Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

XCOM: Enemy Within

Számos újdonsággal bővült az UFO: Enemy Unknown tavalyi remek remake-je.

2013.12.17. 10:05 | szerző: Morello | Ismertető/teszt

A remake-ek korát éljük, és ebből a körből bizony a nagy klasszikusnak számító UFO: Enemy Unknown sem maradt ki. De azt hozzá kell tenni, hogy Firaxis Games tavalyi, igen jól sikerült feldolgozása, az XCOM: Enemy Unknown (ahogy azt Richie kollégával közösen megszakértettük) jóval több egy remake-nél: egy kicsit más tálalásban, de a hangulati elemeket szem előtt tartva hozza vissza az idegenek és a földlakók csatáját.

XCOM: Enemy Within

A 2012-es Enemy Unknown nemrég megjelent kiegészítője, az Enemy Within még ezen is túlmutat. A változás már a játék indításakor szembetűnő: a jellegzetesen kék színvilágú alapjátéktól eltérően sárga tónusokkal villannak fel a logók a kiegészítőben. A beállítások és az új játék indítása hasonlónak tűnnek, de az opciók kaptak némi bővítést.
Emlékeim szerint az alap részben is voltak részletesebb lehetőségek a kampány beállításaihoz, de most mintha még egy lapáttal többet kaptunk volna – még olyat is megadhatunk, hogy katonáink a nemzetiségük anyanyelvén kommentálják a történéseket (persze ez igazából a néhány nagy világnyelvet jelenti, olyat ne várjunk, hogy Kovács II István XCOM őrmester kackiás bajszát megpödörve magyarul konstatálja, hogy „Némáá, háá eztet ismerem, ezzel a lénnyel találkoztam már a budapösti Hörpince nevű kultúrhelyen történt járőrözésem során...!”, haha!). Érdemes beállítani, gyakorlati jelentősége nincs, de a hangulathoz sokat hozzátesz.
Ezúttal az Ironman opcióval kezdtem új kampányt, amely már az alapjátéknál is rendelkezésre állt, de most a gyakorlatban is ki akartam próbálni. E szerint csak egyetlen mentés áll rendelkezésre, amelyet folyamatosan felülír a játék, tehát nincs mentés-visszatöltés trükközés, minden totál élesben zajlik. Izgalmas élmény volt, amit majd lejjebb részletezek.

XCOM: Enemy Within

Az Enemy Within tulajdonképpen (időrendben) nem az Enemy Unknown folytatása, hanem annak egy párhuzamos alternatívája. Ugyanúgy megdöbbenve szembesülünk a Földre rátörő idegen hordákkal, az XCOM projekt megalakulásával, az ellenséghez képest kezdetlegesebb alapfelszerelésekkel próbálunk megálljt parancsolni az inváziónak, és eközben minél több információt és ismeretet gyűjteni az idegenekről, amellyel saját technológiánkat, fegyverzetünket korszerűsítve talán felcsillan esély a Föld megmentésére... Eddig semmi újdonság. Azt azonban máris megtapasztalhatjuk, hogy a taktikai küldetéseknél a terepen elszórt zöldes anyagot szivárogtató (amúgy funkciótlan) idegen „dobozok” mellett immár sárga fényben világítókat is találunk. Ezeket fel kell lelnünk a pályákon, és az idő lejárta előtt (erre egy időmérő figyelmeztet) birtokba kell vennünk. Ezáltal egy újfajta nyersanyagot nyerünk, amely meld névre hallgat. Ezt a félig organikus, félig mechanikus idegen anyagot kétféle módon használhatjuk fel. Egyrészt genetikai módosításokat hajthatunk végre katonáinkon: különböző szerveikbe beépítve javíthatunk a képességeiken, túlélési esélyeiket és hatékonyságukat növelve. Másrészt pedig egyfajta félig ember-félig gép egységgé alakíthatjuk át őket (ami egyúttal az új MEC karakterosztály), amelyre brutális erősségű fegyvereket, lángszórót és hasonlókat aggathatunk, még nagyobb tűzerőt biztosítva a harcoló csapatoknak. Ezek a gépemberek alkalmatlanok a rejtőzködésre és a fedezékek igénybevételére – csak mennek és zúznak. Mindezek a beavatkozások visszafordíthatatlan következményekkel járnak, katonánk tehát saját magát és tulajdonképpen embersége egy részét áldozza fel azért, hogy idegen organizmusokkal módosítva, nagyobb eséllyel vehessük fel a harcot a megszállók ellen. Ebbe azért egy kicsit borzongató belegondolni, még ha csak játékról is van szó...
A mutációkhoz természetesen új épületek is dukálnak, valamint új technológiák, új eszközök, új fegyverek is rendelkezésünkre állnak ezzel. Katonáinkat nemcsak a génmódosításokkal tudjuk edzettebbé tenni, hanem jól sikerült küldetések után kitüntetéseket is kapunk, amelyeket (előzőleg kőbe vésve, hogy az adott kitüntetés típus milyen bónuszt jelentsen) szétoszthatunk közöttük. Egy új animáció is helyet kapott ezáltal, amikor feszesen tisztelgő emberünk mellkasára felkerül a plecsni.

