Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Take On Mars - első benyomások

Túl sok az adrenalin? Egy kis nyugira és a végtelenre vársz? Irány a vörös bolygó!

2013.08.05. 15:00 | szerző: Lacko | Előzetes

Amióta az utóbbi évtizedben felpörgött a Mars-kutatás, sok hozzám hasonló férfiú gondolatait ragadta meg a vörös bolygó felfedezése hosszabb-rövidebb ideig. Gondolom, nem vagyok egyedül azzal sem, ha a marsjárókról szóló hírekre mindig rákattintok, megnézem az összes NASA filmecskét és a NatGeo-szerű csatornákon is kiemelt figyelmet kapnak a Mars kutatásáról szóló dokumentumfilmek. Unokaöcséimmel órákig tudjuk lapozgatni a roverekről készült magazinokat, és beszélgetni arról, hogy mi micsoda a képen, milyen technikai bravúr a kutatóegység, vagy esetleg arról, hogy miket fog találni... Hasonlóan járhattak a cseh Bohemia Interactive vezetői is, így belekezdtek a Take On Mars fejlesztésébe.

Take On Mars - első benyomások

Utoljára talán ZX Spectrumon játszottam holdraszálló játékkal, ahol aprólékosan, óvatosan kellett irányítani a fúvócsöveket, hogy ne csapódjunk a felszínbe, de el se szálljunk. Így aztán nagyon felcsigázott a hír, hogy az amúgy is szívem csücske fejlesztők egy Mars-kutató-szimulátorba kezdtek. Tulajdonképpen mindenük megvolt már hozzá, mindenekelőtt egy remek, sok próbát megélt engine. Ezen kívül csak ötletekre van szükség egy ilyen játékhoz, hiszen nagyon sok minden mást nem kell tudnia. Fontos a fizika és ennek két alesete: a gravitáció meg a rombolhatóság. De ezek valamennyire már megvoltak a Take On Helicoptersben is. És mivel a helikopterek is függőlegesen le- és felszálló eszközök, ahogy a Marsra is függőlegesen juttatják el a felszíni kutatóegységeket, így ebben a sorozatukban jelent meg a játék. Amely – az Arma 3-hoz hasonlóan – már alfa verziótól elérhető a kíváncsi játékosoknak és azoknak, akik segítenének a fejlesztőknek: egyrészt anyagilag a megvásárlással, másrészt a hibák jelentésével.

Take On Mars - első benyomások

A játékot elindítva egy nagyon egyszerű és szegényes help fogad minket, amely a kezelőfelületről ad némi tájékoztatást (amit azért józan paraszti ésszel ki lehet találni). Aztán, amikor komolyra fordul a játék, a tutorial elfogy, és elég elhagyottnak érezzük magunkat azon a távoli bolygón. Szóval aki az alfa verzióval kezd el játszani, jobban teszi, ha előbb elolvas néhány fórumot és játékosok által írt oktatóanyagot, mert hamar elveszítheti a fonalat. Elkezd fényképezgetni a Marsról, amivel néha beletalál oda, ahova kell, és ilyenkor kap is Steam achievementeket, de a komolyabb feladatokat már lövése sincs, hogyan teljesítse. Sőt, sok játékos arról panaszkodik, hogy még csak nem is lát semmit (mert mondjuk fel kéne kapcsolni egy lámpát vagy bekapcsolni az éjjellátót). Ráadásul az első kutatóegységeinkben elég gyenge minőségű kamerák vannak, így tényleg nem sokat látni...

Take On Mars - első benyomások

Ahogy az előzetes hírek is ígérték, kampány módban egymás után kell különböző tudományos küldetéseket teljesíteni, amelyekért pénzt kapunk, így újabb missziókat finanszírozhatunk. Ez alapvetően nem hangzik túl izginek, és igazából az egész játék nem túl izgalmas – legalábbis a hagyományos értelemben. Hiszen órákig csak haladunk előre, néha pedig megállunk, hogy feltöltsük a napelemekkel az akkumulátort. Még 100 méter is idegtépően lassan tehető meg, de amikor kiírja a HUD-ra, hogy a következő pont, ahol körül kell nézni 1 km-re van, akkor már a gondolattól is megőszülünk. Mégis van benne valami magával ragadó: ott vagy iszonyat messze egy nagyon érdekes bolygó felszínén. Ott kell megoldanod különböző feladatokat. Vannak könnyűek, triviálisak és vannak összetett és nehéz feladatok. És amikor megoldasz egy ilyet, még mindig működőképes az egységed és kérhetsz újabb feladatokat anélkül, hogy milliárd dollárból új egységet kéne küldeni... na, ezek az izgalmas részek. Kibírja-e a motor vagy a kerekek azt a meredek kráteroldalt? Elférek-e két kő között vagy meg kell kerülnöm az egészet? Ki tudom-e hajtani a robotkart, hogy hozzáférjek ahhoz a sziklához úgy, hogy ne sérüljön semmi? Megtalálom-e az előző expedíció elromlott vagy felborult járművét? Elhiszem, hogy nem tűnik izgalmasnak, de valahol belül a felfedezők szelleme ott él mindenkiben, és ezért mégis izgalmas a játék.

