Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

NASCAR '14

Villám McQueen nyomában.

2014.03.13. 16:30 | szerző: Sityi | Ismertető/teszt

Az Óvilágban gyakran nézik hülyének a Nagy Pocsolya túloldalán élőket – nem mindig alaptalanul, de azért akadnak kivételek. A NASCAR versenyek átlagos európai megítélése is ebbe a kategóriába tartozik: mi lehet izgalmas abban, hogy kb. 40 bivalyerős autó megy több száz kört és mérföldet egy (olykor csak nagyjából) ovális pályán? Ugyan a Verdák első része próbált valamit áthozni a versenyek hangulatából, de finoman szólva sem vitték túlzásba – európai átlagember nem emiatt kezd el érdeklődni eziránt a bajnokság iránt... Pont ezért is találom némiképp ironikusnak, hogy egy ilyen ízig-vérig amerikai sportot a brit Eutechnyx – illetve ahogy a NASCAR ’14 esetén nevezik magukat, ETX Racing – készítette... A PC-s tábor 2005-ben kapott utoljára NASCAR játékot. Akkoriban még az EA-nél voltak a jogok, ők meg konzol-exkluzívvá tették a sorozatot. Tavaly óta viszont az angoloknak hála újra van NASCAR személyi számítógépeken is.

NASCAR '14

A balra kanyarodás művészete
Egy futam során a balra kanyarodás a legkevesebb. Jut eszembe: van ám két olyan pálya is (Watkins Glen és Sonoma), ahol jobbra is kell kanyarodni – hogy úgy mondjam, „hagyományos” vonalvezetéssel bírnak. Kívülről tényleg unalmasnak tűnhet egy verseny (természetesen a karambolok kivételével), de versenyzőként azért más, kemény taktika is van a dologban. A kulcsszó: a drafting, azaz a szélárnyékban autózás. Alapvetően arról van szó, hogy ha valaki mögött haladsz, akkor dönthetsz: a szélárnyékban maradsz, így gyorsabb leszel, de a motor hőmérséklete drasztikusan emelkedik, avagy előzöl, de így meg lassulsz? Poén: ha te vagy elöl, akkor is gyorsulsz, mivel a mögötted lévő kocsi csökkenti a tied mögött keletkező turbulenciát. Még poénabb: így viszont pont az elöl haladó generál egyfajta szívóhatást maga felé a hátul haladó kocsira. Továbbá: mivel így ugyebár a hátul lévő autó lendülete és sebessége nagyobb, egy férfias, de nem túl durva koccal (szakmai műszóval élve: draftbumppal) ezt át tudja adni az elöl haladónak, aki így tovább gyorsul – és húzza magával a hátsót. Egy apró mellékhatás: mivel kevesebb leszorítóerő jut az elöl lévő autó hátsó tengelyére ilyenkor (kigyorsításkor érdemes erre figyelni) – cserébe a hátul lévő fordított helyzetben van, azaz az első kerekek tapadása csökken. Fokozom: amit leírtam, az két autóra vonatkozott. Most képzeld el, amikor többen összeállnak egy konvojba... Plusz nem mindegyik pálya olyan, hogy padlógázzal lehet végigmenni rajta, akadnak olyanok is, ahol bizony a kanyar előtt lassítani kell – ott azért a fékek is terhelés alatt vannak keményen.

Akárcsak az európai autóversenyek elsöprő többségében, a kerékcsere időzítése itt is nagyon fontos, de mivel nagyon nem egyformán terhelődnek a külső és belső gumik, így kiemelten fontossá válik az a lehetőség, hogy csak az egyik oldalt cserélj kereket, értékes másodperceket spórolva ezzel. A pitben ugyanis csak annyi szerelő dolgozhat kerékcserekor a kocsin, hogy egyszerre csak az egyik oldalt tudják abszolválni. Tankolás is van, azzal is lehet taktikázni: lehet félig vagy tele is kérni, de persze nem kötelező.

NASCAR '14

Maga az autó is figyelemreméltó szerkezet. A motor 6 literes V8 szívó (2 szelep hengerenként), majd’ 900 lóerő, 720 Nm nyomaték – és emellé másfél tonnás tömeg és olyan faék egyszerűségű, négyfokozatú sebességváltó és futómű, amely miatt piszok nehéz ezeket a dögöket finoman, precízen irányítani – eleinte legalábbis nekem úgy tűnt. Daytonában és Talladegában simán tudják hozni a 240-250 mérföld/órás sebességet – pont emiatt ezen a két helyszínen a balesetveszély csökkentése miatt némiképp lefojtják a motorokat, amelyek így nagyjából 190-200-as tempóra képesek „csak”.

Tőtike kávézó-benzinkútja
Tartalommal el vagyunk látva rendesen, efelől nem érheti panasz a ház elejét. Egyjátékos módban a gyakorlás és a sima versenyek mellett kedvenc versenyzőnkkel végigjátszhatjuk a 2014-es szezont, de saját magunkat alakítva a karriermódot is választhatjuk. A versenyeken nyújtott teljesítményünk alapján válogathatunk a szponzorok ajánlatai között, a tőlük kapott pénzt pedig verdánk fejlesztésébe forgathatjuk vissza. Természetesen a festőműhely is a rendelkezésünkre áll, hogy tényleg saját színeinkben versenyezhessünk. Ha pedig csupán rövid időre tudunk leülni játszani, a Highlights módban adott valós helyzeteket kell megoldjunk – akár újraírva, akár újrajátszva a valóságot.

