Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Grim Fandango Grim Fandango

Grim Fandango Remastered

A Kaszás újra eljött értünk... A Double Fine felújította a 16 évvel ezelőtti kalandjátékot.

2015.01.27. 07:38 | szerző: Sityi | Ismertető/teszt

„Olyan korszakot élünk át, mikor a nagy játékfejlesztő cégek rendkívül kevés kalandjátékkal rukkolnak elő. Istennek hála, hogy azért akad olyan cég is, aki nem hagyja pihenni a kalandorokat” – mintegy 16 éve így kezdte LeMon a Grim Fandango ismertetőjét, és ki hinné, még ma is megállja a helyét. Kisebb indie fejlesztők próbálkoznak a kalandjátékok műfajának életben tartásával, ki több, ki kevesebb sikerrel, és most a Double Fine minden idők egyik legjobb kalandjátékát elhozta újra, kicsit kipofozva és a mai gépekhez igazítva. Elnézést kérek előre is az elgépelésekért, de könnyektől párás szemmel nehéz gépelni és olvasni – márpedig a Grim Fandango kamaszkorom egyik meghatározó játéka volt...

Grim Fandango Remastered

Ugyebár az eredeti játék előre renderelt hátterek előtt mozgatott 3D-s karaktereket. Nos, ezen a téren változás nem történt, továbbra is ez a megjelenítési technika szolgáltatja a vizuális élményeket – szerencsére. Nem vagyok ellene a technológiai fejlődésnek, félre ne értsetek, de szerintem egy ilyen klasszikusnál vétek lett volna ebbe belenyúlni – elvégre az eredeti Star Wars trilógiát sem a mai szemmel nézve kicsit megmosolyogtató speciális effektjeiért szeretjük, mégis kellően látványos mind a három film. Annyi történt mindössze, hogy a háttérgrafikákat és -animációkat felskálázták és próbálták minél pixelességmentessé tenni. A 3D-s figurák új, nagyfelbontású textúrákat kaptak, illetve a megvilágítás is modernizálva lett. Néhol kicsit furcsa összhatása van így a látványnak (a kicsit mosottas háttér előtt tűéles textúrákba öltöztetett szereplők), de a varázsa még mindig megvan... Megvan? Hatalmasat üt! 16 év távlatából is. Egyszerűen a mexikói calaca figurákon alapuló design egy halálian aranyos, rajzfilmes jelleget ad az egész játéknak. Természetesen az új, 16:9-es képarány is támogatott, de nekem valami miatt nem tetszett úgy. Nehéz megmondani, miért, de úgy tűnt, mintha egy kis torzítással csalt volna vissza egy kicsivel több képet. Az eredeti játék ugyebár 4:3-ban dolgozott, így muszáj alulról-felülről vágni egy kicsit azért, hogy a kép teljesen kitöltse a képernyőt. Aki persze nosztalgiázni szeretne, egy gombnyomással visszaválthat az eredeti textúrákra a szereplőkön.

Grim Fandango Remastered

A hangzást ugyanez a tiszteletteljes bánásmód érte. A szinkron zseniális úgy, ahogy van – nem is csináltak vele mást, csak újrakeverték. Toto Santos még mindig vastag akcentussal, de magyarul szentségel... A zene viszont nem úszta meg ennyivel. Anno MIDI-szerű zenére volt csak lehetőség (gyűröttebb homlokúak biztos tudják, mi is az – az ifjabbaknak meg meghagyom a felfedezés örömét az internet bugyraiban való turkálással egyetemben), amitől persze mindenki odáig volt és vissza, de ma már talán kissé túl retró lenne. Az egészet átszerelték nagyzenekarra (persze megtartva a latinos motívumokat és hangszereket), és felvették újra a Melbourne-i Szimfonikusokkal. Tudom, lassan már lavórt kell rakni a monitor alá, annyit ömlengek itt... De egyszerűen elképesztő, ami pluszt a régi-új zene ad.

Grim Fandango Remastered

Az irányítás terén is történt némi változás. Eredetileg, ha emlékezetem nem csal, csak billentyűzettel lehetett irányítani a játékot. Ehhez jött most gamepad- és egértámogatás. Igen, standard point & click módszerrel is irányíthatjuk végre Mannyt, és meg kell valljam, nekem ez állt leginkább kézre.
Ami pedig az extrákat illeti, egyrészt bekapcsolhatjuk a fejlesztői kommentárt, ahol Tim Schafer 13 kollégájával beszél a játék fejlesztéséről és árulnak el kulisszatitkokat – már ezért megéri másodjára is végigtolni a játékot. Emellett több tucat koncepciórajzot is megcsodálhatunk a főmenüben.

