Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Evolve Evolve

Evolve

Teszteltük az idei év egyik legjobban várt multiplayer játékát.

2015.02.18. 22:11 | szerző: Zoo_Lee | Ismertető/teszt

Kicsit sem túlzok, ha azt állítom, hogy az Evolve az elmúlt évben a legjobban várt játék volt. A Left 4 Dead készítőinek új üdvöskéje egy nagyon hatásos bejelentést, számtalan lenyűgöző bemutatót, bétákat és halasztásokat követően végre megjelent, és a játékosok végre első kézből tapasztalhatták meg, hogy a Turtle Rock csapata hogyan folytatta a kooperatív játékok forradalmasítását.

Evolve

A Shear bolygón járunk, amelyen az emberi kolóniákat sosem látott mennyiségű és erejű idegen szörny támadta meg. A hátramaradt túlélők kimenekítésére egy speciális, tizenkét képzett vadászból álló csapatot bíznak meg – öt napjuk van a küldetés végrehajtására. Itt kerülünk be mi a képbe, és vehetjük át az irányítást a csapattagok fölött, hogy különböző feladatok végrehajtásával visszaszorítsuk a szörnyek invázióját, és megmentsük a bolygón rekedt túlélőket. Illetve – és ez a játék valódi lényege – egy ötödik játékos átveheti az irányítást az aktuális pályán garázdálkodó szörny felett is, és szembeszállhat a vadászokkal.

Vadászaink négy szerepkörbe tartoznak, amelyek alapvetően meghatározzák képességeiket és használatukat: az assault a szívós, nehézfegyverekkel operáló tank, a trapper feladata a szörny becserkészése és csapdába ejtése, a support speciális képességekkel, ideiglenes bónuszokkal támogatja csapattársait, és pár igen masszív, lassan feltöltődő támadással sebzi a szörnyet, míg a sérülékeny medic a csapattagok gyógyítása mellett képes gyengíteni a szörnyet. Gyakorlatilag az egyetlen közös pont a karakterekben a hátukon hordott jetpack, amely a mozgást könnyíti meg számukra, de elég egy perk aktiválása a pálya elején, és a hátrakéták is más-más mennyiségű üzemanyaggal, valamint eltérő maximális repülési magassággal rendelkeznek. Mind a négy szerepkörhöz jelenleg három-három karakter tartozik, az azonos kasztúaknak pedig bár vannak közös képességeik, eltérő felszerelésekkel, fegyverekkel indulnak a harcba – például Maggie és Griffin mindketten trapperek, de míg előbbi vérszomjas házi kedvencét, Daisyt használja a szörny felkutatására (aki ráadásul a harcban képes felsegíteni az elesett csapattársakat), addig utóbbi speciális detektorokat helyezhet el a pályán, amelyek jelzik a szörny közeledését. Külön jó pont, hogy a vadászok nemcsak lélektelen skinek, akik egyedi felszereléseiket leszámítva bármikor felcserélhetőek egymással, hanem saját személyiséggel is rendelkeznek, amely folyamatosan megnyilvánul a pályák elején játszódó rövid intro jelenetekben, illetve a konkrét játék során az aktuális eseményekhez hozzáfűzött reakcióikban is.

