Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Divinity: Original Sin

Divinity: Original Sin

Újabb (előzmény)fejezethez érkezett a Larian Studios RPG-szériája.

2014.07.22. 09:00 | szerző: Blade Runner | Ismertető/teszt

Nagyon hosszú alfa-, majd bétatesztelés után július elején jelent meg végre a Larian Studios Divinity szerepjáték-sorozatának újabb fejezete. Sokan vártuk a 2002-ben megjelent Divine Divinity modern köntösbe öltöztetett utódját, és aki egy igazi, amolyan Baldur’s Gate jellegű vérbeli szerepjátékot várt, nem is csalódott. Korábban már írtam néhány sort a bétával töltött élményeimről, de most végre elkezdhettem bejárni a játékvilág minden zegét-zugát.

Divinity: Original Sin

A játék indulásakor kapunk két karaktert, akiket külső és belső tulajdonságaik tekintetében is úgy változtathatjuk meg, ahogy a kedvünk tartja (és persze a játék szabályrendszere engedi). Már a Divine Divinity-ben is telitalálat volt, hogy a karakterek tulajdonságait szintlépéskor úgy variálhatjuk, kombinálhatjuk, ahogy nekünk tetszik, így ezúttal is lehet olyan harcosunk, aki nagyon ügyes zsebtolvajlásban is, vagy olyan varázslónk, aki ügyesen töri fel a zárakat, esetleg kiváló íjász – nem kell tehát zsebtolvajlásra vagy zártörésre orgyilkos karakter választanunk. A karaktergenerálást követően megkapjuk első feladatunkat, egy gyilkos utáni nyomozást, és kitesznek a hajóról a partra, ahol megkezdhetjük küldetésünk végrehajtását. Az már csak természetes, hogy vérbeli szerepjáték révén hamarosan rájövünk, hogy a probléma sokkal messzebbre vezet, mint egy közönséges gyilkos kézre kerítése, és hamarosan belemerülhetünk a számtalan küldetés végrehajtásába.

Divinity: Original Sin

Aki még emlékszik a Divine Divinity-re, az jól tudja, hogy a hangulat nagy részét a korszak színvonalához alkalmazkodó, kézzel rajzolt grafika, valamint a kellemes, stílusos zene jelentette. A csapat grafikában ismét nagyot alkotott, a kitűzött célt (hogy lehetőleg laptopon és régebbi gépeken is fusson a játék) úgy sikerült elérniük, hogy a játék grafikája teljesen megfelelő, nagyjából a Dragon Age színvonala, de annál színesebb, kellemesebb. Az Original Sin kellemes aláfestő zenéit pedig ugyanaz az szerző, Kirill Prokrovszkij szerezte, aki minden korábbi Divinity játék feledhetetlen dallamait komponálta.
De persze a grafika és a zene önmagában kevés volna. A játék készítői bevallottan Ultima VII rajongók, és talán ez a mostani játék az, amelyik a legközelebb került a nagy elődhöz – több tekintetben talán túl is szárnyalva azt. A játék világában szinte minden tárgy felemelhető, eltehető, tovább lökhető, kombinálható. (Az egyik pincében például akár rendet is lehet tenni: fel lehet állítgatni a földön szanaszét heverő székeket, gyertyatartókat és spanyolfalakat is, ha valaki rendmániás. :-) ) A szerepjátékok nagy részével ellentétben a legtöbb tárgy itt valakinek a valamije, és a tulajdonosok nem örülnek, ha csak úgy lopkodunk össze-vissza. És ha nem sikerül magunkat valahogy kibeszélni a szorult helyzetből, hamarosan jönnek értünk a zsandárok, és ez a legegyszerűbb módja a játék újrakezdésének (vagy az előző mentés visszatöltésének). Ha persze elvesszük a figyelmét a tulajnak, mondjuk szóval tartva egyik karakterünkkel, akkor közben a másik szereplőnk besurranó tolvaj módjára rendesen kirámolhatja a ládákat, szerényeket, így töltve fel erszényünket. (A legszemetebb dolog pedig, ha eladjuk neki, amit épp előtte loptunk el tőle...)

