meg kellett említeni.
Amit még a felróható dolgok listáján kell feljegyeznem, az az egyszemélyes kampányok meglehetős rövidsége. Az alap sztori alig 5-6 óra alatt végigvihető, amit a Következmények című szál is csupán 2-3 órácskával hosszabbít meg. A rövidség mellett kicsit sutának is tűnik a történet, kicsit durván összeférceltnek. Az egyes vallomások mindegyike más és más helyszínre kalauzol el bennünket, és az egymás után következő fejezetek között az odajutásról nem esik szó. Hogy érthetőbb legyek, miután végigkutatjuk a villanegyedet az egyik tudós birtokában lévő adatokért, utunkat az Onyx Pointon folytatjuk jó távol onnan, de hogy hogyan kerültünk oda, az nem derül ki a játékból. A Következmények történetének teljes megértéséhez pedig fontos a harmadik epizód ismerete, anélkül az amolyan se füle, se farka sztorinak tűnhet.

A méltán népszerű Gears of War sorozat legújabb, az alaptrilógia előzményeit feldolgozó epizódja az előzetes ígéreteknek megfelelően nagyon pörgősre, izgalmasra, látványosra, és jól kidolgozottra sikerült. Az egyszemélyes küldetés bepillantást enged a háború kitörésének időszakába, és többet tudunk meg neki köszönhetően az alaptrilógiából már jól ismert mellékszereplőkről is. A kicsit rövidke egyjátékos mód mellett számos hagyományos, és jó néhány megújított többjátékos módot is bepakoltak a készítők a programba, amely ezeknek köszönhetően biztosan hosszú és tartalmas szórakozást nyújt majd a sorozat vagy a stílus rajongóinak. Nagyon kellemesen szórakoztam a teszt ideje alatt, bátran tudom ajánlani ezt a remek játékot minden Xbox 360 tulajdonosnak. ■

Gears of War: Judgment

A Gears of War: Judgment kizárólag Xbox 360-ra jelenik meg.

értékelés

Gears of War: Judgment (Xbox 360)

Gears of War: Judgment (Xbox 360)
Pozitívumok
  • Szép képi világ
  • Remek szinkron és zene
  • Magyar felirat
  • Borzasztóan pörgős játékmenet
  • Összeköti az előzményeket a trilógiával
  • Sok újdonság, bőséges tartalom
Negatívumok
  • Rövidke történetek
  • Néha butácska hibákat vétő MI
  • Részleteiben időnként elnagyolt grafikai elemek
  • A Következmények kampány a harmadik rész ismerete nélkül nem sokat mond
8,5
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 9

hozzászólások (1)

nyomi
nyomi 2013.04.02. 22:46
nem fér a fejembe miért a játék hibája, hogy a következmények epizód semmitmondó annak, aki még nem látott gears of war3-at, pláne, hogy az egy bónusz küldetés, nem a judgment történet része, csak egy kis kedveskedés a sorozat kedvelőinek... szerintem inkább a játékos hibája, hogy nem időrendi sorrendben nyomkodja a játékot... amúgy meg lefogadom, hogy 10ből 7 gears játékosnak fingja nincs a történetről, csak annyit ért meg belőle, hogy rosszarcú emberszerű akármik bújnak ki a földből aztán pewpew :-/
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?