Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Train Fever Train Fever

Train Fever

A Transport Tycoon inspirálta az új vasútmenedzser-játék fejlesztőit.

2014.09.26. 19:31 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

Döbbenetes, de az eredeti Transport Tycoont 1994-ben adta ki a már rég megszűnt MicroProse, és most, húsz évvel a megjelenés után is teljesen aktív és lelkes közössége van. Olyannyira, hogy a játék némiképp feltupírozott, de alapjaiban megegyező változata, a nyílt forráskódú OpenTTD legfrissebb verziója a héten jelent meg. Jelen cikkünk alanyát, a Train Fevert fejlesztő párfős gárda nem titkolta már a kezdetektől sem, hogy játékukat a Transport Tycoon inspirálta. A mai trendeknek megfelelően a közösség által összekalapozott pénzből fejlesztett játékot nagyon régóta figyelemmel követem, és minden egyes videóval és képpel egyre biztatóbbnak tűnt, így kíváncsian vetettem rá a tesztre érkezett példányra.

Train Fever

A Train Fever alapjában véve egy üzleti szimulátor: szállítmányozási vállalatunkat kell a nulláról felépítenünk, ehhez pedig végtelen mennyiségű elszállítandó áru, vonat és teherautó áll rendelkezésünkre. Pénzt azért kapunk, ha sikerült a megfelelő árut a megfelelő időben a megfelelő helyre szállítanunk – így például viszonylag kevés jövedelemre tehetünk szert, ha a szomszéd város helyett a szomszéd vasércbányába szállítják vonataink a kikapcsolódásra vágyó lakosságot. Ráadásul az infrastruktúra, a járműpark fenntartása (és beszerzése) igencsak költséges, tehát nem lesz könnyű dolgunk.

Train Fever

Ha már Train Fever, természetesen egyből vasútvonalak lefektetésével kezdtem én is a játékot, kíváncsi voltam arra, hogy a videókban már bemutatott, nagyon jópofa vasútépítés hogyan is működik a gyakorlatban. A válasz: kaotikusan. Alapjában véve amíg A-ból B-be kell húzni egyetlen sínpárt, a játékmotor tökéletes: gyönyörű íveket lehet rajzolni, remekül lehet követni a domborzati viszonyokat, miközben azt is látjuk, hogy az adott pályaszakaszon mennyi az elérhető maximális sebesség. A gondok akkor kezdődnek, ha valamilyen tereptárgy állja az utunkat vagy valami bonyolultabbat szeretnénk összerakni. A játékmotor annyira nem tolerál semmilyen hibát építkezés során, hogy az néha rettenetesen bosszantó tud lenni: sokszor teljesen sík terepen sem lehet egy kitérőt (váltót) építeni, egy vonalat becsatlakoztatni egy másikba szinte teljesen reménytelen, hacsak nem folyamodunk mindenféle idióta trükkökhöz. Ha A-ból B-be húzzuk a sínt, „hiba” vagy „ütközés” feliratok jelennek meg, de B-ből A-ba simán mehet; azt is megemlíthetném, hogy sínnel lehet keresztezni az utat, úttal viszont nem lehet keresztezni a sínt. Nem lehet vágányátszelést építeni, nincs angolváltó, ezek pedig hatalmas hiányosságok egy vasútépítő játéknál – aki valaha is játszott már hasonlóval, ezerszámra használja őket, még ha a nevüket nem is ismeri esetleg. A dinamikus peronhasználat hiánya pedig különösen probléma: ha nyolc vonatunk van egy adott vonalon, akkor nyolcperonos állomást kell építeni, ugyanis a program nem tudja besorolni a vonatot egy üres peronra, addig ott fog állni, amíg az előző vonat el nem hagyja az állomást – ezt azért még a MÁV is meg tudja oldani. Mindenesetre pozitívum, hogy ha a vágányokat lefektettük, az útkereső algoritmus igen szép útvonalakat tud létrehozni, főleg egy-egy városban teljesen realisztikusan inga- és körjáratokat tudunk létrehozni.

