Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Resident Evil: Revelations

Klasszikus túlélőhorror a stílus egyik megteremtőjétől.

2013.06.24. 15:30 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Számomra a túlélőhorror-játékok műfaja azóta nagyon kedves, amióta első ízben betettem Edward Carnby virtuális lábát Derceto elátkozott falai közé az Infogrames 1992-es Alone in the Darkjában. Számomra ez a program alapozta meg ezt a stílust, még ha nemzetközileg ez a dicsőség egy másik széria, a Resident Evil, avagy eredeti, japán címén Biohazard nevével kötődik is össze. A recept kezdetben nagyon egyszerű volt: valaki, vagy valakik teljesen magukra utalva, egyedül küzdöttek az életben maradásért egy elhagyatott helyen – többnyire egy ódon udvarházban –, és az ott talált, gyakran misztikus és mitikus iratok és tárgyak segítségével, számos csapdán, rejtvényen és ellenfélen át jutottak el végül a (nem is mindig) biztonságot jelentő kijáratig. Ez a felállás működött is jó tíz-tizenkét évig, de felgyorsult világunk lüktetését követő játékipar egy idő után ezt a műfajt is a maga ugyancsak felpörgetett tempójához igazította. Ez a változás persze nem mindenkinek tetszett, így például a Resident Evil sorozat tavaly megjelent hatodik részét – amely inkább hasonlított immár egy külső nézetes lövöldéhez, mintsem egy ízig-vérig túlélő horrorhoz – számos régi rajongó nevezte a széria eddigi leggyengébb alkotásának (no persze a borzalmas kritikákat kapott mellékszál, az Operation Raccoon City után). Érezhette ezt a mostanra 23 egyenes- és mellékági epizóddal rendelkező sorozatot fejlesztő Capcom is, mert a 2012 februárjában piacra került, első körben csak a Nintendo hordozható konzoljára, a 3DS-re megjelent epizóddal, a Revelationsszel visszatértek a stílus hőskorát idéző játékmenethez, és egy mind a kritikusok, mind pedig a játékosok számára igen kellemes alkotással álltak végre elő. A nevezett epizód sikerén felbuzdulva a távol-keleti fejlesztő kisvártatva bejelentette a játék készültét a jelenlegi asztali konzolgenerációra és személyi számítógépekre. A program a közelmúltban került a boltok polcaira, én pedig nagy izgalommal vetettem bele magam a kézi masinán nagyon szépen teljesítő, kiváló hangulatú játék nagygépes átiratának tesztelésébe.

Resident Evil: Revelations

Régi ismerőseink közül az első részben megismert Chris Redfield és Jill Valentine kaptak vezető szerepet.A játék története a negyedik és ötödik epizódok között foglal helyet kronológiailag, és régi ismerőseink közül az első részben megismert Chris Redfield és Jill Valentine kapnak benne ezúttal is vezető szerepet. Jill és új partnere, Parker Luciani éppen az egy évvel azelőtt bioterroristák által megsemmisített Terragrigia – egy környezettudatos alapokon működő, megújuló természeti erőforrásokkal üzemelő, úszó város – romjainak közelében gyűjtenek adatokat az ott felfedezett mutáns életformák összetételével kapcsolatban, amikor a nemrégiben megalapított, új anti-bioterrorista egység – a BSAA, amelynek mindannyian tagjai – parancsnoka, Clive R. O’Brian elküldi őket két másik ügynök kollégájuk, Chris Redfield és társa, Jessica Sherawat felkutatására. Az eltűnt páros titkos küldetésen vett részt, és utolsó ismert tartózkodási helyük koordinátái a viharos tengeren hányódó, látszólag lakatlan szellemhajó, az SS Queen Zenobia fedélzetére vezetik Jillt és Parkert. Itt gyanúsan ismerős mutánsok tömkelege fogadja őket, míg végül úgy vélik, felfedezték társaik celláját. Helyettük azonban egy maszkos idegennel találják szemben magukat, aki feltehetőleg a Terragrigia elpusztításáért is felelős bioterrorista csoport, az Il Veltro tagja. Eközben, valahol a hegyekben Chris és Jessica szintén a csoport nyomára akad... Többet nem árulok el a sztoriból, érdemes azt mindenkinek magának felfedezni. Hála Istennek, a készítők ezúttal kitettek magukért ezen a téren, így fordulatokban és meglepetésekben nem lesz hiány a jól átgondolt, az előző részek ismerete nélkül is tökéletesen érthető, különálló történet során.

Resident Evil: Revelations

Hosszú idő után ez az első olyan epizód, amely a legnagyobb mértékben hozza vissza a műfaj hőskorának utánozhatatlan hangulatát.A fejlesztők többszörösen is próbáltak a régi, jól bevált receptúrából meríteni ehhez az alkotáshoz. A már említett főszereplők mellett ilyen kapocs többek között a régimódi, lassabb, kutató-nyomozó stílusú játékmenet, illetve az alap trilógiából ismert T-vírus egy módosított változata, a T-Abyss is. A nagy, nyitott terek helyett ezúttal ismét szűk, sötét folyosókon találjuk magunkat, ahol vadul kutatunk az egyes ajtókat nyitó kulcsok, illetve egyéb hasznos holmik és nyomok után. A sötétben nagy segítségünkre van zseblámpánk, illetve a nyomkeresésben és analizálásban egy különleges szerkezet, a Genesis is. Az egyes lootok ezúttal is csak igen limitált mennyiségben állnak rendelkezésünkre, így érdemes kétszer is meggondolni, mikor és hány golyót eresztünk valakibe, illetve valamibe, vagy hogyan használjuk fel a szintén nem tömegével elénk kerülő gyógyító növényeket. Ismételten nagyobb szerephez jut a rejtvények megoldása, bár Sherlock Holmes-i képességek bevetésének szükségességére senki ne számítson. A kameranézet maradt a negyedik epizódban bevezetett, váll fölötti megoldásnál, így a külső, fixkamerás nem tért vissza ezzel a résszel. Összességében elmondható tehát, hogy hosszú idő után ez az első olyan epizód, amely a legnagyobb mértékben hozza vissza a műfaj hőskorának utánozhatatlan hangulatát.