Evolve

Velük szemben áll a (jelenleg még) három szörny, a goliath, aki tüzes leheletével és hatalmas fizikai erejével mind közelről mind távolról komoly fenyegetést jelent, a Cthulhu-ra emlékeztető kraken, aki távolsági támadásai mellett még tartósan képes a levegőbe is emelkedni, illetve a wraith, aki villámgyors, a vadászokat illúziókkal, teleportálással képes megtéveszteni, és hirtelen, halálos csapásokat mér, viszont egyúttal a legsebezhetőbb a hármasból. A három irányítható főszörnyön kívül – akik a csaták során három szinten fejlődhetnek (a szintlépés elosztható skillpontokkal, több életerővel és pajzzsal jár) – minden pályán jelen van a Shear sajátos, és nem feltétlenül barátságos élővilága is, akik jobbik esetben csak semleges szerepet töltenek be, legfeljebb a szörnyek táplálékául szolgálnak (a szörnyek az evés segítségével töltik fel energiapajzsukat, és gyűjtik össze a szintlépéshez/evolúcióhoz szükséges energiát), rosszabb esetben a szörny vetélytársai méretben és erőben is, ráadásul mind a vadászokat, mind a szörnyet megtámadhatják. A környezetet mindkét félnek folyamatosan figyelnie kell, a vadászok esélyeinek nem tesz túl jót, ha már kimerülten, sérülten futnak össze ellenfelükkel, míg az a hatalmas pályák olyan részeire is kényszerítheti a konfrontációt, ahol a négyesnek esetleg húsevő növényekkel, előnytelen tereppel is meg kell küzdeniük. Az ilyen jellegű találkozásokat általában a trapper mobil arénája élesíti, egy viszonylag gyorsan újratöltődő képesség, amely ideiglenesen csapdába ejti a szörnyet, és rákényszeríti, hogy küzdjön a vadászokkal, amíg a pajzs le nem omlik.

Más téma viszont, hogy a főbb előzetesekkel ellentétben a főszörny levadászása nem minden esetben a pálya célja, sőt, a monstrumok bizonyos küldetések során olyan bónuszokat is kaphatnak, hogy harc helyett sokkal érdemesebb menekülni előlük. A játék tucatnyi pályáján jelenleg négy játékmódban kell helytállnunk. A bemutatókon és előzetesekben főleg a Huntot láthattuk ezekből, amely során a négy vadásznak meg kell keresnie a szörnyet, és elpusztítani, mielőtt az elérné a hármas szintet és lerombolná a pálya közepén elhelyezkedő generátort. A Rescue-ban a pályán sérült telepesek várják a mentést, a vadászoknak legalább ötöt meg kell menteniük, míg a szörnynek ugyanennyit meg kell ölnie. A Nest ennek ellentéte: a vadászok feladata hat idegen tojás megsemmisítése, viszont a szörny rögtön maximális szinten kezd, és képes legalább egy tojást ki is kelteni, hogy egy gyengébb, gép irányította goliath kövesse és segítse őt. Végül a Defense-ben a szörny ismét maximális szintű, ráadásul időről időre két respawnoló gyengébb goliath is vele tart, a feladata pedig elpusztítani a vadászok által védett generátorokat, majd a telepeseket kimenekítő hajó reaktorát.

Evolve

A négy játékmódot játszhatjuk tetszőleges pályákon, nekünk megfelelő beállításokkal, botokkal vagy barátokkal (a játék támogatja a Steam barátlistákat, voice chatet, meghívókat), az Evolve fénypontja azonban a kampánynak is tekinthető, öt pályából álló Evacuation, amely a játék ötnapos történetén alapul. A játékosok az első és utolsó napot leszámítva minden nap választhatnak a rendelkezésre álló pályák és feladatok közül, míg az első napon automatikusan Huntra, az utolsón pedig Defense-re kerül sor. A dolog szépsége, hogy az Evacuation során az aktuális csata kimenetele hatással van a következő pályára: ha például a szörny győz a hatalmas gáton játszódó küldetésben, átvezető videóban láthatjuk, ahogy az átszakad, és a következő bevetésen megemelkedett vízszint, benne pedig húsevő angolnák várják a vadászokat. Ellenben ha a vadászok például győznek az időjárás-szabályozó toronynál, a következő bevetésen csodaszép, napfényes időben kell harcolniuk, amely bujkálásra kényszeríti Shear őshonos ragadozóit. Sajnos ezek a hatások nem összegződnek (ez szerintem hatalmas kihagyott lehetőség), a mindent eldöntő Defense során pedig pusztán az addig megnyert küldetések száma a fontos: ha többnyire a vadászok nyertek, akkor a generátorokat védő ütegek sokkal nagyobb sebzést osztanak, és erősebb páncél védi őket, ha a szörny diadalmaskodott többször, akkor az őt segítő goliathok indulnak bónusztulajdonságokkal. A választások, kimenetelek és véletlenszerűen kiválasztott pályák több tízezer lehetséges Evacuation variációt tesznek lehetővé.