Train Fever

A kezelőfelület ezen hiányosságai sajnos nagyon el tudják venni az ember kedvét a játéktól, pedig pont ez lenne az egész lényege. Meg lehet szokni minden rettenetet persze, de gyanítom, sokan fogják fél óra játék után a kukába vágni az egészet. Pedig vannak jó ötletek, amelyekből talán a leghangsúlyosabb a Train Fever áru- és utaskezelése. Minden árunak megvan a maga útvonala, és minden gyár csak annyit termel, amennyit el tud adni. Hiába viszünk tehát hárommillió tonna fát a fűrésztelepre: ha nem szállítjuk el őket a városba, nem fognak feleslegesen termelni. A városok pedig csak meghatározott mennyiségű árut tudnak felvenni, így zárul be a lánc. Az utasok sem csak a semmiből bukkannak elő, hanem mindegyiknek van saját kis élete: bárkire is kattintunk rá, láthatjuk, hogy hol dolgozik, hova jár szórakozni és hol lakik. Viszonylag értelmes algoritmus alapján a játék kiszámolja, hogy emberünknek van-e értelme felszállni a vonatra/buszra, és ha nincs, vagy ha rosszul vannak elhelyezve a megállók, inkább gyalogol. A probléma az, hogy ennyiben ki is merül a játék gazdasága: fájdalmasan kevés gyártípus van, nincsenek bonyolult termelési láncok, egyszerűen hiányzik a tartalom.

Train Fever

A grafika is legalább ennyire kettős: normál távolságról nézve a terep meglehetősen unalmas, semmilyen. Nincsenek tereptárgyak, nagyobb erdők vagy mezők, csak egy-két szántóföld és pár fa a végtelen, már-már természetellenes zöldben. Ugyanakkor ha ráközelítünk a városokra, remekül kidolgozott épületeket láthatunk, sok járókelőt, ahogy a napi dolgaikat intézik – aztán feltűnnek első járműveink, majd egyre több és több autó lepi el az utakat. A vonatokat és egyéb járműveinket „harmadik nézetből” követhetjük, amivel hosszú perceket lehet eltölteni, annyira jól néznek ki.

Train Fever

Nehéz ítéletet mondani a Train Fever fölött, ugyanis élveztem a játékot, a probléma az, hogy ez jelen formájában szerintem nem egy végleges verzió, inkább egy early access, amelyből hiányzik a tartalom. Nincs gépi ellenfél, nincsenek OpenTTD-szerű egyszeri akciók, így nehéz motivációt találni ahhoz, hogy az ember végigjátsszon egy teljes időszakot 1850-től 2050-ig. Persze dicséretes, hogy már egyből adtak ki hozzá például járműszerkesztőt, és a játék oldalán a fórumok rendesen pörögnek, sok új mozdonyt és egyéb járművet tölthetünk le – de a rettenetes kezelőfelület, a nagyon leegyszerűsített gazdaság (hiába a jó árukezelés) alaposan elvesz a játékélményből.
Így pedig hiába van egy jó alap, egy jó keret, amely egy év múlva a rengeteg patch-nek és kiegészítő tartalomnak (és persze DLC-nek) köszönhetően várhatóan egy remek kis játék lesz, nekem mégis azt kell pontoznom, ami most van. Most pedig mind az OpenTTD, a Cities in Motion 2 vagy a Railroad Tycoon 3 fényévekkel jobb és tartalmasabb választás. ■

Train Fever
Train FeverTrain FeverTrain FeverTrain FeverTrain FeverTrain Fever

értékelés

Train Fever

Pozitívumok
  • Közeli nézetekben látványos
  • Remek utas- és árukezelés
Negatívumok
  • A játék nincs kész
  • Leegyszerűsített terep
  • Hiányzó tartalom
  • Nincs gépi ellenfél
  • Rettenetes kezelőfelület
7,0
grafika 7
hangok 7
játszhatóság 6
hangulat 8
Train Fever
A legutóbbi Train Fever cikkek, hírek

hozzászólások (1)

ivanova36
ivanova36 2014.09.27. 11:02
Annak idején volt egy nagyon hasonló játék, Trains & Trucks Tycoon címmel. Az is vasúti és közúti szállításról szólt, csak ott volt pár lépcsős történet és a kor is kb 1850-től kezdődött és nagyjából 2050ig tartott. Ám ott lehetett váltókat, és jelzőket is építeni, volt vetélytárs, ám szintben nem keresztezhette egymást a vasút és a közút. Jó kis játék volt a maga idejében.

Train Fevert meg lehet kipróbálom ha még dolgoznak rajta egy kicsit.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?