Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Horizon

A Master of Orion nyomdokain haladt az újabb űrstratégia.

2014.03.29. 10:00 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

Az űrstratégiák mindig is közel álltak a szívemhez. Az egyik első játék, amellyel igazán hosszú időt töltöttem, az 1996-os, kultikus Imperium Galactica volt, de még többet játszottam a folytatásával, majd pedig a Haegemoniával. A magyar fejlesztők akkoriban majdhogynem uralták a stílust, később jött a Nexus: The Jupiter Incident és az Imperium Galactica III is, amelyek szintén jól sikerült darabok voltak, bár a körülöttük zajló események és botrányok eléggé megosztották akkoriban a rajongókat.
Jelen cikkünk tárgya, a Horizon a fentiektől annyiban különbözik, hogy valós idejű játékmenet helyett körökre osztott, azaz inkább a régi Master of Orion nyomdokain halad. Ezt maguk a készítők sem titkolták, amolyan szellemi folytatásként harangozták be a játékot. Lássuk, sikerült-e felnőni a nagy elődhöz!

Horizon

A játék rögtön az elején okozott némi fizikai fájdalmat az intróval, amely a kerettörténet prezentálására volt hivatott. Lényege, hogy a nem túl távoli jövőben a mélyűrben utazgató valamelyik Voyager űrszonda ütközik egy idegen járművel, amelyet a földi személyzet valós időben követ, parancsokat osztogat neki, majd elfogja az idegen űrhajó által sugárzott jeleket. Lényegében az összes felsorolt lépés irreális, a Voyager nem is képes ilyesmire, ráadásul nagyjából 19 óra kell, amíg a rádióhullám eljut odáig, szóval na, lehetett volna ezt kicsit profibban kitalálni. Az üzenetben egy kipusztuló faj kéri meg a világ proletárjait, hogy egyesüljenek a teremtőik ellen, akik épp azon dolgoznak, hogy megteremtsék a tökéletes fajt, útközben viszont mindenkit kiirtanak. Hát jó, legyen, lássuk a játékot!

Tutorial nincs, pedig kéne. Pár küldetésen keresztül gyorsan megtanulunk gyártani és kutatgatni, mozgatni az egységeket, és ennyi, lehet belevágni az űr meghódításába. Őszintén szólva ez egy kicsit gyors tempó, nekem kellett jó pár óra, amíg össze tudtam rakni, hogy mi hogy van, pedig alapvetően logikus a játék felépítése, csak egy részletesebb oktató rész nem ártott volna. Űrstratégiákban jól megszokott módon van egy csillagtérkép, amelyen most naprendszereket látunk, amelyek természetesen bolygókkal rendelkeznek. A terjeszkedéshez kolonizálnunk kell, fejleszteni és gyártani, szóval a tipikus 4X-sémát követi a játék.

Horizon

Gyártani többféle űrhajót tudunk, és nagyon jópofa, hogy a típusokat teljesen testre szabhatjuk: egy adott osztályú hajóra, melyből van több is, adott mennyiségű cuccot rakhatunk. Ezek lehetnek fegyverek (kicsi, közepes, nagy lézer, bombák stb.), de sok hasznos egyéb felszerelés is van: hajók elfoglalásához használható kisebb űrhajódokk, kolonizáló felszerelés és így tovább. Ez azért szuper, mert teljesen egyedi, funkcionális flottát csinálhatunk, semmi megkötés nincs. A típusainknak nevet is adhatunk, aztán mehetnek is gyártásba. Ez utóbbit a bolygóinkon tudjuk megtenni, és persze minél összetettebb a hajó, annál több körbe (és pénzbe) kerül.

Apropó, bolygók. Sokféle van belőlük, ám alapjáraton csak néhány típusú kolonizálható. Emberként nyilván a földszerűek a legjobbak – másféle bolygókat ugyan gyarmatosíthatunk, de lesznek amolyan „büntetések”, például kisebb maximális populáció, kevesebb termelhető kaja és így tovább. Bolygóinkra építhetünk is, nyolcféle kategóriából választhatunk épületeket, amelyek lehetnek kormányzati, kutatás-fejlesztési vagy mezőgazdasági létesítmények. Mivel minden bolygó más, ezért itt is specializálhatunk planétákat akár szórakoztatásra, akár iparra, ami szintén remek ötlet. Később bejön a terraformázás lehetősége is, amellyel lakhatatlan bolygókat is lakhatóvá tehetünk bizonyos korlátozásokkal.