A prezentáció pedig még a potenciális játékórák számánál is imponálóbb eleme a játéknak: Shear világa egyszerűen döbbenetesen jól fest, a CryEngine a maximumon pörög, miközben stabilitási problémáknak nyoma sincs, ráadásul másfél éves gépemen is gond nélkül maximumra húzhattam minden beállítást. Ehhez szenzációs hangok és zenék, valamint a vadászok szellemes, egyedi beszólásai is párosulnak. A karakterek és szörnyek irányítása könnyen elsajátítható, nagyon egyértelmű.

Evolve

És soraimat ezen a ponton legszívesebben zárnám is egy legalább 8,5–9 pontos értékeléssel, olyan összegzéssel, hogy igen, az Evolve a Left 4 Dead méltó utódja, „A” következő nagy multiplayer játék... – ha a készítők nem követtek volna el két nagyon súlyos, számomra érthetetlen hibát. Az egyik a karakterek megnyitása. Alapból csak négy vadász és egy szörny, a goliath áll rendelkezésünkre. A rendszer a következő: a csaták végén a játék értékeli teljesítményünket, kapunk XP-t a küldetés során nyújtott teljesítményünkért, ezzel lép szintet a profilunk, kapunk új logókat és nyitunk meg perköket, majd külön értékeli, hogy aktuális karakterünket milyen jól használtuk, mennyire alkalmaztuk egyedi képességeit, fegyvereit. Ahhoz, hogy egy kasztból megnyissuk a következő szereplőt, az „elődjének” minden képességével legalább egyszer szintet kell lépnünk – ez pedig hatalmas nyűg. Nem csak azért, mert még ha mesterien is kezeljük az adott szereplőt, legalább egy-másfél óra intenzív használatot igényel a megnyitás, sokkal inkább, mert a megnyitási sorrendben semmiféle logikát nem véltem felfedezni. Miért kell egy általam nem kedvelt karaktert feltétlenül órákig nyúznom, csak azért, hogy az adott kasztból megnyissak egy olyat, akinek talán jobb képességei vannak, és sokkal szívesebben használnám? És egyáltalán mi garantálja, hogy a befektetett munka egyáltalán értékes volt, és az új szereplő jobb lesz? Erre egy jó példa Maggie és Griffin esete: Griffint két óra „trapperkedés” után nyitottam meg, viszont az eredmény kiábrándító volt, Maggie ugyanis annyival jobb, hatékonyabb, könnyebben irányítható trappernek bizonyult, hogy eszem ágában sem volt az utódját használni, így viszont a harmadik trappert, Abe-et sem tudtam megnyitni, és nem tudtam, hogy ezzel vajon jól jártam-e vagy rosszul. Gyakorlatilag grindolnod kell néha neked nem tetsző karakterekkel, csak azért, hogy 10+ óra után végre elérhető legyen a teljes szereplőgárda, amelynek aztán úgyis csak egy kis részét fogod használni.

A másik probléma a mikrotranzakciós rendszer. Az Evolve ugyanis igen kiábrándító módon játékon belüli áruházzal érkezett, benne rögtön az első napon új skinekkel, amelyeket elnézve valószínűleg csak kivágták őket a karakterek kimaxolásával megnyitható ruhák közül. Ráadásul a közeljövőben új szörnyek, karakterek is várhatóak – úgy tűnik, azok is a Store-on keresztül, fizetős DLC-ként. A Warhammer Quest tesztelése során sem tetszett, hogy egy fizetős játék tulajdonképpen további fizetés fejében hajlandó csak a teljes tartalmát elérhetővé tenni, és az csak egy 15 eurós iPhone port volt, míg az Evolve egy teljes árú, agyonhype-olt, AAA-kategóriába sorolt játék. Az, hogy egy ilyen elem a végleges termékbe került, önmagában pontlevonás, remélem, a fejlesztők és kiadójuk még átgondolják, és soha többet, egyik játékukban sem csinálnak hasonlót.

