Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Civil War II

Időmilliomosoknak érkezik az AGEOD újragondolt polgárháborús játéka.

2013.09.27. 20:35 | szerző: Lacko | Ismertető/teszt

Az AGEOD francia fejlesztőcsapat egyetlen jól kitalált motorra építi összes játékát, amelyek a Római Birodalomtól a napóleoni háborúkon át az orosz bolsevik forradalomig rengeteg időszakot, helyszínt és konfliktust felöleltek már. Természetesen köztük volt az amerikai polgárháború is – játékuk igen hosszú címmel jelent meg: AGEOD American Civil War: The Blue and the Gray. A motor azóta sokat fejlődött, hiszen rengeteg játék került ki vele, és újabb és újabb lehetőségek kerültek bele. A fejlesztők nemrég elhatározták, hogy a Total War sorozathoz hasonlóan az új motorral legjobban bevált játékaikból új verziókat adnak ki, így jött össze az immáron sokkal rövidebb nevű Civil War II.
Furán hangozhat, de egyenesen rajongok az amerikai polgárháborúért: minden játék, könyv és film nagyon érdekel, amely ezt a háborút dolgozza fel. Nemrég még a 10 hónapos fiamnak is készítettem ajándékba egy zenei CD-t, amin polgárháborús muzsikák találhatók. Ráadásul a Civil War korábbi részével is rengeteg időt eltöltöttem, úgyhogy kapva kaptam a lehetőségen, hogy kipróbáljam a második részt.

Civil War II

Az alapok nem változtak: ez egy stratégiai játék, taktikai rész nélkül. A stratégia főleg ezredeink, hadosztályaink és hadtesteink tologatásából áll (leginkább az Europa Universalis mozgására hasonlító módon), egységeink pedig reális sebességgel mozognak a térképen. És bár körökre osztott a játék, nem felváltva lépünk az ellenséggel, hanem WEGO rendszerben: mindannyian kiadjuk a parancsokat, aztán a gép egyszerre lejátszik 15 napot. Egységeink aztán igyekeznek teljesíteni, de sokszor egyáltalán nem képesek rá. A katonai stratégián kívül gazdasági és politikai stratégiákkal is foglalkoznunk kell, bár sokkal kevésbé részletesen: különböző régióinkat fejleszthetjük műhelyekkel, gyárakkal, vasúttal vagy folyami hajózással. Illetve politikai döntéseket hozhatunk, amelyeknek rövid és hosszú távú hatásai is lehetnek: infláció, külföldi beavatkozás stb.

Civil War II

A katonai stratégiai részhez tartozik, de valójában menedzsment katonai egységeink hatékony szervezetbe rendezése – ez szintén nagy részét teszi ki gondolkodási időnek. Ellentétben más stratégiai játékokkal, ahol egységeink eleve egy szervezet részei (vagy egyáltalán nem számít a szervezeti felépítés), ez itt egy nagyon fontos ránk bízott feladat. Önálló ezredeink is képesek harcolni, de sokkal kevésbé hatékonyan, mintha egy hadosztály részét képeznék. És ha magasabb egységekbe szervezzük, akkor az se mindegy, hogy milyen parancsnokokat rendelünk hozzájuk.
Ezek a parancsnokok valódi történelmi személyek, valósághű tulajdonságokkal – és valósághű gondokat is okoznak nekünk. Ha valaki látta a Gettysburg vagy az Istenek és tábornokok című filmeket, az tudja, hogy ebben az időben egy magasabb szintű parancsnoknak rengeteg gondja volt a megsértődő, féltékenykedő, hiú tisztekkel. Ilyen problémáink nekünk is lesznek: ha egy rangidősebb tiszt helyett egy fiatalabb, rátermettebb (jobb tulajdonságokkal rendelkező) tisztet teszünk meg egy egység parancsnokává, az idősebb megsértődik, és vagy megtagadja parancsainkat, vagy akár nyugdíjaztatja is magát, az általa vezetett egység pedig tiszt nélkül marad, ami csökkenti a hatékonyságát. Ez akár nagyobb csaták sorsát is eldöntheti.

Civil War II

Az ütközetek nélkülünk zajlanak le (a játékos inkább Lincoln vagy Davis elnök szerepéből irányítja a játékot, ezért a csatákba nincs beleszólása). Azaz egységeink követik parancsainkat, és ezek által csatákba (kisebb csetepatékba vagy gigantikus, többnapos összecsapásokba) bonyolódnak. Azonban ezeket a gép szimulálja nekünk, rengeteg körülmény figyelembe vételével, kezdve a csapatok minőségén és a parancsnokok tudásán a területi körülményekig és az időjárásig. Meg persze egy nagy adag szerencsét is belekalkulál. Végül aztán a csatának csak az eredményéről értesülünk.

