25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Murdered: Soul Suspect

Szellemes nyomozó túlvilági detektívmunkája.

Írta: Sityi 3 hozzászólás

Az Airtight Games neve nem hinném, hogy sokaknak ismerősen csengene – ami nem is meglepő, hiszen „nagygépes” dobásuk kettő van mindössze: a Dark Void, amelyet erős közepesre értékelt a szaksajtó, illetve a Quantum Conundrum, amely viszont eléggé elnyerte Zoo_Lee kolléga tetszését. És most itt a Murdered: Soul Suspect, amellyel valami igazán nagyot szeretett volna a stúdió alkotni...

Murdered: Soul Suspect

Érdekesen indul a játék, ugyanis kapásból azzal nyit, hogy hősünket, Ronant valaki kivágja a negyedik emeletről az ablakon keresztül. Ez igen, nem lacafacázik a forgatókönyvíró, egyből belecsap a lecsóba! Aztán gyilkosunk hét lövést ereszt a főszereplő mellkasába, akivel ezután a már három éve halott felesége közli, hogy még nem lehetnek együtt, mert meg kell találnia a gyilkosát. Nem hétköznapi a helyzet, az biztos, főleg úgy, hogy szellemként a néhány különleges képesség mellett bizony nem egy hátránnyal is meg kell birkóznunk. A legszembetűnőbb: a megszentelt házakba nem tudunk bemenni, a falon keresztül sem, csak ha nyitva az ajtó (mindegy, milyen okból) – és szinte mindegyik épület meg van szentelve a városban. Ha már bent vagyunk, nem gond a falakon, ajtókon átsétálni – egészen addig a pontig, amíg (hogy költőien fejezzem ki magam) a múlt árnyai engedik: a szellemfalak akadályt jelentenek. Tegyük hozzá, művészileg-látványtechnikailag bizarr és lenyűgöző kombinációkat tesz lehetővé, szerintem a múzeum folyosóján és mosdóján keresztülszáguldó szellemvonat az, ami a legjobban sikerült. A másik nagy hendikepünk az, hogy evilági tárgyakat nem tudunk megfogni, és ez természetesen néha kellemetlen helyzetbe hozhat minket – na de pont ez a lényeg, hogy az ilyen szituációkat megoldjuk különleges képességeinkkel. Megszállhatunk embereket, a gondolataikat olvashatjuk és emlékképek felvillantásával cselekedeteiket is befolyásolhatjuk valamennyire, beszélni tudunk az evilágiakkal rajtuk keresztül; emellett képesek vagyunk megzavarni az elektronikus eszközöket (jól jön figyelemelterelésnek), illetve tudunk teleportálni.

Murdered: Soul Suspect

A baj ott kezdődik, hogy ezek a különleges képességek igazából csak az adott szituációban működnek tökéletesen. Talán a legnagyobb probléma a zavarással van: a kutya se reagál egy magából papírt okádó nyomtatóra vagy zizis képet adó tévére, csak akkor, ha a forgatókönyv szerint muszáj reagálnia. A gondolatolvasás során is az esetek bő 90%-ában blődségeket fogunk a civilektől hallani... Nem mondom, poén az elején, meg tényleg akad egy-két vicces is, de szerintem összességében véve többet is ki lehetett volna hozni ezekből a különleges képességekből, már ami a történeten kívüli bóklászást illeti.

Murdered: Soul Suspect

Maga a sztori egyébként remekül sikerült. Ugyan a játék háromnegyedéig semmi meglepő nem történik, de onnantól beindul a csavargyár, hogy aztán az ember „de kár, hogy vége” gondolatokkal bámulja a kinyomhatatlan stáblistát. A városban nem a főhős az egyedüli szellem, hanem akadnak még jó páran, akiknek a halála nem tisztázott, nekik lehet segíteni, ha kedvünk tartja. Ezen kívül a gyűjtögető életmódot folytatók szedegethetnek össze mindenféle biszb... izé, cuccokat, így hozzájutva egész kellemes mennyiségű háttérinformációhoz Ronanről, a halott feleségéről, Salem városáról (a játék helyszíne, érdemes felütni a Wikipédiát, miről lett híres – az enyhe spoilerveszély miatt nem írom le), az általunk üldözött sorozatgyilkosról, és minden helyszínen megismerhetünk egy hátborzongató kísértettörténetet, ha kellően szorgalmasak és szemfülesek vagyunk. Sajnos a „de kár, hogy vége” érzést fokozza, hogy kényelmes tempóban olyan 8 óra alatt végig lehet tolni a játékot, de ha mindent ki akarunk maxolni, az sem hiszem, hogy több lenne, mint 10 óra – és alternatív befejezés nincs, pedig a Murdered ordít egy ilyen lehetőség után.