Resident Evil: Revelations

A megvalósításról sajnos nem tudok ennyire pozitívan nyilatkozni, még ha az meg is üti a ma elvárható szintet. A képi világ nagyon jól festett a 3DS kis, nem egészen 5 hüvelykes képernyőjén, de a nagy megjelenítőkön valahogy túlontúl régiesnek hat a grafika. A karakterek kidolgozottsága megfelelő ugyan, de a környezetet gyakran mintha jó néhány évvel ezelőtti alkotásokból konvertálták volna át. A hanganyag szerencsére teljesen megfelelő, és nagyban járul hozzá a hátborzongató atmoszféra és hangulat megteremtéséhez. Én a magam részéről nem vagyok a japán zenebona és szinkron elkötelezett híve, de bőven megfelel a játék vokális és verbális prezentációja, amit a remek hangeffektek mintegy megkoronáznak.
A vezérlés annak idején két módon történhetett, ugyanis emiatt a játék miatt fejlesztett ki a Nintendo egy pluszban (igen borsos áron) megvásárolható kiegészítőt, a Circle Pad Prót a 3DS-hez, ami plusz egy analóg kart adott a géphez (illetve még 1-2 billentyűt). E nélkül nem lehetett az irányított karakterek nézőpontját az y-tengely mentén változtatni, így igen behatárolódtak lehetőségeink a felfedezés, célzás, vizsgálódás terén. A nagygépes átiratok esetében természetesen ez megoldódott, hiszen minden vezérlő rendelkezik két darab analóg karral, így az alapjáték bővített vezérlését ültették át a készítők a HD portba. Mindazonáltal valamiért a célzás nem sikerült a legjobban, és gyakran számos, igen drága töltényt pazarolunk el egy különben 3 lövéssel leteríthető mutáns legyűrésére a nehézkes célzási mechanizmus miatt. Nem tudom, PC-n egérrel mi a helyzet, de a PlayStation 3-as tesztpéldány esetében ez volt az egyik leggyengébb pont.
Ami viszont engem a leginkább zavart, az a minduntalan feltűnő töltőképernyő volt, így az első egy-másfél óra játék után tartottam is egy hosszabb szünetet a tesztelésben, hogy tiszta fejjel, ezen a hibán magamat túltéve folytathassam azt. Barátaim, kollégáim beszámolói alapján ez a probléma a PC-s változat esetében nem áll fenn, így lehet, hogy konzol, vagy azon belül is csupán PlayStation 3-exkluzív sajátosság. Szerencsére ezt a néhány apróságot leszámítva az utóbbi idők egyik legjobb Resident Evil epizódját ismerhettem meg a Revelations által, ami minden régi rajongó szívét megdobogtathatja.

Resident Evil: Revelations

A klasszikus játékmenet alapvető megváltoztatása és az ebből fakadó néhány félresikerült epizód után a Capcom végre visszatért a világ egyik leghíresebb túlélőhorror-játéksorozatának a stílust nagyban megalapozó játékelemeihez. Nem azt mondom, hogy hatalmas fanfárzúgás közepette kellene éljenezni a Resident Evil: Revelationst, hiszen az semmi újat nem hozott a műfajba, sőt, rengeteg benne az innen-onnan ismerős elem, de ez az a program, amelyben az utóbbi időben a leginkább megvan minden, ami valaha ezt a műfajt naggyá tette. Aki szerette a régebbi részeket, az ezért, aki pedig kíváncsi rá, miből is lett az a bizonyos cserebogár, az pedig azért vessen rá egy pillantást. Vagy kettőt. Esetleg többet. Én pedig a magam részéről erősen remélem, hogy a széria visszatalál régi-új medrébe, és ebben csordogál, sőt, zubog tovább. Nem lenne rossz... ■

Resident Evil: Revelations
Resident Evil: RevelationsResident Evil: RevelationsResident Evil: RevelationsResident Evil: RevelationsResident Evil: RevelationsResident Evil: RevelationsResident Evil: RevelationsResident Evil: RevelationsResident Evil: RevelationsResident Evil: Revelations

A Resident Evil: Revelations a 3DS-es januári megjelenés után PC-re, PlayStation 3-ra, Xbox 360-ra és Wii U-ra készült el. A cikk a PS3 verzió alapján készült.

értékelés

Resident Evil Revelations

Resident Evil Revelations
Pozitívumok
  • Remek hangulat
  • Klasszikus játékelemek
  • Fordulatos történet
  • Hamisítatlan túlélőhorror érzést nyújt
  • Chris és Jill újra együtt
Negatívumok
  • Rengeteget tölt a játék PlayStation 3-on
  • Nehézkes a célzás kontrollerrel
  • Kopottas grafika
  • Nagyobbat ütött a kézikonzolos verzió
7,5
grafika 7
hangok 8
játszhatóság 7
hangulat 9
Resident Evil Revelations
A legutóbbi Resident Evil Revelations cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?