Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Egyéb

F2P/MMO-sarok – 1. rész

Zoo_Lee hírei és élményei az online játékok világából: Neverwinter, ArcheAge és Hazard Ops.

2014.09.18. 10:20 | szerző: Zoo_Lee | Egyéb

Tekintettel arra, hogy változatlanul mekkora mennyiségű ingyenes játékbejelentés érkezik, a korábban már megjelent vagy még béta állapotban tartó játékok milyen gyökeresen megújulnak egy-két nagyobb frissítéstől, és milyen sok különálló cikk kellene ahhoz, hogy ezeket kellőképpen lefedjük, megpróbálkozunk egy új típusú cikkel, egy havonta-kéthavonta jelentkező, személyesebb hangvételű MMO-rovattal, amelyben összefoglalom az utóbbi időben általam is figyelt, követett online játékok megjelenéseit, nagyobb frissítéseit.

F2P/MMO-sarok – 1. rész
Neverwinter

Aktuális kedvencem jelenleg a Neverwinter, amely nemrég kapta meg legutóbbi, Tyranny of Dragons című tartalomfrissítését. A játék megjelenése óta a kedvenceim közé tartozik, remek hangulata, fantasztikus közössége van, a fejlesztők pedig remek történetekkel, gyakori tartalomfrissítésekkel és csodálatos pályadesignnal nyűgözik le játékosaikat. A legutóbbi patch főbb újításai közé tartozik az új scourge warlock kaszt, az első csak prémium játékosok számára elérhető faj, a dragonborn, és egy új modul dungeonökkel, skirmishekkel és új tárgyakkal, amelyet a játékosok már 26-os szinten elkezdhetnek, és amelynek révén a játék eddigi helyszínein is összefuthatnak a publikus bossként funkcionáló hatalmas sárkányokkal és az őket segítő szektával. Augusztus végén ráadásul a Neverwinterben megtartották az idei nyárzáró fesztivált is, amelynek során a Sword Coast megmentésébe belefáradó játékosok az ideiglenesen elérhető fesztiváli helyszínen pinatákat verhettek szét, éhes trollokat kergethettek el a grillsütők közeléből és vizes léggömbökkel kergethették egymást. Bár a prémium kezdőfaj megjelenése nem jó jel, a Neverwinter még mindig folyamatosan lenyűgöz, nem pay-to-win, de lassan puszta fair play alapon fizetni fogok legalább valamilyen kozmetikai bónuszért, hogy értékeljem azt a 20+ remek órát, amit eddig a Cryptic fejlesztői nyújtottak.

Kevésbé nyűgözött le az ArcheAge, amelynek mind utolsó zárt, mind szeptember 4-én indult nyílt bétájában részt vettem, és eddigi tapasztalataim alapján (két-három óra, tizenkettes szinten tartok) eléggé alulmúlta elvárásaimat. Az előzetes infók alapján egy, az EverQuest Next riválisának készülő sandbox MMO-t vártam, amelyben bár a játékosok végigmehetnek egy hagyományos küldetésláncon is, sokkal nagyobb hangsúly kerül a játékosok által generált tartalomra, városépítésre, hajóflották építésére, kereskedelemre. Ehhez képest a játék indítása után órákig olyan érzésem volt, mintha csapást kaptam volna a múltból – gyenge, lineáris történet, izzadtságszagú grind, hagyományos, klikkelős harcrendszer. Bár tetszett a játék kasztjainak testreszabhatósága, és a grafika is kiemelkedő (CryEngine 3), teljes erőbedobással kutattam a „player generated contentet”, majd miután 11 szinttel később is annyi közöm volt a craftoláshoz, hogy az aktív játékórák során automatikusan termelődő munkapontokból fákat vágtam és érceket bányásztam, valamint belevetettem magam a különböző online guide-okba. Ezek a crafting rendszerben, a begyűjthető nyersanyagok és a településeken található munkaállomások sűrűjében még csak-csak segítettek volna kiigazodni, de jött az igazi arcon csapás: prémium játékosoknak egyrészt a munkapontok sokkal gyorsabban újratermelődnek, másrészt, ha nem tartozol a prémium táborhoz, nem kaphatsz engedélyt sem arra, hogy saját telket bérelj és azon építkezz. Nem hagyom ennyiben a dolgot, biztosan visszatérek még jó pár órára és szintre, de nem jó jel, amikor egy online játék több mint két óra után sem tud lekötni, ráadásul az a tartalom, amivel a promók során eladták, csak nagyon nehezen vagy egyáltalán nem elérhető.

