Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Might & Magic X: Legacy

A hármas vágánynál kérem, vigyázzanak, nosztalgiajárat indul!

2014.02.04. 07:36 | szerző: Sityi | Ismertető/teszt

Ha manapság azt mondom, Might & Magic, legtöbbünknek a körökre osztott stratégiai játék, esetleg a nemrég megjelent, ingyenesen játszható, Magic: The Gathering-szerű kártyázás jut az eszébe. Csakhogy maga a Might & Magic eredetileg egy 1986-ban indult, körökre osztott játékmenttel bíró szerepjáték volt, amely 2002-ig kilenc részt ért meg – olyan vetélytársak mellett, mint a Wizardry, a Realms of Arkania, a Bard’s Tale, vagy az Ultima sorozatok, ami nem kis szó. 12 év telt el az utolsó rész óta (ami nem mellesleg az egyik koporsószög volt a kiadó 3DO és a fejlesztő New World Computing koporsójába), az új rész készítőinek, a Limbic Entertainment számára így alaposan fel volt adva a lecke. Lássuk, miként veszi fel a fonalat az új rész!

Might & Magic X: Legacy

Előre le kell szögeznem: ez nem egy körökre osztott Skyrim. Nincs akkora bejárható terület, nincs annyi küldetés, nincs akkora szabadságunk sem. Szinte hallom, ahogy sokan felszisszennek: de hát akkor mi ez; hogy lehet, hogy ilyen nagyra tartom ezt a játékot, amikor az etalonnal nem ér fel? A Limbic nem egy Might & Magic-szósszal nyakon öntött sandbox-RPG-t akart, hanem az eredeti sorozat játékdesignját, játékmenetét és játékmechanikáját ültette át egy modern motorra. Botorság volna tehát azt elvárni a Might & Magic X-től, hogy ahogy letudjuk a történet elején a kötelező köröket, arra megyünk és azt csinálunk, amit és ahogy akarunk. Nem, az első küldetés után csupán néhány lehetőségünk lesz, amelyek közül választhatunk – így legalább nem veszítjük el a fókuszt, és ha megakadunk egy küldetéssel, azért akad más elfoglaltságunk, amivel feltápolhatjuk magunkat.

Might & Magic X: Legacy

Márpedig megakadni biztos meg fogunk párszor, ugyanis ahogy a klasszikus szerepjátékokban elfogadott volt: ha egyszer mindenki meghal, akkor annak a játéknak annyi (csapattagot fel lehet támasztani kellő tudás vagy pénz birtokában, csak ugyebár ehhez legalább egyvalakinek muszáj élnie). Nincs respawn, nincs kegyelem: ha olyan helyre tévedsz, ahová még nem vagy elég erős, ledarálnak. És még csak figyelmeztetés sincs – ami viszont jó dolog! Nem vezet kézen fogva a játék, hogy „üngyüri-büngyürikém, neked az még nem való, egyél még egy kis tökfőzelékes lecsót, hogy erősödjél”. A játék elején például azt a feladatot kaptam, hogy pucoljam ki a világítótornyot a gyíkemberektől. Nos, az első két szint még ha izzadva is, de ment, aztán a harmadikon már keresztbe lenyeltek, bárhogy küzdöttem. Sebaj, a közelben volt egy rablótanya, azt kitakarítva már elég erős voltam ahhoz, hogy lecsapjak mindenkit a világítótoronyban. Aztán később kiderült, hogy azt a rablótanyát egy másik küldetés miatt amúgy is meg kell támadnom, de szerencsére (és ez egy hatalmas piros pont a fejlesztőknek!) nem pakolta tele újra a játék banditákkal, csak hogy úgymond legyen kihívás. Nem: ami helyszínt egyszer megtisztítottam a veszélytől, az úgy is marad. Lezárt területek azért akadnak így is, de ahogy teljesítjük a küldetéseket, úgy nyílnak ki ezek a helyszínek is.

Might & Magic X: Legacy

Maga a játékmenet biztos furcsa lesz az ifjabbaknak, de ezelőtt bő 15 évvel bizony így ment a szerepjáték: még a nem harci mozgás is körökre osztva zajlott. Mai szemmel nézve lehet, hogy kényelmetlen, lehet, hogy elavult, de ugyanakkor az oldschool bája is megvan; ad egyfajta nosztalgikus hangulatot. A grafika szinte ugyanez: normális esetben azt mondanám: „majd legközelebb, srácok” – de ez az avítt grafika ad valami ál-retro bájt neki. Nem csúnya, csak épp nem épp korszerű már szegénykém, elég pár pillantást vetni a majd’ két éve megjelent vetélytársra, a Legend of Grimrockra vetni. Hangok-zene ugyanez: messze nincs minden szinkronizálva, zene sincs olyan túl sok, viszont ami van, az is inkább a nosztalgikus felhang miatt nem rossz, semmit a tényleges minősége miatt.