Grim Fandango Remastered

Nem fogom pontozni a Grim Fandango Remasteredet, mert értelmetlen. LeMon anno megtette az eredetivel, és ki vagyok én, hogy vitassam az ítéletét? Ez a játék annyira időtlen klasszikus, hogy a több, mint másfél évtizede adott pontszámot ma is érvényesnek érzem. A Double Fine érzéssel nyúlt az alapanyaghoz, és tényleg csak annyit alakított rajta, hogy ma még szebben tündököljön. A játéktörténelem egy darabkája méltó felújítást kapott, mindenki számára erősen ajánlott a megvásárlása. Főleg úgy, hogy nemcsak Windows, de OS X, Linux, PlayStation 4 és PS Vita platformokon is megjelent.
Az utóbbi két platformon szerzett tapasztalatairól gregmerch ad még némi kiegészítést az alábbiakban.

Grim Fandango Remastered

gregmerch: Többször említettem már itt, a magazin hasábjain is, hogy mennyire szerettem – és szeretem ma is – a megboldogult LucasArts kalandjáték részlegének alkotásait. Így aztán nagy izgalommal vártam hát ennek a nem kevés fekete humorral átszőtt, film noir stílusú gyöngyszemnek felújított, leporolt változatát a róla felröppent első hírek óta. A PlayStation 4 és PS Vita verziót volt szerencsém kipróbálni, és a szívem azóta is a nosztalgia tüzétől fűtve dobog.
Ahogy azt már Sityi is kifejtette, Manny és a többi halhatatlan szereplő, illetve használható tárgy simább, modernebb, szebben megvilágított és rendes vetett árnyékokat produkáló skineket kapott, ami főleg a nagyképernyős asztali masinán tűnhet fel, ám ezen kívül semmi nem változott a vizuális megjelenítés terén. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a hozzám hasonló régi rajongóknak a játék ugyanolyan szépen fest, mint tizenhat esztendővel ezelőtt, de az azzal csak most találkozó újoncok számára nem fog egy hatalmas virtuális csodával felérni. A hangok még mindig remekül szólnak, ami a játék egyik leghangulatosabb elemét adta, és adja most is. A vezérlés történhet kamera- vagy szereplőrelatív módon – véleményem szerint ez utóbbi jelen esetben jóval kevésbé alkalmazható. Amiben a PlayStation Vita port eltér valamennyire a többitől, az az érintőképernyő alkalmazása. Annak segítségével is irányíthatjuk ugyanis a játékot, így gyakorlatilag a komplett program végigjátszható úgy, hogy az ember csupán a mentéshez és hasonlókhoz használ gombokat. Őszintén megmondom, ez a módszer bizonyult számomra a leghasználhatóbbnak a kis kézi erőművön, amelyen a „hagyományos” metódus gyakran inkább hatott frusztrálónak bármely beállítás mellett, mintsem kézre állónak. Inventorynkat és a lehetséges akciókat is kis ikonok jelzik a megfelelő helyre érve, vagy oda bökve, így igazán kényelmesen elnavigálhatunk a konzol érintőképernyőjén. A tesztelés során a cross-save funkcióval adódtak problémáim (nem működött rendesen a két gép közötti szinkronizálás), de remélhetőleg ezt a mai megjelenésre (vagy legkésőbb nem sokkal az után) helyrehozzák. ■

Grim Fandango Remastered
Grim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango RemasteredGrim Fandango Remastered
Grim Fandango
A legutóbbi Grim Fandango cikkek, hírek

hozzászólások (37)

SolidSnakeGH
SolidSnakeGH 2015.01.28. 14:59
Jó, érthető a srácok részéről, hogy nem kezdtek el sz*rakodni a PC-s port esetén, hogy egy külön generikusabb gamepad képével legyen bemutatva a vezérlés. :-D

Csak mókás volt látni a DualShock4-et PC-n, ennyi az egész. :-)
(picit jobban belegondolva reméljük azért a Microsoft nem fog ráharapni...)
RAI*DEN
RAI*DEN 2015.01.28. 16:50
Túl sokat vizionálsz a dologba. Adott volt a PS4 platform, a gombkiosztás bemutatása ezek után meg szintúgy adott volt...
SolidSnakeGH
SolidSnakeGH 2015.01.28. 21:33
Na jó, de eredetileg PC-n kódoltak, aztán az került át PS4-re.
De már tényleg túl lett ez beszélve, túl is teszem már végre rajtam. :-)
thri77
thri77 2015.01.29. 08:15
Valaki nagyon ráért. Egy perc környékén jön a meglepi.
Vixxa
Vixxa 2015.02.11. 16:58
Szerintem nagyon jó! :)
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?