Take On Mars - első benyomások

Nem tudom, hová fejlesztik majd a bohemiás fiúk a játékot, de biztos, hogy sok minden kerül még bele. Például most az alfában minden Marsra szállás automatikus, azaz nem nekünk kell szerencsétlenkedve letenni a járművet a felszínre (ami nagy szerencse, mert én még a helikopter-szimulátorokkal is földhöz tudom verni a gépet csúnyán). De ez a feladat szinte biztos, hogy ránk vár majd. Aztán ott van a felszíni egységek, roverek megtervezése, amire már most lehetőség van, de gondolom ez később komolyabb szerepet kap. És azt sem tudom, hogy mernek-e nagyot lépni képzeletben a fejlesztők, és ahelyett, hogy végig csak sziklákat analizálgatnánk, rátalálunk esetleg egy vizes barlangra, egysejtűekre vagy esetleg másra... Ezekkel még eléggé fel lehetne turbózni a játékélményt. Mindenesetre csak olyanoknak ajánlom a Take On Marsot, akiknek sok idejük van, nem adrenalinfüggők, érdekli őket a Mars-kutatás és él bennük a felfedezők kíváncsisága. ■

Take On Mars - első benyomások
Take On Mars - első benyomásokTake On Mars - első benyomásokTake On Mars - első benyomásokTake On Mars - első benyomásokTake On Mars - első benyomásokTake On Mars - első benyomások
Take On Mars
A legutóbbi Take On Mars cikkek, hírek

hozzászólások (8)

Lacko
Lacko 2013.08.05. 16:01
stero, remélem nem spoiler, de az editorban van monolith :)

gored, mi az a fekete képernyő? Mert amikor elindítottam a játékot és leszállt az első egységem a victoria közepére, akkor én sem láttam semmit, bár nálam nem koromfekete volt, inkább sötétszürke. De ez azért volt, mert nem kapcsoltam be a lámpát. Bár a lámpa bekapcsolása után is csak világos szürke lett a kép... Ezért ugrottam annyi időt, hogy nappal legyen és úgy már derengett valami, de olyan szar a felbontása az első kamerának, hogy végül meg kellett találnom a külső nézet gombot, amikor végre láttam is valamit. Amúgy van már petició, hogy az első küldi ne éjszaka induljon, mert nagyon elkeserítő, hogy megérkezel és szart se látsz.
Lacko
Lacko 2013.08.05. 16:05
Érdekes amúgy a power, mert én nagyon sokáig azt hittem, hogy tölteni kell és amikor lement a power, akkor otthagytam a gépet 20 percre (kaja, házimunka), amíg fel nem tölötte a napelem, de kiderült, hogy ez a rész tökbugos és simán végtelenségig lehet vele menni. Hogy érted, hogy nem lehet végtelenségig menni? Az igaz, hogy az alkatrészek szép lassan (igazából túl gyorsan) elkopnak és elromlanak. De a power az végtelen sok van a bug miatt - egyelőre.
gored666
gored666 2013.08.05. 17:14
Belépek, se csillagok se semmi, 3d nézetből is totál fekete minden. Az első küldetés nem feltétlenül éjszaka, real time-ban éjszaka, mert a Maroson azon a részen éjszaka van, mikor megvettem kb. délután 3-4-5 óra volt, a sötét oldalt fogtam ki mindig, délelőtt 10 óra előtt kéne vele foglalkozni , hogy nappal legyen.---> Nappal nap, napelemek, blablabla erre értettem, hogy nem lehet végtelenségig menni. Megvárom a javító patchet hozzá aztán mehet.
Lacko
Lacko 2013.08.06. 07:54
Te ezek szerint nem game módban, hanem real-ben játszod? Mert azért a fórumokba irogatók nagy része (én is) game módban játszunk és ott nincs szerepe a valódi (saját) időnknek. Akár mikor kezded a játékot, éjszaka lesz a Marson az első küldetésnél. Én pl reggel kezdtem vele játszani és akkor is éjszaka volt.

Napelemek. Értem, de én meg pont azt mondom, hogy nincs szükség napra és napelemekre. Menni kell és ha kifogy az aku, megy tovább. Nem kell nappal és nem kell aku se, mert ez még bugos. Amíg ezt nem tudtam, én is vártam a napot, hogy feltöltődjön az aksi, de aztán olvastam, hogy le kell szarni. :)

Annyi haszna már volt a játéknak, hogy megtudtam, hogy egy nap a Marson is 24 óra (csak még 22 perccel hosszabb), de gyakorlatilag lehet úgy számolni, mintha a földön lennénk.
Lacko
Lacko 2013.08.12. 12:55
Na úgy látszik közben fejlesztgetik a cuccot és jönnek ki a frissítések, mert most már számít az aksi lemerülése. :)
Viszont már nem működik az, hogyha benyomom tempomatra az előre gombot, akkor (mivel a kerekek úgyis beszarnak és félre húz az egész rover) nem igazíthatom ki az irányt a kurzorral, mert ha megnyomom, akkor átveszi az irányítást és leáll a rover. :(

Meg azért vannak elég idegesítő hibák. Most a Kaiser kráternél nem tudok lefényképezni egy sziklát, mert bárhova megyek, mindig piros marad. Próbáltam távolról, közelről, egyik kamerával, másik kamerával, de nem lehet lefotózni és emiatt az a mission nem zárul le.
cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.