F2P/MMO-sarok – 1. rész
ArcheAge

A végére hagytam egy könnyedebb fogást: Hazard Ops alias Zombies Monsters Robots. Ez a játék nemes egyszerűséggel azzal próbálta eladni magát, hogy konkrét történet és célirányos design helyett összedobta a videojátékok összes sablon ellenfelét, hogy aztán a játékosok Gears of Warból és klasszikus játéktermi őrületből összegyúrt kombinációban irthassák őket. A Hazard Ops (ezen a néven fut az európai verzió) nem a legszebb játék, nem a legkomplexebb, a fegyvervásárlás helyett fegyverbérlés rendszere nagyjából három éve kiöregedett a free-to-play piacról, és sajnos erős pay-to-win elemei vannak (utóbbi kettő miatt a PvP-t nem is erőltettem túlságosan). A kooperatív mókával viszont el lehet szórakozni, a terepek igen változatosak, egyik-másik pálya elég méretes darab, bizonyos küldetéseken pedig akár hatalmas bossokkal is meg lehet küzdeni, illetve robotpáncélba bújva rendet vágni a többnyire MI nélkül világra született ellenfelek soraiban. Egy kis agyatlan mókára nem rossz, egyfajta paródiának is tekinthető, amikor az összes kiadó egyre komolyabb, komplexebb, tökéletes free-to-play egyensúlyra törekvő programokat készít. Ráadásul főleg az európai verzió esetén nagyon lelkesek a készítők, folyamatosan érkeznek az új pályák, az új küldetések, eventek, és az igazat megvallva a bennem lakó szörnyrajongónak nagyon imponál, hogy ugyanabban a játékban elhagyatott, jeges katonai bázison küzdhetek cyborgokkal, majd az egyiptomi piramisoknál múmiákkal, végül egy Jurassic Parkot idéző szigeten kardfogú tigrisekkel és dinoszauruszokkal. Nem tökéletes játék, de valószínűleg azon bűnös élvezeteim közé fog kerülni, amelyeknek bár nem adnék magas pontszámot egy cikkben, mégis ideig-darabig előveszem, ha épp semmi máshoz nincs ingerem.

A Neverwinterben valószínűleg jó eséllyel összefuthattok velem, az ArcheAge-re is megpróbálok még időt szánni, valamint nagyon remélem, hogy hamarosan kapok egy újabb egyhetes meghívót a Landmarkba is, a legutóbbi frissítés ugyanis aktiválta a sérülések, a halál és a harc játékelemeit, amely nemcsak rengeteg új craftolható holmit jelent, hanem azt is, hogy a founderek és a jelenlegi bétázók így elsők között kóstolhatnak bele az EverQuest Next harcrendszerébe. Amit a következő ilyen cikkemre (tőletek, visszajelzéseitektől függ, megvalósul-e) mindenképp tervezek: Warframe (több mint fél éve nem játszottam vele, free-to-play játékokkal foglalkozó ismerőseim egy része pedig hónapok óta csak erről beszél), HEX (a régi WoW kártyajáték designerének új játéka, amelyről nagyon sok jót hallhattunk, a sorok írásakor pedig megérkezett a bétakulcsom) és Strife (egy újabb MOBA, nemrég lépett nyílt bétába). Ennyi lett volna szeptemberre, remélem, egy hónap múlva ismét jelentkezem. ■

F2P/MMO-sarok – 1. rész
Hazard Ops

hozzászólások (6)

eszem
eszem 2014.09.18. 15:58
Neverwinter nálam totál időszakos de mindig vissza-vissza térek hozzá valamiért :) Archage meg szerintem... szar lett. A grafika szerintem irtó ronda cryengine 3 mellett is vannak benne vicces dolgok de inkább csak egy régi tipusú mmo tele grindel. Unalmas.
Madrac
Madrac 2014.09.18. 16:12
Archeage nekem se tetszett, a nagy, hangzatos ígéretek után egy egész átlagos játékot kaptunk a végére. Lehet nem rossz, de így hogy vannak funkciók, melyet egyáltalán nem érhetőek el a nem prémium játékosoknak...

Neverwinter viszont nekem egyáltalán nem tetszik, akkor már inkább D&D Online.

Path of Exile kapott egy komolyabb updatet, bár csak akció-RPG. Továbbra is kenterbe veri a Diablo 3-at szerintem.

Heartstone vagy grind-grind-grind vagy pay2win. Így nem tetszik. Maga mint kártyajáték nem rossz, sok lehetőség van benne, szép, de messze nem a legjobb ami elérhető szerintem. Nem játszottam annyit azért, hogy ez a véleményem megalapozottnak legyen tekinthető. ;)
ivanova36
ivanova36 2014.09.18. 17:30
Neverwinter nálam a nagy MMO vadászatom közepette figyelt be, és el is kezdtem de nem fejeztem be, még a szintezést sem. Jó a harcrendszer, érdekesek a feladatok, de hiányoltam belőle a nagy szabad tereket.

