Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Interjú

Interjú Sándor Csabával a PlayStation 4-ről

A hazai megjelenés alkalmával kérdeztük a PlayStation hazai üzletágvezetőjét.

2013.12.31. 09:51 | szerző: Dino | Interjú

December 13-án került a hazai boltok polcaira a Sony legújabb konzolja, a PlayStation 4. Még a hivatalos nyitóbuli során, 12-én este beszélgettünk Sándor Csabával, a PlayStation hazai üzletágvezetőjével. Interjúnkat alább olvashatjátok.

Interjú Sándor Csabával a PlayStation 4-ről

Milyen eladásokat vártok Magyarországon a PlayStation 4-től az első héten/hónapban/évben?
Minden el fog fogyni az első hétvégén szerintem, amit a piacra dobunk, legalábbis nagyon úgy tűnik. Az előrendelők száma már most meghaladja azt a mennyiséget, amit piacra tudunk dobni. A következő szállítmány valamikor január második felében fog érkezni.
[A hírek szerint a boltokban valóban elfogytak a PS4-készletek, maximum egy-egy előrendelésből át nem vett, felszabadult példányhoz lehetett hozzájutni, ha valaki jókor volt jó helyen. – szerk.]

Az előző generációnál késésben volt a PlayStation 3 az Xbox 360-hoz képest, most azonban fordult a kocka – legalábbis hazánkban, ahol hivatalosan csak jóval később kerül a boltokba az Xbox One –, mit gondolsz, mekkora előnyt jelent ez a PS4-nek?
Nem hiszem, hogy az időnek igazán jelentős szerepe lenne. Azt gondolom, a jó ajánlatnak, a jó terméknek van előnye a másikkal szemben. Ha megnézzük a nyugat-európai értékesítéseket, akkor függetlenül attól, hogy gyakorlatilag egyszerre került a boltokba az Xbox One és a PlayStation 4, az eladási adatok azok – attól függően, melyik országról beszélünk – 3-3,5 az 1-hez arányt mutatnak a mi javunkra. Márpedig ahogy mondtam, ott nem volt időelőny. Egyszerűen a felhasználók azt látják, hogy nagyon jó az ajánlat.
A PlayStation 4-et gamerek készítették gamereknek. Figyelembe vettük a játékosok elvárásait, azt, hogyan használják a közösségi oldalakat, és még nagyon sok mindent, amikor nekiálltunk tervezni a készüléket jó pár évvel ezelőtt. Nagyon jó játékaink lesznek: ugye már a Killzone: Shadow Fall itt van, a Knack itt van, az Infamous: Second Son hamarosan itt lesz, és még hosszasan sorolni lehetne (illetve van még sok be nem jelentett játékunk). Mindenképpen nagyon sok játék készül már most PS4-re, és ez az, ami alapjában véve fontos a játékosoknak: jó minőségű játékok legyenek egy igazán jó platformon.
Úgy tudnám összefoglalni, hogy a PlayStation 4 pillanatnyilag a legjobb hardver a legjobb játékokkal ötvözve, mindez egy zökkenőmentes online és multiplayer környezetbe ágyazva, és ez pillanatnyilag jobb ajánlat a játékosok számára, mint a versenytársaké.