Might & Magic X: Legacy

Legmélyebb sajnálatomra azonban muszáj minden bátor kalandozót figyelmeztetnem, hogy a játék erősen bugos! Jómagam egy béta verziójú sajtópéldányt kaptam tesztelni, de állítólag a kiadott változat sem épp hibamentes. Nálam rendszeresen előfordultak grafikai anomáliák: komplett város vált láthatatlanná (persze ha bementem, megvolt minden), objektumok maradtak alacsony poligonszámú modelljükben, homályos textúrával (mintha a motor elfelejtette volna a részletesen kidolgozott modellt betölteni, ahogy közelítettem felé), és akadt bugos küldetés is. Egyik probléma sem olyan, amit egy újraindítás ne oldott volna meg (ráadásul teljesen véletlenszerűen jöttek), de akkor is bosszantó.

Might & Magic X: Legacy

Minek nevezzelek, Might & Magic X? Minden hibája, minden problémája, minden avultsága ellenére van benned valami, ami sok mai játékból hiányzik: a lélek. Látszik, hogy fejlesztőid nagy tisztelettel vannak őseid iránt, látszik, hogy ápolni akarták a hagyományaidat – épp ezért nem tudok rád igazán haragudni. A kissé összecsapott felszín alatt egy remek játék lapul, amire érdemes beruháznia minden szerepjáték-kedvelőnek! ■

Might & Magic X: Legacy
Might & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: LegacyMight & Magic X: Legacy

értékelés

Might & Magic X: Legacy

Might & Magic X: Legacy
Pozitívumok
  • Hagyományőrző mivolta miatt egy remek kvázi-időutazás a múltba: hogy játszottunk szerepjátékokat 15-20 évvel ezelőtt
Negatívumok
  • Akárcsak a 8. és 9. rész, ez is bosszantóan bugos (ennyire nem kéne a hagyományt őrizni :D )
Minimális rendszerigény: Intel Core 2 Duo E7300 2,6 GHz/AMD Athlon 64 X2 5200+ 2,7 GHz, 4 GB RAM, GeForce 8800GT/Radeon HD3870 512 MB memóriával, 10 GB HDD, Windows Vista SP2/Win7 SP1/Win8
Ajánlott konfiguráció: Intel Core 2 Quad 2,4 GHz, AMD Phenom X4 2,3 GHz, 6 GB RAM, GeForce GTX470/Radeon HD6870 1 GB memóriával, 10 GB HDD
8,0
grafika 6
hangok 6
játszhatóság 7
hangulat 10
Might & Magic X: Legacy
A legutóbbi Might & Magic X: Legacy cikkek, hírek

hozzászólások (7)

Raistlin666
Raistlin666 2014.02.04. 16:54
Ha esetleg a dobozos verziót vetted, akkor regélhetnél a tartalomról. Úgy látom van térkép meg egy értelmes manual is. Köszi előre is!
gothmog
gothmog 2014.02.04. 19:51
870-es hsz:-)

Annyit tennék hozzá, hogy a DLC a leírás szerint később lesz elérhető (és nincs külön kód a dobozban hozzá, csak rosszul írtam). A többi stimmel.
Raistlin666
Raistlin666 2014.02.04. 20:07
Köszönöm!

Az MM6 nagy kedvenc volt, és már csak a nosztalgia miatt viszket a tenyerem a X-ik rész miatt. Lehet várok picit egy leárazást, de tuti vétel lesz. Talán addig a program hibák is gyomlálódnak...
Sityi
Sityi 2014.02.04. 20:08
Nézegettem a cikk írása után, más oldalak mit gondolnak róla - és kicsit meglepődtem, mennyire vegyesek az értékelések. Akik lehúzzák, szerintem ott tévednek, hogy ez a játék direkt ilyen. A mai játékosok nem tudják már azt értékelni, ahogy régebben kockás papírra rajzoltuk a térképeket, barangoltuk be a játék világát, tartottunk jópár mentést arra az esetre, ha megszívtuk egy dungeonnel.
Elszállt fölötte az idő? Akkor miért lett siker a Legend of Grimrock? ;-) Kell pár ilyen játék is, márcsak a tradíció miatt is. :-D
gothmog
gothmog 2014.02.04. 20:53
A Grimrockkal nekem felemás érzéseim voltak. Az első néhány szintet hihetetlenül élveztem. Tiszta nosztalgia, mint amikor az Eye of the Beholderrel vagy a Lands of Lore első részével játszottam annak idején! De úgy a játék utolsó harmadától szerintem kezdett kiütközni, hogy elfogytak az ötletek, fejtörők, és a legvége szvsz orbitális butaság. Ettől függetlenül fontos darab, mert visszahozott kicsit valamit, ami abszolút kiment már a divatból, és valószínűleg a Legend of Grimrock nélkül nem lett volna MMXL sem.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?