Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Killzone: Shadow Fall

Az asztali PC-k csúcsjátékaival vetekszik a PlayStation 4 egyik legütősebb nyitócíme.

2014.01.10. 10:13 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Amit a konkurens Microsoft konzolok tulajdonosai számára a Halo sorozat, nagyjából ugyanazt képviseli a Sony-felhasználók számára a Killzone széria. Az emberiség bolygóközi hadi-taktikai szövetsége, az ISA, valamint a szintén humán leszármazott Helghast birodalom harcát feldolgozó sorozat 2004-ben vette kezdetét a PlayStation 2-esen megjelent első epizóddal, amelyet a Guerrilla Games fejlesztett. A játék szép sikereket könyvelhetett el, így az mostanra hexalógiává dagadt, melynek epizódjai összesen öt különféle Sony asztali és kézikonzolon láttak napvilágot. A legújabb rész, a hazánkban tavaly december derekán megjelent PlayStation 4 egyik nyitócímeként került a boltok polcaira, jelezvén, hogy a sorozat egyszersmind a japán konglomerátum egyik vezető exkluzív franchise-ává nőtte ki magát. A generációváltás persze nem hagyta nyom nélkül a játék koncepcióját sem, amely kicsit az „új élet, új haj” szlogenre építve új környezetben, új főszereplővel és (ha nem is teljesen) új felépítéssel jelentkezik a nyolcadik generációs erőművek egyik alappillérén.

Killzone: Shadow Fall

A történet mintegy három évtizeddel a harmadik epizód konklúziója után játszódik. A Helghan bolygó megsemmisítése, illetve lakhatatlanná tétele után a túlélő helghastokat az ISA, avagy a VSA (az ISA kvázi bolygófelszíni megfelelője) saját anyabolygójára, a Vektára telepítette, amelyet – amolyan hidegháborús módszerekkel élve – egy védelmi fallal osztottak ketté. A „nagy összeborulást” persze nem vonta maga után az összeköltözés, így mindkét részről őrjáratok cirkálnak a Fal mentén. Az akkor öt esztendős Lucas Kellan éppen Vekta oldalra igyekszik átjutni New Helghastból apjával, Michaellel, amikor összetalálkoznak az „Árny marsall” (Shadow Marshall) Sinclairrel. Már-már célba is érnének, amikor Michaelt kisfia szeme láttára halálos találat éri egy arra járőröző helghast egység jóvoltából. Ekkor ébred Lucasban olthatatlan gyűlölet ősi ellenségükkel szemben, és Sinclairrel tartva, az ő nevelésétől és óvó szemétől kísérve, elvégezve az akadémiát maga is beáll az Árnyak soraiba. Nevelőapja titkos küldetéssel bízza meg, amely egy „sima” fogolycserével indul, majd a megújuló totális háború megakadályozására tett törekvésekkel végződik. Eközben meglátogatjuk a Vektán épült Fal mindkét oldalát, és az évtizedek óta romokban heverő Helghan bolygót is.

Killzone: Shadow Fall

A játékszerkezet és a játékmenet legnagyobb újítása a nagyobb méretű, nyitott pályák által nyújtott fokozott szabadság. Ezúttal jellemzően, de – főleg a játék vége felé – nem kizárólag többféle úton, több irányból is megközelíthetjük célpontunkat, és most az osonás, a lopakodás is jóval nagyobb hangsúlyt kapott. Ez egyszersmind a játékmenet lassulását is jelenti, ami viszonylag nagyobb kontrasztban áll az eddigi részekben megszokott folyamatos harcokkal. A program első felében, hús-vér társak híján egy mechanikus drón, az Owl (Bagoly) lesz segítségünkre, amely képes fedező tüzet kibocsátani a védelmünkben, pajzzsal körülvenni bennünket, ellenfeleink hasonló védelmi rendszerét gyengíteni, illetve a riasztó rendszereket eliminálni, ily módon megakadályozva az erősítés érkezését. Később akad más társunk is a helghast mesterlövész, Echo személyében, aki gondolkodás nélkül szedi le az általunk kijelölt célpontokat.
A valamivel lassabb játékmenetből természetesen nem maradnak el ezúttal sem a tűzharcok. Ezekben számos, az előző részekből megismert fegyver alkotja arzenálunkat, amely néhány új modellel is bővült. A koncepcióváltás folytán ezúttal jóval kisebb hangsúlyt kapott háborús részek során az ellenfél MI-je nem brillíroz annyira, mint azt az előző epizódokban tette, és főleg számbeli fölényre, mintsem zseniális taktikai érzékre hagyatkozik velünk szemben. A nagyobb méretű, nem egyszer többszintes pályák egyik hátránya, hogy az aktuális célunkat jelző sárga kör gyakran alig látszik, illetve annak helye nem egyértelmű, így sok bolyongás vár ránk, mire megleljük azt.
Az egyes fejezeteket számos, igen jól megalkotott, látványos, de sajnos újrakezdéskor a néha igen tetemes töltési idő végeztéig át nem ugorható, gyakran túlontúl hosszú átvezető tarkítja, amelyek tovább mesélik a történetet, és gyönyörű látványviláguk folytán segítenek elmélyedni annak világában. Az egyszemélyes kampány nem túl hosszú, de fordulatos, és mindenkinek javaslom, hogy várja ki a stáblista végét, nehogy lemaradjon egy igen fontos mozzanatról.