A PS3-on még teljesen ingyen lehetett a játékok multi részéhez hozzáférni, a PS4 esetében ehhez már PlayStation Plus előfizetés kell, mi áll ezen változás hátterében? (Amellett persze, hogy a PS Plus az éves 15 ezer forintos díjával egy nagyon jó ajánlat már csak az ingyenes játékokat nézve is.)
Olyanért nem kell fizetni, amiért eddig nem kellett, csak olyanért, ami eddig nem állt rendelkezésre. Hihetetlen infrastruktúrafejlesztést vittünk véghez a PS4-hez kapcsolódóan. Olyan szolgáltatások lesznek a PlayStation Plusba beágyazva, amelyek még a PS3-nál nem működnek. Természetesen a megszokott dolgok – azonnali játékgyűjtemény, jelentős árengedmények, online tárhely – maradnak, de például az azonnali játéklehetőség [amikor a Store-ból vásárlást követően minimális várakozást követően elkezdhetünk játszani, anélkül, hogy a teljes letöltés befejeződne – szerk.] a PS Plus szolgáltatásnak köszönhető a PS4-en. Ez ugye a PlayStation 3-on nincs így, ott meg kell várni, míg letöltődik a teljes játék, és ha több gigáról van szó és nem elég jó a sávszélességed, akkor hosszas várakozásokra is szükség van. Ez a PS4-nél nincs így, sokkal hamarabb el tudsz kezdeni játszani, de ez olyan prémium szolgáltatás, aminek megvan az ára.
De említhetném a Gaikaion keresztüli visszafele kompatibilitást, a PS3-as játékokkal való játéklehetőséget is, amely a PlayStation Plus része lesz. Ez is egy olyan infrastruktúrát igényel, amibe rengeteg pénzt kellett beletennünk, rengeteg fejlesztés van mögötte, és egy olyan prémium szolgáltatás, ami szintén nem működik a PS3 esetében.
De ahogy Te is mondtad, 15 ezer forintról beszélünk. 15 ezer forint az egyetlen játék ára, és évi több tucat játékot kap a játékos – főleg, ha ugye több platformja is van, PS3-a, PS Vitája és PS4-e, mindre megkapja az ingyenes játékokat. A PS4-en már most rögtön két ingyen játék fent van, holott a szoftverválaszték még kicsi, de nyilván ahogy bővül a kínálat, úgy egyre több és több játékot fogunk tudni beletenni az ingyenes játékgyűjteménybe.

Interjú Sándor Csabával a PlayStation 4-ről

Kibővül esetleg a Cross-Buy funkció az új platformmal, azaz egyszeri vásárlással mindjárt három platformra megkaphatunk majd bizonyos játékokat, ahogy eddig PS3/PS Vita konzolokra érkezett egy-egy megjelenés?
Ezt sajnos nem tudom megmondani, erről nincsenek információim.

Mire lehet számítani a touchpaddel, láttál esetleg valami olyat a céges bemutatókon, amik csak később jelennek meg a játékokban?
Úgy gondolom, a touchpad egy lehetőség a fejlesztők számára. Még koránt sincs kihasználva ez a funkciója a kontrollernek, kellően kreatív emberek kellenek a stúdiókban, akik ezt igazán ki tudják majd használni.

Egyelőre csak alig pár játék használja a kamerát (gyakorlatilag a géphez járó Playroom demoprogram és a Just Dance 2014), mennyire fogják ezt a közeljövőben alkalmazni a játékok?
Jön a DriveClub is hamarosan, amely szintén fogja használni. Ugye ez megint a fejlesztőkön fog múlni, hogy mennyire lesz kihasználva a kamera. Nálunk megvan a játékosnak a választási lehetőség: kell a kamera vagy nem kell. Egyelőre én is csak ezekről a játékokról tudok, de csak jövő márciusig látom a megjelenéseinket, talán az év elején esedékes belső tréning után tudok erről többet elmondani.

Interjú Sándor Csabával a PlayStation 4-ről

Látszik a gépen, hogy elsődlegesen a játék került a központba, de sokaknak valószínűleg hiányzik pár PS3-ban megszokott és megszeretett dolog, mint például a képnézegetés vagy videolejátszás, vagy az olyan alkalmazások, mint a YouTube. Várható, hogy ezek külön szoftverletöltésként vagy firmware-frissítés formájában visszatérnek?
Egyelőre nem tudok erre mit mondani.