Divinity: Original Sin

A szereplők egymással is beszélgetnek (ez egyjátékos üzemmód esetében kissé skizofrén párbeszédekhez vezet, de így is szórakoztató), egyet nem értés esetén pedig papír kő olló módszerrel döntik el, kinek van igaza. A harc – ellentétben a korábbi Divinity játékokkal – körökre osztott, ami sokat segít abban, hogy a játékosok kihasználhassák a játék egyik erőségét, a varázslatok, tekercsek és a környezet kombinálhatóságát. Tegyük fel, hogy pár élőhalott feltett szándéka, hogy agyoncsapjanak minket (mi pedig természetesen nem szeretnénk ezt szó nélkül hagyni). Ha van a közelükben egy vízzel teli hordó, varázslónknak pedig van valamilyen fagyasztóvarázslata, a támadók közelében levő hordót harcos karakterünk nyíllal szétlőheti, varázslónk a kiömlő vizet megfagyaszthatja, és így az élőhalottak szép nagyokat perecelnek a jégen, ahelyett, hogy nekünk esnének. Így persze tökéletes célponttá válnak varázslónk és harcosunk számára, akik úgy kerülhetnek ki ebből a csatából, hogy még egy karcolás sem esett rajtuk. Vagy egy másik esetben például a hátára kötött bombával próbál lekaszabolni minket egyik támadónk. Ha van esőtekercsünk, vagy épp esik az eső, a víz szépen eloltja az izzó kanócot, így a rendkívül veszélyes ellenség könnyű prédává válik. Persze a kombinációk száma nagyon sok, képzeljük el például a vízben álló ellenség és az elektromosság megrázó élményt jelentő találkozását...
Minden karakter esetében adott, hogy hány akcióponttal rendelkezik. Egy-egy akció (lépések, kardcsapás, nyíllövés, varázslat, üvegcse kiivása stb.) adott számú pontot fogyaszt, így amikor egy karakternek elfogyott az akciópontja, a soron következő karakter jön, amit a játék sorrendben kijelez számunkra. Ha egy vagy több akciópontot megtakarítunk, az átkerül a következő körre (ha addig nem csapnak agyon). A varázslók által megigézett, vagy tekercsről hívott segítők is bekerülnek a harci körbe, és ők is akciópontok alapján támadhatnak, varázsolhatnak vagy csináltathatunk velük bármit, amire képességük van.

Divinity: Original Sin

A játékot nem a Larian készítette volna, ha nem lenne tele humorral. Karakterüknek például lehet olyan képessége, hogy érti az állatok nyelvét (kicsit úgy, mint Dr. Dolittle). Ekkor érdekes dolgokat tudhatunk meg a kutyák, macskák, birkák és más állatok lelkivilágával kapcsolatban, kibeszéltethetjük őket, kit szeretnek, kitől félnek stb., de egy-két esetben még hasznos infókat is megtudhatunk tőlük. Ki gyanakodna mondjuk egy sarokban kaparászó patkányra, hogy szem- vagy fültanúja volt valaminek? De van itt síró, kissé együgyű ork, tökrészeg, mogorva és fecsegő katona, szerelmi bájitallal megigézet szörnylány, és még rengeteg mókás dolog...

Divinity: Original Sin

A Divinity: Original Sin teljesen megfelelt az előzetes várkozásomnak, talán itt-ott még sikerült túl is szárnyalniuk. Ha nagyon kötözködni szeretnék, akkor két kritikát tudok megfogalmazni vele kapcsolatban. Egyes gépeken (32 bites operációs rendszer, régebbi alaplap és processzor) problémák fordulhatnak elő a mentés során, ami azért kellemetlen, mert épp maga a mentés megy tönkre, ami gyorsan elveszi a játékos kedvét a minduntalan újrakezdések miatt. Szerencsére a helyzet már most is sokkal jobb, mint az alfa és a béta alatt volt, így remélhetőleg a folyamatos frissítések egyikénél ezt is tökéletesen orvosolják majd. A másik problémám, hogy egyes esetekben olyan ügyesen eltüntették egy-egy küldetés esetében a megoldásához szükséges tárgyat, személyt vagy akármit, hogy önmagában az is egy nyomozással ér fel, mire megtaláljuk. Persze ez a nyomozást kedvelő játékosoknál inkább jó pont, a türelmetlenebb játékosok pedig megkereshetik a szerintem hamarosan összeállításra kerülő végigjátszások valamelyikében a megoldást.
Jó hír viszont a moddereknek, hogy a játékkal együtt kijött a szerkesztő bétája is, az, amelyikkel a játék készült. Jelenleg még kissé nehézkesen kezelhető és nem mindent lehet benne módosítani, de a játékkal együtt ezt is folyamatosan fejlesztik, így várhatóan néhány hónapon belül bárki elkezdheti saját szerepjátékát összeállítani.