Horizon

A kutatás-fejlesztés minden űrstratégia alapja, és itt is kulcsfontosságú szerepet tölt be. A különböző kategóriák (például elektronika) alá sokféle fejlesztés tartozik. A kutatás gyorsasága birodalmunk K+F kapacitásától és népünk képességeitől függ, de szerencsére lehetőség van egy-egy technológiára fókuszálni, ha valamire sürgősen szükségünk van. A kifejlesztett eszközöket aztán pakolhatjuk hajóra, felépíthetjük, típusának megfelelően. Érdekes rendszer amúgy, ahhoz, hogy teljesen új technológiákat kifejleszthessünk, „áttöréseket” kell elérnünk, ami nem kiszámítható módon érkezik, viszont kulcsolhatunk értük más civilizációknál, de akár ősi romokat is átkutathatunk.

Természetesen sokféle faj található a játékban, ami nekem viszont igazán tetszett, az az, hogy a játék elején testre szabhatjuk, hogy milyen fajjal vagyunk. Rengeteg tulajdonságra elkölthetjük a pontjaikat, egyesek drágábbak, mint a többi, a végeredmény pedig elég sokszínű: lehet harcos, diplomatikus vagy épp kutatás-fejlesztésben erős népünk, de ettől függ, hogy milyen bolygókat tudunk natív módon gyarmatosítani – és a változók száma elég sok! Nem rémlik, hogy más játékban találkoztam volna hasonlóval, szerintem ez egy remek ötlet.

Horizon

A harcot meglehetősen érdekesen oldották meg, és sajnos ez az a pont, ahol a Horizon némileg elbukik. Amíg a stratégiai rész a csillagtérképen zajlik, a taktikai rész egy adott naprendszert (szektort) mutat. Bármikor kiadhatjuk a parancsot egy szektor megközelítésére, ami után a taktikai rész jön be. Ha egy adott szektorban vannak egységeink, akkor itt mindegyik mozgathatóvá válik. Mivel egy szektorban több hajónk is állomásozhat, igazán grandiózus csatákat lehetne elvileg lejátszani. A probléma azonban az, hogy minden körben egyenként kell kiadni a parancsokat. Ettől az egész rettenetesen elnyújtottá válik, és mivel a szomszédos szektorokból is tudunk bevonni űrhajókat, végeláthatatlan csatákba bonyolódhatunk. Persze van automatikus lejátszás is, de ez is akár fél órákat vehet igénybe, és ahogy lenni szokott, a játékosnál sokkal rosszabb eredménnyel zárja őket. Nem értem, hogy miért nem oldották meg ezt valahogy, kicsit gördülékenyebbé tehették volna a dolgokat, mert a mikrózás alapvetően jó dolog, de itt egyszerűen bosszantó. A csata közben szóló háttérzene pedig egyszerűen rettenetes.
Birodalmunk menedzselése sok szektornál amúgy már meglehetősen időigényes feladat, ennek megfelelően folyamatosan több időbe kerül letudni egy kört, lassul a játékmenet. Én alapvetően szeretem a grand strategy stílusú játékokat, így aki fogékony az ilyesmire, az élvezni fogja, főleg, hogy igen kiterjedt statisztikák állnak rendelkezésünkre birodalmunkról.

Nehéz értékelnem a Horizont, mert indie játék, látszik, hogy sok munka van benne, és alapvetően nem is rossz, viszont valami nehezen megfogható dolog hiányzik belőle. Igazi „iparosmunka”, hiányzik belőle az a hangulat, ami egy Homeworldben vagy egy Haegemoniában órákra magával ragadja a játékost. Ezért legfeljebb csak közepes körüli értékelést érdemel, pedig nem kellett volna sok ahhoz, hogy igazán jó játék legyen. ■

Horizon
HorizonHorizonHorizon

értékelés

Horizon

Horizon
Pozitívumok
  • Master of Orion „folytatás”
  • Rengeteg testre szabható játékelem
  • Ötletes fejlesztés és gyártás
  • Egyedi fajok, egyedi tulajdonságokkal
Negatívumok
  • Béna történet
  • Gyenge űrharc
  • Tutorial hiánya
6,5
grafika 7
hangok 6
játszhatóság 7
hangulat 7
Horizon
A legutóbbi Horizon cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.