Murdered: Soul Suspect

Maga a játékmenet a kísértésen kívül a következőkből áll: nyomok után kutatunk, ezután az adott kérdést megfejtve haladunk tovább. A haladást néha démonok akadályozzák, akiket csak hátulról tudunk elintézni, szemtől szemben ők nyírnak ki. Emellett társunkat, egy médium kamaszlányt (aki látja Ronant és beszélni is tud vele) kell néha kísérni egyik helyről a másikra. Na most a nyomkeresés és a nyomok, bizonyítékok összekombinálása tiszta sor – ugyan nem olyan komplex, mint a Memento Mori 2-ben vagy az L.A. Noire-ban, de bőven élvezetes még így is. A kísértgetés már kicsit más tészta – nem rossz ez sem, de kicsit rosszul esik, hogy az elektromos eszközök zavarására csak ilyenkor reagálnak az emberek. A démonok viszont... na, ők nem hiányoztak volna a játékból. Az ihletadó gondolom a Batman sorozat fegyveres őreinek sunnyogva levadászása volt. Nos, ahogy már említettem, ezeket a dögöket hátulról tudjuk elkapni, elbújni előlük meg a pályán elszórt „szellemlyukakban” lehet. A nagy probléma ott van, hogy ezek a démonok rettenetesen buták: ugyanazon az útvonalon járőröznek; nem veszik észre, ha 4 méterre elkapom a haverjukat (persze ha nem épp arra néznek), aki ráadásul ordít, mintha nyúznák (erre meg nem fordulnak meg)! Elhiszem, hogy kell némi kihívás is a játékba, ne csak az agytekervényeink dolgozzanak, na de akkor azt jó volna tisztességesen megcsinálni. A játék amúgy is kissé könnyűre sikeredett, ezek a démonharcok inkább idegesítőek, semmint nehezek. Viszont nem mindig világos, merre kéne menjünk, mit kéne csinálnunk: na ez az, ami igazából a nehézséget jelenti ebben a játékban (persze amikor rájövünk, hogyan is tovább, akkor már egyértelmű).

Murdered: Soul Suspect

Végül essen pár szó a technikai megvalósításról. A jelenlegi Unreal Engine 3 sok meglepetést már nem tartogat, de meg kell hagyni, pofás látványt nyújt itt is: a valóság és a szellemvilág összemosása egyedi látványt és hangulatot ad. A mozgásra se lehet panaszunk, nem sajnálták a pénzt a motion capture technikára – és a színészekre se: ugyan a két főszereplő nem mozicsillag, de pár amerikai tévésorozatban már bizonyítottak, így a színvonalra nem lehet panaszom, akárcsak a zenére.

Murdered: Soul Suspect

A Murdered: Soul Suspect egy nagyon hangulatos kalandjáték lett. Igen, kalandjáték, mert az a pár erőltetett harc azzal a néhány gizda démonnal nem teszi akciójátékká. Vannak hibái? Hogyne, az imént említett démonok, kissé könnyűre is sikerült, ráadásul erősen lineáris a városban bolyongás ellenére is, rövid – emellett nincs igazából újrajátszási értéke. Mégis, mindezek ellenére engem megfogott, és az erős (de nem tökéletes) sztori miatt részemről ajánlott! Már csak azt szeretném tudni, hogy hogy lehet az, hogy szellemként sétálva hallhatóan kopog Ronan cipője, ha egyszer nem tud evilági tárgyakat megfogni – ebből következően hogyhogy hat rá a gravitáció? :-D

A Murdered: Soul Suspect PC-re, PlayStation 3-ra és 4-re, valamint Xbox 360-ra és One-ra jelent meg. A cikk a PC-s verzió alapján készült.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

75%
grafika
8
hangok
8
játszhatóság
6
hangulat
8
Pozitívumok
  • Nem szokványos történet
  • Nem szokványos lehetőségek a játékban...
Negatívumok
  • ...amelyekből többet is ki lehetett volna hozni
  • Csak egy befejezés, így újrajátszási értéke nem igazán van
  • A démonokkal való harc így, ebben a formában gagyi

További képek

  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect
  • Murdered: Soul Suspect

Murdered: Soul Suspect

Platform:

Fejlesztő: Airtight Games

Kiadó: Square Enix

Forgalmazó: Cenega Hungary

Megjelenés:
2014. június 6. PC
n/a: PS3, PS4, X360, X1

Minimális rendszerigény: Erős két- vagy négymagos processzor, 2 GB RAM, Radeon HD 3870 vagy GeForce 8800GT videokártya 512 MB memóriával, 12 GB HDD, Windows Vista 64 bit

Ajánlott konfiguráció: AMD FX-8000 vagy Intel Core i7 processzor, 4 GB RAM, Radeon R9 270/GeForce GTX 660 videokártya, 12 GB HDD, Windows 7/8 64 bit

