Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Vietnam '65

„Ennyit tudok elmondani a vietnámi háborúról.”

2015.04.10. 18:21 | szerző: Lacko | Ismertető/teszt

A vietnámi háborús játékoknak és filmeknek van valami vonzereje, miközben a háború maga tényleg borzalmas volt. Persze nem biztos, hogy mindenkinek bejön az Apokalipszis most vagy játékok közül a cseh Vietcong, nekem mégis nagyon tetszettek. Így aztán figyelemmel kísértem a Vietnam ‘65-öt is azóta, hogy eredetileg tabletes játéknak bejelentették. Azért persze örültem, hogy PC-re is megjelent végül, de tény, ami tény, az egész játékmenet és a játék méretezése sokkal inkább tabletes.

Vietnam '65

A fent emlegetett filmekben és játékokban általában járőröző amerikai katonák szerepelnek, akiket Huey helikopterekkel szállítanak sáros, poros előretolt bázisokra, ahonnan hosszú járőrözésekre indulnak. A dzsungelben persze vietkongokba botlanak, lövöldöznek, majd rádión támogatást kérnek, amely vagy a tüzérségi bázisokról érkezik, vagy repülőkről napalmozzák le a rizszabálókat. Ezt már mindannyian ismerjük. De hogy valójában ennek mi volt a célja, az nem nagyon derül ki. Hiszen egy hagyományos háborút (és egy hagyományos háborús játékot) úgy vívnak, hogy a felek a frontokon összecsapnak. Azt persze azért ki lehet venni a filmekből, hogy ez a vietnámi háború nem volt éppen hagyományos. Meg olyanokat is hallani bennük, hogy „szívek és elmék megnyerése” (hearts and minds). De az összkép akkor sem mindig áll össze.
A Vietnam ‘65 viszont pont az a játék, ahol ezek a dolgok értelmet nyernek. Terepünk egy, a kambodzsai határ menti rész, ahol ránk – mint amerikai parancsnokra – tíz falut bíztak. Ezeknek a falusiaknak kell elnyernünk a szívüket és elméjüket. Ezt a játék során százalékban látjuk, amely 50-ről indul. Ha sikerül a játék végére (45 kör) 50 felett tartanunk, akkor nyertünk (persze minél magasabb ez az érték annál nagyobb a dicsőség is). A falusiak bizalmát pedig azzal tudjuk elnyerni, ha rendszeresen meglátogatjuk őket, és megvédjük falujukat a vietkongoktól és az észak-vietnámiaktól. Ha azonban nem tudunk egyszerre mindenhol ott lenni – ahogy az már lenni szokott –, akkor Charlie (nem a Je suis, hanem a vietkongok gúnyneve) igyekszik elnyerni a falusiak szívét és elméjét helyettünk.

Vietnam '65

Tehát a játék ugyan taktikai, de a hadászat mellett – sőt, talán még nagyobb részben is – a logisztika teszi ki a feladataink nagy részét. Ez pedig így volt és így van most is: az Egyesült Államok hadserege rendelkezik a világon a legkomolyabb logisztikával. Több ezzel foglalkozó katonájuk van, mint harcoló és adminisztratív. És ez így volt már Vietnámban is. Szóval játék közben jobban megértjük a filmekben és játékokban látott jeleneteket, ahogy a Huey helikopterek ingajáratban járnak a különböző bázisok között, és pakolják ki és be a katonát és a felszerelést, utánpótlást.

Vietnam '65

A Vietnam ‘65-ben nincs túl sok egység (görgetés nélkül elfér egy tableten): van gyalogos amerikai katonánk, green beret különleges egységünk, gépesített gyalogságnak nevezett M113 és gépesített utászaink. Huey és Chinook, illetve Cobra helikopterek. Tüzérségi löveg és Patton tank. Ezen kívül a green beretek képesek a bázisokon dél-vietnámi gyalogsági egységeket kiképezni.
A falvak jelzőtüzekkel szólnak, hogy szívesen vennék, ha meglátogatnánk őket. Ilyenkor érdemes minél hamarabb amerikai vagy dél-vietnámi gyalogosokat odaküldeni (az M113 és a green beretek nem alkalmasak az ilyen látogatásokra). Ezzel javul a helyzetünk, és néha még infót is kapunk az ellenség elhelyezkedéséről. Akik pedig bárhol feltűnhetnek. Simán rajtaütnek a vietkong RPG-sek egy biztonságosnak hitt légifolyosón a szállítmánnyal közlekedő helikoptereinkre vagy lánctalpasainkra. Ezért érdemes minden kör elején a látogatásokat letudni, mert ezek felfedhetik az ellenséget, és így mi csaphatunk le rájuk. A kint lévő egységeinket viszont el kell látnunk. És innentől megint minden logisztika...