Killzone: Shadow Fall

A grafika tehát nagyon szépre sikerült, ami nem is csoda egy legújabb generációs konzolra fejlesztett, platformexkluzív nyitócímtől. A moziszerű átvezetők és az azok közti játékrészek kivétel nélkül nagyon hangulatosak, amelyeket a szuper fény-árnyék és egyéb effektek a csúcs PC-ken tapasztaltakkal tesznek hasonlatossá. Annyi kritikai észrevételem azért lenne a látvánnyal kapcsolatban, hogy állandó vesszőparipám, a kifejezéstelen, fából faragott orcák itt is fellelhetők, illetve hogy a mélybe zuhanva rendszerint igen furcsa kép fogad bennünket elhalálozásunkkor. A szinkronhangokat ismét profi hollywoodi színészek kölcsönzik a karaktereknek, ami igencsak földobja a hangulatot. A muzsika is jól illik a programhoz, amelyet a God of War: Ascension, illetve számos egyéb játék zeneszerzője, Tyler Bates jegyez. A vezérlés főleg a „hagyományos” módszert, vagyis a jól bevált, billentyűkre hagyatkozó irányítást követi, de a DualShock 4 beépített touchpadje is kap az irányításban szerepet.

Killzone: Shadow Fall

Az előző epizódhoz képest a most is jelenlévő többjátékos módok annyiban változtak, hogy ezúttal mindössze három különböző karaktertípust (assault, scout és support) választhatunk – és fejleszthetünk – az eddigi öt helyett. A multi játékrész egyébiránt ezúttal is a totális háború érzetét kelti, amelyben akár mi magunk is megalkothatjuk saját arénáinkat.

Killzone: Shadow Fall

A Sony legújabb generációs asztali konzoljának, a PlayStation 4-nek egyik legjobban beharangozott, platformexkluzív nyitócíme, a Killzone: Shadow Fall nem lett rossz játék. Sőt, nagyon is kellemes, a mai csúcs-PC-ket idéző megvalósítása, majdhogynem sandbox jellegűen nyitott pályái és remek többjátékos módja révén méltó folytatása egy már eddig is szép sikereket elkönyvelt szériának. Kicsit lassabb egyjátékos módja és történetvezetése, kevesebb harci része, valamicskét butább MI-je, valamint néhány grafikai anomália állítható ezzel szembe a negatívumok terén. Ismerve a nagy konkurens, hazánkban egyelőre csupán külföldi importból kapható Xbox One kezdőfelhozatalának exkluzív címeit elmondhatom, hogy a Forza Motorsport 5 mellett ez az a játék, amely a konzolokra kizárólagosan megjelent programok közül talán a legjobban sikerült, hiszen például a durván egysíkú Ryse állunkat a padlóhoz tapasztó grafikáján kívül nem sok pozitívumot tud felmutatni. Mindazonáltal azt is be kell valljam, hogy nem ez volt minden idők legütősebb generációváltása, már ami a nyitócímek listáját illeti. Én tehát a magam részéről nagyon várom az idei és az elkövetkező évek kínálatát, mert hiszem, hogy van – és kell is – még hová fejlődni a nyolcadik generációra megjelenő játékoknak. ■

Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow Fall

értékelés

Killzone: Shadow Fall

Killzone: Shadow Fall
Pozitívumok
  • Nyitott pályák
  • Többféle útvonal
  • Szép képi világ
  • Jó hangok és szinkron
  • Hangulatos többjátékos arénák
Negatívumok
  • Grafikai anomáliák
  • Kicsit lassú a történetvezetés
  • Kevesebb harci rész
  • Butább MI
8,0
grafika 9
hangok 8
játszhatóság 8
hangulat 8
Killzone: Shadow Fall
A legutóbbi Killzone: Shadow Fall cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.