Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara

Végre egy jól sikerült játéktermi átirat – de hol kell bedobni a zsetont a számítógépbe?

2013.07.12. 11:55 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Számos ismertetőmben megírtam már, hogy szinte minden ma ismert játékstílus valahol a régi idők békebeli játéktermeiben született. Ezekben fiatalok milliói nyüstölték akkoriban kedvenc masináikat, és dobálták beléjük gondolkodás nélkül nehezen összegyűjtött zsebpénzüket. Hogy miért hozom fel ezt ismét, ha már számtalanszor megírtam? Nos, a válasz igen egyszerű: jelen ismertetőnk tárgya a Capcom legendás, ’90-es évekbeli játékgépeinek, a Tower of Doomnak és a Shadow over Mystarának első nemzetközi átirata, a mindkettőt tartalmazó Chronicles of Mystara névre keresztelt gyűjtemény. (A fejlesztésért a Dark Void, Tron: Evolution, és Wracketeer című alkotásokat is jegyző Iron Galaxy Studios felelt.) Ez a két játék 1993-ban és 1996-ban került a játéktermek kínálatába, és hatalmas sikereket könyvelhettek el. Tulajdonképpen bizonyos fokig a ma ismert hack-and-slash és akció-RPG stílusok előfutárának, ősének is tekinthetők. A játék most első ízben került a nemzetközi videojáték-piac virtuális boltjaiba (egy 1999-es Sega Saturn port már született belőlük, de csak japán verzió készült akkor). A PC port kizárólag a Steam rendszeren keresztül vásárolható meg, és mi is erre az átiratra vetettük rá magunkat.

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara

A programok a címnek megfelelően minden szerepjáték ősének, a Dungeons & Dragonsnak világában játszódnak. Az alapképlet roppant egyszerű: a békés lakosságot valami hatalmas veszély fenyegeti, többnyire gonosz szörnyek és még gonoszabb gazdáik személyében. Őket (mármint a lakosságot) kell megóvnia, és a nevezett fenyegető erőket likvidálnia néhány bátor, különböző kasztú és fajú hősnek. Van közöttük egyszerű harcos, bátor lovag, varázshasználó, valamint ranger beállítottságú elf is. Utunk során szintet léphetünk, szert tehetünk mindenféle erősebb eszközökre, fegyverekre és varázslatokra is, és számos ponton dönthetünk, hogy a két-három lehetséges út közül merre is menjünk tovább. Ezek az utak más és más kihívással kecsegtetnek, hiszen mindegyiknek a végén különböző főellenfelek várnak ránk. Ez egyszersmind az újrajátszás lehetőségét is megalapozza. És habár egyedül is neki lehet vágni a kalandoknak, azért csak jobb – és eredményesebb –, ha társainkkal futunk neki a világ megmentésének, akik közül maximum hárman csatlakozhatnak hozzánk egyszerre.

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara

A játékmenet leginkább a Sega 1989-es Golden Axe című remekében megismertre hasonlít. Hősünkkel vagy hőseinkkel oldalra scrollozós, kétdimenziós játéktérben mozgunk, ahol megállás nélkül jönnek ellenünk a különféle – ezúttal a D&D világából ismert – ellenfelek. Az ő legyőzésükért és egyéb tárgyak felvételéért tapasztalati pontokkal és arannyal jutalmaz bennünket a program, amelyeket szintlépésre, és különböző holmik vásárlására használhatunk fel. A két epizód nagyon hasonlít egymásra, kicsit olyanok, mintha a második az első felturbózott változata lenne, kibővített játékelemekkel, hősrepertoárral és ellenfelekkel. Az alapjátékokon kívül kihívásoknak is eleget tehetünk, és kedvünkre változtathatjuk a szabályokat is, amellyel olyan nyalánkságokat érhetünk el, mint például hogy életerőnk helyett sebzésünkkor aranykészletünk fogyjon, vagy ellenfeleink életerejét el tudjuk szívni – hogy csak két lehetőséget említsek a számtalanból. A kihívások teljesítésével a szintlépésen kívül úgynevezett Vault Coin érméket gyűjthetünk, amelyeket számos kiváló és hasznos tulajdonságra, illetve holmira költhetünk el. Egyszóval ez a gyűjtemény nem egy egyszerű, kicsit kipolírozott port, hanem annál sokkal több: egy jól átgondolt, számos extrával megspékelt alkotás, amely a régi, játéktermi masinák legjobb tulajdonságait ugyanúgy visszaadja, mint ahogy a modern kor igényeinek is eleget tesz.