Vietnam '65

A játék pénzneme az otthoniak (USA) támogatása. Ha veszteségeink lesznek, akkor csökken ez a „pénzünk”, ha viszont győzelmet aratunk, akkor nő. A VC és az északiak puszta jelenléte is csökkenti ezt az értéket. Viszont fontos ilyen támogatást szereznünk, mert mindent ezzel a valutával szerezhetünk be: új egységeket, ellátmányt, sőt még egységeink mozgatására is szükség van ezekre. Ez klassz eleme a játéknak, de amikor beharangozták ezt az otthoniak támogatását, akkor azért picit többet vártam tőle, nem csak annyit, hogy ez a játékban a pénz.

A Vietnam ‘65 egy jól sikerült tabletes játék, amelynek szerencsére van PC-s változata is (mi ezen teszteltünk). Akit érdekel ez a kor vagy a taktikai játékok, azt mindenképpen be tudja szippantani. Engem magával ragadott az egyszerűsége ellenére összetett játékmenet, amit a nehézségi fokozat állításával, illetve a véletlenszerű, új térképek generálásával sokszor ki lehet próbálni. ■

értékelés

Vietnam '65

Vietnam '65
Pozitívumok
  • Érdekesen új aspektusa egy jó alaposan kihasznált témának
  • Egyszerű, mégis részletes
  • Hangulatos grafika
  • Van benne kihívás
Negatívumok
  • Az otthoniak támogatása több dologtól függhetett volna
8,0
Vietnam '65
A legutóbbi Vietnam '65 cikkek, hírek

hozzászólások (4)

Raistlin666
Raistlin666 2015.04.10. 20:04
Érdekes egy teszt, de az értékelésed elég sok nosztalgia faktort feltételez a kedves olvasónál!
Most komolyra fordítva, ez a játék zene/grafika szempontból egy gyenge elégséges.
Vagy ez a remek játékelemek miatt már nem is akkora súly az értékelésedben (egyszerű mégis részletes...)?

Persze nem a tisztelt tesztelőt vagy ezt a játékot akarom lehúzni! Csak (régóta) zavaró az egész értékelő rendszeretek (már ha van ilyesmi). Kb. annyi értelme van pontozni mint a Filmsarok topikban. Ott is mindenki dob valami számot (7) érzésre és slussz-passz. De az oldalon hivatalból kiadott cikkeknél azért elvárna az ember valami koherens pontrendszert ami segít ezzel is elhelyezni az adott játékot a hatalmas felhozatalban.

Értem én hogy 10 EUR és ritka madár manapság az ilyesmi, de akkor legyen indie vagy hasonló teszt részlegetek...ez itt most egy pontra van mondjuk egy Dragon Age: Inquisition-tól...
Dino
Dino 2015.04.10. 21:13
Az értékelési rendszert a hónap végével gyökeresen átalakítjuk, türelem. ;-) :D
(Amúgy a cikk feltöltésénél erősen gondolkodtam, hogy egyáltalán nem is kerülne ehhez a cikkhez pontszám, de végül meghagytam.)
Lacko
Lacko 2015.04.10. 21:32
Most gyorsan rákerestem google-lel és általában ennyi pontot adnak mások is. A metacritic szummázása 84. De amiket találtam azok is 80-85 között adtak százalékot. Szerintem elég jól eltaláltam a 8-ast.

Senki sem akarja összehasonlítani ezt a játékot az Assassins Creeddel. A saját kategóriájában, önmagához képest pontozzuk, értékeljük. Nekem a Dragon Age nulla, mivel nem éri el az ingerküszöböm.

Én amúgy - pont emiatt amit te is felvetsz - egyáltalán nem vagyok híve a pontozásnak. Erre van a cikk, abban benne van minden, hogy mennyire jó vagy nem jó egy játék.
Raistlin666
Raistlin666 2015.04.10. 23:18
Egyébként ezekben a retró hullámos időkben nem egyedül nálatok okoz ez gondot. Például soha nem fogom megérteni, hogy miként kaphat egy Hotline Miami2 10 pontokat 2015-ben! Annak ellenére mondom ezt, hogy az első rész közel platina nálam is...

No mind1 várom az új értékelőt. Remélem olyan kotakus kosárba/kukába egyszerűségű lesz! ;)
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.