XCOM: Enemy Within

A játékmenet tulajdonképpen változatlan, mind az építkezések, fejlesztések, mind az ufóüldözések, mind a terepen való ütközetek ugyanúgy zajlanak, ahogy eddig megszokhattuk. Az eddigi akciók során két új idegentípussal találkoztam. Az egyik rendkívül szemét módon képes láthatatlanná válni (és ilyenkor a sebzésre is immunis, hiába küldtem be egy rakétát oda, ahol láttam, hogy köddé vált). Ilyenkor csak annyit tehetünk, hogy várunk és rohangálunk fel-alá, amíg egyik emberünk közvetlen közelében újra látható lesz, és egyfajta Alien filmekhez hasonló arctámadó módjára rácsimpaszkodik katonánkra. Szerencsére a közeli társak gyorsan semlegesíteni tudják, és viszonylag kevés az életereje a lénynek. A másik új idegen a MEC megfelelője, a kissé túlméretezett Sectoid-robot, amelyet ráadásul egy társa még piszok erős energiapajzzsal is képes felvértezni. Brutális ellenfél!

XCOM: Enemy Within

Egy újféle csata opció is került a játékba – ahogy az lenni szokott, mindig vannak olyanok, akiknek nem lábad könnybe a szeme és nem borulnak egymás vállára a Föld megvédésének szent céljától, hanem az egész zűrből másfajta tőkét akarnak kovácsolni. Megjelenik az Exalt nevű illegális, földalatti szervezet, akik az idegenek szálláscsinálói és szekértolói címben „tetszelegnek”. Miközben fél szemmel az idegen lények tevékenységét és mozgásait vizslatjuk, a másik részről az Exalt is folyamatosan bezavar. Ellenük különféle beszivárgási és kémkedési akciókat hajthatunk végre, majd pedig egy csata keretében evakuálnunk is kell ügynökünket. Eközben a folyamatosan özönlő Exalt ügynökökkel kell felvenni a harcot, akik ugyanolyan földi fegyverekkel harcolnak, mint mi, és miközben objektumot kell megvédenünk, majd pedig az evakuálási ponthoz eljutnunk, vért lehet pisilni ezeken a küldetéseken.
Számomra az Ironman mód is nagy élmény volt, ilyenkor kicsit elgondolkodhatunk rajta, mennyire „elkurvultunk” mi játékosok (és ezt elősegítendő, az agymunkára képtelen amerikai piacot szem előtt tartó játékfejlesztők) az utóbbi időkben. Régen azért vért izzadva, térképeket rajzolgatva, billentyűket/joystickeket kettétörő őrjöngésektől kísérve jelentett kihívást egy-egy játék, ma meg ott tartunk (saját magunkon is észrevehetjük), hogy minden megtett lépés után nyomogatjuk a quicksave-et, a nehézséget pedig maximum az jelenti, hogy hány visszatöltéssel tudunk továbbjutni... Ez az Ironman mód egy kicsit fricskát mutat mindennek, nekem például bejött az, hogy tényleg nagyon oda kell figyelni, hogyan mozgatjuk az embereinket, építkezések, fejlesztések stb. során mikor mit döntünk. Persze rossz döntésekkel és egy-egy fullosabb katona elvesztésével akár kilátástalan helyzetbe is hozhatjuk magunkat.
A harcok során amúgy is melegen ajánlott a filmekből ellesett, „fedezéktől fedezékig”, „mindenki fedez mindenkit” módon mozogni, de számomra emlékezetes volt, amikor az egyik legerősebb, legértékesebb katonámat megfektették az idegenek. Még 3 köre volt az elvérzésig, három-négy ellenség szinte körbeállta. Megtehettem volna, hogy a többieket mentve a szinte kilátástalan helyzetben sorsára hagyom, de a dokit öles léptekkel zavartam a földön fekvőhöz, hogy próbálja visszahozni holtaiból, miközben a többiek az összes csőből tüzelve, szinte már köveket is hajigálva próbálták visszaszorítani az idegeneket. Mázlim volt, a támadó ellenségeket sikerült kínnal-keservvel leszedni, miközben azok nem tudták eltalálni a tiszta célpontot nyújtó életmentőt. Az Ironmanben csak ez az egyetlen esélyem volt, és ugyanígy fordulhatott volna tragédiába is a történet... Szóval a Ti figyelmetekbe is külön ajánlom az Ironman módot, ha valódi kihívást és valódi izgalmakat akartok átélni az XCOM-mal.