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara

A képi megjelenítés terén a lehetőségekhez képest kitettek magukért a készítők. Az opciókban választhatunk a szélesvásznútól a játéktermek hangulatát idéző „duplasoroson” keresztül az egyfajta külpontos megjelenítésig, amikor is gyakorlatilag egy virtuálisan elénk varázsolt pénzbedobós automata előtt „állhatunk”. Vizuális orgiára azért persze senki ne számítson, de minden benne van a játékban, ami azt annak idején közönségkedvenccé tette. A hangokról is hasonlóképpen tudok nyilatkozni, vagyis remekül hozzák az eredeti színvonalat. Az irányításról sem tudok igazán rosszat írni. Én kontrollerrel remekül elboldogultam, de billentyűzettel próbálva sem volt semmi problémám. Érdekes, hogy a főmenü alapból a második epizódot kínálja fel, így érdemes manuálisan visszalépni az első részbe, feltéve, ha azzal szeretnénk kezdeni. A játékok tiszta játékideje egyszeri nekifutásra 2-3 óra körül mozog, ami persze ügyességünktől, a választott útvonalunktól vagy hús és vér társaink számától függően lehet több és kevesebb is. Szerencsére azonban a számos játékmód, választható ösvény és változtatható szabály folytán nem egyszer fogunk nekiveselkedni, így ez az első látásra ijesztően csekély idő megsokszorozódhat, akár igen nagy szorzóval is.

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara

Aki valaha sorban állt a játéktermek pénzbedobós automatái előtt, vagy csak szimplán tudni szeretné, mire is ment el apa összes zsebpénze jó húsz évvel ezelőtt, esetleg megnézné, miből fejlődött az akció-szerepjátékok és a hack-and-slash alkotások ma oly közkedvelt stílusa, az ne habozzon, és ugorjon fejest a Capcom Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara című gyűjteményébe. Akár egyedül, akár barátokkal, akár pedig ismeretlen ismerősökkel összefogva számos kellemes órát tölthet el minden idők egyik legsikeresebb arcade duológiájának igen jól sikerült portja előtt. És ami még ennél is jobb érv, az az, hogy biztosan sokkal kevesebb „zsetont” fog rá elpazarolni annak megvásárlásakor, mint a rajongók a ’90-es évek automatái előtt tolongva. Nálam mindentől függetlenül durván beindult a nosztalgiafaktor, és ismét gimnazista kis lurkónak érzem magam, így megyek is, és kérek anyától még egy kis zsebpénzt, hogy legyen miből megmentenem Mystara jobb sorsra érdemes népét újra, meg újra, meg újra... ■

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara
Dungeons & Dragons: Chronicles of MystaraDungeons & Dragons: Chronicles of MystaraDungeons & Dragons: Chronicles of MystaraDungeons & Dragons: Chronicles of Mystara

A Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara PC-re, PlayStation 3-ra, Xbox 360-ra és Wii U-ra jelent meg a digitális piactereken. A cikk a PC-s verzió alapján készült.

értékelés

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara

Pozitívumok
  • Erős nosztalgiafaktor
  • Minden benne van, ami régen...
  • ...és még annál sokkal több is
  • Az elmúlt korok szemüvegén át nézve szép és nosztalgikus megvalósítás
  • Remek co-op mód
Negatívumok
  • Mai szemmel nézve azért „ósdi” a megvalósítás
  • Az első részt manuálisan kell kiválasztani
  • Elfogyott az összes apróm :-)
8,0
grafika 7
hangok 7
játszhatóság 8
hangulat 9

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.