Hearthstone: most hogy kint van teljes pompájában Naxxramas azért már nem csak grind, ott paklikat is kell variálni hogy az adott bosst le tudd győzni. De persze melyik f2p játék nem grind-grind-grind vagy pay2win...

Anno belestem az SWTOR-ba is, de mikor 3 hónap után az egyik karakterrel gamebreaker bugba futottam bele, és a support nem tudta megoldani 1 hónap után sem, abbahagytam. És ez még a f2p átállás előtt volt. Akkor még visszanéztem, de mikor szembesültem vele hogy a karakterlapon kb 6 helyen ott virított a vedd meg gomb olyan opció mellett ami nem hiszem hogy fizetős szolgáltatás kellene hogy legyen, pl legyen sapka a karakteren vagy sem, illetve hogy töredék xp jár a fejlődéskor ha nem vagy előfizető, és ezek mellett egy szint felett bizony csak 1 bolygón tudsz szintezni ahol a feladatokat befejezve még van hátra két szint hogy továbbmehess, pöttyet elég volt belőle. Ezek ellenére ha majd lesz elég lelkierőm és érdekelni fog a maradék 6 történet, lehet befizetek 1-1 hónapokra és lenyomom őket.

és akkor még a MOBA játékokról nem is nagyon esett szó ha már MMO és F2P témakört elővettük...
david139
david139 2014.09.19. 12:39
A Newerwintert elsőre nagyon megfogott engem is, izgalmas volt a harc, újító is, de aztán elég hamar el kezdett zavarni, hogy mini zónákban kell játszani, amik ráadásul nem is nyílnak egymásba, teljesen csőélmény az egész. Ez nekem sosem lesz MMORPG. Ráadásul mindenhol azt olvastam róla, hogy p2w.

Az Archeage viszont nekem nagyon tetszik, óriási zónák, gyönyörű graf (aki ezt lefikázta, az nem tudom mit nézett..), izgalmas harc. Persze a szintezés a szokásos öld meg a farkasokat, de hát ez igazából tök mellékes, az mmorpg-k lényege az endgame. És ezért tartom ezt a cikksorozatot kicsit sántának, mert egy ilyen játékot nem 3 meg 20 óra megismerni, hanem max szint + egy hét, ami mondjuk játékidőben mondjuk 100 óra alsó hangon.


Hearthstone: persze hogy grind. Egy ilyen kártyagyűjtögetős játéknál hozzá tartozik az élményhez a gyűjtögetés :D Ettől függetlenül jó játék.
ivanova36
ivanova36 2014.09.25. 12:48
Igen, az mmorpg-nél az endgame a lényeg, de ne feledjük, addig el is kell jutni. És szerintem az sem mindegy hogy milyen úton. Pl számomra tetszetős az STO megoldása, hogy adott szintre van egy feladat, de a feladat jutalma skálázódik. Vagyis 10 szint múlva visszamehetsz, megcsinálhatod ismét a már jobb jutalomért, amit természetesen látsz előre a feladat felvétele során. Persze így meg grind illata lesz, de ha jó a feladat és kedved van többször megcsinálni, akkor miért ne? Másik mmorpg-ban amit kipróbáltam, pl nincs lehetőség az adott feladat, vagy feladatsor újbóli végigjátszására, hát még skálázódó jutalmakra.
Tehát nem rossz az ilyen betekintés, mert ha nem köt le az első 10-20 szinten akkor nem biztos hogy lekötne utána. És igen, szubjektív a mi tetszik és mi nem, ez is benne van a pakliban, de szerintem összességében jó cikksorozat lesz ez.
cikkajánló

John Scalzi: Vének történetei és más írások

A Vének háborúja sztori két még hiányzó része érkezett meg végre magyarul, mellettük rövidebb írásokkal.

John Scalzi: Vörösingesek

Scalzi megmutatta, hogyan kell egy remek sci-fivel fityiszt mutatni a sci-fi műfajnak.

Assassin’s Creed - Alvilág [könyv]

Egy ifjú indiai és egy ikerpár története a viktoriánus Londonban.

Év játéka 2015.

Olvasóink szavaztak, mi pedig most kihirdetjük a győzteseket.

John Scalzi: Árnyékszövetség

Négy önálló, de összekapcsolódó novellával bővült a Vének háborúja univerzum.