XCOM: Enemy Within

Az Enemy Within kiegészítő tehát adott pár érdekes újdonságot az alapjáték mellé. Az új egységek, új térképek, új beállítási lehetőségek a multiplayer módban is helyet kaptak, tehát a többjátékos felállás is jelenthet további kihívásokat. Szerencsére ez a bővítés nem csak olyan semmitmondó szemfényvesztés, mint hogy ezúttal már hupilila páncélt is adhatsz a katonáidnak, hanem valóban új tartalmat ad, amellyel néhol eléggé meg lehet izzadni. ■

XCOM: Enemy Within
XCOM: Enemy WithinXCOM: Enemy WithinXCOM: Enemy WithinXCOM: Enemy WithinXCOM: Enemy WithinXCOM: Enemy WithinXCOM: Enemy Within

értékelés

XCOM: Enemy Within

XCOM: Enemy Within
Pozitívumok
  • Ötletes újítások
  • Brutális új egységek
Negatívumok
  • A nehézség néhol meglehetősen eltúlzott lett
8,5
grafika 7
hangok 8
játszhatóság 9
hangulat 9
XCOM: Enemy Within
A legutóbbi XCOM: Enemy Within cikkek, hírek

hozzászólások (32)

Dark Archon
Dark Archon 2014.06.19. 21:48
Na, az még odébb lesz, mert elég sok MELD fejleszteni a MEC-eket. Csináltam 4-et, de már bánom, 1-2 tényleg bőven elég.

MattMatthew: azért az se volt rossz, mikor lángszóróval pörköltem meg egyszerre 3 chrysalid-ot. Mennyit szívtam miattuk még az alapjátékban, mikor sima fegyvereim voltak csak.
Baracklekvár
Baracklekvár 2014.06.19. 22:12
Valóban elég egyetlen MEC - s lángszóróval pánikba kergetni az ellent valóban móka.
MattMatthew
MattMatthew 2014.06.19. 22:27
Hát igen, a lángszórózásból kimaradtam sajnos.
SHIV-nek van értelme?
Dark Archon
Dark Archon 2014.06.20. 09:53
Akkorra már fejlesztettem a lángszórón (9 sebzés), szóval nem kergetőztek ezek már pánikba, hanem megdöglöttek :)

MM: SHIV-nek szerintem nincs értelme. Próbáltam anno, arra jó, hogy azt lőjék ki az idegenek, ha véletlen sok ellenséget aggrózol, de arra ott a load game :)
Baracklekvár
Baracklekvár 2014.06.20. 09:58
Mióta megjelent a játékban a MEC, azóta a SHIV-vel egyáltalán nem foglalkozok, szerintem sincs értelme.
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.