Divinity: Original Sin

Összességében a Divinity: Original Sin nekem nagyon bejött. Hangulatában, grafikájában, zenében, humorban, de főleg játékmenetben és játékrendszerben sikerült olyan kerek egészet alkotniuk a készítőknek, hogy tényleg nincs az emberben olyan érzés, hogy ezt vagy azt jobban csináltam volna, vagy valami innen-onnan hiányzik, esetleg túl sok. Amikor csihi-puhira vágyom, jöhet valamelyik hack-and-slash, de ha mélyebb szerepjátékélményre vágyom, akkor az elkövetkezendő néhány hónapban biztosan nem fogok mással játszani, csakis a Divinity: Original Sinnel. ■

Divinity: Original Sin

értékelés

Divinity: Original Sin

Divinity: Original Sin
Pozitívumok
  • Élő, lélegző fantasy világ
  • Rengeteg érdekes küldetés
  • Mozgatható, tologatható, felvehető, eldobható, összekombinálható tárgyak, fegyverek, reagensek, üvegcsék tömkelege
  • Szuper zene
  • Jó humor
  • Érdekes harc, kombinálható varázslatok, támadás és védelem
  • A technikai problémákat gyorsan orvosolják
  • Modernebb laptopokon is fut
Negatívumok
  • Néhány túl nehezen megoldható küldetés
  • Egyes régebbi gépeken technikai problémák jelentkezhetnek
9,0
grafika 9
hangok 10
játszhatóság 9
hangulat 10

hozzászólások (7)

Peace
Peace 2014.07.22. 13:09
Tetszenek általában az ilyen aprólékosan kidolgozott játékok, imádok elveszni a részletekben, de lehet csak rossz pillanatomban ültem le vele játszani, mert már untam az első város felderítését, mentem volna kicsit gyakni, de akárhol mentem ki a városból 2-es szinten, 5-ös szintű farkasok meg ilyenek támadtak be, ami ugye esélytelen volt.
david139
david139 2014.07.22. 13:17
SPOILER
A temetőben kiásod középen a nagy kupacot, ott le lehet menni egy föld alatti részre, ahol 2-es mobokból van pár. Utána pedig irány É-ÉK (világítótorony). Amit még ki lehet használni, hogy az északi kapu közelében áll pár lvl 5-ös zombi, azokat falon belülről kombatba lehet hozni, és aztán kilőni őket falra rakott harci szerkezettel
MattMatthew
MattMatthew 2014.07.23. 19:18
Egy GeForce GT540M szerintetek elbírja?
VodevilX
VodevilX 2014.07.23. 19:22
Steam -> Minimum:
OS: Windows XP SP3 or higher
Processor: Intel Core2 Duo E6600 or equivalent
Memory: 2048 MB RAM
Graphics: HD Intel Graphics 4000 or NVIDIA® GeForce® 8800 GT (512 Mb) or ATI™ Radeon™ HD 4850 or equivalent
DirectX: Version 9.0c
Hard Drive: 10 GB available space
Sound Card: DirectX9c compliant

Illene...
MattMatthew
MattMatthew 2014.07.23. 19:32
Köszi! Az "or equivalent" rész nekem sajnos nem sokat szokott mondani. Csak tippelni tudtam, h ha integrálttal működik akkor valószínűleg csak menni fog ezzel is.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?