» Tovább a játék adatlapjára

Sityi

Sityi
Örökifjú hardvertudor, csúcsamatőr fotelpilóta, botcsinálta zenészkezdemény. De amúgy békés majdnemmindenevő. Vonzódik a kerek dolgokhoz: legjobban a kormánykerék és a DJ-kontrollerei mögött érzi magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Creativ3Form
Creativ3Form [33857]
Sok negatív kritika ide vagy oda, én ezt eddig piszkosul élvezem. :-D Persze maga a játékmenet tényleg hót egyszerű és a nyomozós részektől sem szabad L.A. Noire szintet várni, de ettől függetlenül piszok hangulatos. A történet misztikus, főszereplőnk képességei jófélék és hasznosak eddig (a macska megszállása, és a továbbhaladás általa lehetetlen helyekre pl. zseniális ötlet), az atmoszféra pedig kísérteties...szó szerint is ugye. :-D
Lehet már nem fog sok újdonsággal szolgálni a játékmenet terén, de ha végig tartja ezt a színvonalat, akkor elégedett leszek. :-)
Sityi
Sityi [1614]
Szögezzük le, nekem nincs bajom a játékkal, szerintem alapvetően jól sikerült és nagyon élveztem a vele való játékot.
A démonokkal való harccal az a bajom, hogy amellett, hogy nagyon suta, primitív és idegesítő, nem igazán látom a helyét a játék világában. SPOILER
A játék elején Abigail azt mondja, hogy a démonok olyan lelkek, akik hosszú ideig nem találtak megnyugvást és itt ragadtak. Akkor az hogy lehet, hogy a démonok csak házakban/épületekben bóklásznak (meg a temetőben), az utcán soha nem látni őket? Mikrtól lesz valakiből démon? Csak mert Abigail is már többszáz éves, és "csak" pszichopata szellem, nem vált démonná. Meg ezek a "démonlyukak" igazából micsodák? Nekem úgy tűnt, mintha onnan szabadulhatnának ki ezek a dögök - de akkor hogyhogy Abigail nyitogatja őket, mint a játék végén kiderült? Szóval nem áll össze ez nekem...

A civileknél csupán arra céloztam, hogy hamar el lehet unni, hogy megszálljuk őket, ennyi. Viszont ha már szóba hoztad: miért van az, hogy egyes embereket tudok befolyásolni, a szemükön keresztül látni, másokat viszont nem? Értem én, hogy játékmechanikailag ezek a lehetőségek ott engedélyezettek, ahol szükség van rájuk a történet továbbgörgetéséhez, nade Ronan szempontjából baromira nem logikus. Nem, ez nem egy sandbox játék, de ha ez a játékelem bevezetésre került, akkor hadd lehessen már bárhol használni... Legfeljebb valami zagyvaság sül ki belőle. És abban biztos vagyok, hogy sokal szórakoztatóbb lett volna így a játék.
A cikk utolsó mondatát meg poénnak szántam, azért is van ott a smiley. Egyszerűen csak feltűnt...
KobraP
KobraP [73]
Elolvastam az ismertetőt és 90%á-val egyet kell értenem sőt a negatívumoknál lehetett volna írni dolgokat. Viszont ezt most azért írom hogy megvédjem ezt a játékot mert vannak olyan mondatok benne amik ... .
A játékkal játszó embereket két csoportra tudom szedni . Az egyik aki az outlastnál megszokott hide and seek-et vár tőle emelet akció jeleneteket .Ja és egy unique combat rendszert. Viszont van a másik csoport akik maga a világra kíváncsiak és tanulmányozzák hogy a készítők miképpen képzelték el ezt a világot és annak létét . Ebben az esetben nem azt kell nézni hogy miként öljük le őket hanem milyen szerepet játszanak a játékban . Remélem érted mire gondolok. Nálam emiatt a hangulat 9 és játszhatóság 7 . De tény hogy egyik csoport vágyait sem elégítették ki teljesen.

De pár mondatban kikel hogy javítsalak és megvédenem a játékot . !!
Először is teljesen más a gondolat olvasás és a gondolatok befolyásolása. Amikor a nyomozónak érdekében állt akkor a szemtanuk / emberek elméjét befolyásolta és hasznos információkat kaptunk vagy szolgáltattunk .Viszont amiről te beszélsz az a játéknak egy afelé kiegészítése. Kérdezem én , mit kéne hallanunk egy átlagos embertől akinek az életébe belehallgatunk. Az egy másik játék.

De az utolsó mondatod miatt sokan felhívtak ,hogy olvassam el . A watch_dogsnál senki nem vettette fel hogy mi a logika abban hogy öntörvényű igazságszolgáltatás mellet a városi tulajdon megkárosítása és.. mi vagyunk a jó fiuk a rosszak között . De akinek elloptad a kocsiját vagy pénzét annak te ki vagy ?Vagy van jobb és rosszabb de azt kidöntheti el ..ha utána olvasol akkor tudod hogy hol kötünk ki.. Ez társadalom kritika inkább, hogy kinek mi a fura. De a kérdésedet megválaszolom akármilyen okkultista és a tudósok által el nem fogadott állításoktól mentesen . A játék logikáját követvén a főszereplőnk egy olyan világban él amely kapcsolatban van azzal amiben mi élünk aféle világ a világban amelyben egyik a másik tényleges része. Találhatóak szilárd tárgyak tehát van gravitáció. És ahogyan a szellemek beszélnek hozzánk így van közeg amin terjed a hang. Azt a tanácsot tudnám mondani hogy ha egy világháborús játékról akar az ember írni egy ismertetőt akkor előbb olvasson után mi történt abban a háborúban. Nem lehúzás csak az ilyen mondatokat elkerülvén. De az ismertető 90%a előtt leborulok.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (3 db)