Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Verdun

Kipróbáltuk az I. világháborúban játszódó FPS preview verzióját.

2014.10.31. 11:45 | szerző: Morello | Előzetes

Én magam és jó pár cikkíró leírtuk már sokszor az utóbbi években, évtizedekben, hogy a számítógépes játékok piacán térhódító II. világháborús, illetve modern háborús téma (mutatóban esetleg: Vietnam) helyett izgalmasabb lenne olyan korszakokat és hadszíntereket is előhalászni, amelyek nem forognak ennyire közszájon. Ismerjük már minden bokrát Normandiának és az Abramseknek, AK-47-eseknek is tudjuk már minden tulajdonságát, de egy koreai csetepaté vagy egy I. világháborús konfliktus mégiscsak igazi csemege lenne… A maga korában sorszámmal még nem rendelkező nagy háború például egyáltalán nem tartozik a gyakran feldolgozott témák közé, pláne az FPS-ek körében. Pár „táblás” stratégiai játékot (ahol ugye a grafikai kidolgozottság eleve másodlagos), illetve néhány „vörös bárós” repülős arcade/szimulátor akciót tudnék most hirtelen emlékezetembe idézni. Az FPS műfajban talán azért volt ennyire hanyagolva ez az időszak, mert a pörgős, akciódús játékélményhez szokottak nem biztos hogy kultiválnák az órák hosszat egy szem lövészárokban kuksolás, árokásás, alkalmanként párméteres rohamok által nyújtott lehetőségeket. Márpedig ha őszinték szeretnénk lenni, a valóságban jórészt tényleg ezek kombinációi adták ki az eltelt éveket a bakák szemszögéből. A Verdun című játék viszont mégis megpróbálkozik a hadszíntér feldolgozásával, rövidesen kiderül, mekkora sikerrel.

Verdun

A franciaországi Verdun neve mára szimbólummá vált, a szörnyű vérszivattyú a háború legelkeseredettebb, legtöbb áldozatot követelő csatái közé tartozott. Az M2H és Blackmill Games csapatok kooperációjában készült játék a bakák szemszögéből igyekszik megjeleníteni a bombakráterek és szögesdrótok között megvalósított rohamokat. Persze a kérdés azért felmerül, hogy sikerül-e mindezt izgalmasan, hangulatosan tálalniuk, hogy hosszú távon is képes legyen a játékosokat szórakoztatni. Egyelőre egy preview verziót volt lehetőségünk kipróbálni, ami sok kérdésre választ adott, bár kisebb-nagyobb fejlemények adódhatnak még a végleges kiadáshoz képest.

Verdun

A Verdun a multiplayer játékra van kihegyezve, a review verzióban kampány lehetőséggel nem is lehet találkozni. Én azért ezt hiányolom, mert azt a bizonyos lövészárok-hangulatot és a katonák mindennapi életét talán így tudnák jobban bemutatni. Online pedig kétféle módon kezdhetünk csatát: vagy „mindenki mindenki ellen” alapon deathmatch-et vívhatunk, vagy rajok szintjén, csapatokba szerveződve hajthatjuk végre a kijelölt feladatokat.
A deathmatch-ről sokat nem lehet elmondani: azonnal belecsöppenünk az akcióba, és ha valami mozgást látunk a távolban, azonnal puskázzunk oda. A kijelölt terepen, lövészárkokban, bombakráterek között, holdbéli tájhoz hasonló kietlen földeken mozoghatunk, megpróbálva fellelni a többi játékost. Az irányítás kiismeréséhez jó, de nekem rövid úton unalmassá vált ez a játékmenet.
A csapatos harcok már érdekesebbek. Itt már bejön az, hogy „kasztot” választhatunk az adott pályához, ami a lehetőségek kibővítését jelenti. A mezei lövésztől kezdve játszhatunk a rohamozásban hatásos gránátos, a fedezőtüzet biztosító géppuskás, a tüzérségi támogatást kérő altiszt szerepkörében. De mindkét oldalon a különleges rendeltetésű alpesi egységek szerepét is megkaphatjuk, ahol felderítőként, mesterlövészként vagy elderítőrepülőt igénylő és parancsokat osztogató tisztként szállhatunk akcióba.

Verdun

A szerepkörválasztás a lehetőségeinket is valamelyest meghatározza, de a csatákban való részvételekért, illetve (természetesen) az ellenséges katonák sikeres likvidálásáért járó szintlépések további fegyverzettel és kiegészítőkkel látnak el. A feladat általában kétféle lehet: vagy védekezünk, vagy rohamozunk. Egy csata során ezek gyakran váltakoznak, tehát néha védelemből támadásba lendülünk, vagy épp fordítva. Ez lényegében reális. Mint ahogy az is, hogy itt a mai FPS-játékokhoz képest szűkebb terepen mozgunk, tényleg néhányszáz méter oda-vissza az egész csatatér, ezen kell néhány méter és pár kráter elfoglalásáért véres rohamokat lefolytatnunk.

Verdun

Nem maradhatott ki az I. világháború szomorú jellegzetessége, az időnkénti gáztámadás. Itt ha gázfelhőt látunk, azonnal felcsatolhatjuk a gázálarcot, amelyben túl sokat és túl tisztán ugyan nem látunk (ez is valós), de legalább életben maradunk. A tisztek által kért tüzérségi támogatások és olykor a fejünk felett berregő felderítőgépek szintén színesítik a terepet.