Evolve

Végül egy jó tanács: ha egy módotok van rá, az Evolve-ot vagy barátokkal vegyétek meg, vagy a tapasztalt, hatékony csapattársakat automatikusan tegyétek a Steam barátaitok közé. Mivel az Evolve végső soron egy kooperatív/kompetitív multiplayer hibrid, a végső játékélmény a társakon áll vagy bukik, a kasztspecifikus képességek miatt még durvább mértékben, mint a Left 4 Deadben, én pedig senkinek sem kívánok olyan frusztráló élményt, mint amikor a supportunk három perc afk után elindult szólózni a pálya másik végébe.

Az Evolve egy remek, látványos játék, nagyszerű, egyedi játékélménnyel, iszonyat mennyiségű potenciális játékórával, lenyűgöző prezentációval, és folyamatos változatossággal – soha nem fogtok két ugyanolyan küldetésben részt venni. A félrekalkulált, szinte beleerőltetett, grindolásra építő megnyitási rendszer, és a pofátlanság határát súroló in-game store azonban ront az összképen, összességében nem nő fel a Left 4 Dead szintjéhez, sem a hatalmas multiplayer forradalmat emlegető hype-hoz, de ez ne vegye el a kedvét senkinek, aki esetleg az első bejelentés óta követte és várta a megjelenést. Jó játék – a gond az, hogy korszakalkotó is lehetett volna, és fájdalmasan kevés hiányzott hozzá.

Evolve
gregmerch kiegészítése a PS4-es változat alapján
A PlayStation 4-es verzió kipróbálása után csak megerősíteni tudom a fentieket. Az általunk tesztelt két port – PC és PS4 – gyakorlatilag teljes mértékben megegyezik, ami mind a játék tartalmára, mind pedig kivitelezésére egyaránt igaz. Én leginkább az egyjátékos módot nyúztam, mert nem akadt olyan ismerősöm, akinek meg lett volna ez a program, és az idegenekkel való együttműködés a kollégám által már említett problémákkal járt.
Egyjátékos módban választhatunk, hogy egy tetszőleges helyszínen hajtunk végre egyetlen küldetést, végigtoljuk az ötnapos kampányt, avagy mi magunk kreálunk egy tetszőleges küldetéssorozatot. A választható szörnyek és karakterek, illetve a szintlépés lehetősége mindenben megegyezik a Zoo_Lee által is leírtakkal. A magányos farkasként történő szörnyvadászat a gép által irányított társakkal sajnos nem nyújt akkora játékélményt, mint amikor néhány ismerősünkkel, barátunkkal vágunk neki a csatározásoknak. Az MI nem kiemelkedő, és ha mi nem próbáljuk becserkészni a ránk vadászó dögöt vagy dögöket, akkor bizony társaink is csak le-föl röpködnek jetpackjeikkel. Próbálnak ugyan némi segítséget és támpontot adni, de maguktól nem indulnak neki a helyes iránynak. A harcok során sem feltétlenül azt és úgy teszik, ami a leglogikusabb vagy leghatékonyabb lenne az adott szituációban, így győzelmünk esélye botokkal játszva rendszerint jóval alacsonyabb, mint hús-vér társaink oldalán. Mindezek okán a szintlépés is jóval nyögvenyelősebben megy, így csak véres verítékkel tudjuk következő társunkat megnyitni tulajdonságaink felfejlesztésével. A vadászok ellen küzdő szörny bőrébe bújva azonban egy nagyon is összeszokott csapattal találjuk szemben magunkat, akik egymás minden rezdülését ismerik, így ilyenkor sem tudunk egykönnyen hatalmas babérokra szert tenni.
A vadászok előéletéről, eddigi kalandjaikról, társaikról szóló párbeszédekből lassan kibontakozó háttértörténet, amelyet a jelen eseményeit feldolgozó átvezető mozik remekül egészítenek ki, nagyon jól passzolnak a programhoz, emberközelibbé, szerethetőbbé teszik a szereplőket. A megvalósításra nem térnék ki különösebben, az legalább olyan jól fest az újgenerációs konzolon, mint PC-n. A Shear buja élővilága nagyon látványos, és olyannyira kidolgozott, hogy gyakran az embermagasságú aljnövényzet nehezíti meg dolgunkat vadászat közben. A hangok, a zenebona és a szinkron is remekül eltaláltak, és egy térhatású hangrendszerrel – vagy fülessel – egészen olyan érzésünk lehet, hogy valóban ott vagyunk egy szörnyektől hemzsegő bolygó felszínén. A vezérlés kontrollerrel is nagyon jól végrehajtható, így a játszhatósággal maximum a már említett, nem kifejezetten einsteini magasságokba emelt MI okán gyűlhet meg a bajunk, már ha nem akadnak velünk (vagy ellenünk) portyázó ismerőseink. Összességében jómagam is ajánlani tudom ezt a remek játékot, minden apróbb hiányossága ellenére, de az én véleményem is az, hogy akkor érdemes igazán nekivágni, ha van kivel játszanunk.