Fórumokat olvasgatva úgy tűnik, sokan inkább kivárnak a PS4 vásárlásával, például megvárva, hogy az esetleges első szériás hibák megszűnjenek. Mivel terelnéd a konzol felé a hezitálókat?
Milyen hibái vannak az első szériának? A PS4-ek 0,4 százaléka hibásodott meg, bármilyen elektronikai gyártó büszke lenne rá, ha ilyen meghibásodási aránya lenne, ennél az iparági standard jóval magasabb. Persze amikor egyszerre egymillió készüléket eladsz, akkor a 0,4 százalék 4000 készüléket jelent, és ez nyilván valamilyen szinten bosszúságot jelent azoknak a felhasználóknak, akik hazavitték a terméket, otthon játszani akartak vele és mégsem működött, de ez az arány egyedülállóan jó, akár a Sony belső statisztikáit vagy bármely más gyártó termékeit nézve.
Ha pedig valaki a szoftveres hibákkal nem szeretne szembesülni, az várjon ki egy hónapot és vegye meg januárban, mert akkorra már nyilván ezek lecsengenek. [A teszt során mindössze egyetlen fagyással szembesültünk, a firmware pedig 1.50-ről 1.51-re frissült, minimális stabilitási javításokkal, úgyhogy tényleg nem jelentősek a szoftveres gondok. – szerk.] De ha elsőként szeretnél játszani egy újdonsággal, akkor ez kihagyhatatlan.

Hogy mivel tudom a játékosokat efelé a platform felé terelni? Elsősorban az újszerűség, a könnyű használhatóság, a gyors használat, az azonnaliság és a közösségi funkciók azok, amik sokkal jobban, sokkal kifinomultabban és könnyedebben kezelhetők, mint az előző generáció esetében volt.
Sokan kritizálják a játékokat, hogy a minőségük nem kimagasló. Lehetséges, hogy igazuk van, de lényegesen jobb a minőségük, mint a jelenlegi generációé. És ezek még csak az első játékok. Jön az Infamous: Second Son március 21-én, aztán az összes többi játék, mint például a Watch_Dogs és a The Order: 1886, de hosszasan lehetne sorolni a már bejelentett játékokat. Bár ez inkább a jövőbe visz, de ha visszatérünk a mostani felhozatalunkhoz, a Killzone lényegesen jobb minőségű a PS4-en, mint a PS3-on, a Knack hihetetlen részletgazdag játék. Az általa képviselt műfajban – platformjáték és kalandjáték egyveleg – ha megnézzük a mostani generáció játékait, messze gyengébb grafikája van azoknak a játékoknak.
Meggyőződésem, hogy nagy a fejlődés a két platform között. Nyilván megértem, hogy sokan anyagi megfontolásból még nem engedhetik meg maguknak az új generáció megvásárlását, de aki megteheti, azt gondolom, nagyon jól jár vele.

Mi a kedvenced a már megjelent – akár first-party, akár third-party – játékok közül?
Sajnos még nem volt alkalmam sokat játszani a PS4-gyel, kb. az E3-on a Knack rövid demóját tudtam kipróbálni, így még nem tudok nyilatkozni.

Köszönjük az interjút!

hozzászólások (1)

vanhelzing
vanhelzing 2013.12.31. 10:33
"A hírek szerint a boltokban valóban elfogytak a PS4-készletek, maximum egy-egy előrendelésből át nem vett, felszabadult példányhoz lehetett hozzájutni, ha valaki jókor volt jó helyen. – szerk."

Hát az Árkád Media Marktba nem maradt az tuti 65 előrendelés volt és kaptak 10 gépet kb :D
cikkajánló

Wargaming: interjú Tom Putzkival

Az elsősorban a World of Tanksről ismert, folyamatosan bővülő cég szóvivőjével beszélgettünk.

PlayStation VR - videointerjú a Sony PlayStation hazai üzletágvezetőjével

Interjúnk harmadik részében Sándor Csaba a Sony VR-eszközéről beszél.

A POSSIBLE Games játékai - videointerjúk

A stúdiólátogatás után a cég munkatársai prezentálták fejlesztéseiket.

HyperX interjú Edward Baily-vel

Két évvel ezelőtt vált külön márkává a HyperX - eredményekről és tervekről beszélgettünk.

E3 2016: videointerjú a Sony PlayStation hazai üzletágvezetőjével - 2. rész

Interjúnk folytatásában a Gran Turismo Sportban szerezhető FIA versenyzői licencről esik szó.