Verdun

Van is mit színesíteni, mert a csatatér sokmindennek elmondható, csak impulzusokban és élményekben gazdagnak nem. Tényleg csak dimbes-dombos bombakrátereket, kicsavart fákat, szögesdrótokat és néhány betonbunkert látunk magunk előtt. Olykor néhány korai tank mozgásképtelen roncsa is feltűnik, de ezek csak maximum fedezékeknek alkalmasak, másra nem használhatók. Interaktív környezetre, élő flórára és faunára ne is számítsunk. De ne riasszon el a sivárság, ez is a valóságot tükrözi. Ez nem Vietnam vagy egy arab piactér.

Verdun

A Verdun megvalósítása összességében nem rossz, de azért teljes mértékben mégsem vagyok meggyőzve. A grafikai kidolgozottság a kopár, ködös tájak miatt nem igazán tud érvényesülni, ezt nem is annyira rónám fel hibaként. A karakterek mozgása viszont meglehetősen szögletes, nem igazán kidolgozott, de lehet, hogy ez még finomodik valamelyest a végleges verzióban. Bár a közelharchoz van puskára szerelt bajonettünk, az alkalmazását használhatatlannak ítéltem meg. Ha valaki az orrom elé került, hiába nyomtam rögtön a közelharc gombot, mindig engem lőttek előbb-utóbb hasba.
De a fegyveres harcot is kissé frusztráltan éltem meg. Ebben a játékban ne várjunk kilométeres lőtávokat, nagy távolságú beméréseket. A ködös-füstös horizont meglehetősen elmosódva látszik, a távolban maximum fakó gombócok mozgását látjuk. Ez eddig rendben is van, a valóságban sem hiszem, hogy ennél többet láttak a csatatérből. Próbálunk néha odapörkölni, aztán vagy találunk, vagy nem, leginkább persze nem :). Ez sem lepne meg, mert az 1800-as évekből maradó vagy az 1900-as évek eleji kezdetleges puskák inkább csak amolyan villámló botoknak voltak jók, meg könnyen lehet persze mindez az én bénaságom, de azért mégis zavaró, hogy engem viszont pikk-pakk kilőnek nagyobb távolságból, még akkor is, ha a földhöz lapulva alig kandikálok ki a fedezék mögül. Elképzelhető, hogy pár szintlépés után már hatékonyabban lehetne felvenni a harcot, de addig azért kissé zavart mindez. Ráadásul a különféle típusú puskák és a találat helye alapján se vettem észre érdemi különbséget. Ha bármivel, bárhova sikerül találatot elérnünk, az halál, ha nem, akkor nem.

Verdun

Különlegessége miatt azért mindenképpen érdemes egy próbát tenni a Verdunnel, biztosan többeket meg fog ragadni az I. világháborús hadszíntér. Ami még magas labda lehetett volna, és amit én egy kicsit hiányolok, az az átélhetőség, a lövészárkok fogságában évekig tengődő bakák mindennapjainak megjelenítése. A térképen való hadszíntérválasztás és a menürendszer alatt szóló századelői zene jó kiindulás lennének, de én élveztem volna egy interaktívabb főmenüt is, ahol valóban bejárhatjuk a személyes tárgyakkal, fényképekkel, századeleji berendezési tárgyakkal ékesített kis bunkerünket, és így választhatunk az egyes opciók közül. Mindezekkel együtt kétségtelenül hiánypótló játék a Verdun, örülök annak, hogy valakinek eszébe jutott ezt a játékfronton elfeledettnek számító témát feldolgozni. ■

Verdun
VerdunVerdunVerdunVerdunVerdunVerdunVerdunVerdunVerdunVerdun
Verdun
A legutóbbi Verdun cikkek, hírek

hozzászólások (6)

sulyid
sulyid 2014.10.31. 13:35
Ha jól figyeltem, akkor ez egy RO2/RS koppintás lenne az 1. vh-ban, akkor pedig instant megvétel lesz... Nem véletlenül van 130 órám RO2-ben is (kizárólag realisticon)...
iX
iX 2014.10.31. 15:19
Kár az egyszemélyes elhagyásáért, megnéztem volna. Mondjuk egy nagyobb multiplayer mészárlás valószínűleg idézi a háborút.

Az egyetlen I. világháborús fps at Iron storm volt amivel játszottam és már 12 éves... hú, ezek a képek :)
Ott az alternatív történelem volt érdekesebb,a játékélmény egy idő után elveszett.
Morello
Morello 2014.10.31. 16:03
Nem teljesen a lőtávra gondoltam itt.
Hanem hogy akkoriban hiányzott még minden "user friendly"-ség és mindenféle kiegészítő, szemmérték alapján céloztak úgy-ahogy, de hát a kilőtt lövedékeknek igen csekély része ért el tényleges találatot. Szóval inkább a fapadosságot értettem itt, nem a lőtávot.
Morello
Morello 2014.10.31. 16:06
Valóban sok közös pont van a RO2-vel, de azért vannak különbségek. Itt pl. folyamatosan hol támadásba, hol védekezésbe vált a harci helyzet, mindig fel kell készülni az oda-vissza játékra.
Morello
Morello 2014.10.31. 16:08
Én is örülnék neki, ha lenne végül is valami kampány lehetőség. De nagyon a multi vonalat nyomják, úgy tűnik.
Nagyobb multiplayer mészárlásokra ne számíts, ahogy néztem, egyszerre túl sok játékos nem lesz a pályán. Mivel kifejezetten hangsúlyos, hogy 4 fős rajokban mozog mindenki, erre fókuszál a játék, és nem a tömegjelenetekre.

Vagyis olyanra ne számíts, hogy egyszer csak megelevenedik előtted a túlsó lövészárok és 120 katona indít egyszerre szurony-rohamot. Ilyenek nem lesznek.
cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.