Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások

Hosszú újradolgozás után a Square Enix ismét próbálkozik online fronton.

2013.08.29. 09:50 | szerző: Zoo_Lee | Előzetes

A Final Fantasy sorozat hosszú, dicsőséges múltra tekint vissza: nem csak közel minden része instant klasszikussá és hatalmas sikerré vált, de a XI-es sorszámú fejezettel sikeresen meghódította az online frontvonalat is. Legalábbis addig dicsőséges, amíg szigorúan a régi részekről beszélünk. A Square Enixet az utóbbi években súlyos kritikák érték, hogy bár nagyon jól felfuttatta az Eidostól szerzett címeit, legyen szó a Tomb Raiderről vagy a Deus Exről, a klasszikus szériáit nagyon elhanyagolta. A Final Fantasy XIII-at és folytatásait is nehezen nyelték le a rajongók, az évekre eltűnt Versus XIII-at még nehezebben (ez most ugye a Final Fantasy XV). 2010-ben pedig megjelent a Final Fantasy XIV, amely eredetileg a XI. rész folytatása lett volna, egy hatalmas, epikus, új online világ képében.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások

Ekkora volumenű online játék pedig azóta sem bukott akkorát. A Final Fantasy XIV életciklusa gyakorlatilag hónapokban volt mérhető – a rajongók és kritikusok ízekre szedték a bugok, a lassú töltési idők, a gyenge grafika, a monoton, grindelős küldetések miatt, és az sem segített túl sokat a dolgon, hogy a játék teljes élvezetéhez a játékosoknak nem túl felhasználóbarát menük ezrein kellett átrágniuk magukat. A program egész egyszerűen a zenéket, és a sorozatra jellemző nagy, epikus CGI-átvezetőket leszámítva gyakorlatilag semmilyen téren nem emlékezetett a szériára, többen számoltak be arról, hogy a végleges verzió telepítése után inkább érezték azt, hogy egy újabb tucat-MMO korai bétájával játszanak, mintsem egy új, teljes értékű, online Final Fantasy résszel. A Square Enix pedig a siralmas helyzetet látva végül meghátrált. Az MMO forgalmazását bevonták, az addigi vásárlók számára eltörölték a havidíjat, majd nekiláttak egy hosszú, három évig elhúzódó munkának, amelynek során a játékot szinte alapjaitól dolgozták újra. Ez a fejlesztési folyamat most véget ért, a Final Fantasy XIV A Realm Reborn alcímmel újra próbálkozik az online mezők meghódításával, én pedig most összeírom tapasztalataimat az első pár óráról, amit a játékban töltöttem.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások

Hydaelyn világában járunk, amelynek sorsát a különböző, egymást váltó érák határozzák meg. Az Astral érában béke és nyugalom uralkodik, míg az Umbral során pusztító háborúk, és természeti katasztrófák tizedelik a népességet. Jelenleg az utóbbi kezdetén járunk, öt évvel korábban a világ egyik holdja, Dalamud megsemmisült, elszabadítva ezzel a pusztító Bahamut sárkányt, aki végigperzselte a világot, és csak egy csapat kalandornak, a Fény harcosainak köszönhető, hogy nem irtott ki minden életet. Bár a hősök nevei feledésbe vesztek, tetteik miatt kalandorok ezrei járják Hydaelyn világát, hogy védelmezzék és átsegítsék a népet az Umbral érán. Mi is ilyen kalandorként érkezünk kasztunknak megfelelő (több is van, jelenleg csak két orientációval, háború vagy mágia) kezdőterületünkre Eorzea országába, amely egyúttal a történet kezdetét is megszabja karakterünk számára.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások

Az A Realm Reborn ugyanolyan történetorientált, mint bármelyik korábbi Final Fantasy játék: küldetéseinket gyakran megszakítják párbeszédek és rövid átvezető jelenetek. Első karakteremmel (arcanist – olyan mágus, aki különböző elementálokat idéz a harc során) Limsa Lominsa kikötővárosába érkeztem, amit kalózok és emberrablók tartanak rettegésben. Miután beléptem a kalandorok és a mágusok céhébe is, kezdeti küldetéseim sajnos nem léptek túl a menj ide, menj oda, ölj meg X ilyet típusú missziókon, bár tény, legalább hangulatosak voltak. Már közel sem kell annyi menüvel bajlódni a játékélmény érdekében, mint korábban. A városok meglehetősen népesek, a grafika fényévekkel jobb a korábbi verziónál, a küldetések pedig sokkal könnyebben követhetőek. A városokon kívül belerohanhatunk hatalmas Fate nevű eventekbe is, amelyek a Guld Wars 2-höz és a Rifthez hasonlóan minden környező játékost bevonnak egy nagyszabású csatába, és teljesítményüknek megfelelően jutalmazzák is őket. Rajongók számára külön öröm, hogy 10-es szinttől már elérhető a chocobo mount (a Final Fantasy hatalmas, csibeszerű hátasai), a közlekedést pedig már azelőtt is megkönnyítik a hatalmas kristályok, amelyekhez bármikor teleportálhatjuk magunkat. A harcrendszerbe is új színt vittek a készítők: a csaták jóval gyorsabb menetűek, sokkal több animációt csodálhatunk meg közben és néhány elkerülhető támadás miatt gyorsbillentyűk leütése mellett mozognunk is kell közben.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások

Az egyetlen gondom csupán annyi a fentiekkel, hogy hiába a hatalmas előrelépések és újítások az FFXIV esetében, az elmúlt években szinte minden MMO ellőtte már azokat. A grafika is hiába szebb, egy TERÁval, vagy Guild Wars 2-vel szemben csúnyán elmarad. A játék beindulása pedig igen lassú: karakteralkotás után majdnem tíz perc folyamatos átvezetőt kell végignéznünk, ráadásul amíg karakterünk el nem éri legalább az ötödik szintet, nagyon monoton és egyhangú a dolog, még új felszerelésekkel sem tudunk kísérletezni. A fejlődési rendszer pedig túlságosan leegyszerűsített: semmi skillfa, licencrendszer vagy hasonló, minden szintlépésnél automatikusan fejlődnek a tulajdonságaink és néha kapunk egy-egy új képességet is.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások

Ami viszont igazán elbizonytalanított a játékkal kapcsolatban, az a konkrét közelmúlthoz köthető. Őszintén szólva, ehhez a gyors élménybeszámolóhoz még csak alig pár órát játszottam a játékkal – pedig jóval többet szerettem volna. Azonban amikor egy este beléptem, az az üzenet fogadott, hogy a szerver megtelt, legyek szíves várni egy kicsit és újra próbálkozni. Nincs várakozási sor, sem folyamatos próbálkozás, kész, legközelebb talán szerencséd lesz. Az ilyen stabilitási és kapacitási problémákat pedig nem pár nappal a hivatalos megjelenés előtt szokás számításba venni (főleg nem egy három éve már megjelent, és azóta csak tökéletesített, folyamatosan javított játéknál), és nem is az a megoldás, hogy a kiadó ideiglenesen ismét beszünteti a digitális vásárlást, hogy visszatartsák az újabb játékosokat...

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások

Ennek ellenére még biztosan próbálgatni fogom az Final Fantasy XIV-et, tervezem megnézni a többi kezdőterületet, legalább egy karaktert eljuttatni a maximum szintre (vagy legalábbis ahhoz olyan közel, ahogy csak tőlem telik), kipróbálni minél több játékelemet, a partyzást – bár meg kell vallanom, az első benyomás, hiába mérföldekkel jobb a játék, mint az eredeti megjelenésekor, nem túl felhőtlen.
Folyt. köv. ■

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomásokFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn - első benyomások
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
A legutóbbi Final Fantasy XIV: A Realm Reborn cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.