EvolveEvolveEvolve

Az Evolve PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. A cikk a PC-s és PS4-es verziók alapján készült.

értékelés

Evolve

Evolve
Pozitívumok
  • Óriási változatosság
  • Csodás prezentáció
  • Csapatmunka igénye
Negatívumok
  • Rossz, tapasztalatlan csapattársakkal az élmény kimeríti a frusztráció fogalmát
  • Grind alapú, átgondolatlan karaktermegnyitási rendszer
  • In-game DLC áruház
  • Az Evacuationben elért előnyök és hátrányok nem összegződnek
7,5
grafika 9
hangok 8
játszhatóság 7
hangulat 8
Evolve
A legutóbbi Evolve cikkek, hírek

hozzászólások (4)

KRISZ46
KRISZ46 2015.02.18. 22:30
Steam en nemsok jókat mondanak róla.
Skorpio90
Skorpio90 2015.02.18. 23:31
Úgy volt, hogy haverral megvesszük, de aztán kis időt kért rá. Ekkor erősen elgondolkoztam, hogy csak azért is megvegyem-e, de végül két dolog tartott vissza. Az egyik, hogy semmi nem garantálja, hogy egy év múlva egyáltalán lesznek-e még játékosok, másrészt a 2K elmehet a faszra ezzel a hányadék lehúzással. Az egy dolog, hogy már az alapjáték is drága, de hogy mindent szir-szarért, aminek benne kéne lennie a játékban, 10 euró körüli összegeket fizessek... csakis ezért remélem, hogy bukni fog az Evolve, akkor talán észreveszik magukat.
Madrac
Madrac 2015.02.19. 02:30
A skineket nem érzem lehúzásnak egyáltalán. Főként, hogy az ilyen plusz skineket akkor csinálják, mikor már az art team munkája véget ért, folynak a tesztelések, stb. Mégis jobb, mint ha kirugnák őket. ;)
A vadászok és a szörnyek árazása már más kérdés, sokallom én is, elvégre egy teljes árú játékról beszélünk. Ha kicsit lejjebb veszik és a pályákért, módokért nem számolnak fel semmit akkor okés lesz a dolog. Ha viszont azokért is akarnak valamit tönkreteszik a játékot a közösség megosztásával.
VodevilX
VodevilX 2015.02.19. 08:49
12 hunter, 3 monster az alapjátékban.
4 hunter, 2 monster a dlckben nagyjából ugyanazon az áron mint maga a játék... Még szerencse, hogy teljesen hidegen hagy a játék.
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.