Civil War II

Mindezek – hiszen ezek voltak a jók benne – nem sokat változtak az első részhez képest. Nyilván rengeteg olyan apróságban módosult a motor, amit nehéz megfigyelni: például hogy milyen apró dolgok is befolyásolhatnak egy csatát, vagy hogy menetelés közben milyen lemorzsolódás történhet (például betegség, dezertálás). De sima játékos szemmel ezek a részek biztosan nem lettek rosszabbak. Mik azok, amik változtak? Ami azonnal feltűnik – és lehet, hogy a legtöbb embernek nem is zavaró –, az a vasalt fakeretes kezelőfelület eltűnése. Én személy szerint nagyon élveztem, hogy az összes ablak, komponens és gomb mind korabeli hangulatú, deszka jellegű volt, némi vasalással. Most egy sokkal egyszerűbb felületet látunk, amely azonban nekem pont, hogy nem letisztult, hanem az információk sűrűsége (nincs, ami elválassza egymástól a képernyő területeit) inkább zavarossá tették az egészet. Szintén nehezebben átlátható a sorozóképernyő, ahol katonai egységeinket állíthatjuk fel. Régen ez egy sokfiókos szekrény volt, ahol fülekkel választhattuk ki a típust (gyalogság, lovasság stb.), és utána több sorban láthattuk a lehetőségeket. Most mindezt egyetlen sorban látjuk, és nekünk kell jobbra-balra görgetve kikeresni a megfelelő egységet. Cserébe viszont nem a gép dönti el, hogy az adott állam melyik megyéjében áll fel az új egység, hanem mi dobhatjuk rá az állam egyik nagyobb székhelyére.

Civil War II

Teljesen újdonság a szerencsekártya is. A kézikönyv szerint nem szükséges a győzelemhez, csak egy kellemes új lehetőség, amit ha akar valaki, akkor használhat: egy-egy ilyen szerencsekártya általában kerül valamennyibe, és hatását sem azonnal fejti ki (és az sem biztos, hogy valaha kifejti). A konföderációval például szervezhetünk tüntetéseket az unionisták labilis városaiban, és ez vagy kihat a lojalitásukra vagy sem. Vadregényes megyékben rendelhetünk el erdőirtást, fejlettebb régiókban építhetünk távíró vonalat, kirabolhatunk elfoglalt városokat és hasonlók. De igazából nem ezek a kártyák lesznek a legnagyobb gondjaink. A többi menedzselnivaló épp elég időt vesz igénybe ahhoz, hogy valóban csak időmilliomosoknak ajánljam a Civil War II-t. Ezen kívül az a személyes tapasztalatom az összes AGEOD játékkal, hogy nemcsak idő, de történelmi tudás is szükséges a játék bonyolult mechanizmusainak átlátásához. Például egy átlag fotelstratéga, aki nem ismeri az amerikai polgárháborút, már a játék elején értetlenül állna, hogy miért nem küldheti a csapatait az ellenségre. Miért vannak olyan városok, amelyek bár hozzá tartoznak, mégsem mehet át rajtuk? Miért inaktívak a tábornokok néha? És miért oszlanak fel (mennek haza) időnként a milíciák? Én hasonlóan elveszetten, ügyetlenül néztem a Rise of Prussiát, amit végül hanyagoltam is, mert ennyi idő és történelmi tudás nem állt a rendelkezésemre.

Civil War II

Röviden összefoglalva, az új AGEOD játék nagyon jó, rengeteg napnyi fantasztikus játékélményt biztosít azoknak, akik elég elszántak, sok idejük van és még a történelmet is ismerik. ■

Civil War II

értékelés

Civil War II

Pozitívumok
  • Összetett, történelemhű stratégiai játék rengeteg aprósággal.
  • Hatalmas térkép.
  • Sok valóságos személy.
Negatívumok
  • Zsúfolt felület, túl sok információ.
  • Nagyon sok idő és ismeret szükséges hozzá.
  • A csatákban nem hozhatunk taktikai döntéseket.
7,5
grafika 7
hangok 7
játszhatóság 7
hangulat 9
Civil War II
A legutóbbi Civil War II cikkek, hírek

hozzászólások (1)

Wing
Wing 2013.10.01. 10:13
Az AGEOD-tól a Pride of Nations istenes nagyon, de ez se tűnik rossznak. Bár a Panzer Corps meg a March of the Eagles elég sok időmet elveszi már így is :)
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?