NASCAR '14

Az MI alapjában véve nem rossz – úgy vettem észre, figyel ránk is, küzdeni is tud, ha kell, és láthatóan a valós erősorrend alakul ki a versenyek alatt. Ugyanakkor egy jó setuppal relatíve könnyen verhetőek 100%-os erősség mellett is (ráadásul a legprimkóbb, használt-felújított alkatrészekkel felszerelt kocsival), ami azért nem olyan acélos. Furcsának találtam azt is, hogy sikerült egy teljes Daytona 500 mérföldes versenyt úgy lefutnom, hogy egyszer sem volt sárga zászló. Az odáig rendben van, hogy nem a törés-zúzásról szól ez a sport, de egy 3 órás futam alatt egyszer se történjen még csak egy megcsúszás se... Apropó, megcsúszás: a Codies által kvázi szabvánnyá vált idővisszatekerés is helyet kapott a NASCAR ’14-ben, azaz ha véletlenül mi okoznánk tömegbalesetet, akkor egy gombnyomással a rossz mozdulatunk elé visszatekerhetjük az idő kerekét és megpróbálhatunk korrigálni a katasztrófa bekövetkezése előtt.

A multi a szokásos alkalmi nyílt vagy csak meghívásos versenyein túl egy fontos újítást is kapott: a játék képes ligát szervezni és nyilvántartani. Ezért külön piros pont! A hálózati része remekül működik a NASCAR-nak, laggel, teleportálgató játékosokkal szerencsére nem találkoztam – ez főleg a drafting miatt fontos fegyvertény, hiszen itt centikre száguldozunk egymás mögött, igen nagy tempóban.

NASCAR '14

Az irányítás is kiváló lett. Kikapcsolt segítségekkel sem gond akár billentyűzetről sem vezetni (gyanítom, itt azért csak besegít a gép valamennyire), gamepaddel is rendben van a dolog, de természetesen kormánnyal az igazi. Remekül érezhető a verda, nem fog kellemetlen meglepetéseket okozni, a drafting és a draftbumping is remekül kontrollálható. Ha sérül a kocsi, az visszaüt az irányíthatóságra is, és ezt precízen adja vissza a játék. Erre tehát nem panaszkodhatom különösebben.

Ramone Fényezőstúdiója
Ami a grafikát illeti, ott viszont akad sirámom, nem is kicsi! Maguk az autók még nem is néznének ki rosszul, de a textúrák között sok pixeles, homályos. Újdonság a tavalyi részhez képest, hogy PhysX effektek is vannak – csak nem látom, hol. Komolyan nem tudom, hol kellene itt ezeket a különleges effekteket látnom. Talán a szikrák lennének? Ami pedig a pályaszéli objektumokat és a közönséget illeti: jó 10 évvel ezelőtti színvonal (az egyik képen látható, hogy is néznek ki a szurkolók). Értem én, hogy száguldozás közben nem ezt fogom bámulni (a pilótafülkében ücsörögve nem is tűnik fel), de fotó módban nagyon csúnya így. Jut eszembe, pilótafülke: igen, itt van, az 5% örömére (khm, Codemasters...). Sőt, van kormány nélküli csak műszerfal nézet is a még nagyobb immerzió elérése érdekében!

NASCAR '14

A hangok tekintetében viszont szinte csak dicsérni tudom a programot, nagyon élethűre sikerült ez a rész (már amennyire a közvetítések alapján én ezt meg tudom állapítani). Hang alapján is rögtön tudjuk, ha valami nem stimmel az autóval, illetve (megfelelő hangrendszerrel) pontosan halljuk, hogy a mellettünk haladó vetélytárs pontosan merre is van. A spotterünk (az a csapattag, aki egész verseny alatt csak minket bámul és rádión tájékoztat, ha körülöttünk történik valami – erre nagy szükség van, mert ahogy az egyik képen látszik is, az ülésünk fejtámlája miatt tulajdonképpen csak előre látunk rendesen) alapvetően nagyon jól ellátja a feladatát, viszont ha az élen állunk, minden körben megereszt egy laza megjegyzést, ami nagyon idegesítővé válik úgy 15-20 kör után.

Irány akkor Kipufogófürdő?
Bajban vagyok a NASCAR ’14 értékelésekor, nem is kicsit. Alapvetően ez egy rétegjáték – a gond az, hogy itt, Magyarországon (de mondhatnám Európát is) nagyon szűk az a réteg, amelynek szól. Az MI és a grafika hiányosságai miatt nem merem azt mondani, hogy a program tuti vétel – de aki szereti az autós játékokat, és képes ezeken a hiányosságokon túllépni, az nem csinál rossz boltot, ha beruház rá. Villám McQueen megnyerte a Szelep Kupát, Te vajon képes leszel a Sprint Kupával ugyanezt megtenni? ■

NASCAR '14
NASCAR '14NASCAR '14NASCAR '14NASCAR '14NASCAR '14NASCAR '14

értékelés

NASCAR '14

NASCAR '14
Pozitívumok
  • Sok játékmód
  • Remek irányítás
  • Remek szimuláció
Negatívumok
  • Kopottas grafika
  • Nem túl acélos MI
Minimális rendszerigény: AMD Athlon 64 X2 6000+ (2*3000 MHz), 2 GB RAM, GeForce 8800 GT
Ajánlott konfiguráció: Intel Core i5/760 (4*2800 MHz), 4 GB RAM, GeForce GTX 260
7,0
grafika 5
hangok 7
játszhatóság 8
hangulat 7
NASCAR '14
A legutóbbi NASCAR '14 cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.